Een vraagje, eerder uit nieuwsgierigheid dan dat ik het echt ga proberen...
Ik heb twee Cisco (Meraki) MR33 access points liggen, je kreeg die indertijd gratis als je een training volgde. Die dingen zijn cloud managed en hebben een licentie nodig; na zo'n training kreeg je een licentie voor 3 jaar. Als je het toestel daarna wil blijven gebruiken moet je zelf een licentie aankopen. Die kost meer dan een vergelijkbaar access point van een ander merk dus geen enkele thuisgebruiker doet dat :) Eéntje heb ik drie jaar gebruikt (tot de licentie verlopen was en het dus niet meer werkte), het tweede is zelfs nooit uit de doos gehaald.

Die toestellen werken ook met OpenWRT en zelfs al is het een wat ouder toestel (AC standaard), dat werkt zeer goed. MAAR: Cisco heeft dat niet graag dus ze hebben op een bepaald moment een nieuwe firmware gepushed waarbij als je een niet gesignede firmware oplaadt, de bootloader in de processor overschreven wordt en dan is je toestel ineens voor de vuilbak. Het toestel dat ik in gebruik heb genomen heeft die nieuwere firmware; het tweede is nooit uit de doos gehaald dus daar stond de originele firmware nog op en daar zit die beveiliging niet in. Dat tweede toestel heb ik dus met succes naar OpenWRT kunnen overzetten.

Met dat eerste zou het ook kunnen, maar... dan zou je de flash moeten herschrijven en dat lijkt alleen te gaan door rechtstreeks op de chip te schrijven. Zoals hier beschreven dus:
https://sagacioussuricata.com/posts/meraki-mr33/#reprogramming-the-nan…
Ik ga alvast niet in de nodige apparatuur investeren want dat kost veel meer dan zo'n werkend AP waard is.

Heeft iemand hier zich al ooit aan iets gelijkaardigs gewaagd?