Goedenavond allemaal.

Ook hier hebben wij inmiddels last van een defecte loopband (Finnlo 3510).
Loopband had een tijdje stil gestaan in een koudere ruimte. Bij de start (toen ik erop stond) probeerde hij de band te draaien maar de wrijving was te hoog. Hiervoor wel eens de E4 melding gehad maar nu een E2.
Deze fouten worden ook niet echt duidelijk omschreven.

Motor is een DC motor, die loopt op een accu van een schroefmachine prima.
Incline motor heb ik laten draaien met direct 230VAC, werkte ook prima.
Snelheidssensor schakelde ook als de magneet er langskomt.

De source van de fet loopt naar een FEP30JP (dual switching diode) waar een van de aansluitingen van de motor naar toe loopt.

Ik verwacht dat de weerstand (zou voor meting zijn, dat die sowieso problemen oplevert.

Ik zag na het weghalen van bruine lijm dat er 3 smd transistoren onder zitten en een weerstand.
De opdruk van de SMDs is onleesbaar geworden. Als ik die in diode stand doormeet krijg ik wel waardes te zien tussen de 0,5 en 0,88Vmafhankelijk van waar ik meet, maar dit is ook in het circuit dus niet heel betrouwbaar. Maar of deze problematisch zijn durf ik niet te zeggen.

Heeft iemand nog een ander idee. Ik wil sowieso nog proberen om de weerstand mee te vervangen maar mochten er nog andere mogelijke problemen zijn dan kan ik die het beste mee proberen te pakken.

Een nieuwe print is ook 250€ en al snel prijzig bij een tweedehandse loopband.

Op de printplaat zit een MOSFET IRFP460A die was intern gefrituurd.
De aardlek klapte er ook snel uit na inschakelen.

De MOSFET en een gelijkrichter brug gb2506 had ik vervangen.
Hierna kon ik de loopband aanzetten, kreeg ik nogs steeds de E2 melding maar gebeurde er niets. Tot 2 minuten later er alsnog een vonk kwam en de motor van de loopband probeerde te draaien. Dat was dus de tweede MOSFET stuk.

Op de PCB zit op verschillende plekken geel flexibel lijm, waar het warm is geworden is dit ook verkleurd naar bruin.

Een van de 220kOhm weerstanden staat in serie met de drain van de fet, na meten is deze slechts 130kOhm.
De andere kant van de weerstand zit aan de Elco vast van 470 uF. De Elco heb ik losgehaald en gemeten en is 450uF op de DMM

Meet eens of die bruine prut geleidt.

Op maandag 9 februari 2026 21:46:34 schreef fred101:
Meet eens of die bruine prut geleidt.

Goed idee, zal ik vanmiddag/vanavond eens doen

Twee verschillende zaken: de gele lijm bij de grote elco's - geen problem. [Edit: zie nu de verkleuring/verbranding pas. Inderdaad, wat Fred101 zegt, schoonmaken. Maar ik maak me eigenlijk veel meer zorgen over de corrosie bij die gele cirkel....]

Maar de verkleuring in de gele cirkel lijkt erop dat een elco heeft gelekt en corrosie heeft veroorzaakt in de omgeving, tot zelfs bij dat vierkante IC.

[Bericht gewijzigd door nonius op (27%)]

Ik zou het voor de zekerheid toch maar schoonmaken.

Een van de 220kOhm weerstanden staat in serie met de drain van de fet, na meten is deze slechts 130kOhm.

In situ of uitgesoldeerd?

De andere kant van de weerstand zit aan de Elco vast van 470 uF. De Elco heb ik losgehaald en gemeten en is 450uF op de DMM

Een DMM is ongeschikt om slechte elco's te vinden. Een hoge ESR is meestal de reden voor afkeur en dat kun je alleen met een LCR meter of ESR meter meten. (uitgesoldeerd)
Een DMM is alleen geschikt voor nieuwe 100% zeker goede elco's.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (84%)]

Tussen de gate en de source zit nog de VR1, dit zou hoogstwaarschijnlijk een MELF diode zijn (VR1 is dan wel een aparte benaming.

De kathode zit aan de Gate en de anode aan source.
Veder zit de kathode nog aan een weerstand van 22 ohm die uiteindelijk naar een SMD transistor loopt.

Met een Brymen 257s meet ik in diode stand
- op kathode en + op anode : 0,61V
+ op Kat en - op Anode : 0,580V

Weerstand meten:
- op kathode en + op anode: 1,02 Mega Ohm en oplopend
+ op kat en - op anode: 350 kilo Ohm en oplopend.

Voor @nonius
Weerstand aan de drain lijkt een 220kOhm (4 banden : rood, rood, geel, goud)
Gemeten met een Brymen 257s

Hopelijk hebben jullie nog iets zinnigs te melden over deze bevindingen.

Die kapotte mosfet, wordt die aangestuurd door een smps controller? Zo ja dan zou ik daar eerst eens naar kijken.

Die lijm is waarschijnlijk geleidend, of dat minimaal geweest. Het wordt ook zuur en tast daarbij de componenten en banen aan.
Meten kun je het slecht, waar het warm zit en bij hoge spanningen heb je de meeste kans op ellende.

Op dinsdag 10 februari 2026 21:56:42 schreef Sine:
Die lijm is waarschijnlijk geleidend, of dat minimaal geweest. Het wordt ook zuur en tast daarbij de componenten en banen aan.
Meten kun je het slecht, waar het warm zit en bij hoge spanningen heb je de meeste kans op ellende.

Ik vraag me af waarom ze op verschillende plekken op de print het toepassen.
Rondom de elco zat het ook en op nog wat meer plekken zoals bovenop de 3 and transistoren en tussen de 2 condensators die daar naast staan.
Een deel van de lijm die bruin is geworden is nog wel flexibel.

Op dinsdag 10 februari 2026 21:54:03 schreef fred101:
Die kapotte mosfet, wordt die aangestuurd door een smps controller? Zo ja dan zou ik daar eerst eens naar kijken.

Dat zou zo maar eens kunnen,
Na zoeken op SMPS controller zou het zomaar eens dit IC'tje kunnen zijn.
De datasheet ervoor vinden lukt me vooralsnog niet zo snel.

Hij zit pal naast de contacten voor de motor

Dat is een LM358 opamp. De regelaar zit hier:

Ik ging er van uit dat de gesneuvelde de smps schakel mosfet was, is dat zo, of is deze voor de motor?

Komt de vervanger die weer sneuvelde van Ali of ebay ofzo af? Dan zou het zomaar kunnen dat dat de oorzaak van het opnieuw sneuvelen is. (gebruikt, kapot, relabeld, iets totaal anders met fake opdruk)

Op woensdag 11 februari 2026 10:50:35 schreef fred101:
[bijlage]
Ik ging er van uit dat de gesneuvelde de smps schakel mosfet was, is dat zo, of is deze voor de motor?

Komt de vervanger die weer sneuvelde van Ali of ebay ofzo af? Dan zou het zomaar kunnen dat dat de oorzaak van het opnieuw sneuvelen is. (gebruikt, kapot, relabeld, iets totaal anders met fake opdruk)

De source van de MOSFET loopt naar een fep30jp die weer aan een motor contact(en?) zit gelinkt.

MOSFETs zijn van eBay.
Diode waarde die ik meer lijken goed te zijn maar als het mogelijk rebranded is dan ga ik naar betere webshops kijken.

Ik ben voornamelijk bekend met Conrad.

Zo op de foto ziet hij er wel oke uit.
Valt er nog wat aan te testen?
Typenummer kan ik pas weer thuis bekijken.

Op woensdag 11 februari 2026 10:50:35 schreef fred101:
[bijlage]

Het is een FSL136MR

https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/fsl136mr-d.pdf
Maar daar moet je alleen naar kijken als die gesneuvelde mosfet de voeding schakelfet is en ik begrijp van jou dat die mosfet de motor bestuurt.

Terugkomend op de diode die aan de MOSFET hangt. Een zijde aan de gate en de andere zijde aan de source:

Is het niet apart dat ik op 2 manieren spanningsval meet?

Op woensdag 11 februari 2026 21:33:56 schreef yuursk:
Terugkomend op de diode die aan de MOSFET hangt. Een zijde aan de gate en de andere zijde aan de source:

Is het niet apart dat ik op 2 manieren spanningsval meet?

[bijlage]

Ik zal vanavond de diode opnieuw meten met ook de kathode zeide ontkoppelt om zeker te zijn dat ik alleen de diode meet en niet verderop alsnog een condensator oplaadt.
Kathode zeide ontkoppelt bij de weerstand en de meting was wel correct.

Ik bestel een gelijkrichterbrug, MOSFET en een nieuwe weerstand en dan kijk ik of er weer leven in komt.

[Bericht gewijzigd door yuursk op (15%)]

Zo ook de diode bleek goed te zijn.
Ik heb de gelijkrichter brug vervangen door een gbj2510, 2 nieuwe weerstanden erin en een nieuwe mosfet. Allemaal van Conrad,
Helaas nog dezelfde fout.