Ik heb een Nixie clock printje gekocht - zonder documentatie - en ik vraag me af welke
ingangsspanning deze wil zien.

1 aansluitblokje ... vermoedelijk AC .. en vermoedelijk 220V ....Heb even wat bevestiging nodig
voordat ik mn aankoop vernietig :-/

Er zit geen duidelijke DC-DC converter op, maar ook geen condensator die gelijkgericht 220v AC
lijkt aan te kunnen. Of mag dit gewoon snel knipperen op 100Hz?

Zo te zien is er rechts onder ook al een weerstand, vermoedelijk verbrand!
Meten is weten.

Hij heeft t inderdaad wel zwaar gehad, maar lijkt niet defect.
Bij input 24 Volt AC staat er 1.6v op de zenerdiode.

Kun je eens foto's maken van de volledige boven- en onderkant?

220V lijkt me niet aannemelijk.

Die nixies hebben nochtans een vrij hoge spanning nodig, 170Vdc zo uit m'n hoofd. En er zitten een paar hoogohmige weerstanden (1M) in de buurt van die gelijkrichtbrug, en iets diodeachtigs. Ik vermoed een zenerdiode om de laagspanning te genereren voor die CMOS-IC's.

Dus 220Vac zou misschien nog niet eens zo gek zijn. Maar veiliger om eerst met een variac, en evt. seriegloeilamp, voorzichtig op te starten.

Nog beter is om eerst gewoon het voedingsgedeelte eventjes te reverse-engineeren, dan weet je veel meer. Die paar weerstanden, diode en elco mag geen probleem zijn om uit te vogelen.

En die verbrande weerstand is aan de print te zien inderdaad behoorlijk warm geworden.... ALS hij het nog doet dan zou ik z.s.m. de waarde opmeten (in de hoop dat hij niet verlopen is) en vervangen door eentje met groter vermogen (ervan uitgaande dat hij defect is geraakt omdat hij ondergedimensioneerd is; maar waarschijnlijker is dat er iets anders op deze 'vage' print defect is. Want wie zet er nou GEEN zeefdruk tekst op de print bij de voedingsaansluiting ?! Of desnoods met een viltstift (ziet er zelfbouw/zelf-geëtst uit))

Welke nominale waarde heeft de (vermoedelijke) zenerdiode? Opdruk?

In ieder geval is moet de voedingsspanning voor de IC's 5V zijn. Er zit een 74013 (dual flipflop) in.

[edit] is het wel nixie en geen numitron's oid?
Welke transistor zitten er in tussen de 4017's en de buisvoetjes?

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (37%)]

Kijk, die 5V spanning in de gaten houden terwijl ik de variac opdraai is een goede!
De rest kan meer aan idd, maar zou ook moeten werken op 5V.

Ik had op die ene nog niet gelet ....

Doe eens een foto van de onderkant!

Hier staat de manual van een klok de erop lijkt. En idd direct 230V op de bruggelijkrichter. https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5145.pdf

Het zou kunnen, met 120VAC is het wat krap, dan zou je op 165VDC uit komen.

Die opgestookte weerstand (als het 51k was) is wel erg krap. Die verstookt ongeveer 1W. Ik zou er een 3W weerstand voor nemen die een beetje hoger gemonteerd is, dan kan er wat meer lucht omheen, gaat veel langer mee. En je loopt niet zo'n groot risico dat de printplaat verkoolt en ook gaat geleiden.

Vergeet ook niet om een zekering op te nemen in de netaansluiting.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (71%)]

Wat een geweldig forum is dit toch ook!

@Raaf12: dank voor t schema .. enige verschil is de time base ... op mijne 100 Hz via net en op jouw
schema X-tal met deler. Hier kan ik wat mee.

Ik ga m zo voorzichtig naar 220/230 brengen en zal inderdaad andere weerstanden gebruiken
bij de 5V zeners.

Mooi dat ie werkt! Op die 100Hz uit het net zal je de klok wel regelmatig moeten gelijkzetten. Grappig dat die nixie in een noval buisvoet past. Die ZM1000 van mijn klok zitten in een zwarte printvoet.

Dat is een voortborduursel op het originele ontwerp van Mike Harrison.

https://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html

Op dinsdag 10 februari 2026 19:53:42 schreef RAAF12:
Mooi dat ie werkt! Op die 100Hz uit het net zal je de klok wel regelmatig moeten gelijkzetten.

Neehoor, de netfrequentie is lange termijn erg stabiel, het gros van de klokken en wekkers die op 230V werken gebruiken het net als referentie.

Grappig dat die nixie in een noval buisvoet past. Die ZM1000 van mijn klok zitten in een zwarte printvoet.

Dat is dan ook een speciaal buisje met twee anodes, een ZM1030. En die moet je dan ook apart (even/oneven) aansturen.

Ik had een 7413 achter de 100Hz sinus uit het net om de klok gelijk te laten lopen. Vergeet de seconden bij een 6 digit klok. Aan die lange termijn stabiliteit van het net heb je niks bij klokweergave. Kijk maar als de hele meute om 18.00 gaat koken.

Om 18:00 hoort het koken klaar te zijn want dan zit ik met mes en vork in de aanslag en verwacht ik aan te kunnen schuiven! :)

De 50Hz van het net heeft hoge stabiliteit op de langere termijn. Voor een (normale) klok prima. Mijn eerste frequentieteller (overigens ook met Nixie-buisjes - om de simpele reden dat die in die tijd véél goedkoper waren dan 7-segment LED-displays - kun je ongeveer nagaan hoe lang geleden dat was!) met discrete TTL-logica gebruikte ook gewoon de 50Hz uit het lichtnet als referentiefrequentie. Dat was een wat minder goed idee, naar huidige maatstaven, maar in die tijd voor mij perfect acceptabel. De laatste twee digits fluctueerden wel behoorlijk....

In die tijd trok je in de electronicawinkel een laatje open en kon je net zoveel 74141's (Nixie-drivers) kopen als je geld in je portemonnee had.

</Opa vertelt>

Op dinsdag 10 februari 2026 20:40:59 schreef RAAF12:
Kijk maar als de hele meute om 18.00 gaat koken.

Je gaat echt geen dip in frequentie zijn rond etenstijd. Frequentieondersteuning is tegenwoordig erg snel, en dat moet het ook zijn ... als je te ver weg wandelt van 50Hz gebeuren er vervelende dingen.

En kun je hier ook mooi checken:

https://www.mainsfrequency.com/
https://www.mainsfrequency.com/gridtime.php

De normale maximale afwijking van "net tijd" tov echte tijd is iets van 20sec. Dat is voor 'normale' tijd meer dan goed genoeg. De secondes op zo'n nixie klok zijn toch meer voor de show dan wat anders.

[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]

Op dinsdag 10 februari 2026 20:59:17 schreef nonius in die tijd voor mij perfect acceptabel. De laatste twee digits fluctueerden wel behoorlijk....

[bijlage]

Ook bij mij, de gong van het 8 uur signaal op TV zat er altijd naast!

Mja, toch maar die 6 digits gehouden en af en toe gelijk zetten. No problem.

Hier ook allemaal 74 IC's in de klok, noodzakelijk want er was niets anders. 7 segment LED stond nog in de kinderschoenen.

In die tijd trok je in de electronicawinkel een laatje open en kon je net zoveel 74141's (Nixie-drivers) kopen als je geld in je portemonnee had.

</Opa vertelt>

Me too :-)

Het printje komt toch niet uit de VS of andere landen met 115V netspanning?
Dat zou kunnen verklaren waarom die weerstanden zo aangebakken zijn.Zo ja. dan komt het volgende punt naar voren: In de VS en verwanten is de netfrekewentie 60 Hz ipv 50 Hz. Dan gaat dat klokje hier behoorlijk achter lopen en zal je over moeten stappen naar een krsitaloscilatotrsturing.
Only mijn twee cent en ik hoop dat ik ongelijk heb.

B.t.w., Heeft Japan ook 60Hz netspanning???

@Raaf:
Er is/was ook een Russisch equivalent, maar ik weet niet of dat Pin compatibel zal zijn. Typenummer weet ik niet, maar je zou eens op NEONIXIE-L kunnen informeren https://neonixie.com/

Japan heeft 100V 50Hz in de ene helft en 100V 60Hz in de andere helft.

De netspanning in de VS is tegenwoordig nominaal 120V als ik me niet vergis.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]

Op dinsdag 10 februari 2026 22:10:19 schreef Tidak Ada:
Het printje komt toch niet uit de VS of andere landen met 115V netspanning?

Nee, de variant voor de VS heeft een spanningsverdubbeling voor de anodespanning, en een jumper om het deeltal om te zetten naar 6 ipv 5.

@Raaf:
Er is/was ook een Russisch equivalent, maar ik weet niet of dat Pin compatibel zal zijn.

Jep, daat is de K155id1.
En die is in alle opzichten beter dan de 74141. Lager eigen verbruik, en 100V ipv 60V off-state.

Maar allemaal achterhaald tegenwoordig, er zijn prima bruikbare open-drain schuifregisters.

Er is nu nog een andere uitdaging ..... het aanpassen zodat dit ontwerp werkt met ZM1030 buisjes
met 2 anodes.

Geen rocket science, maar aangezien deze aanpassing 6x moet worden gebouwd is de schakeling met
de minste componenten wel zo praktisch.

Zelf kom ik niet verder dan 4 extra transistoren per buis en 4 weerstanden.

Is er iemand met een andere suggestie?

Op woensdag 11 februari 2026 08:47:45 schreef EgbertG:
Er is nu nog een andere uitdaging ..... het aanpassen zodat dit ontwerp werkt met ZM1030 buisjes
met 2 anodes.

Als daar nu binaire tellers in zaten dan was dat redelijk eenvoudig.

Zelf kom ik niet verder dan 4 extra transistoren per buis en 4 weerstanden.

Is er iemand met een andere suggestie?

In dit geval kun je eigenlijk beter wat nieuws bouwen, je moet hier wel heel erg veel bij gaan verzinnen, de print die je hebt lijkt bedoeld voor ZM1022 of ZM1040's