Ik heb goedkoop een Macap MXA900 koffiemaler kunnen kopen met een motor probleem met de gedachte deze net zoals mijn eigen Macap M4A te repareren door de startcondensator te vervangen. Dat heeft echter niet geholpen omdat de MXA900 een ander type motor heeft. Mijn eigen M4A heeft een "Eenfasemotor met hulpwikkeling, condensator en centrifugaalschakelaar" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormotor) de MXA900 is ook een eenfasemotor met hulpwikkeling maar zonder centrifugaalschakelaar, ik kom er niet achter wat voor type het precies is.

De MXA900 motor wordt aangestuurd door een Lovato BG09 relais (?) die schakelt als je hem aanzet, de motor gaat dan ook draaien. Het probleem is dat de motor erg bromt als hij aanstaat, ik kan mij niet voorstellen dat dit klopt. Ik heb de condensator al vervangen door een andere maar ik vraag mij af of ik het goede type heb gekocht. De condensator is van het type CBB60 10uF 450V/AC SH 40/85/21 C .SO, dat is (bijna hetzelfde) type als die er op zat. Ik heb geprobeerd om via internet te begrijpen hoe het allemaal zou moeten werken maar mijn kennis van wisselstroom is te beperkt, ik kom er niet uit.

De gegevens van de motor zijn:

Merk: Castellotti S. Busto Garolfo (MI)-IT
Type: MX 900
V: 230 Volt
Hz: 50
Vermogen: 300 Watt
Poli: 6
Rpm: 890 omw/min
Datum: 06/2011
https://www.coffeesparesdirect.co.uk/macap-mx-coffee-grinder-motor-c00…

Ik meet op de spoel met condensator 71 ohm en op de andere 24,5 ohm (is dat niet te weinig?).

Kan iemand mij proberen uit te leggen hoe dit werkt en wat er niet klopt?

zou het kunnen dat deze motor halve-golf gelijkrichting nodig heeft en de diode ergens in de aanvoer defect is?

Ik kan nergens een diode vinden. Ik heb het relais opengemaakt maar ook daar zit geen diode in. Ik heb een foto toegevoegd van de motor en hoe hij is aangesloten. De losse stekkers links aan het relais zijn de 230 volt aansluitingen, de de microswitch achter het relais is voor het uitschakelen van de doser als deze vol met koffie zit.

Weerstand is voor een 300W motor zelfs vrij hoog.
In mijn Fiorenzato molen zit ook een 300W motor, en die wikkelingen zijn 26.9 en 11.1 Ohm en heeft een 16µF condensator.

[Bericht gewijzigd door Arco op (11%)]

Wat bedoel je met bijna hetzelfde type condensator? Wat is het verschil?

Ik heb de oude al weggegooid maar de capaciteit is hetzelfde alleen "40/85/21" en de "CBB60" waarde waren iets lager maar als ik het goed uitgezocht heb zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik heb mijn eigen koffiekoffiemolen leeg gemaakt en zonder bonen laten draaien en nu begin ik toch te twijfelen, die bromt ook. Ik ga hem weer in elkaar zetten en ze naast elkaar vergelijken. Als je aan het malen bent hoor je de brom niet omdat het malen van de bonen veel meer geluid maakt.