buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
We hebben al >45 jaar externe verluchting. Die brengt 80m³/h binnen voor de ganse woning. In de woonruimte (±70m³) hangt maar 3kW (2x1500W) aan verwarming. Die is zelfs bij -5°C nooit warmer als handwarm. Te veel luchtcirculatie kan ook onaangenaam worden.
Precies, als je veel fans gebruikt met veel flow kun je ze dus standaard op een lager toerental laten draaien = stiller.
Wij hebben Jaga Strada radiatoren geplaatst. Die kun je eventueel als hybrid model kopen, er zit dan een ventilatorbalk bij, maar die wil ik natuurlijk liever zelf maken, ik ben dus met eenzelfde project bezig.
Volgens de data van Jaga scheelt het gebruik van geforceerde luchtstroming ook flink. De afgifte van het model dat hier hangt is standaard 610W, met de ventilatoren aan is dat 1277W tot 1745W afhankelijk van de hoeveelheid luchtstroming. Bij 45 graden water is dat.
Zelf dacht ik er trouwens aan om de aanvoer én retour te meten en daarop te sturen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het mogelijk is zou ik ook grotere fans gebruiken, bijv. 14cm.
Hoe groter, hoe minder herrie door lager toerental en je hebt ook veel meer luchtverplaatsing per fan.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hoe hard gaat de fan snelheid variëren? Hier wordt de temperatuur geregeld op 0,2°C nauwkeurig. Dat zou echt niet veel maken in snelheid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je hier al eens naar gekeken?
In mijn opinie alleszins redelijk geprijsd en toch nog een beetje diy.
Tenzij je perse het wiel opnieuw wil uitvinden natuurlijk:)
https://www.sdr-engineering.nl/webshop
Op tweakers is men enthousiast:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394
Btw, geen aandelen of ander belang, maar ken wel mensen die dit naar veel tevredenheid in gebruik hebben.
Op donderdag 22 januari 2026 20:56:46 schreef Arco:
Als het mogelijk is zou ik ook grotere fans gebruiken, bijv. 14cm.
Hoe groter, hoe minder herrie door lager toerental en je hebt ook veel meer luchtverplaatsing per fan.
daar heb ik naar zitten kijken voornamelijk mijn wens zou dan 200mm ( 20cm ) alleen zie ik dat er weinig case fan met 200mm .
tenzij je goede merk en model kan vinden?
Op donderdag 22 januari 2026 21:19:35 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe hard gaat de fan snelheid variëren? Hier wordt de temperatuur geregeld op 0,2°C nauwkeurig. Dat zou echt niet veel maken in snelheid.
gaat voor mij het aantal cube lucht doorstroom is voor mij het meest belangrijkste en dan rustig bestuderen wat de beste optie kwa snelheid ik moet instellen.
Op vrijdag 23 januari 2026 14:07:59 schreef LetterHenk:
Heb je hier al eens naar gekeken?
In mijn opinie alleszins redelijk geprijsd en toch nog een beetje diy.Tenzij je perse het wiel opnieuw wil uitvinden natuurlijk:)
https://www.sdr-engineering.nl/webshop
Op tweakers is men enthousiast:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394Btw, geen aandelen of ander belang, maar ken wel mensen die dit naar veel tevredenheid in gebruik hebben.
nee het is zeker niet nieuw maar ik kon niet 123 iets vinden wat op mijn wensen.
voornamelijk de grote van de fan op een speed controle of temperatuur regelaar die harder of zachter gaat.
ik heb een convetieput met breedte van 210 mm en wil 2x92 mm naast elkaar en over de breedte verspreiden zodat de verwarming goede lucht circulatie creerd en de woonkamer beter verwarmt.
mijn eerste keuze was 200mm fan en dan hele breedte koppelen maar er zijn helaas weinig diverse modellen.
toen kwam ik 100 mm (92mm) tegen en daarin waren genoeg merken en modellen beschikbaar.
alvast bedankt voor de links en ga zeker even in kijken.
mvg john
Arco
Special Member
In 140mm heb je bijv. Noctua... (die heeft ook een 20cm versie: https://www.megekko.nl/product/1995/36/Case-fans/Noctua-NF-A20-PWM )
(veel groter ga je niet zien, heeft weinig zin in pc dus worden ze ook niet veel gemaakt)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 22 januari 2026 21:24:55 schreef Arco:
Die 0.2°, is dat de nauwkeurigheid of de hysteresis? (lijkt me erg weinig: zenuwachtig gedrag)
Als het een "bangbang" regeling is dan gaat de boel inderdaad onrustig aan en uit. Maar met een PID regeling dan zou ie na enig inregelen gewoon relatief rustig precies goed moeten draaien.
Lengte 2280 mm
https://chatgpt.com/g/g-DTk1KpYjg-pdf-translator/c/6963081f-6b24-8327-…
bouw technisch niet helemaal goed op deze tekening.
die 165 mm moet 210mm zijn.
tussen de 210 en ventilator moet 165mm ruimte komen.
lengte hele platform is 2280mm.
maar gaat om indicatie hoe het eruit zou moeten worden.
ik kan ze opvullen maar hoeft niet wil weer zijde wat ruimte hebben en midden stuk ook en komt uit met de module die @roland van leusden gaf perfect moeten zijn.
enige wat ik nog moet weten welke voedings bron ik nodig (pc voeding? met juiste plug aansluiting?) heb nog wel oude voeding van ruim 1000w liggen. planken heb ik wl hoef alleen nog wat beugels hebben en kabels aansluiting en klaar
[Bericht gewijzigd door bugsvoyager op (65%)]
Arco
Special Member
Als het een CV is, kun je ook de watertemperatuur hoger zetten, dat geeft ook een hogere luchtverplaatsing.
Te hoge geforceerde luchtstroom werkt eerder nadelig. (lucht omhoog blazen die dat niet van nature wil)
Op vrijdag 23 januari 2026 16:09:09 schreef Arco:
Als het een CV is, kun je ook de watertemperatuur hoger zetten, dat geeft ook een hogere luchtverplaatsing.
Te hoge geforceerde luchtstroom werkt eerder nadelig. (lucht omhoog blazen die dat niet van nature wil)
het waterflow is goed. over hele verwarming is het goed warm. het is meer dat er meer warmte afgifte naar de woonkamer en hoeft alleen meer kubemeter lucht te kunnen verplaatsen en dat zorgt beter verwarmen van de woonkamer.
ik had eerst onder de keuken een verwarming blower maar die paste helaas niet meer in het nieuwe keuken en moest verwijderd worden.
Op vrijdag 23 januari 2026 14:54:44 schreef Arco:
In 140mm heb je bijv. Noctua... (die heeft ook een 20cm versie: https://www.megekko.nl/product/1995/36/Case-fans/Noctua-NF-A20-PWM )
(veel groter ga je niet zien, heeft weinig zin in pc dus worden ze ook niet veel gemaakt)
deze had ik toevallig ook zitten kijken is overigens goedkoper dan de 92 mm case fan.
heb alleen even niet naar de airflow gekeken.
imprenciepe is het 4 van 92 mm case fan word het 1 case fan van 200mm en volgens mij ook ietsje zuiniger.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
kan je geen 'behuizing' maken onder de radiator waar je dan met 1 fan lucht in blaasd? teveel luchtcirculatie is ook niet goed maar eerder een beperkte flow.
al eens gekeken naar ventilatoren van accumulatie kachels? die zijn lang en smal met 1 motor erop
die dingen draaien redelijk rustig en in 1 accumulator van 9kW zaten zo 2 ventilatoren die de lucht langs de hete stenen blaast.
dat soort ventilatoren zit ook in airco's in gebouwd
https://youtu.be/RUHyZNlxahQ?t=40
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
Op donderdag 22 januari 2026 19:23:05 schreef buckfast_beekeeper:
We hebben al >45 jaar externe verluchting. Die brengt 80m³/h binnen voor de ganse woning. In de woonruimte (±70m³) hangt maar 3kW (2x1500W) aan verwarming. Die is zelfs bij -5°C nooit warmer als handwarm. Te veel luchtcirculatie kan ook onaangenaam worden.
als ik je nu zo begrijp is een nog extra externe verwarming toevoegen.
bij ons hebben convetie put met grote radiator. er komen genoeg warm water doorheen en retour water is nog warm genoeg en wil dus kijken of er meer warmte afgifte kunnen geven in de woonkamer.
als dat echt niet meer kan ga ik over nadenken om eventueel of vloerverwarming doen(op dit moment te kostbaar) en anderd multie airco( ook er duur.)
Op zaterdag 24 januari 2026 12:57:01 schreef fcapri:
kan je geen 'behuizing' maken onder de radiator waar je dan met 1 fan lucht in blaasd? teveel luchtcirculatie is ook niet goed maar eerder een beperkte flow.al eens gekeken naar ventilatoren van accumulatie kachels? die zijn lang en smal met 1 motor erop
[afbeelding]die dingen draaien redelijk rustig en in 1 accumulator van 9kW zaten zo 2 ventilatoren die de lucht langs de hete stenen blaast.
hmmm even naar kijken niet op deze manier gekeken maar ik laat je zo weten of het wel iets is nu.
thanks voor de tips
Op zaterdag 24 januari 2026 12:57:01 schreef fcapri:
kan je geen 'behuizing' maken onder de radiator waar je dan met 1 fan lucht in blaasd? teveel luchtcirculatie is ook niet goed maar eerder een beperkte flow.al eens gekeken naar ventilatoren van accumulatie kachels? die zijn lang en smal met 1 motor erop
[afbeelding]die dingen draaien redelijk rustig en in 1 accumulator van 9kW zaten zo 2 ventilatoren die de lucht langs de hete stenen blaast.
ik heb even gekeken naar het filmpje.
ik zou nu niet 1 2 3 weten hoe ik in mijn conventieput radiator kunnen gebruiken. ik zie wel dat dit bijna dezelfde opbouw als een airco. deze systeem heeft wel dezelfde techniek als die bij ons toen in oude keuken met een plint kachel. alleen deze maken best veel lawaai wel veel warmte afgifte en daar was ik wel blij.
fcapri
het is een convectieput, dus onderaan moet er koude lucht in geraken, die warmt op door de radiator en stijgt dan verder omhoog door de rooster in je woonkamer.
als je onderaan de radiator 3 zijden kan afsluiten, en de 4de zijde een plaat met 1 of 2 ventilatoren, dan zet je de onderkant in overdruk en moet de lucht langs boven eruit. waardoor die de warmte meeneemt

als je bv systeem A hebt, is het redelijk makkelijk omdat de ene kant al dicht is
ik weet niet of je zo een blok er gewoon zou kunnen opleggen langs boven
als je toch met ventilatoren gaat werken, moet de ventilator niet de volledige breedte zijn. maar moet je de rest 'afsluiten' met een behuizing
als je een bak maakt die volledig boven de convector zit, is in principe een 2-3 ventilatoren ook voldoende, alle warmte moet er toch door
Op zaterdag 24 januari 2026 13:26:40 schreef fcapri:
het is een convectieput, dus onderaan moet er koude lucht in geraken, die warmt op door de radiator en stijgt dan verder omhoog door de rooster in je woonkamer.
als je onderaan de radiator 3 zijden kan afsluiten, en de 4de zijde een plaat met 1 of 2 ventilatoren, dan zet je de onderkant in overdruk en moet de lucht langs boven eruit. waardoor die de warmte meeneemtals je bv systeem A hebt, is het redelijk makkelijk omdat de ene kant al dicht is
[afbeelding]ik weet niet of je zo een blok er gewoon zou kunnen opleggen langs boven
[afbeelding]als je toch met ventilatoren gaat werken, moet de ventilator niet de volledige breedte zijn. maar moet je de rest 'afsluiten' met een behuizing
[afbeelding]als je een bak maakt die volledig boven de convector zit, is in principe een 2-3 ventilatoren ook voldoende, alle warmte moet er toch door
heel interresant.
inderdaat eerste foto boven zo ziet het ongeveer uit.
2de foto is bij mij de systeem links.
verder die acculimatie kachel kan ik niet 123 in google vinden. als het alleen een blower en hij kan eronder of boven op kunnen zou het wel een optie kunnen. dan is het idd 2 of 3 al voldoende over de hele lengte.
mijn convectie put is weer zijde moet plank behuizing gemaakt en dus alleen koude lucht via onderkant en warme lucht zo naar boven zoals op de foto nummer 2 links.
en ik heb houte plaat en daaorm wilde ik ventielator erop bouwen en warme lucht naar boven doen blazen.
dit door een controle de temperatuur snelheid regelen.
heb nu even gerekend als ik 200 mm fans zou gebruiken zou ik 1 controle voor 10 fans voldoende verspreid over 2280 mm.
tevens denk ik ook makkelijkste construcktie ik hoef allen klein blokje onder de plaat maken en rondom isolatie kussen maken zodat daar geen lucht inhapt en over de hele lengte ventilator bouwen.
als het jouw acculaat systeem kijk moet ik eerst vinden op google hoe de airflow werkt en zou ik eventueel een behuizing omheen kunnen bouwen.
Arco
Special Member
fcapri
accumulatie zijn grote blokken waar stenen in op gewarmd worden.
onderaan zitten 2 zulke ventilatoren van een 50cm ingebouwd die de warme lucht de kamer in blazen
als jij die fans dan onderaan in de vloer kan inbouwen, zodat lucht in je convector wordt geblazen, dan komt die er warm bovenaan uit. die fans zijn gemaakt voor dit soort werk
hier zie je ze deels getekent zitten.
jouw oplossing is dan gewoon 2 van die fans onderaan, gemonteerd tegen een plank die je dan tegen je convector monteerd.
ik weet niet vanwaar je bent, maar heb zo nog een 4tal ventilatoren liggen van mijn gesloopte accumulatie.
die fans werken wel op 230V. je zou er een 'dimmer' kunnen tussen plaatsen om de snelheid te regelen
een plank bovenaan monteren met een aantal pc fans erin op pakweg 12V kan in principe ook. je kan dan zo een pc toerental regeling ook gebruiken
had ik vroeger in mijn pc ook. dan moet je enkel pc ventilatoren met 3 of 4 draden gebruiken
Op zaterdag 24 januari 2026 17:33:14 schreef fcapri:
accumulatie zijn grote blokken waar stenen in op gewarmd worden.
[afbeelding]
onderaan zitten 2 zulke ventilatoren van een 50cm ingebouwd die de warme lucht de kamer in blazenals jij die fans dan onderaan in de vloer kan inbouwen, zodat lucht in je convector wordt geblazen, dan komt die er warm bovenaan uit. die fans zijn gemaakt voor dit soort werk
hier zie je ze deels getekent zitten.
[afbeelding]jouw oplossing is dan gewoon 2 van die fans onderaan, gemonteerd tegen een plank die je dan tegen je convector monteerd.
ik weet niet vanwaar je bent, maar heb zo nog een 4tal ventilatoren liggen van mijn gesloopte accumulatie.die fans werken wel op 230V. je zou er een 'dimmer' kunnen tussen plaatsen om de snelheid te regelen
[afbeelding]een plank bovenaan monteren met een aantal pc fans erin op pakweg 12V kan in principe ook. je kan dan zo een pc toerental regeling ook gebruiken
had ik vroeger in mijn pc ook. dan moet je enkel pc ventilatoren met 3 of 4 draden gebruiken
[afbeelding]
Ooh wouw super uitleg.
Hmm en hoe zit het met decibel van die acculator fan.
Ik woon in Arnhem en ja dan ga ik zeker een dimmer tussen zetten als het werkt.
Ik kan kijken of ik op het werk oud metaal plaat waar ik een vorm kan maken. Anders houten bekisting.
Maar voor ik alles ga doen ik ga eerst onder in de conventie put kijken hoeveel ruimte er is.
Mvg john