de magnetron bromt en verwarmd niet zie filmpje https://linksharing.samsungcloud.com/cP7qbdQTWkhK
elco meet goed, diode meet beide kanten oneindig dus geen sluiting, magnetron straler meet 0 om maar dat verwacht ik wel, geen lek t.o.v aarde.
heeft iemand ervaring?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een magnetron(je noemt het de straler)heeft een anode en kathode, eentje zit aan aarde. Er zitten ook 2 gloeidraadaansluitingen op, deze meten laagohmig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die is op het eerste gezicht stuk, zie de verkleurde en van een gaatje voorziene golfpijp.
2 draden klopt, dat is de direct verhitte kathode. De anode hangt aan het huis.
nonius
set SCE to AUX.
Grappige naam voor een magnetron: smak(s)zak...
Ik las in de titel eerst met enige verbazing 'smiksmak'. Pas bij een tweede keertje lezen viel m'n kwartje 
On-topic: let op met het doormeten van de diode, dit is een hoogspanningsdiode (12kV 0.5A meen ik) die met een gewone DMM niet te meten is. Met een kleine proefopstelling met een 9V-batterijtje en 1k-weerstand kunt u het wel goed bepalen.
diode meet beide kanten oneindig
Als diode in beide richtingen 'oneindig' meet dan is hij defect. Maar zoals gezegd, wel op de juiste manier meten (zie hierboven).
Inwendig bestaan die diodes uit meerdere 'gewone' diodes in serie, om zo de high-voltage rating te halen. Maar dit betekent ook dat de Vf (forward voltage) hoger is dan de 0.7V van een gewone Si-diode en hoger dan menig DMM kan meten.
Edit: Net uit nieuwsgierigheid even snel een paar magnetrondiodes gemeten met m'n curvetracer: de meeste hebben een Vf van 6V (bij 20mA), ééntje komt aan 7V. Zie foto in bijlage (H=2V/div)
(eigenlijk alle magnetrons die ik hersteld heb hadden een defecte hoogspanningsdiode; dus zou de diode zeker grondig controleren. En dan nog, als hij 'goed' test met laagspanning geeft dat geen garantie dat hij bij 3kV toch niet doorslaat....)
Ja, zoals maarten al zegt ... die is duidelijk stuk. Overslag aan de antenne.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige hedendaagse multimeters gebruiken minder als 1 volt in diodetest stand.
(je kunt die niet eens voor led testen meer gebruiken)
Oudere meters hebben meestal minimaal iets van 3 volt.
Oorzaak ligt zeer waarschijnlijk in het aanzetten van de magnetron zonder dat er een product in aanwezig was. De magnetronbuis kan dan zijn energie niet kwijt en stookt de antenne / golfpijp op.