Onze siemens combimagnetronoven stop na 23 sec als magnetron . Siemens type HT5HB84K
E -nrHB84K552 hoe los ik dit probleem op?
Is er n stappenplan?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat is een overbelasting of kortsluiting in de magnetron buis of onderdelen er omheen (diode / hoogspanningscondensator).
Kan ook de inverter zijn, als die erin zit, bij sommige typen.
Meet eens met draden van de magnetron buis of de twee pinnen ervan kortsluiting maken tegen aarde. De twee pinnen zelf zijn de gloeidraad, moet iets van maximaal een paar ohm zijn tussen de pinnen zelf.
Let op dat je alles goed ontlaad kwa condensatoren rondom de buis er kunnen nog levensgevaarlijke spanningen op staan.
'smd' weet waarschijnlijk de details wel voor deze specifieke magnetron.
Dit probleem is meerdere malen hier op CO besproken met allerlei tips etc.
Begin IDD met uitbouw van de buis en inverter, meet de Buis door op sluiting naar massa vanaf de pennen ook M Ohms niet OK , is de antenne van de buis niet weggebrand . Daarnaast bekijk inverter, meet de IGBTs door op sluiting, als de laatste stuk zijn is de witte zekering op meoderbord ook stuk met kans dat relais vast staat is ook aanwezig, maar meetbaar.
Gezien mijn vele ervaringen is het geen garantie dat alles wat bovenstaat ook het geval is, want er zijn vele variant fouten!! Bovenstaand is een basis guidelijn, is alles goed, dan beste beide even opsturen en test ik ze.
[Bericht gewijzigd door smd op (13%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kijk ook in de tunnel waar je de magnetron uit haalt. Is de antenne vd magnetronbuis (voorste tjoep vd ijzeren kubus waar hoogspanningsdraden op toe komen) beschadigd. De antenne van oven zelf zit in de oven ruimte. Bovenaan tussen de grill zit een glazen plaatje. Is dit proper. Is het draaiding dat er achter zit beschadigd/vuil? Zijn er stukken va lagering af gesprongen? De lagering is een (ceramisch) stenen stuk.