Ik had graag een meter gebouwd om het zuurstof percentage in gasmengsels te meten. Nu heb ik een boek met allemaal nuttige info voor nitrox duikers. Er staat beschreven hoe je een simpele maar goede tester kan bouwen. Het is al een wat ouder boek en de meter is gebaseerd op een paneel voltmeter met lcd scherm,de pm128a. Deze vind ik dus niet meer direct te koop bij Conrad ofzo. In de boek staat stap voor stap uitgelegd hoe je deze kan aanpassen om de meter te bouwen. Een schema/handleiding kan ik wel volgen om iets in mekaar te steken maar zelf iets ontwerpen kan ik spijtig genoeg niet. Daarom mijn vraag,kan een gelijkaardige meter ook aangepast worden of is er een directe vervanger die ik op dezelfde wijze kan ombouwen? Of weet iemand waar ik de originele meter nog ergens kan kopen?
Alvast bedankt!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Futurlec heeft de PM128A
0-200mV Full Scale Input Range
User Selectable Decimal Point
Supply Voltage - 9V Independent
Lijkt een standaard ICL7106 gebaseerde meter met LCD.
Kun je de modificaties uit het boek hier neerzetten, een scan of foto ?
De meeste O2 cellen doen mV's Je hebt puur een voltmeter nodig die schaalt naar %O2
Zelf heb ik een variant op deze gebouwd een paar jaar geleden:
https://ejlabs.net/arduino-oled-nitrox-analyzer/
Met een 30 euro AO-07 cel van ali. https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-AO-07-cell.html
Iemand in de vereniging had deze: https://nrc-international.com/products/nrc-pic-o2-analyzer
En die is bedoeld om (compleet) weg te gooien als de cel aan het einde van z'n leven is.
Die heb ik in een nieuw doosje gefrut samen met dezelfde cel als ik voor mijn analyzer gebruikt heb, en ook dat werkt perfect.
Als je enkel een ding zoekt wat boven water O2 kan weergeven zou ik die NRC kopen en als die sneuvelt zelf in een doosje drukken met een nieuwe cell en batterij.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je rebreather duikers kent, die moeten elk jaar hun sensors vervangen, en dan zijn ze meestal nog niet versleten. Daarbij moeten ze in een CCR tot een PO2 ruim boven de 1.6 kunnen meten, terwijl je boven water sowieso niet boven de 1.0 kunt komen, dus een sensor die voor hun versleten is, kan voor jou meestal nog wel even dienst doen.
Je kunt bijna elk metertje gebruiken, aangezien je de decimale punt meestal toch zelf in hardware vast zet, en je het geheel afregelt met een instelpotje.
De beschrijving uit het boek. Bedankt voor de link naar de meter,ga die is bekijken. Verschillende van mijn mede duikers zijn revo mannen en daar komen mijn sensoren al jaren van?
Ik heb nog wat meer opzoekwerk gedaan en heb een ontwerp gevonden dat met iets recentere componenten werkt. Het ontwerp maakt gebruik van een voltmeter DMS-20lcd-0-9-C deze vind ik online te koop voor een 35 euro. Op zich valt dat nog mee maar voor ik ze bestel vroeg ik me af of iemand met meer verstand van die dingen misschien een goedkoper alternatief weet? Ik ben al eens op aliexpress gaan kijken maar heb niet zo veel ervaring met die website.
Deze lijkt me vergelijkbaar
https://www.conrad.com/en/p/voltcraft-dvm230w-digital-rack-mount-meter…
Deze heeft geen ref aansluiting voor de calibratie potentiometer. Het zal dan toch de duurdere worden denk ik.
In een grijs verleden heb ik een O2 detector systeem gebouwd voor een appel-kweker die het zuurstof niveau in zijn koelcel wilde meten. Geen zuurstof, CO2 in de gaten houden en de appeltjes blijven goed tot de volgende oogst. Dat was op basis van een soort batterij, waarvan de bronspanning herleidbaar was naar het zuurstofniveau. op mijn werk hadden we een gas-bewaking systeem dat waterstof, ammoniak, silaan en ook zuurstof kon meten. Sensoren moesten elk jaar (preventief) vervangen worden. Ik denk dat die sensoren op basis van elektro-chemie werkten. Een massa-spectrograaf zat er zeker niet in.
Ja,de sensoren werken chemisch. De elektronica stuurt volgens mij een spanning door de sensor en geeft dan een waarde aan afhankelijk welke weerstand de sensor heeft. Als ik het goed begrepen heb.
Nog wat aan het lezen geweest en ik had het blijkbaar verkeerd begrepen,de sensor zelf maakt een spanning die gemeten word door de voltmeter.
Correct, afhankelijk van de cel wil je ze een beetje belasten (met 22k oid) anders worden ze ERG traag.
Ze doen iets van 10mV bij 21% O2, als de cel 'lui' begint te worden zakt die spanning in. Een goede analyzer zal testen of de spanning niet onder ~7mV daalt (normaal gezien meet je nergens minder dan 21%, dus lager is een slechte cel)
https://asairsensors.com/wp-content/uploads/2021/09/Data-Sheet-AO-07-O…
Ook dat is niet meer dan een voltmeter, de pot om hem te ijken op 21% zit in de behuizing en het ding moet open om dat af te stellen. En geen check op een 'luie' cel.
Mechanisch leuk, elektronisch 1980's
Deze waren oorspronkelijk ontworpen door de maker van de website om mee onder water te nemen bij rebreather duiken. Denk toen het recreatief duiken met rebreather nog wat meer in de kinderschoenen stond. Ik wou iets simpel bouwen zonder programmeren. De ingebouwde potentiometer dacht ik te vervangen door een die je extern kan bijregelen. Gewone draaiknop. De analox die ik daarvoor altijd gebruikte gaf ook geen waarschuwing bij luie cel. Dat merkte je gewoon bij het gebruik wanneer het bijna aan het einde was,nooit geen problemen mee gehad.
Je kunt het simpel houden, neem een voltmeter en maak het zo dat je de bij een lege cel niet meer op 21% kunt afstellen. Dat kost je een extra weerstandje.
Verder werkt het zeker, in principe kun je zo ongeveer elke LCD voltmeter gebruiken. Als je een belastingsweerstand gebruikt voor de cel zorg dan dat je deze onderbreekt als je de analyzer uitschakelt, dat verlengt de levensduur van de sensor.
Daar wringt het bij mij,plannetje lezen en bouwen dat gaat maar als er iets aangepast moet worden heb ik niet voldoende kennis. Maar we leren elke keer wel bij. Ik dacht die meter van bij Conrad te gebruiken,die ik in een vorig bericht gepost had. maar dan zag ik dat die niet dezelfde aansluitingen had waar de calibratie potentiometer op aangesloten zit,zoals op het schema. Zou ik deze toch op een andere manier kunnen laten werken zoals het moet?
Conrad/voltcraft heeft altijd wat vreemde paneelmeters in hun assortiment gehad, prima als je ze gewoon wilt gebruiken. Slecht als je ze wilt aanpassen.
Eigenlijk wil je een zo simpel mogelijk ding, maar wel eentje waarbij je met de Vref kunt spelen. Het liefst eentje waarvan je weet wat voor een chip er in zit. Een ICL7106 bijvoorbeeld is ideaal.
-edit-
TME heeft de 'b' variant van die meter uit het boek, deze lijkt prima modificeerbaar ... en kost weinig.
https://www.tme.eu/nl/en/details/pan.pm128/voltmeters/axiomet/pm-128/
Je zult alleen de gebruikte aansluitingen opnieuw moeten uitpluizen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]
Ga het morgen is op mijn gemak bekijken. Enigste dat ik nu snel kon zien is dat hij het iets te lange model is. Ideaal zou breedte 45mm zijn. Op standaard hoogte 22mm.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op maandag 16 februari 2026 21:29:34 schreef Sine:
(normaal gezien meet je nergens minder dan 21%, dus lager is een slechte cel)
Zeker wel, als technisch duiker tenminste; 18/45 is nog een normaal mengsel (18% zuurstof en 45% helium, de rest stikstof), en als je dieper gaat dan 51m krijg je nog minder zuurstof.
Zo'n analyser controleer je regelmatig met pure zuurstof, als hij dan minder dan 95% aangeeft wordt het tijd voor een nieuwe.
Trimix is maar een heel kleine groep, dat doet pijn in de beurs 
Voor recreatief nitrox zul je meestal met 21% ijken. Voor 100% mag je de zuurstofkoffer plunderen.
Als je het echt goed doet dien je volgens de fabrikant 4 punten te meten .. maar dat wordt nog wat spannender.
SparkyGSX
Op dinsdag 17 februari 2026 00:09:19 schreef Sine:
Trimix is maar een heel kleine groep, dat doet pijn in de beurs
Vertel mij wat 
Daarbij wil je dan toch ook de fractie helium meten, dus je krijgt sowieso een iets andere analyser.
Het probleem van ijken met 21% is dat je niet weet of de analyser wel meer kan aangeven aan dat; een slechte cel doet het vaak onderin nog wel redelijk, maar kan niet meer hoger meten, en dat is primair waar die analyser voor is, meten of je niet teveel zuurstof in je mengsel hebt.
Ik heb zelf standaard 100% en meestal ook 50% stages staan, daarmee kan ik triviaal controleren of hij nog goed is.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (41%)]
Zou deze kunnen werken sine?
https://www.tme.eu/nl/en/details/pkt-ldp-335/voltmeters/peaktech/ldp-3…