Voor een tijdelijke onderkomen voor horeca op een plein moet een verlengkabel komen. H07RN-F met 5-aderige CEE form 63A stekkers. De lengte nodig voor de aansluiting op de verdeelkast verderop is 100m. Er komen kabelmatten of kabeldrempels voor de veiligheid over de kabel te liggen. De tijdelijke groepenkast krijgt als hoofdschakelaar een 4-polige C40 of C50 automaat.

Afhankelijk van wat er in komt te staan ligt het totaal te verwachten aangesloten vermogen op 20kw of 23kW
piekbelasting en ongeveer 17kW of 20kW continu belasting.

Uit diverse berekeningen krijg ik diverse adviezen over de juiste kabeldikte. 5G10mm2 of 5g16mm2.
Is 10mm2 aan de krappe kant of kan dat nog prima?

het is dus max traag 50A beveiligd, maar wel 100mtr. dan zou je denken aan 16mm2. was het korter kon 10mm2 ook prima. ik neem aan dat dit uit een veldkast word gehaald met nutsvoorziening? denk ook aan een 300mA aardlek ( of vertraagde aardlek ) op de voeding, dat is normaal bij evenement aansluitingen. 100 mtr 5g16 in rubber is vaak niet uit 1 stuk want niet te hanteren. dan krijg je stekkers die in plassen liggen en dan wil je geen ellende, alsmede is de voeding vaak een TT stelsel..

geen goedkope kabel overigens, als dat openbaar terrein is dan zou ik dikker nemen 25 of 35mm2 en voor alu kabel gaan. die is niet gewild bij koperdieven en is een stuk goedkoper. onlangs gingen de prijzen van koper weer 10% omhoog dus schrik niet :'(

https://info.elektroshop.nl/verlengkabels-63a-125a/

let dus wel, dat alu kabel een 2x hogere weerstand heeft als koperkabel heeft, om discolicht tegen te gaan als de koffiezetter inschakelt dus ruimere dikte nemen..

@ hieronder, voor tijdelijke voedingen geld de 1% regel niet. het is wel veranderd, want voorheen was een 63A evenementkabel een 6mm2 terwijl je nu 16mm2 kabels krijgt als je kant en klaar bestelt.

Voor de dikte van de kabel is enkel de zekering en de lengte van belang.
De werkelijke stroom door de kabel is van ondergeschikt belang en is enkel van belang om de verliezen te beperken, dus soms als de verliezen groot zijn loont een dikkere kabel.

Voor een C40 of C50 en een lengte van 100 meter en een ontwerpstroom van 30A kom ik uit op 25mm2.

Een 10mm2 is niet alleen aan de krappe kant maar eigenlijk uitgesloten, het is de lengte die je nekt. Zelfs 16mm2 is al te krap.

H07RN-F met 5-aderige CEE form 63A stekkers.

Als dat achter een 63A groep zit dan moet de kabel zelfs 35mm2 zijn.

Powerreel.nl kan in 1 stuk leveren. We zijn met genoeg mensen dus dat komt goed. Anders maak ik hem zelf.

Inderdaad een veldkast of paddestoel die weer is aangesloten op een put midden op het plein met vaste aansluiting voor evenementen. Deze en andere tijdelijke toko's blijven bestaan tot eind juni ivm werkzaamheden in de openbare ruimte.

Wat als de ontwerpstroom 29A is? Want zeer waarschijnlijk gaat een grootverbruiker van 3kW niet mee met de tijdelijke verhuizing.

De ontwerpstroom telt niet mee. De ontwerpstroom bepaalt alleen die minimaal te gebruiken zekering. En de te berekenen verliezen in de kabel maar meer niet

De zekering zit voor de kabel en die moet de kabel beschermen tegen overbelasting en kortsluiting dat is eigenlijk het enige wat telt.
Als een kabel te dun is en er vind sluiting aan het einde van de kabel plaats dan reageert de zekering te traag.
De mate van overbelasting en de duur ervan word ook de door zekering bepaalt en ook daar moet de kabel tegen kunnen.

Voor een C40 en C50 over 100 meter kom ik dan op een 25mm2 en als de zekering 63A is dan moet dat 35mm2 zijn.

Hoeveel spanningsval is acceptabel?
In de NEN1010 staan voorbeelden en tabellen waarmee je rekening mee moet houden om de dikte te berekenen.
Denk aan temperatuur, soort van beveiliging bij overbelasting en kortsluiting, soort van beveiliging bij een aardsluiting en nog een paar zaken.

Voor heel veel van dit werk, wordt gekeken naar 'hoeveel stroom gaat er lopen' en 'hoe dik moet de kabel zijn voor een acceptabele spanningsval'. Het is geen vaste installatie, mocht er ergens serieus wat fout gaan, dan rookt de kabel op. Het ligt buiten, de ellende is goed te overzien.
Achterliggende is natuurlijk het verhaal: 'mobiel' weet je lang niet altijd wat je beschikbaar hebt. Zo vaar ik regelmatig met een klein bootje wat als walstroomaansluiting een 3x32A steker heeft. De kabels zijn 4mm2. Er zijn verloopjes naar 16, 63 en 125A. Direct bij binnenkomst is de boel gezekerd op een C25 automaat.

Praktisch gezien zal iedereen begrijpen waar die getallen vandaan komen. Dan kun je natuurlijk heel hard gaan roepen: ja, maar dan moet je een zekering in de verloop zetten. Klinkt leuk. Wordt nat. Levert alleen maar gez**k op.
Effectief kan het bootje de kabel niet direct over belasten (tenzij die zekering het daar niet doet, maar goed, dan is het eind een beetje zoek). Dus als er serieus wat fout gaat, dan moet de ellende in de kabel zelf zitten. Nou goed, dan is die toch al beschadigd. En dat-ie dan oprookt... soit.

Alle reacties die je tot op heden voorbij ziet komen, gaan zeker op voor een 'vaste installatie': de zekering beschermt de kabel. Vaak heeft dat zeker nut. Maar niet altijd.

Dat gezegd hebbende: als je roomser dan de paus zou willen zijn, dan zou je er nog je eigen zekering tussen kunnen zetten. Los kassie met een steker en een contra... moet het wel binnen kunnen liggen...

Blijft over: je spanningsval. En hoeveel pijn doet dat? Uiteindelijk is (voornamelijk) de Ohmse weerstand wat je nekt. En dat is lineair: als je de doorsnede verdubbelt, halveer je de weerstand. Als je de lengte verdubbelt, verdubbel je de weerstand (waaruit je dan heel simpel kunt concluderen: als je de lengte verdubbelt, dan moet je de doorsnede ook verdubbelen om dezelfde weerstand te houden).

Dan: maak die kabel niet te lang. Ook 10mm2 is op een lengte van 25m al een serieus gewicht. Dan kun je wel zeggen 'we zijn met genoeg mensen'. Maar zo werkt het niet helemaal. Er is altijd een wijsneus die 'm lekker bij de steker pakt (goede houvast) en dan begint te trekken (huh? maar dat heeft toch een trekonlasting?). Dus tenzij je een karretje-met-haspel hebt zodat je het ding kunt af-en-oprollen... Met een kabel-in-stukken heb je wel het probleem van die verbindingen waterdicht krijgen (en tot mijn grote verbazing gaat dat zelfs met CEE spul nog verrassend lang goed zolang het niet in een plas ligt, zeker de 63A varianten met bajonet-ding).

En eh... is zoiets niet gewoon te huur?
Koper kost inmiddels serieus geld. Alu in een CEE form steker... Hmz... En voor diefstal: zouden die dieven intelligent genoeg zijn om door te hebben dat het een alu kabel en geen koper kabel is? Als in: als het weg is, dan is het weg (ze krijgen er alleen minder voor).

Voor huren: de eerste hit van startpage zegt 150m 5x16 voor 165 ex. BTW. Inclusief haspel. Of dat lonend is, is natuurlijk afhankelijk van hoe tijdelijk 'tijdelijk' is. Voor een week is het een no-brainer. Voor een jaar wordt het een ander verhaal (ook met leggen / opruimen).

wat als walstroomaansluiting een 3x32A steker heeft. De kabels zijn 4mm2. Er zijn verloopjes naar 16, 63 en 125A.

Zo werkt het hier ook, met dien verstande dat er geen zekering zit bij binnenkomst.
Wel een 17kVA delta ster.
En 50 meter 4qmm (max 100 meter met koppelen van kabels)
Voordeel, de lengte dempt ook de inschakelpiek.

Nu heeft eea natuurlijk alleen de overeenkomst van een tijdelijke installatie, maar aangezien 50 meter 4qmm al nauwelijks te tillen (23 kg voor 5g4, ik gebruik overigens 4x4, aarde wordt niet gebruikt), laat staan 100 meter 16qmm (143 kg)
Of opdelen, of een haspel dus.
Voor tijdelijke installaties maak ik me qua spanningsval wat minder druk, kabel heeft ruimte genoeg om te koelen en in de regel is de apparatuur redelijk ongevoelig voor spanningsvariaties.

Alu kabel is lichter, maar is weer lomper vanwege dat het dikker is en moeilijker in de stekers past.
Gestolen wordt het toch, de meeste dieven zijn niet zo intelligent dat ze bij diefstal koper en aluminium kunnen onderscheiden.
Daar komen ze pas achter bij inleveren.

Als je de mogelijkheid hebt om de kabel in te graven verdient dat de voorkeur qua diefstalgevoeligheid overigens.

Waarom gebruik je dan geen 3-aderig? Vanwege je trafo aan de ingang heb je geen nul nodig. Je net daarna is (tot je het zelf ergens aardt) ook zwevend, dus in die context heeft een aarde ook niet heel veel toegevoegde waarde... Scheelt tillen :)

Voor tijdelijke installaties[...]

De spanningsval waar ik op doel is vooral visueel. De koeling van de kabel is het punt vrijwel nooit. De disco soms wel.

Tijdelijk is 5 maanden. Kabel komt op een haspel.
Huren is overwogen maar kopen is goedkoeper of komt bijna op hetzelfde neer. Men wil het daarna weer proberen te verkopen.
De grootverbruikers in deze toko zijn:
- Krachtgroep voor espressomachine met 3 zetgroepen en 2 boilers: 8kW
- Krachtgroep Ijsmachine: 2,6kW
- Oven 3,6kW
- Wafelijzer 3,6kW

Overige apparaten zijn koelkasten en vriezer en wat expliciet niet meeverhuist is de grilplaat van 3kW maar men verandert wel eens van gedachten dus daar houd ikm in mijn achterhoofd rekening mee.

De piekstroom zal dan 34A of 29A zijn. Maar continustroom zal respectievelijk op 26A of 22A zijn is mijn inschatting. Niet alles zal altijd tegelijkertijd vol vermogen geven.

Op zondag 15 februari 2026 12:04:48 schreef EricP:
Waarom gebruik je dan geen 3-aderig? Vanwege je trafo aan de ingang heb je geen nul nodig. Je net daarna is (tot je het zelf ergens aardt) ook zwevend, dus in die context heeft een aarde ook niet heel veel toegevoegde waarde... Scheelt tillen :)[...]De spanningsval waar ik op doel is vooral visueel. De koeling van de kabel is het punt vrijwel nooit. De disco soms wel.

De nul loopt voornamelijk mee vanwege mijn visuele fasecontrole.
Drie neonlampjes tussen de fases en de nul.
Valt er een fase weg dan is een lampje uit.
Dit alles nog voor de Delta Ster.
Het had dus ook zonder gekund inderdaad, maar dan was ik bang voor slechtere zichtbaarheid.

Aarde is inderdaad overbodig en ongewenst vd wal, dus inderdaad niet mee.

Ik leer ook weer wat, als het buiten ligt dan kan het inderdaad wel wat dunner. En dat de zekering wat langer over doet maakt ook niet zoveel uit uiteindelijk gaat de zekering er toch wel uit.

Ik laat de goede adviezen dan ook maar over aan de mensen die vaker met dit soort buitenkabel werken.