Het droogprogramma van de Siemens vaatwasser is kennelijk spontaan gestart, omdat de machine warm was zonder dat een programma gestart is.
Het model is al wat ouder: SN54302NL/03.
Exploded views voor onderdelen, staan nog op het www, maar het electrisch schema heb ik nog niet gevonden, ook niet bij Siemens.
Wie heeft dat nog voor mij, of een link waar het staat ?
Mogelijk een foutje in de (mechanische) klok of een relais dat blijft hangen..
De programmakiezer staat op prog 3, altijd.
De timer staat in de nul stand
De deur was gesloten.
Edit:
Ik heb inmiddels een meting gedaan via het netsnoer met een stroomtrafo. Zodra de machine aan staat , de timer op nul en deur gesloten is, gaat het verwarmingselement aan.
Het kan nog een lek in het verwarmingselement zijn, maar een omkering van de steker levert geen ander meetresultaat op. (Er is geen aardlekschakelaar aanwezig)
Het schema moet duidelijk maken, hoe het element aan en uitgezet wordt.
Bij deze vaatwassers was het altijd een ellende met de kabelbomen in de deur op het knikpunt, dus vaak kortsluiting tussen draden onderling of gebroken. Daarnaast worden de elementen direct door de klok aangestuurd en zijn de plastic vertandingen vaak gesmolten, einde oefening om daar nog een nieuwe timer voor te krijgen. Ik schat dat het FD nummer ergens in de 60 ligt?? Verbaasinwekkend dat er nog zo'n eentje nog draait! Ik heb de laatste 7 jaar geleden onder hande gehad en was toen al 25 jaar oud.. ( Lady type)
Op woensdag 28 januari 2026 18:26:33 schreef smd:
Bij deze vaatwassers was het altijd een ellende met de kabelbomen in de deur op het knikpunt, dus vaak kortsluiting tussen draden onderling of gebroken. Daarnaast worden de elementen direct door de klok aangestuurd en zijn de plastic vertandingen vaak gesmolten, einde oefening om daar nog een nieuwe timer voor te krijgen. Ik schat dat het FD nummer ergens in de 60 ligt?? Verbaasinwekkend dat er nog zo'n eentje nog draait! Ik heb de laatste 7 jaar geleden onder hande gehad en was toen al 25 jaar oud.. ( Lady type)
De datumcode is 6905, dus van 1989.
Ik heb eeb sterk vermoeden dat de kontakten van de klok zijn vastgebrand als het element niet met een relais wordt aangezet. Evenwel is het mijn eigen machine en wil ik er best nog tijd in steken om te zien of er nog wat te repareren valt. Ik vroeg dus om het schema, omdat niet altijd te zien is of de contacten zijn vastgebakken of uitgebrand. Met het schema vind je gemakkelijker de juiste verbindingen terug. Met een beetje geluk vind ik nog een goed werkende timer, maar ik wil eerst de fout localiseren.
Ik ben geen monteur die alles te oud vindt om te repareren en onderdelen uitwisselen tot ie het weer doet is ook niet mijn stijl.
Fouten eruit meten en repareren, doe ik al mijn leven lang..............
Goede schatting met FD nummer van me! Kijk eerst naar de kabelboom in deze vaatwasser , deze waren altijd kapot. Wat betreft de verwarmings contacten van de Timer is het niet zo moeilijk zoeken, er zitten dikke draden op. Exact zelfde timer vinden is lastig, er zijn vele varianten met snelprogramma, meerdere temperaturen, etc. Destijds die timers ook hersteld hoor, maar de codeer schijf is lastig de juiste te vinden. Ik promoot het ook hoor om zoveel mogelijk te herstellen hoor, maar eerste oordeel: is apparaat rendabel om te herstellen? Hoe is pomp (schoep), geen lekkage, rubbers, rekken, bodem verwarmingselement, kabelboom etc.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De verwarmschakelaar op de print is makkelijk vindbaar. De dikke kabels (3000w!) volgen. Stekkers eraf en goed kijken. Vastgebrande shizzle is meestal visueel vast te stellen. De dikke pakken datasheets zijn hier de container op. Terecht. Nooit meer nodig gehad sindsdien.
Print EricN, welke print?? Is nog een nostalgische met een ouderwetse klok.. IDD die grote J element was een 3 KW element.. Probeer die nog maar te krijgen, was er 20 jaar geleden al niet meer.
EricN
My bad. Ik bedoel de dikke draden op de rode timer. De rest vd tekst klopt met wat ik bedoelde. Los halen en in de schakelaar kijken daar zit verkleuring (lees: bruin gebrand) of versmelting.
Op woensdag 28 januari 2026 18:26:33 schreef smd:
De kabelboom in de deur zal het niet zijn.Was een van de draden naar de verwarming onderbroken, dan zou de verwarming niet meer werken.
Bij deze gaat de verwarming stroom trekken, zodra de deur dicht is en de programmaschakelaar op een programma staat.
Een vastgebrand contact in de (mechanische ) klok hoort tot de mogelijkheden.
Op donderdag 29 januari 2026 19:22:59 schreef smd:
Goede schatting met FD nummer van me! Kijk eerst naar de kabelboom in deze vaatwasser , deze waren altijd kapot. Wat betreft de verwarmings contacten van de Timer is het niet zo moeilijk zoeken, er zitten dikke draden op. Exact zelfde timer vinden is lastig, er zijn vele varianten met snelprogramma, meerdere temperaturen, etc. Destijds die timers ook hersteld hoor, maar de codeer schijf is lastig de juiste te vinden. Ik promoot het ook hoor om zoveel mogelijk te herstellen hoor, maar eerste oordeel: is apparaat rendabel om te herstellen? Hoe is pomp (schoep), geen lekkage, rubbers, rekken, bodem verwarmingselement, kabelboom etc.
Gezien het mijn eigen vaatwasser is en tijd dus deze keer geen geld kost, wil ik zien of de fout herstelbaar is. Buiten wat kleine dingetjes is er nooit wat mis geweest met de vaatwasser, tot vorige week dus.
Op zaterdag 31 januari 2026 19:33:44 schreef buzzy:
[...]Gezien het mijn eigen vaatwasser is en tijd dus deze keer geen geld kost, wil ik zien of de fout herstelbaar is. Buiten wat kleine dingetjes is er nooit wat mis geweest met de vaatwasser, tot vorige week dus.
Ik heb het voorpaneel verwijderd, zodat ik bij de bedrading en de klok kan komen.
De tip dat de bedrading voor de verwarming dikker zou zijn, levert niet veel op. Mogelijk wordt het element geschakeld met een relais. Aan de bedrading van de klok, met name de schuifstekkertjes en de klok zelf is niet te zien dat er iets heel warm geweest is.
Telefonisch contact met Siemens afdeling onderdelen (mogelijk particulier )leverde niets op. Men heeft daar geen docu van. Voor mij is dat een pertinente leugen, maar daar kom ik dus niet verder mee.
Wat blijft erover van het credo, dat zaken repareerbaar moeten zijn?
Aan deze vaarwasser is een electrisch ding onklaar, en daardoor zou de machine afgedankt en vervangen moeten worden.
Rare wereld
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 31 januari 2026 19:33:44 schreef buzzy:
[...]Buiten wat kleine dingetjes is er nooit wat mis geweest met de vaatwasser, tot vorige week dus.
Ik ben imiddels zo ver dat ik om de 2 jaar het labyrint/warmtewisselaar van mijn Bosch vaatwasmachine uitbouw om schoon te maken 
Aan deze vaarwasser is een electrisch ding onklaar, en daardoor zou de machine afgedankt en vervangen moeten worden.
Rare wereld[/quote]
Sorry hoor maar we hebben het over een machine van 37 jaar oud.
Hoe kun je hier de verwachting hebben dat er überhaupt nog iets leverbaar is.
Op zaterdag 7 februari 2026 10:17:35 schreef PE1IDY:
Rare wereld[/quote]Sorry hoor maar we hebben het over een machine van 37 jaar oud.
Hoe kun je hier de verwachting hebben dat er überhaupt nog iets leverbaar is.
Dat wil ik dus weten,maar dan heb ik wel wat gegevens nodig. Ik ben niet zo van het weggooien. Waarom zou ik. De machine stelde nimmer teleur. Moderne apparaten moeten vaak al na een jaar of vijf naar de stort.......
Support van BSH producten is in de regel 15 jaar, maar soms loopt het uit tot 20 jaar en is best acceptabel. IDD de service afdeling heeft er geen documentatie meer van en vind ik ook niet vreemd.Deze is 37 jaar oud!! Ik heb een Bauknecht vaatwasser welke van 1994 is en een simpel pomphuis van omwals pomp was na 20 jaar ook niet meer leverbaar. Na wat speurwerk op Ebay compleet pomp gevonden voor weinig , nieuw! draait nu al weer 12 jaar.. Ik heb al voor mezelf aangenomen dat dit de laatste reparatie was, pomphuis nu stuk is het wel klaar..
Als je geduld heb dan zal ik een 82 jarige monteur vragen of hij nog een schema voor je heb, begrijp dat hij niet zo snel meer is dus ik ga het in ieder geval vragen. Ik kan me echt niet herinneren dat deze een relais voor verwarming had, dan is die goed zichtbaar want dat waren destijds geen kleintje. FF domme vraag: heeft verwarmings element geen aardsluiting? Gingen ze ook van verwarmen!
EricN
Ik ben niet iemand die als ik me ergens in vast bijt het vlug opgeef dus het zal wel projectie van me zijn als ik vind dat je wel snel op geeft. Het einde is nog zeker niet bereikt. Voor manuals kan je online nog wel verder speuren. Voor tips heb je ook alles nog niet uitgeput. Het is dus eerder een keuze van nu op te geven dan de schuld van de fabrikant.
Heb je volgend geprobeerd:
Project GV630 googelen. Of kijk op de sticker welk type het is (niet de SN maar de GV)
Elektrotanya (GV630)
Teamhack.de: Dit is dé referentie voor witgoedreparatie. Ze hebben een enorme database met "Sonderunterlagen" en reparatiehandleidingen (vaak onder de sectie Reparaturanleitungen). Zoek daar specifiek op "Geschirrspüler" en "BSH" (Bosch Siemens Hausgeräte).
Iwenzo.de: Een ander groot Duits forum waar veel oude schema's en scans worden gedeeld door (gepensioneerde) monteurs.
Archive.org: Soms hebben enthousiastelingen hele mappen met oude dealer-manuals ingescand en geüpload naar de Manual Library.
Op zondag 8 februari 2026 08:25:14 schreef EricN:
Ik ben niet iemand die als ik me ergens in vast bijt het vlug opgeef dus het zal wel projectie van me zijn als ik vind dat je wel snel op geeft. Het einde is nog zeker niet bereikt. Voor manuals kan je online nog wel verder speuren. Voor tips heb je ook alles nog niet uitgeput. Het is dus eerder een keuze van nu op te geven dan de schuld van de fabrikant.Heb je volgend geprobeerd:
Project GV630 googelen. Of kijk op de sticker welk type het is (niet de SN maar de GV)Elektrotanya (GV630)
Teamhack.de: Dit is dé referentie voor witgoedreparatie. Ze hebben een enorme database met "Sonderunterlagen" en reparatiehandleidingen (vaak onder de sectie Reparaturanleitungen). Zoek daar specifiek op "Geschirrspüler" en "BSH" (Bosch Siemens Hausgeräte).
Iwenzo.de: Een ander groot Duits forum waar veel oude schema's en scans worden gedeeld door (gepensioneerde) monteurs.
Archive.org: Soms hebben enthousiastelingen hele mappen met oude dealer-manuals ingescand en geüpload naar de Manual Library.
Hoewel ik voortdurend met het juiste typenummer heb gezocht, moet ik even aangeven dat in het starttopic een kleine fout stond.
Het nummer moet zijn SN54302NL/03, ik heb dat inmiddels gecorrigeerd.
EricN
Het is wel een vaatwasser uit de tijd dat een KWh geen drol kosten, 3,4 Kw… pfhoe!! Tegenwoordig een 1500 w max. Naar de juiste documenten word gezocht en zal ik inscannen.
Element al op aardlek gecontroleerd?
Op dinsdag 10 februari 2026 20:23:53 schreef smd:
Het is wel een vaatwasser uit de tijd dat een KWh geen drol kosten, 3,4 Kw… pfhoe!! Tegenwoordig een 1500 w max. Naar de juiste documenten word gezocht en zal ik inscannen.Element al op aardlek gecontroleerd?
Ok. ik hoop dat je mij kan helpen.
Een aardlek in het element zou kunnen, maar dan zit de sluiting aan een zijde, ik heb hier nog geen aardlekschakelaars.
Met een schema kan ik alles meten. Dat werkt handiger als alles uitbouwen in een kleine ruimte.
Buzzy, kan je een foto van de timer type plaatje hier plaatsen want boek is gevonden maar is gebaseerd op timer type, dan zijn functies juist en pinbezetting juist. Mailen mag ook
Op woensdag 18 februari 2026 08:28:28 schreef smd:
Buzzy, kan je een foto van de timer type plaatje hier plaatsen want boek is gevonden maar is gebaseerd op timer type, dan zijn functies juist en pinbezetting juist. Mailen mag ook
Wegens wat drukke werkzaamheden zag ik vandaag pas de mailing.
Om de klok te fotograferen, moet ik even de voorplaat verwijderen. Dan zal ik de foto's sturen.
mvg Henk
Het mailtje is inmiddels verzonden.