Het mysterieproject.... restauratie van een antieke Ericsson No.2830 telefoon

IK dacht al als je zoveel van die potloden maakt dan moet je er toch wat mee.

L.M. Noniusson, Telefönfabriken.

Prachtig, @Nonius ! Ik bewonder en benijd u uw kunde!

Op dinsdag 17 februari 2026 20:51:14 schreef nonius:
L.M. Noniusson, Telefönfabriken.

[bijlage][bijlage]

:)
Det är hantverk !
Telefon typ "Nonifoon"

Mijnheer Noniusson, U is een kunstenaar.

Hallo Peter, mooi werk.
Complimenten!
En wat is het toch makkelijk om een draaibank(je) te hebben.
Ik zou hem niet kunnen missen.
Alleen hout-draaien op mijn metaal draaibank(je) geeft bij mij altijd veel werk om 'm weer goed schoon te krijgen. :(
ruud

Tja, dat kan ik met mijn armetierig Unimatje uit 1968 niet doen.
Ik mis de Schaublin-bank en -frees op nijn werk zeer. Veel projecten zijn daarom nooit af gekomen :'(

@Ruud,
Ik heb kort geleden een blaaspistooltje gekocht bij de Aldi (€ 15), maar heb ze nu ook gezien bij Ali en Temu (koop ik alleen nooit bij).
Wekt op Li-accu en blaast bijna als een perslucht blaaspistool en is regelbaar. Daar maak je een draaibank makkelijk mee schoon in combinatie met wat ontvetter en een varkensharen kwastje.
Jammer, dat je de accu's niet kunt wisselen omdat het ding geen enkele mogelijkheid heeft om te openen.
Laden gaat middels een USB-C aansluiting.

Sampai jumpa!

Volgende project is een Nonifoon mobieltje :9

Op woensdag 18 februari 2026 16:18:44 schreef mel:
Volgende project is een Nonifoon mobieltje :9

no,no, no, dat is te modern O-)

IK meen dat vroeger in landhuizen de butler dan de telefoon kwam brengen die via een hele lange draad was aangesloten. Dat waren de eerste mobiele telefoons. O-)

Volgende project is een Nonifoon mobieltje

Mel, ik hou het bij technologie die ik nog kan bevatten. Dus meer zoiets als dit:

Revado, ik vond zojuist een pakketje in m'n brievenbus. Grote dank! Ga het vanavond gelijk uitproberen. Ziet er erg degelijk uit trouwens, en met optocouplers voor galvanische scheiding.

Op woensdag 18 februari 2026 17:43:49 schreef nonius:
[...]

Mel, ik hou het bij technologie die ik nog kan bevatten. Dus meer zoiets als dit:

[bijlage]

Revado, ik vond zojuist een pakketje in m'n brievenbus. Grote dank! Ga het vanavond gelijk uitproberen. Ziet er erg degelijk uit trouwens, en met optocouplers voor galvanische scheiding.

Mooi! Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Op woensdag 18 februari 2026 17:34:56 schreef benleentje:
IK meen dat vroeger in landhuizen de butler dan de telefoon kwam brengen die via een hele lange draad was aangesloten. Dat waren de eerste mobiele telefoons. O-)

En dan struikelde de butler over de kabel, dat waren de eerste draadloze telefoons O-)

(deze aflevering gesponsord door Revado)

Hoorn is nu helemaal klaar. Het is niet helemaal een oorspronkelijk snoer, maar in elk geval wel katoen-omvlochten. Eigenlijk had elke ader z'n eigen katoenen omhulsel moeten hebben en de vier losse draden ineengevlochten moeten worden. Maar dit snoer misstaat ook niet. Minpuntje was wel dat dit oude(!) snoer copper-coated aluminium was. Dat heeft behoorlijk wat gefoeter opgeleverd bij het solderen....

Revado had me een hele mooie MP3-speler toegezonden die ondertussen ingebouwd is in een behuizing. Werkt o.b.v. een 9V batterij. De volumeknoppen heb ik naar buiten uitgevoerd met dummy drukknopjes zodat het volume ook achteraf nog bijgeregeld kan worden. De speler onthoudt het laatst ingestelde volume, ook zonder voeding. Na het aansluiten van de voeding begint de speler na ca. 2.5 seconden te spelen - perfecte timing. Met de 8-standen draaischakelaar kunnen 8 telefoon-gerelateerde muziekjes worden geselecteerd, maar in de praktijk zal het toch wel bij K3/Teleromeo blijven....

Omdat er lekker veel ruimte is in de telefoon, vanwege de lege ruimte voor de batterijen, hoefde de schakeling niet compact gebouwd te worden. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Om de bedrading van de telefoon origineel te houden en niet te wijzigen, wordt voor het inschakelen van de voeding van de speler geen gebruik gemaakt van de bestaande haakschakelaar, maar ga ik een externe microswitch gebruiken (met lange arm). Hierdoor blijft de schakeling helemaal gescheiden van de originele telefoon, waardoor ook geen risico is dat de ca. 90Vac van de inductor via-via op het mp3-spelertje terechtkomt.

En een bluetooth module zodat je de hoorn kunt koppelen aan je mobieltje :-)

De nummerherkenning is dan wel een ding. Fred..
Hoewel O-)

Het gaat tijd worden om het toestel te komen bewonderen.
Ben er heel benieuwd naar als het helemaal af is.

Het gaat tijd worden om het toestel te komen bewonderen.

Revado, als je nog eens een keertje in deze contreien bent dan ben je van harte welkom :)

Hij heeft nu z'n derde en laatste zwarte laklaag gekregen. In het verleden is hij een keertje gifgroen, wit en opnieuw zwart geschilderd geweest. 'Schilderen' is niet het juiste woord, iemand had er eigenlijk een bus verf over leeg gegoten. En voor het gemak hadden ze ook over de telefoon behangen - en daar weer een paar keer overheen geschilderd.

Nog te doen: een microswitch bij de haakschakelaar inbouwen en de mp3-speler in de telefoon leggen en aansluiten.

Achteraf gezien had ik voor de telefoonhoorn en de zwengel beter dezelfde houtsoort kunnen gebruiken. Dat komt ervan als je impulsief besluit om even een zwengeltje te maken. En vervolgens gek doet en ook besluit om maar even een hoorn in elkaar te prutsen.

Wel ironisch: aanvankelijk kocht ik dit toestel met tegenzin, voor de onderdelen, omdat ik eigenlijk een houten toestel wilde. Maar hoe langer ik het apparaat heb en ernaar kijk, hoe meer hij me bevalt zodat ik hem nu eigenlijk mooier vind dan een houten wandtelefoon. Het kan verkeeren....

Heel er mooi geworden, een echt kunstwerk.

Hi, Is het gelukt om de Heemaf 1955 telefoon aan te sluiten op de Cell2Jack?
Ik heb namelijk ook dat model telefoon en wil dit ook graag doen.
Heb wel wat problemen met de bel. de schroef aan de achterkant van de klepel mist en de pin er bovenop ontbreekt. weet iemand waar ik die kan vinden?

Die ga je niet vinden tenzij je een donor toestel of l.osse externe bel vind met passende onderdelen.
Zelf bij elkaar zoeken / maken...

Op maandag 6 april 2026 23:14:37 schreef revado:
Die ga je niet vinden tenzij je een donor toestel of l.osse externe bel vind met passende onderdelen.
Zelf bij elkaar zoeken / maken...

En hoe zit het met de Cell2jack. Zou dat ook met deze telefoon werken?

Zou volgens mij gewoon moeten werken, voor wat ik erover heb gevonden en gelezen. Maar heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, heb nog geen Cell2jack (of vergelijkbaar apparaat) en andere dingen hier hebben momenteel prioriteit.

Ontbrekende onderdelen vindt u waarschijnlijk alleen in een donor-toestel. Met een beetje geluk zitten er bruikbare vervangonderdelen in een standaard, grijs T-65 toestel.

Eerder in deze thread werd er geschreven over de LeClanché-cellen die oorspronkelijk in dit soort oude telefoons met Lokaal Batterij (LB) werden gebruikt (https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2636142#2636142)

Toen ik zojuist dit filmpje van BigClive tegen kwam was mijn belangstelling dan ook gelijk gewekt.

'Reactivating an 1800's Victorian LeClanché cell': https://www.youtube.com/watch?v=BghbiZ8gtUY

En ik weet nu ook gelijk waarom een zaklamp 'flash'-light heet....

Interessant, dank je Nonius!
En inderdaad weer wat geleerd over flash light.