Hallo Menschen .
Wat voor ventilator zit er in een pelletkachel die de pellets van lucht voorziet .
Mvg
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gelukkig bestaat er slechts één merk en type pelletkachel:
https://pelletgigant.be/Rookgasventilator-Cadel-p303406009
Tenzij dat toch niet de goeie is voor jouw kachel…..
je moet eerst kijken welke ventilator in jouw kachel zit en daar de passende voor kopen.
die worden in snelheid geregeld via een triac regeling (heb hier een topic voor geopend een maand terug)
de slakkenhuisventilator zuigt eigenlijk de rookgassen weg waardoor er een vacuum in de kachel ontstaat en die hierdoor verse lucht binnentrekt. hij blaast dus niet in de kachel maar hij zuigt er aan
de lange ventilator is de interieur fan. die blaast koude lucht door een heet rooster (van de kachel) en zo komt de warme lucht in de woonkamer
https://www.google.com/search?q=exhaust+fan+pellet&oq=exhaust+fan+…
[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]
Op zondag 1 februari 2026 12:52:53 schreef harry61:
Is voor een project .
Heb geen pelletkachel
vandaar
link toegevoegd voor een goedkope
https://www.amazon.com.be/-/en/Fireplace-Brushless-efficient-distribut…
met een motor dimmer ertussen zal je het toerental kunnen regelen
Je hoort te weten dat vermogen = kracht x snelheid (P = F x v)
(hoe harder je bergop moet trappen en hoe sneller je fiets, hoe meer moe je wordt)
En kracht = druk x oppervlakte (F = p x S)
(hoe groter een zeil van een zeilboot, hoe sneller hij gaat varen)
als je bovenstaande formules combineert krijg je
P = p x S x v
Vermits S x v gelijk is aan de oppervlakte x afstand per seconde
en omdat oppervlakte x afstand een volume voorstelt,
kan je S x v beschouwen als een volume per tijdseenheid
dit noemt men ook het debiet.
Verder weet je dat p gelijk is aan de druk dit er is.
Uit het geheel volgt dan
Vermogen = druk x debiet.
Dit kan je toepassen op je ventilator. Door de vorm van je schoep te varieren kan je de opbrengst van de ventilator laten varieren tussen een hoge druk bij een laag volume (= slakkenhuis ventilator) en een lage druk bij een hoog volume (= de standaard huis en keuken ventilator uit de ALDI)
Voor jou project zal je eerst moeten uitzoeken welk debiet je bij welke druk (opvoerhoogte ?) je nodig hebt. Dan pas kan je de geschikte ventilator gaan zoeken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het zullen in ieder geval bijna altijd radiale fans zijn. (slakkenhuis of lineair)
Die zijn door hun opbouw veel beter in staat om hogere statische druk op te bouwen als axiale fans.
En van metaal om begrijpelijke redenen... 
Gebruik al een slakken ventilator van Ali-express die regelbaar is een ( huis & tuin) keuken geval .
Daarmee blaas ik lucht onder de pellets in mijn houtkachel.
Ik wilde dus weten wat ze in een pellet kachel gebruiken en hoe dat in zijn werk gaat .
Dat weet ik dus nu.( de slakkenhuisventilator zuigt eigenlijk de rookgassen weg waardoor er een vacuum in de kachel ontstaat en die hierdoor verse lucht binnentrekt. hij blaast dus niet in de kachel maar hij zuigt er aan )
Weer een stap verder met mijn project .
Arco
Special Member
Op zondag 1 februari 2026 15:11:53 schreef harry61:
de slakkenhuisventilator zuigt eigenlijk de rookgassen weg waardoor er een vacuum in de kachel ontstaat en die hierdoor verse lucht binnentrekt. hij blaast dus niet in de kachel maar hij zuigt er aan
Dat heeft o.a. te maken met het feit dat (de meeste) afvoergassen (zeker als ze afkoelen) zwaarder zijn als lucht.
Die willen van nature dus helemaal niet omhoog door de schoorsteen en is afzuigen beter...
Bij mijn pelletkachel ziet de rookgasventilator er zo uit:
De luchtstroom door de kachel gaat als volgt:
Verse lucht gaat via de luchtinlaat tot onder de branderkorf. De rook van de verbranding van de pellets gaat vervolgens omhoog tot tegen de luchtdeflector (die vlammen en gensters tegen houdt) en gaat vervolgens naar de warmtewisselaar. Dat is een ruimte met daarin verticale buizen. De rookgassen gaan naar beneden doorheen de warmtewisselaar naar de rookgasventilator (die dus alles aanzuigt). Vandaar worden de rookgassen naar een compartiment geblazen wat nog een deel assen opvangt en dan gaat het terug omhoog het schoorsteenkanaal in.
Qua opbouw zit de rookgasventilator onderaan in de kachel, lager dan de branderkorf.
Een tweede ventilator blaast dan de lucht van de kamer doorheen de buizen van de warmtewisselaar om deze op te warmen.
als je in de kachel zou blazen, creeer je een overdruk en dan zou de kachel langs alle gaatjes en kieren verbrandingsgassen (CO en CO2) in huis blazen.
als je aan de kabel zuigt, trek je door alle kieren gewone lucht binnen. maar eens je de kachel verlaat, moeten alle schouwbuizen dan wel goed aansluiten met een rubber zodat je geen gassen in de kamer hebt. dat heeft uw gewone kachel NIET.
dus wel opletten dat je de gassen uit je kachel trekt, maar dat je aansluiting naar de schouw luchtdicht is zodat je daar geen uitlaatgassen in je huis blaast.
waarom steek je niet een pelletkachel als je toch met pellets wil stoken? ik heb er vorige maand eentje gekocht voor 100€, een ventilator moeten herstellen en wat zekeringen vervangen. k heb nu een werkende pelletkachel in mijn tuinhuis staan voor de citroen planten. koste me minder dan 180€.
tegenwoordig vind je vaak al goeie okkassie kachels voor een 300-500€. zelf nieuw gaan ze maar 800-900€ meer en dan heb je tenminste een veilige kachel in huis.
een pelletkachel heeft een ventilator nodig omdat de rookgassen zo koud zijn dat ze amper stijgen in de schouw, en dus geen trek meer creeeren. dat maakt ze zo zuinig om mee te stoken, meeste van de warmte blijft in de woning en een klein deel door de schouw (door de warmtewisselaar).
bij een gewone houtkachel heb je dat niet en stook je enorm veel pellet op.
een pelletkachel zou een huis warm moeten houden met 0,5-1zak per dag
Wie van jullie kan mij laten zien hoe groot het pelletkorfje of bakje is met eventueel de afmetingen of maten
Mvg
er zijn verschillende, afhankelijk van de kachel grootte.
ik heb een ronde thuis, diameter 6.5cm
en de rechthoekige achteraan in tuinhuis is groter

voor ombouw van gewone kachels, vind je in de handel deze (met afmetingen erbij)
https://houtpellets-online.eu/pelletkorf/pelletkorf/
even googlen met de correcte woorden
De link die je doorgeeft heb ik in ronde vorm , maar kan al merken die is veel te groot .
( ik heb een ronde thuis, diameter 6.5cm ) en hoogte en foto ?
vergeten ...
denk een
5-6 cm diep.
maar dat is voor een pellet kachel met automatische toevoer. je moet dus elke 5sec een paar pellets erin gooien.
als je pellet in een gewone kachel gooit, doen ze meestal een grote bak, daar direct een hoop pellets in en het kan een tijdje branden.
ga je zelf iets maken met een toevoer dan? hoe ga je ze aansteken, want een pellet werkt met gloeikaars, en door de uitlaatgas ventilator traag te laten zuigen, trekt die hete lucht langs die gloeikaars naar binnen en ontbranden de pellets daardoor.
aansteken met papier, aanmaak blokje... werkt allemaal maar heel moeilijk in een pellet
[Bericht gewijzigd door fcapri op (96%)]
Ik vroeg mij al af hoe dat werd aan gestoken in een pelletkachel ,
middels een gloeikaars dus . Ongeveer het zelfde als in een Zibro petroleum kachel
Nog een vraag ; zou een klein rond frituurmandje ook werken als branderpotje/ mandje
Ik steek gewoon hier de kachel aan met kleine blokjes hout en daartussen strooi ik pellets
meestal een handje vol.
Mvg
zibro heeft een gloeidraad die de wiek aansteekt,
zibro laser werkt met een soort van bougie die vonkt tot het aansteekt.
een pellet heeft een rond gat in het potje en daar zit een metalen buis is, in die buis zit een gloeikaars (rode pijl op foto).
als de kachel dus start, trek je ook lucht langs die pijp in het branderpotje. en die lucht is heet, heeeeeeeeel heet. de pellets worden daardoor pikzwart en ontbranden.
de potjes in een pellet zijn daardoor klein, omdat die elke 5sec 3-4 pellets erin gooit.
als jij bv 30min wil branden, zal je dus een pak pellets in 1 keer moeten ingooien en dan heb je dus een grote bak nodig
vandaar dat die aftermarket 20-25cm breed zijn