De zekering van de badkamergroep bleek doorgeslagen. Ik heb de groepenschakelaar dicht gezet en wilde een nieuwe zekering plaatsen. Echter direct sloeg hij door terwijl de groepenschakelaar dicht stond. Na nog 2 zekeringen te hebben verspeeld heb ik de badkamergroep aangehaakt bij een andere groep. Het gaat alleen om enkele lampen en wilde niet in het donker douchen. Dit gaat goed dus er zit geen kortsluiting in de badkamer.

Ik heb de groepenschakelaar verwijderd en doorgemeten. Hij doet wat hij moet doen. Geen kortsluiting tussen fase en nul.

Vervolgens weer een nieuwe zekering geplaatst om te checken of er kortsluiting in de zekeringhouder zit. Dit ging prima. Dus daar zit het probleem niet. Ik ga voor de zekerheid een nieuwe groepenschakelaar aansluiten maar vraag me af of er nog een andere oorzaak kan zijn. Op de foto's de groepenkast zoals die was en zoals ik het nu naar ik hoop tijdelijk heb.

Alvast bedankt.

Is er water of iets anders in die kast gekomen?
Daar zijn duidelijke sporen van te zien.
Die groepsschakelaar heeft duidelijk sporen van overslag tussen de 2 aansluitingen waar die draden vanaf de zekering nog in zitten.
Ik denk aan iets wat er in gelopen is en dat heeft veroorzaakt , water of een muis?

Misschien een goed moment dat oude ding op te ruimen en er iets moderns in te hangen met (aardlek) automaten.
Dit ding is zo 40 a 50 jaar oud.
2 draden in zo'n groepsschakelaar mag niet en moet je niet willen.
Dat zit op de linker groep ook al zo.

tip .. Je kan die zeldzame stotzen tijdens je zoekwerk vervangen door een stevige gloeilamp (na verlengen centraal contact). IPV een gesprongen zekering gaat de lamp dan 100% branden.

foto geleend van dit forum, met dank aan Nonius :-)

Bedankt voor de tip met die gloeilampen. Voor zover ik me kan herinneren is ze geen water in die kast gekomen. Als ik doormeten meet ik geen kortsluiting. Maar het kan natuurlijk ook overslag zijn als de volle spanning en stroom er op komt. Maar tijdens het testen waren de gebruikers afgeschakeld.

Ja ik zie het. Waarschijnlijk meer oververhitting. Ooit kortsluiting gehad door elektrische vloerverwarming in de badkamer. Die heb daarna helemaal spanningsloos gemaakt. Nu zitten er alleen enkelen ledlampen op en die doen het prima op de naastgelegen groep.

Meet even die schakelaar door, zit er geen kortsluiting in? Door bv dat water.

Al gedaan. Werkt naar behoren. Geen kortsluiting tussen fase en nul

Meten met een megger met minimaal 250 volt en niet met een multimeter...

Volgens mij is dit de vervanger als je dat wil. ( even meten of dat klopt.
Ik zou die oude in geen geval meer gebruiken.
Dat doorslagspoor geleid een beetje en dan klapt het weer een keer.

https://www.elektramat.nl/eaton-rsd25-eat-draaisch-2p-25a-67m/?channab…

Bedankt. Ik heb geen megger Zijb dure apparaten. Ik heb de schakelaar gelijk besteld. Als die past vervang ik ook de andere 6 schakelaars. Volgens mij zijn dat de risico onderdelen.

Zonde om te investeren in "oud spul" vervang beter de hele kast.
Er zijn op internet genoeg sites te vinden waar je zelf je groepenkast kan samenstellen en bestellen.
Een van de bekendste is elektramat (nee ik heb er geen binding mee of aandelen van) :S

Ik ken ze en ook de websites waarmee je een kast kunt samenstellen. Maar als de hoofdschakelaar vervangen moet worden dan moet er een zegelbevoegde monteur komen. En die installatiebedrijven monteren alleen maar eigen materiaal. Niet de kast die je bij elektramat hebt besteld.

kastje van een 45-52 jaar oud intussen. tijd voor iets van deze eeuw. komt best eens voor die groepenschakelaars welke uitfikken. en tja, installateurs hangen hun eigen spul omdat als je die meuk hangt van elektramat ( want doorgaans is die schneider kast gewoon een emat inhoud met schneider kast ) je dan ook mag opdraven als er iets uit staat te fikken of niet meer inschakelt. dan heb je liever eigen spul. pas een klus gehad met kopp schakelmateriaal, toch prima spul zei de eigenaar. nou nee, wat een rommel. draden die al loskwamen bij het terugduwen van het wcd enz.

Je kan bij Elektramat ook ABB materiaal kiezen, er hangt dan wel een ander (lees hoger) prijskaartje aan.

Op donderdag 5 februari 2026 19:02:11 schreef Rob Bosma:
Ik ken ze en ook de websites waarmee je een kast kunt samenstellen. Maar als de hoofdschakelaar vervangen moet worden dan moet er een zegelbevoegde monteur komen.

Hoeft niet, hangt af van de situatie.
Het kan ook zonder de hoofdzekeringen eruit te halen, daar is wel zegelrecht voor nodig.
Zelf ook al vaak gedaan.

Op donderdag 5 februari 2026 17:28:59 schreef Rob Bosma:
Bedankt. Ik heb geen megger Zijn dure apparaten. Ik heb de schakelaar gelijk besteld. Als die past vervang ik ook de andere 6 schakelaars. Volgens mij zijn dat de risico onderdelen.

Over het algemeen zijn het best goede schakelaars, mits er geen rare dingen mee gebeurd zijn. Je kan, als je je groepenkast niet wil vervangen, beter wel je aardlekschakelaars vervangen. Deze stammen nog uit de begin periode dat aardlekschakelaars verplicht werden gesteld. Ondertussen heeft de techniek niet stil gestaan, waardoor dit type aardlekschakelaars sinds 1996 al niet meer toepast mogen worden. Je kan ze vervangen door deze (goede ervaringen mee), of andere A-merk fabrikanten. Prijs is adviesprijs, schrik dus niet, en worden een stuk goedkoper aangeboden. Wel elk half jaar de testknop indrukken om de goede werking te behouden, maar dat deed je natuurlijk al :)

Op donderdag 5 februari 2026 19:30:41 schreef vergeten:
[...]Hoeft niet, hangt af van de situatie.
Het kan ook zonder de hoofdzekeringen eruit te halen, daar is wel zegelrecht voor nodig.
Zelf ook al vaak gedaan.

zeker bij 1 fase niet zo spannend. als de draden te kort zijn is het meer werk en onder spanning al helemaal niet aan te raden.

Ook bij 3 fasen (zoals bij de TS) niet echt moeilijk.

Gewoon rustig werken (bij goed licht) en fase voor fase doen, de andere fasen dan veilig (tijdelijk) afdoppen.
Geen opruimende/stofzuigende vrouwen of spelende kinderen om je heen die willen zien wat je doet. _/-\o_

Op donderdag 5 februari 2026 19:41:11 schreef vergeten:
Ook bij 3 fasen (zoals bij de TS) niet echt moeilijk.

Knap dat je dat ziet. Ik zou toch echt eerst de bedrading aan de onderzijde van de aardlekschakelaars moeten zien...Vaak genoeg meegemaakt dat het een éénfase aansluiting was.

Vervangen van de hele kast was ook mijn eerste advies, maar hoe handig is TS om dit zelf te doen?
Niet iedereen kan en durft onder spanning de kabels naar de hoofdschakelaar om te zetten...

Maar dat er (ooit) vocht in de kast gekomen is weet ik wel zeker...

[Bericht gewijzigd door revado op (19%)]

OK . Voor die 7 groepen heb ik dus 2 aardlekschakelaars nodig deze 245 per stuk. Een ABB kast met 7 aardlekautomaten met hoofdschakelaar voor 3 fasen komt op 930 euro. Ik ga me hierop beraden. Ik heb een voorkeur voor aardlekautomaten ipv installatieautomaten. Bij aardlek storing vliegt er maar 1 groep uit. Bedankt voor alle adviezen

Nee nee nee. Lezen. Dat is de adviesprijs. Kijk hier eens.

Op donderdag 5 februari 2026 20:17:51 schreef Rob Bosma:
OK . Voor die 7 groepen heb ik dus 2 aardlekschakelaars nodig deze 245 per stuk. Een ABB kast met 7 aardlekautomaten met hoofdschakelaar voor 3 fasen komt op 930 euro. Ik ga me hierop beraden. Ik heb een voorkeur voor aardlekautomaten ipv installatieautomaten. Bij aardlek storing vliegt er maar 1 groep uit. Bedankt voor alle adviezen

Aardlekautomaten nemen, dan heb je geen losse aardleks meer nodig en gaat alleen die betreffende uit.
Scheelt ook ruimte.
Ik gebruik de ABB DS201 meestal, die heb je al voor 4 tientjes per stuk via een van de bekende webshops.
handig is dat het armpje van de schakelaar een blauw deel laat zien bij aardlek en zwart bij kortsluiting.
Alleen een hoofdschakelaar en 7 van die aardlekautomaatjes nodig.

Op donderdag 5 februari 2026 19:48:12 schreef keebrev:
[...]
Knap dat je dat ziet. Ik zou toch echt eerst de bedrading aan de onderzijde van de aardlekschakelaars moeten zien...Vaak genoeg meegemaakt dat het een éénfase aansluiting was.

Er zitten 2 stuks 3 fase aardlekschakelaars.
In de linkerkast 3 groepen en de rechter 4, zie foto's.

Als die fasen aan de onderzijde aan elkaar zitten is het helemaal prutswerk om dat als 1 fase zo te bedraden.

Maar de TS alleen kan bevestigen of het inderdaad een drie fasen aansluiting betreft.

Een foto van de onderzijde van de 2 aardlekschakelaars en/of van de hoofdzekeringen kan dat ook laten zien.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]

Op donderdag 5 februari 2026 15:43:22 schreef Rob Bosma:
Ja ik zie het. Waarschijnlijk meer oververhitting. Ooit kortsluiting gehad door elektrische vloerverwarming in de badkamer.

door een kortsluiting krijg je geen oververhitting, behalve in de zekering dan. Maar de electrische vloerverwarming was een grootverbruiker en die kan de schakelaar lekker warm gemaakt hebben als de schroeven niet goed meer aangedraaid waren.

Boven een bepaalde temperatuur en met lange blootstelling gaat bakeliet verbrossen en carboniseren (+200°C) , en dan kan het gaat doorslaan bij wat hogere spanningen. (niet te meten met de ohmmeter dus).

voor de rest is er niks mis met zo een oude kast ( Bakeliet is héél stabiel ). Een nieuwe gaat het zolang niet trekken. Maar, anderen gaven het al aan, die verliesstroomschakelaars mogen wel eens vervangen worden..