voetpedaal naaimachine ombouw naar dodemans pedaal

Ik heb een naaimachine motor aangesloten op een kaardmolen.
Een kaardmolen word gebruikt voor het kaarden van lams vachten, schaapvachten, alpaca vachten.
Daarna kan het met een spinnewiel verwerkt worden tot een draad.
Op de naaimachine motor zit het voetpedaal.
De snelheid hoeft niet geregeld te worden ,maar ik wil er een soort dodenmans voetpedaal van maken.
Dus het voet pedaal ingedrukt houden voor het laten draaien van de motor.
Voet eraf motor stop.
Is dat simpel uit te voeren.

Mvg Mario Veldhuis

Ja, dat is redelijk simpel uit te voeren.

De snelheidsregeling van een naaimachinepedaal is een regelbare weestand met een schakelaar*. Vervang de weerstand door een met een vaste waarde en je bent er.

Maaarrrr let er wel goed op dat die weerstand zijn warmte kwijt kan. Als die motor vrijwel continue moet draaien is de koeling in het pedaal misschien niet genoeg.

En alles moet netjes geïsoleerd zijn, want het is netspanning. Dus de weerstand er zomaar even ergens bijklussen wordt ‘m niet.

Afgezien daarvan is het vrij simpel.

*ik zou moeten nazoeken of die in serie staat voor “helemaal uit”, of dat daar een extra draad voor is. En of er misschien een 2e schakelaar is voor “vol gas”. Maar het is een vrij simpele schakeling anyway. En je vraag was of het simpel was, niet hoe het dan moet ;)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (21%)]

Als de snelheid niet geregeld hoeft te worden en gewoon op de hoogste stand mag, dan hoeft er alleen maar een schakelaar in het pedaal.

Ik zou er 2 pedalen aan maken, een is niet veilig, vooropgesteld dat dit zo zonder de nodige beveiligingen en afscherming helemaal niet mag, maar dat is aan TS.
Als je per ongeluk dat pedaal aanraakt en net je je handen bij die wals zit...
Je kan er ook 2 zg paddenstoel drukknoppen voor nemen in serie, die moet je dan beide intrappen voor het werkt.
En die naaimachinemotor niet te lang laten draaien, daar is die , zeker op volle kracht, niet voor gemaakt en zal verbranden ( vraag niet hoe ik dat weet).

https://deurassistent.nl/paddestoeldrukknop-rood-universeel.html?gad_s…

Op dinsdag 10 februari 2026 00:13:52 schreef Lucky Luke:
De snelheidsregeling van een naaimachinepedaal is een regelbare weestand met een schakelaar*. Vervang de weerstand door een met een vaste waarde en je bent er.

Dat ligt aan de naaimachine, de meeste hele oude hebben een weerstand, modernere (laatste 30 jaar ofzo) hebben gewoon een dimmer (triac regeling net als voor gloeilampen), computer gestuurde machines werken met andere motors en een andere regeling.

Daarnaast werkt zo'n pedaal net omgekeerd, de motor draait alleen als je het pedaal induwt. Zo'n pedaal met dimmer werkt voor iedere naaimachine, ook voor de oude. Je zou zo'n triac pedaal kunnen gebruiken, dat is nog veiliger, zodra je je voet er afhaalt staat hij stil. Zo kun je de motor ook wat langzamer op gang laten komen wat mogelijk wat beter voor de motor is.

Op dinsdag 10 februari 2026 08:17:16 schreef revado:
En die naaimachinemotor niet te lang laten draaien, daar is die , zeker op volle kracht, niet voor gemaakt en zal verbranden ( vraag niet hoe ik dat weet).

Ligt aan de naaimachine, ik heb jarenlang de motor van een industriële machine gebruikt voor mijn draaibankje. Het originele motortje van de Unimat werd heet en mag maar een paar minuten draaien, die naaimachine motor (en pedaal) kon ik gewoon laten draaien zonder ooit te zijn oververhit. De motor van een "high-end" machine zal er waarschijnlijk beter tegen kunnen dan die van een of ander low budget machine.

Aan de bijgevoegde foto van het toestel te zien, los je dit beter op met een motor reduktiekastje al dan niet vergezeld met een frequentie sturing.

In de veronderstelling dat je de draaihendel rond draait aan 30 à 60 T/min, dan ga je allerlei fratsen moeten uithalen om het toerental van je naaimachine motor tot het gevraagde te reduceren.

-

Als het enkel de voetpedaal is om een start/stop signaal te geven zoals de oorspronkelijke vraagstelling is, dan zijn er meer mogelijkheden.

Een naaimachine motor voor een industriele naaimachine (lees motor met een ingebouwde rem/vliegwiel combinatie) is gemaakt om continu te draaien.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (13%)]

Ik was ook niet helemaal duidelijk met mijn vraag , sorry hier voor.
De bedoeling is dat de grote rol rond de 80 a 100 rpm rond gaat draaien.
Ik heb 2 pulley`s 72t en 12 t dus de motor zal zeker niet op volle toeren draaien,
Er komt een rpm regelaar op de kaardmolen, in te stellen met een draaiknop.
Ik wil de weerstand in het voetpedaal niet gebruiken omdat dan de rpm variabel gaat worden,
of je moet je voet constant met dezelfde druk op het pedaal houden.

Is het de bedoeling dat de omtreksnelheid (= toerental x diameter rol) van de grote en de kleine rol gelijk wordt ? Dus dat de naalden de vachten doorprikken.

Of is het de bedoeling dat de kleine rol sneller draait dan de grote rol, waardoor de naalden van de kleine rol iets afschraapt van de vacht die verplaatst wordt door de grote rol.

De diameters van de rollen verschillen, maar ook de diameters van de tandriemschijven verschillen. Het kan zijn dat de groter riemschijf de kleinere rol sneller doet draaien (= meer toeren per minuut) maar doordat de kleinere rol ook een kleinere omtrek heeft, kan de omtreksnelheid van grote en kleine rol gelijk zijn.

-

Mogelijk motorprobleem.
Een naaimachine motor heeft een bepaald vermogen (100W ? 550W voor de industrieële machines), Door de toerental regeling ga je het toerental kunnen verminderen, hopelijk bij gelijkblijvend askoppel.
Maar een lager toerental bij gelijkblijven askoppel betekent een kleiner mechanisch vermogen.

Als een naaimachine motor toch al vlug 1000 à 2000 RPM draait, en je wil dat terug brengen naar 100 RPM zal je inderdaad twee riemoverbrengingen i : 72t/12t na elkaar moeten zetten. Om nog vermogen over te hebben.

Indien een normaal persoon met 20 kg kan duwen op de draaihendel en de koppelarm is 20cm heb je een koppel van +/- 40 Nm.
Bij een draaisnelheid van 60 T/min geeft dit een vermogen van 40 x 2 x pi of ongeveer 250 Watt.

Ligt dit binnen de verwachte waardes ?

Het is de bedoeling dat de kleine rol sneller draait dan de grote rol, waardoor de naalden van de kleine rol de vacht iets uit elkaar gaat trekken.
Maar die rol verhouding zit al op de kaardmolen.
Ik wil alleen de slinger vervangen door een pully 72t en op de motor as een pully van 12t.
De motor is 180w ik denk dat er max 10kg druk op de slinger gezet moet worden om alles netjes te laten draaien. Dus zou het moeten kunnen werken.

Ik vraag mij alleen af of de variabele weerstand in het voetpedaal simpel te omzeilen is en er een dodeman pedaal van te maken is. Heb het pedaal nog niet in huis dus ben ik misschien een beetje voorbarig.

Persoonlijk denk ik dat zo een rode "vuist-slag-knop" een beter initiatief is om van te vertrekken. In de veronderstelling dat je enkel een ON/OFF contact nodig hebt (en het toerental niet met de pedaal wil regelen)

Maar om te proberen / prototype te maken kan het natuurlijk wel.

succes ermee

Het pedaal waar ik mijn gedachten op baseerde is dit:

Een Brother Model E.

Op de foto's slecht te zien hoe hij werkt. Maar de kant met de weerstand etc. er in is de kant die op de vloer ligt, dat is de onderkant. De bovenkant zit alleen een plastic nok in (en een metalen lipje om 'm dicht te houden). Die nol duwt het rolletje opzij, waardoor het koolstofstaafje wordt samengeduwd. Met het pedaal omhoog is er geen contact. (nuja, tenzij dat metalen lipje om 'm dicht te houden verbogen is... Wat bij dit pedaal zo was.)

Er is dus geen losse schakelaar. Als de machine stil staat is het contact gewoon open.
Op de foto kan ik ook niet zien of voor volgas de weerstand overbrugt wordt. (En bij zoeken op internet krijg ik vooral de waarschuwing dat de ontstoorcondensator defect kan gaan op een manier die volgas werken veroorzaakt, zonder dat het pedaal is ingetrapt).

Anyway: Contact open -> motor staat stil.

Die handslinger heeft wel voordeel dat je stopt met handslingeren als het zeer doet... Met een voetpedaal of paddestoel moet je maar net de tegenwoordigheid van geest hebben die paddenstoel in te slaan of het pedaal los te laten (en niet andersom!). Als er bij mij iets acuut zeer doet gaat nadenken toch lastiger.

Op dinsdag 10 februari 2026 00:05:14 schreef MarioV123:... een soort dodenmans voetpedaal van maken....

Dat soort voetpedalen moet je meestal "half" intrappen tot aan een mechanische weerstand. Als je hem dieper intrapt stopt de machine ook.
Overigens mag je geen naaimachinetrappertje gebruiken als veiligheidsschakelaar. Als er iemand z'n hand word opengeharkt in die machine ben je zwaar de klos.

Wat je dus feitelijk zoekt is een voet bediende schakelaar. En helemaal niks qua dodemansknop of een andere veiligheidsinrichting...

Mocht het toch een dodemansknop achtig iets moeten worden, houd er dan rekening mee dat die meestal 'leven' wil zien. Immers, als - in de context van een trein ofzo - de machinist uit gaat, garandeert helemaal niks dat-ie nog ff z'n voet van die schakelaar haalt.