magnetron bromt en verwarmd niet. ikea smaksak 944066539

de magnetron bromt en verwarmd niet zie filmpje https://linksharing.samsungcloud.com/cP7qbdQTWkhK
elco meet goed, diode meet beide kanten oneindig dus geen sluiting, magnetron straler meet 0 om maar dat verwacht ik wel, geen lek t.o.v aarde.
heeft iemand ervaring?

Grappige naam voor een magnetron: smak(s)zak... :)
Zo heb je ook de lamza(c)k...

Met een flinke smak in de bak, die smaksak!

Een magnetron(je noemt het de straler)heeft een anode en kathode, eentje zit aan aarde. Er zitten ook 2 gloeidraadaansluitingen op, deze meten laagohmig.

er gaan maar 2 draden naar toe ,zie foto

Die is op het eerste gezicht stuk, zie de verkleurde en van een gaatje voorziene golfpijp.

2 draden klopt, dat is de direct verhitte kathode. De anode hangt aan het huis.

Grappige naam voor een magnetron: smak(s)zak...

Ik las in de titel eerst met enige verbazing 'smiksmak'. Pas bij een tweede keertje lezen viel m'n kwartje :)

On-topic: let op met het doormeten van de diode, dit is een hoogspanningsdiode (12kV 0.5A meen ik) die met een gewone DMM niet te meten is. Met een kleine proefopstelling met een 9V-batterijtje en 1k-weerstand kunt u het wel goed bepalen.

diode meet beide kanten oneindig

Als diode in beide richtingen 'oneindig' meet dan is hij defect. Maar zoals gezegd, wel op de juiste manier meten (zie hierboven).

Inwendig bestaan die diodes uit meerdere 'gewone' diodes in serie, om zo de high-voltage rating te halen. Maar dit betekent ook dat de Vf (forward voltage) hoger is dan de 0.7V van een gewone Si-diode en hoger dan menig DMM kan meten.

Edit: Net uit nieuwsgierigheid even snel een paar magnetrondiodes gemeten met m'n curvetracer: de meeste hebben een Vf van 6V (bij 20mA), ééntje komt aan 7V. Zie foto in bijlage (H=2V/div)

(eigenlijk alle magnetrons die ik hersteld heb hadden een defecte hoogspanningsdiode; dus zou de diode zeker grondig controleren. En dan nog, als hij 'goed' test met laagspanning geeft dat geen garantie dat hij bij 3kV toch niet doorslaat....)

Magnetron buis heeft veel te weinig koeling gehad, deze is wel defect!

Gezien het putje er in heeft deze lopen knetteren, koeling helpt daar niet veel aan.

Sommige hedendaagse multimeters gebruiken minder als 1 volt in diodetest stand.
(je kunt die niet eens voor led testen meer gebruiken)

Oudere meters hebben meestal minimaal iets van 3 volt.

Heb voor de HV diodes nog een oude draaispoel meter en 12v er in, meet diodes perfect

Oorzaak ligt zeer waarschijnlijk in het aanzetten van de magnetron zonder dat er een product in aanwezig was. De magnetronbuis kan dan zijn energie niet kwijt en stookt de antenne / golfpijp op.

helaas, nieuwe magnetron kost €55 dus totallos
bedankt allemaal

dat is geen gaatje in de buiskop, maar een putje waar de straling kop is vastgetikt op de houder. evengoed wel te heet geworden.

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

55 Eu is toch een koopje? Daar heb je geen andere Smiksmak voor! Erg snel opgegeven..