Op vrijdag 23 januari 2026 14:54:44 schreef Arco:
In 140mm heb je bijv. Noctua... (die heeft ook een 20cm versie: https://www.megekko.nl/product/1995/36/Case-fans/Noctua-NF-A20-PWM )
(veel groter ga je niet zien, heeft weinig zin in pc dus worden ze ook niet veel gemaakt)
deze had ik toevallig ook zitten kijken is overigens goedkoper dan de 92 mm case fan.
heb alleen even niet naar de airflow gekeken.
imprenciepe is het 4 van 92 mm case fan word het 1 case fan van 200mm en volgens mij ook ietsje zuiniger.
kan je geen 'behuizing' maken onder de radiator waar je dan met 1 fan lucht in blaasd? teveel luchtcirculatie is ook niet goed maar eerder een beperkte flow.
al eens gekeken naar ventilatoren van accumulatie kachels? die zijn lang en smal met 1 motor erop
die dingen draaien redelijk rustig en in 1 accumulator van 9kW zaten zo 2 ventilatoren die de lucht langs de hete stenen blaast.
dat soort ventilatoren zit ook in airco's in gebouwd
https://youtu.be/RUHyZNlxahQ?t=40
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
Op donderdag 22 januari 2026 19:23:05 schreef buckfast_beekeeper:
We hebben al >45 jaar externe verluchting. Die brengt 80m³/h binnen voor de ganse woning. In de woonruimte (±70m³) hangt maar 3kW (2x1500W) aan verwarming. Die is zelfs bij -5°C nooit warmer als handwarm. Te veel luchtcirculatie kan ook onaangenaam worden.
als ik je nu zo begrijp is een nog extra externe verwarming toevoegen.
bij ons hebben convetie put met grote radiator. er komen genoeg warm water doorheen en retour water is nog warm genoeg en wil dus kijken of er meer warmte afgifte kunnen geven in de woonkamer.
als dat echt niet meer kan ga ik over nadenken om eventueel of vloerverwarming doen(op dit moment te kostbaar) en anderd multie airco( ook er duur.)
Op zaterdag 24 januari 2026 12:57:01 schreef fcapri:
kan je geen 'behuizing' maken onder de radiator waar je dan met 1 fan lucht in blaasd? teveel luchtcirculatie is ook niet goed maar eerder een beperkte flow.al eens gekeken naar ventilatoren van accumulatie kachels? die zijn lang en smal met 1 motor erop
[afbeelding]die dingen draaien redelijk rustig en in 1 accumulator van 9kW zaten zo 2 ventilatoren die de lucht langs de hete stenen blaast.
hmmm even naar kijken niet op deze manier gekeken maar ik laat je zo weten of het wel iets is nu.
thanks voor de tips
Op zaterdag 24 januari 2026 12:57:01 schreef fcapri:
kan je geen 'behuizing' maken onder de radiator waar je dan met 1 fan lucht in blaasd? teveel luchtcirculatie is ook niet goed maar eerder een beperkte flow.al eens gekeken naar ventilatoren van accumulatie kachels? die zijn lang en smal met 1 motor erop
[afbeelding]die dingen draaien redelijk rustig en in 1 accumulator van 9kW zaten zo 2 ventilatoren die de lucht langs de hete stenen blaast.
ik heb even gekeken naar het filmpje.
ik zou nu niet 1 2 3 weten hoe ik in mijn conventieput radiator kunnen gebruiken. ik zie wel dat dit bijna dezelfde opbouw als een airco. deze systeem heeft wel dezelfde techniek als die bij ons toen in oude keuken met een plint kachel. alleen deze maken best veel lawaai wel veel warmte afgifte en daar was ik wel blij.
het is een convectieput, dus onderaan moet er koude lucht in geraken, die warmt op door de radiator en stijgt dan verder omhoog door de rooster in je woonkamer.
als je onderaan de radiator 3 zijden kan afsluiten, en de 4de zijde een plaat met 1 of 2 ventilatoren, dan zet je de onderkant in overdruk en moet de lucht langs boven eruit. waardoor die de warmte meeneemt

als je bv systeem A hebt, is het redelijk makkelijk omdat de ene kant al dicht is
ik weet niet of je zo een blok er gewoon zou kunnen opleggen langs boven
als je toch met ventilatoren gaat werken, moet de ventilator niet de volledige breedte zijn. maar moet je de rest 'afsluiten' met een behuizing
als je een bak maakt die volledig boven de convector zit, is in principe een 2-3 ventilatoren ook voldoende, alle warmte moet er toch door
Op zaterdag 24 januari 2026 13:26:40 schreef fcapri:
het is een convectieput, dus onderaan moet er koude lucht in geraken, die warmt op door de radiator en stijgt dan verder omhoog door de rooster in je woonkamer.
als je onderaan de radiator 3 zijden kan afsluiten, en de 4de zijde een plaat met 1 of 2 ventilatoren, dan zet je de onderkant in overdruk en moet de lucht langs boven eruit. waardoor die de warmte meeneemtals je bv systeem A hebt, is het redelijk makkelijk omdat de ene kant al dicht is
[afbeelding]ik weet niet of je zo een blok er gewoon zou kunnen opleggen langs boven
[afbeelding]als je toch met ventilatoren gaat werken, moet de ventilator niet de volledige breedte zijn. maar moet je de rest 'afsluiten' met een behuizing
[afbeelding]als je een bak maakt die volledig boven de convector zit, is in principe een 2-3 ventilatoren ook voldoende, alle warmte moet er toch door
heel interresant.
inderdaat eerste foto boven zo ziet het ongeveer uit.
2de foto is bij mij de systeem links.
verder die acculimatie kachel kan ik niet 123 in google vinden. als het alleen een blower en hij kan eronder of boven op kunnen zou het wel een optie kunnen. dan is het idd 2 of 3 al voldoende over de hele lengte.
mijn convectie put is weer zijde moet plank behuizing gemaakt en dus alleen koude lucht via onderkant en warme lucht zo naar boven zoals op de foto nummer 2 links.
en ik heb houte plaat en daaorm wilde ik ventielator erop bouwen en warme lucht naar boven doen blazen.
dit door een controle de temperatuur snelheid regelen.
heb nu even gerekend als ik 200 mm fans zou gebruiken zou ik 1 controle voor 10 fans voldoende verspreid over 2280 mm.
tevens denk ik ook makkelijkste construcktie ik hoef allen klein blokje onder de plaat maken en rondom isolatie kussen maken zodat daar geen lucht inhapt en over de hele lengte ventilator bouwen.
als het jouw acculaat systeem kijk moet ik eerst vinden op google hoe de airflow werkt en zou ik eventueel een behuizing omheen kunnen bouwen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
accumulatie zijn grote blokken waar stenen in op gewarmd worden.
onderaan zitten 2 zulke ventilatoren van een 50cm ingebouwd die de warme lucht de kamer in blazen
als jij die fans dan onderaan in de vloer kan inbouwen, zodat lucht in je convector wordt geblazen, dan komt die er warm bovenaan uit. die fans zijn gemaakt voor dit soort werk
hier zie je ze deels getekent zitten.
jouw oplossing is dan gewoon 2 van die fans onderaan, gemonteerd tegen een plank die je dan tegen je convector monteerd.
ik weet niet vanwaar je bent, maar heb zo nog een 4tal ventilatoren liggen van mijn gesloopte accumulatie.
die fans werken wel op 230V. je zou er een 'dimmer' kunnen tussen plaatsen om de snelheid te regelen
een plank bovenaan monteren met een aantal pc fans erin op pakweg 12V kan in principe ook. je kan dan zo een pc toerental regeling ook gebruiken
had ik vroeger in mijn pc ook. dan moet je enkel pc ventilatoren met 3 of 4 draden gebruiken
Op zaterdag 24 januari 2026 17:33:14 schreef fcapri:
accumulatie zijn grote blokken waar stenen in op gewarmd worden.
[afbeelding]
onderaan zitten 2 zulke ventilatoren van een 50cm ingebouwd die de warme lucht de kamer in blazenals jij die fans dan onderaan in de vloer kan inbouwen, zodat lucht in je convector wordt geblazen, dan komt die er warm bovenaan uit. die fans zijn gemaakt voor dit soort werk
hier zie je ze deels getekent zitten.
[afbeelding]jouw oplossing is dan gewoon 2 van die fans onderaan, gemonteerd tegen een plank die je dan tegen je convector monteerd.
ik weet niet vanwaar je bent, maar heb zo nog een 4tal ventilatoren liggen van mijn gesloopte accumulatie.die fans werken wel op 230V. je zou er een 'dimmer' kunnen tussen plaatsen om de snelheid te regelen
[afbeelding]een plank bovenaan monteren met een aantal pc fans erin op pakweg 12V kan in principe ook. je kan dan zo een pc toerental regeling ook gebruiken
had ik vroeger in mijn pc ook. dan moet je enkel pc ventilatoren met 3 of 4 draden gebruiken
[afbeelding]
Ooh wouw super uitleg.
Hmm en hoe zit het met decibel van die acculator fan.
Ik woon in Arnhem en ja dan ga ik zeker een dimmer tussen zetten als het werkt.
Ik kan kijken of ik op het werk oud metaal plaat waar ik een vorm kan maken. Anders houten bekisting.
Maar voor ik alles ga doen ik ga eerst onder in de conventie put kijken hoeveel ruimte er is.
Mvg john
die fans zitten origineel in accumulatoren die in de woonkamer staan. dat soort fans zit ook in pellet kachels (iets kleiner, kleine 20cm denk ik).
en die fans zitten (80cm breed) ook in aircos.
ze zijn ontwikkeld voor dat werk dus geluid zal wel goed zitten zeker.
mijn accumulatoren hoorde ik vroeger amper blazen, mijn pellet en airco hoor ik wel. maar hangt volledig van het toerental af
Op zondag 25 januari 2026 11:00:52 schreef fcapri:
die fans zitten origineel in accumulatoren die in de woonkamer staan. dat soort fans zit ook in pellet kachels (iets kleiner, kleine 20cm denk ik).
en die fans zitten (80cm breed) ook in aircos.ze zijn ontwikkeld voor dat werk dus geluid zal wel goed zitten zeker.
mijn accumulatoren hoorde ik vroeger amper blazen, mijn pellet en airco hoor ik wel. maar hangt volledig van het toerental af
Daarom wil ik een dimmer tussen zodat ik de toerental aan kan passen.
Op vrijdag 23 januari 2026 16:09:09 schreef Arco:
Als het een CV is, kun je ook de watertemperatuur hoger zetten, dat geeft ook een hogere luchtverplaatsing.
Te hoge geforceerde luchtstroom werkt eerder nadelig. (lucht omhoog blazen die dat niet van nature wil)
Dan moet je flink omhoog voordat een convector echt wat begint te doen ... dan helpen een paar ventilatoren een hele hoop om de ketelwatertemperatuur een flink stuk lager te kunnen houden.
Ik heb hier zelf een 9-tal 140mm ventilatoren z'n 5cm boven de convector kern staan, met stukjes plaat er tussen om valse luchtstroom tegen te houden. Onder de convector kan, maar was in mijn geval mechanisch veel moeilijker.
Ik heb er 140mm arctic https://tweakers.net/pricewatch/2241370/arctic-p14-pro-pst-5-pack-zwar… ventilatoren in liggen, die passen in mijn geval precies in de breedte van de omkasting.
Toerental regelen is niet nodig, op hun laagste redelijke toerental heb je al meer flow dan de convector van nature doet. Ik heb er een instelbare buck converter tussen zitten waarmee ik de ventilatoren op een toerental heb ingesteld waarbij ze betrouwbaar starten en zo weinig mogelijk geluid maken. De ventilatoren gaan aan als de ketel brandt en het water boven de 25 graden komt. Beide signalen haal ik van de opentherm bus.
Die tangentiaalventilatoren op 230V zou ik niet doen, die zijn luidruchtiger dan die PC fans, zeker als je ze gaat "dimmen" en die schaduwpoolmotoren zijn ook nog eens niet heel energiezuinig.
Op zondag 25 januari 2026 19:51:29 schreef Sine:
[...]Dan moet je flink omhoog voordat een convector echt wat begint te doen ... dan helpen een paar ventilatoren een hele hoop om de ketelwatertemperatuur een flink stuk lager te kunnen houden.
Ik heb hier zelf een 9-tal 140mm ventilatoren z'n 5cm boven de convector kern staan, met stukjes plaat er tussen om valse luchtstroom tegen te houden. Onder de convector kan, maar was in mijn geval mechanisch veel moeilijker.
Ik heb er 140mm arctic https://tweakers.net/pricewatch/2241370/arctic-p14-pro-pst-5-pack-zwar… ventilatoren in liggen, die passen in mijn geval precies in de breedte van de omkasting.Toerental regelen is niet nodig, op hun laagste redelijke toerental heb je al meer flow dan de convector van nature doet. Ik heb er een instelbare buck converter tussen zitten waarmee ik de ventilatoren op een toerental heb ingesteld waarbij ze betrouwbaar starten en zo weinig mogelijk geluid maken. De ventilatoren gaan aan als de ketel brandt en het water boven de 25 graden komt. Beide signalen haal ik van de opentherm bus.
Die tangentiaalventilatoren op 230V zou ik niet doen, die zijn luidruchtiger dan die PC fans, zeker als je ze gaat "dimmen" en die schaduwpoolmotoren zijn ook nog eens niet heel energiezuinig.
daar was ik dus ook bang voor dat het behoorlijk geluid kan horen/produceren. ik heb 1 ventilator die op die techniek baseerd en gebruik maar is een hele oude. als de as uit belance kan het behoorlijk lawaai maken maar is zelfde met pc ventilator alleen met arctic heb ik nu in een server pc geen last van.
voor nu moet ik nog beslissen welke van de technieken ik ga gebruiken.
vind allemaal zeer boeiend en leerzaam maar welke de beste ga ik op mn gevoelens en gedachte wat ik denk de beste.
1 vraag heb ik helaas nog niet een antwoord gekregen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007267153343.html
deze module kan ik gewoon een pc voeding gebruiken zo ja is de grootste probleem opgelost. zo niet welke voeding moet ik kopen of gebruiken.
anders heb ik nog wel een andere backup plan.
voor nu allemaal super bedankt voor meedenken en mee discuseren daar waardeer ik heel erg om.
en blijf meedenken en discuseren of nieuwe ideeen vind alleen maar leuk dit.
mvg john
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik kwam deze tegen: https://www.action.com/nl-nl/p/3218381/radiatorventilator-set/
Op dinsdag 27 januari 2026 11:04:07 schreef Arco:
Ik kwam deze tegen: https://www.action.com/nl-nl/p/3218381/radiatorventilator-set/
ik heb soort vergelijkbare model in de conventor put.
maar de ventilator zijn erg klein en heeft weinig lucht flow die ga ik nu eruit halen zodra ik nieuwe ventilaor klaar heb. en de oude ga ik bij de oude radiator in de gangpad monteren met een kast omheen bouwen .
Op dinsdag 27 januari 2026 10:58:50 schreef bugsvoyager:
[...]daar was ik dus ook bang voor dat het behoorlijk geluid kan horen/produceren. ik heb 1 ventilator die op die techniek baseerd en gebruik maar is een hele oude. als de as uit belance kan het behoorlijk lawaai maken maar is zelfde met pc ventilator alleen met arctic heb ik nu in een server pc geen last van.
voor nu moet ik nog beslissen welke van de technieken ik ga gebruiken.
vind allemaal zeer boeiend en leerzaam maar welke de beste ga ik op mn gevoelens en gedachte wat ik denk de beste.1 vraag heb ik helaas nog niet een antwoord gekregen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007267153343.htmldeze module kan ik gewoon een pc voeding gebruiken zo ja is de grootste probleem opgelost. zo niet welke voeding moet ik kopen of gebruiken.
anders heb ik nog wel een andere backup plan.voor nu allemaal super bedankt voor meedenken en mee discuseren daar waardeer ik heel erg om.
en blijf meedenken en discuseren of nieuwe ideeen vind alleen maar leuk dit.mvg john
Heb besloten orginele plan aan te houden.
Ik ga nu de onderdelen bestellen.
Eerst deze
https://nl.aliexpress.com/item/1005007267153343.html
Printplaat module met sensor
Dan ga ik lokaal winkel technische onderdelen vragen voor voeding.
Ik denk een 12v adaptor met convertor aansluiting voor de printplaat.
Daarna online 200mm ventilator bestellen 10 stuks inclusief connectoren die aan elkaar worden verbonden.
Deze 10 word in 2 groepen van 5 aan elkaar gemaakt en op 1 module gekoppeld.
Houten plaat heb ik al alleen nog een beugel kopen en schroeven en ben ik klaar.
Projectje zou me ongeveer +-400 euro alles bij elkaar inclusief klein gereedschap.hoop geld maar als het werkt kan ik op andere punt weer besparen (extra externe kachel nu aan) daar omgerekend kan ik per seizoen (afhankelijk van het weer buiten) kan ik 150 euro besparen.
maar je ketel gaat ook meer stoken dan?
nu heb je bv 50°C water die rond gepompt wordt, de convector neemt er warmte uit weg, bv komt er nog 35°C retour naar de ketel. de ketel warmt weer verder naar 50°.
door je fans ga je meer warmte onttrekken aan het water, zodat het bv 25°C retour is, je ketel stookt uiteindelijk meer.
omgekeerd ook, zet je ketel temperatuur hoger naar 70°C, dan zal de convector ook meer warmte afgeven (groter verschil tussen water en lucht temperatuur), het retour water zal dan bv 45°C zijn waardoor de ketel moet bijwarmen van 45 naar 70
je denkt 150€ te besparen door die extra kachel die wegvalt, maar het hoger verbruik zal ook bij je ketel weer gaan bijtellen. er is immers dezelfde hoeveelheid warmte die in je huis moet komen.
400€ vind ik ook veel geld voor wat fans en klein gerief. 13cm fans vind je bij grotere pc voedingen. misschien gewoon een plank nemen en zo wat fans op zetten? even een pc winkel contacteren of ze wat kapotte voedingen hebben waar die fan uit kan? (op amazon, 5fans voor 24€ van 120mm)
200mm fans op amazon, 3stuks voor 45€
je hoeft ook geen 10 fans vlak naast elkaar te hebben. als de plank alles afsluit, moet de lucht toch door de convector komen. als je een paar centimeter speling hebt tussen convector en fans, dan kan je ook met zo een setup rond komen
je moet gewoon iets meer luchtstroming hebben dan je normaal hebt door gewone warmtestijging
Arco
Special Member
Als je meer warmte uit je radiators haalt, zul je inderdaad op de een of andere manier de rekening gepresenteerd krijgen...
('Money for nothing' is er alleen van de Dire Straits...
)
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op dinsdag 27 januari 2026 10:58:50 schreef bugsvoyager:
[...]deze module kan ik gewoon een pc voeding gebruiken zo ja is de grootste probleem opgelost. zo niet welke voeding moet ik kopen of gebruiken.
Een pc voeding kan VEEL te veel stroom leveren op de 12V lijn. Je wilt daar een 12V adapter voor gebruiken die voldoende stroom kan leveren. Mijn setje hangt aan een 12V 2A brick die ooit bij een externe hdd zat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 29 januari 2026 11:08:36 schreef fcapri:
maar je ketel gaat ook meer stoken dan?
Nee. Je huis heeft een bepaalde warmte-behoefte: De hoeveelheid warmte die "weglekt" door muren en ramen.
Als je radiatoren 50 graden moeten zijn om daar aan te voldoen, dan moet de ketel de boel tot 50 graden opwarmen. Als je het radiator -> huis traject 2x efficienter maakt en er maar 35 graden warm water nodig is, dan hoeft de ketel de boel maar tot 35 graden te verwarmen. Het water verlaat de ketel bij een lagere temperatuur en dat verhoogt de efficientie van de ketel.
Op donderdag 29 januari 2026 11:08:36 schreef fcapri:
maar je ketel gaat ook meer stoken dan?nu heb je bv 50°C water die rond gepompt wordt, de convector neemt er warmte uit weg, bv komt er nog 35°C retour naar de ketel. de ketel warmt weer verder naar 50°.
door je fans ga je meer warmte onttrekken aan het water, zodat het bv 25°C retour is, je ketel stookt uiteindelijk meer.
omgekeerd ook, zet je ketel temperatuur hoger naar 70°C, dan zal de convector ook meer warmte afgeven (groter verschil tussen water en lucht temperatuur), het retour water zal dan bv 45°C zijn waardoor de ketel moet bijwarmen van 45 naar 70
je denkt 150€ te besparen door die extra kachel die wegvalt, maar het hoger verbruik zal ook bij je ketel weer gaan bijtellen. er is immers dezelfde hoeveelheid warmte die in je huis moet komen.
400€ vind ik ook veel geld voor wat fans en klein gerief. 13cm fans vind je bij grotere pc voedingen. misschien gewoon een plank nemen en zo wat fans op zetten? even een pc winkel contacteren of ze wat kapotte voedingen hebben waar die fan uit kan? (op amazon, 5fans voor 24€ van 120mm)
[afbeelding]200mm fans op amazon, 3stuks voor 45€
je hoeft ook geen 10 fans vlak naast elkaar te hebben. als de plank alles afsluit, moet de lucht toch door de convector komen. als je een paar centimeter speling hebt tussen convector en fans, dan kan je ook met zo een setup rond komen
[bijlage]je moet gewoon iets meer luchtstroming hebben dan je normaal hebt door gewone warmtestijging
Heb een hybride ketel en ik check regelmatig hoe hard de warmte pomp draaid. Als buiten te koud is springt de cv ketel erbij (5 graden of lager) . Voor nu lijkt het dat mijn hybride pomp genoeg energie kan genereren. Wat voordeel met ventilator erbij word mijn woonkamer sneller warmer dus sneller op temperatuur waardoor de warmtepomp eerder tot rust kan komen. En daardoor ook iets meer comfort in de woonkamer.
en ja als ik 200mm ventilator pakt kan ik idd paar cm tussen ruimte maken. breedte is 210 mm en met 200 mm heb weerzijde 5mm ruimte lengte kan ik paar centimeter ruimte houden verspreid over de hele lengte met 10 ventilator.
Op donderdag 29 januari 2026 12:43:37 schreef Sine:
[...]Een pc voeding kan VEEL te veel stroom leveren op de 12V lijn. Je wilt daar een 12V adapter voor gebruiken die voldoende stroom kan leveren. Mijn setje hangt aan een 12V 2A brick die ooit bij een externe hdd zat.
Aaah thanks
Op donderdag 29 januari 2026 12:27:41 schreef Roland van Leusden:
Action 2x3 Fans[bijlage]
Deze ga ik ook misschien halen voor de radiator in de gangpad of slaapkamers