Bij electronic load die ik al een tijd heb ontdekte ik raar gedrag aan de rotary encoder.
Het komt er op neer dat opdraaien wel netjes in stapjes van één gaat, echter omlaag draaien gaat het soms in stapjes van twee of meer, of soms gaat hij omhoog in waarde.
In eerste instantie dacht ik een slecht contact en heb ik de rotary encode opnieuw gesoldeerd (waren een paar contacten die er slecht uit zagen) maar dit heeft geen effect. Er staat helaas geen typenummer op, ik heb nog niet met een scope gekeken.
Iemand bekend met dit gedrag en enig idee waar dit aan ligt?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
doorgaans contacten vuil van de encoder. de elektronica "ziet" als je naar links of rechts draait en gaat dan daarop regelen. vuil contact maakt een hoge weerstand waardoor de regeling helemaal van t padje gaat, omlaag omhoog enz. doorgaans wel op te lossen door open te halen en contacten bij te buigen. grote draaiknoppen willen weleens zorgen dat de boel teveel kan bewegen zijwaarts waardoor dat eerder gebeurt.
Bij Owon oscilloscopes was het een oplossing om 100nF over de schakelcontacten te plaatsen. Mogelijk werkt dit bij Maynuo ook.
https://www.candrian.gr/index.php/owon-ds7102-rotary-encoder-fix/
De naam van de fabrikant is Maynuo.
Samen zou je het poëtisch kunnen vertalen als "Uw prachtige belofte".
In de praktijk wordt deze combinatie echter bijna uitsluitend gebruikt als een fonetische transliteratie voor merknamen zoals het elektronicabedrijf Maynuo.
(werd 2x fout geschreven in dit topic... vandaar
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hij ziet er uit net als de encoders die je op aliexpress ziet langskomen. Er zal dan een westers origineel zijn en talloze chinese namaken van varierende kwaliteit.
Zo goed mogelijk matchen op de foto, 1 bestellen en vervolgens er achter komen wat je de eerste keer over het hoofd hebt gezien (met- of zonder drukschakelaar, een andere pitch tussen de twee rijen... Ik weet niet wat je gaat vinden) en dan de juiste bestellen lijkt me een optie. (als je de tijd hebt...)
Tja, als de contacten wat denderen, dan hangt het van de implementatie af of dat goed ge-interpreteerd wordt. Op zich niet ingewikkeld om het goed te doen, maar er zijn er veel die de boel zo schrijven dat als de signalen dender-vrij zijn het wel werkt, maar met wat dender dus niet meer. Die condensator kan dan helpen om het probleem te maskeren.