Hoi Allen,
ik ben nieuw hier.
ben 44 een leek in elektronica zo ik probeer veel te leren.
laat ik meteen even binnen vallen.
ben met een project voor mij zelf in huis bezich.
wil namelijk module bouwen waar meerdere aan elkaar pc fan gekoppeld die kan activeren op temperatuur.
zodra warmer word gaat de snelheid van de ventilator harder.als dat niet kan op temperatuur of nog ingewikkeld is alleen speed control op de fan ook al voldoende.
ik ben opzoek naar een printplaat die al gereeed is gemaakt of dat ik zelf 1 alles bijelkaar soldeer en wil graag weten waar ik kan bestellen schema en welke onderdelen ik nodig heb.
aan deze moet hij aan voldoen.
- 10 of 20 pc fan aansluiting
- omvormer van 230v naar pc fan voltage met speed control/temperatuur aansluiting.
ik heb hier een URL van een pc fan die ik op het oog met alle gegevens.
het is een PDF.
https://www.arctic.de/media/ff/a4/2f/1635500563/Spec_Sheet_F9_PWM_PST_…
merk ARCTIC
model F9 PWM 92 mm
ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
mvg john
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
ten eerste plaats heel erg bedankt.
zoals ik nu zie kan er maar 1 pc fan aansluiten
en wil er minimaal 10 aan kunnen sluiten.
verder zie ik zo te zien soort van batterijl aansluiting
Op donderdag 22 januari 2026 11:38:48 schreef Roland van Leusden:
Single 12V 3A DC PWM 4 Wire Fan Temperature Control Speed[bijlage]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Jouw fan gebruikt volgens de .pdf 0,16A, de module kan 3A aan. Ik zou 2 modules gebruiken met 10 fans per module. De modules kun je met een standaard 240V => 12V voeding voeden. Iets kompleet kant en klaar ga je niet vinden.
Alleen als je per fan een andere temperatuur wilt meten/regelen dan heb je idd 20 van die modules nodig.
Op donderdag 22 januari 2026 11:53:26 schreef Roland van Leusden:
Jouw fan gebruikt volgens de .pdf 0,16A, de module kan 3A aan. Ik zou 2 modules gebruiken met 10 fans per module. De modules kun je met een standaard 240V => 12V voeding voeden. Iets kompleet kant en klaar ga je niet vinden.Alleen als je per fan een andere temperatuur wilt meten/regelen dan heb je idd 20 van die modules nodig.
en hiervoor alleen nog een voeding zoals van een pc daar op koppelen en klaar? en is deze module ook snelheid regelbaar?
Roland van Leusden
Je kan de temperatuur instellen waarbij de fan gaat langzaam gaat draaien, bv 25°C en de temperatuur waarbij de fan op volle kracht daairt, bv 35°C. De fan snelheid gaat vervolgens van 10 naar 100% binnen het bereik van 25°C ~ 35°C.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
20 ventilatoren aan 73m³/h. Dat geeft > 1460m³/h. Of een ruimte van 585m² en 2m50 hoog elk uur van nieuwe lucht voorzien. Wel heel ambitieus. Is het voor koeling? Zou ik toch eens goed bekijken of het niet met minder kan.
Op donderdag 22 januari 2026 15:16:21 schreef Roland van Leusden:
Je kan de temperatuur instellen waarbij de fan gaat langzaam gaat draaien, bv 25°C en de temperatuur waarbij de fan op volle kracht daairt, bv 35°C. De fan snelheid gaat vervolgens van 10 naar 100% binnen het bereik van 25°C ~ 35°C.
aah super
dat zocht ik een beetje naar
Op donderdag 22 januari 2026 15:33:38 schreef buckfast_beekeeper:
20 ventilatoren aan 73m³/h. Dat geeft > 1460m³/h. Of een ruimte van 585m² en 2m50 hoog elk uur van nieuwe lucht voorzien. Wel heel ambitieus. Is het voor koeling? Zou ik toch eens goed bekijken of het niet met minder kan.
thuis project.
wil mijn huis goed verwarmen.
ik krijg mijn woonkamer niet echt goed warm en vind het leuk om iets nieuws te proberen.
en ja er is complete kit voor maar niet helemaal costume made op mijn maat.
natuurlijk zijn er isolatie materialen maar met dit berekening kan ik waarschijnlijk mijn woomkamer beter warmte circuleren en warmte beter afgifte.
heb maar 1 grote verwarming in de woonkamer.
door meerdere kleine fans wil ik zoveel mogelijk op silence maar toch genoeg lucht beweging krijgen.
gr john
[Bericht gewijzigd door bugsvoyager op (12%)]
buckfast_beekeeper
We hebben al >45 jaar externe verluchting. Die brengt 80m³/h binnen voor de ganse woning. In de woonruimte (±70m³) hangt maar 3kW (2x1500W) aan verwarming. Die is zelfs bij -5°C nooit warmer als handwarm. Te veel luchtcirculatie kan ook onaangenaam worden.
Precies, als je veel fans gebruikt met veel flow kun je ze dus standaard op een lager toerental laten draaien = stiller.
Wij hebben Jaga Strada radiatoren geplaatst. Die kun je eventueel als hybrid model kopen, er zit dan een ventilatorbalk bij, maar die wil ik natuurlijk liever zelf maken, ik ben dus met eenzelfde project bezig.
Volgens de data van Jaga scheelt het gebruik van geforceerde luchtstroming ook flink. De afgifte van het model dat hier hangt is standaard 610W, met de ventilatoren aan is dat 1277W tot 1745W afhankelijk van de hoeveelheid luchtstroming. Bij 45 graden water is dat.
Zelf dacht ik er trouwens aan om de aanvoer én retour te meten en daarop te sturen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het mogelijk is zou ik ook grotere fans gebruiken, bijv. 14cm.
Hoe groter, hoe minder herrie door lager toerental en je hebt ook veel meer luchtverplaatsing per fan.
buckfast_beekeeper
Hoe hard gaat de fan snelheid variëren? Hier wordt de temperatuur geregeld op 0,2°C nauwkeurig. Dat zou echt niet veel maken in snelheid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je hier al eens naar gekeken?
In mijn opinie alleszins redelijk geprijsd en toch nog een beetje diy.
Tenzij je perse het wiel opnieuw wil uitvinden natuurlijk:)
https://www.sdr-engineering.nl/webshop
Op tweakers is men enthousiast:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394
Btw, geen aandelen of ander belang, maar ken wel mensen die dit naar veel tevredenheid in gebruik hebben.
Op donderdag 22 januari 2026 20:56:46 schreef Arco:
Als het mogelijk is zou ik ook grotere fans gebruiken, bijv. 14cm.
Hoe groter, hoe minder herrie door lager toerental en je hebt ook veel meer luchtverplaatsing per fan.
daar heb ik naar zitten kijken voornamelijk mijn wens zou dan 200mm ( 20cm ) alleen zie ik dat er weinig case fan met 200mm .
tenzij je goede merk en model kan vinden?
Op donderdag 22 januari 2026 21:19:35 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe hard gaat de fan snelheid variëren? Hier wordt de temperatuur geregeld op 0,2°C nauwkeurig. Dat zou echt niet veel maken in snelheid.
gaat voor mij het aantal cube lucht doorstroom is voor mij het meest belangrijkste en dan rustig bestuderen wat de beste optie kwa snelheid ik moet instellen.
Op vrijdag 23 januari 2026 14:07:59 schreef LetterHenk:
Heb je hier al eens naar gekeken?
In mijn opinie alleszins redelijk geprijsd en toch nog een beetje diy.Tenzij je perse het wiel opnieuw wil uitvinden natuurlijk:)
https://www.sdr-engineering.nl/webshop
Op tweakers is men enthousiast:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394Btw, geen aandelen of ander belang, maar ken wel mensen die dit naar veel tevredenheid in gebruik hebben.
nee het is zeker niet nieuw maar ik kon niet 123 iets vinden wat op mijn wensen.
voornamelijk de grote van de fan op een speed controle of temperatuur regelaar die harder of zachter gaat.
ik heb een convetieput met breedte van 210 mm en wil 2x92 mm naast elkaar en over de breedte verspreiden zodat de verwarming goede lucht circulatie creerd en de woonkamer beter verwarmt.
mijn eerste keuze was 200mm fan en dan hele breedte koppelen maar er zijn helaas weinig diverse modellen.
toen kwam ik 100 mm (92mm) tegen en daarin waren genoeg merken en modellen beschikbaar.
alvast bedankt voor de links en ga zeker even in kijken.
mvg john
Arco
Special Member
In 140mm heb je bijv. Noctua... (die heeft ook een 20cm versie: https://www.megekko.nl/product/1995/36/Case-fans/Noctua-NF-A20-PWM )
(veel groter ga je niet zien, heeft weinig zin in pc dus worden ze ook niet veel gemaakt)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 22 januari 2026 21:24:55 schreef Arco:
Die 0.2°, is dat de nauwkeurigheid of de hysteresis? (lijkt me erg weinig: zenuwachtig gedrag)
Als het een "bangbang" regeling is dan gaat de boel inderdaad onrustig aan en uit. Maar met een PID regeling dan zou ie na enig inregelen gewoon relatief rustig precies goed moeten draaien.
Lengte 2280 mm
https://chatgpt.com/g/g-DTk1KpYjg-pdf-translator/c/6963081f-6b24-8327-…
bouw technisch niet helemaal goed op deze tekening.
die 165 mm moet 210mm zijn.
tussen de 210 en ventilator moet 165mm ruimte komen.
lengte hele platform is 2280mm.
maar gaat om indicatie hoe het eruit zou moeten worden.
ik kan ze opvullen maar hoeft niet wil weer zijde wat ruimte hebben en midden stuk ook en komt uit met de module die @roland van leusden gaf perfect moeten zijn.
enige wat ik nog moet weten welke voedings bron ik nodig (pc voeding? met juiste plug aansluiting?) heb nog wel oude voeding van ruim 1000w liggen. planken heb ik wl hoef alleen nog wat beugels hebben en kabels aansluiting en klaar
[Bericht gewijzigd door bugsvoyager op (65%)]
Arco
Special Member
Als het een CV is, kun je ook de watertemperatuur hoger zetten, dat geeft ook een hogere luchtverplaatsing.
Te hoge geforceerde luchtstroom werkt eerder nadelig. (lucht omhoog blazen die dat niet van nature wil)
Op vrijdag 23 januari 2026 16:09:09 schreef Arco:
Als het een CV is, kun je ook de watertemperatuur hoger zetten, dat geeft ook een hogere luchtverplaatsing.
Te hoge geforceerde luchtstroom werkt eerder nadelig. (lucht omhoog blazen die dat niet van nature wil)
het waterflow is goed. over hele verwarming is het goed warm. het is meer dat er meer warmte afgifte naar de woonkamer en hoeft alleen meer kubemeter lucht te kunnen verplaatsen en dat zorgt beter verwarmen van de woonkamer.
ik had eerst onder de keuken een verwarming blower maar die paste helaas niet meer in het nieuwe keuken en moest verwijderd worden.