In een besturingskastje komt 24V AC binnen. Naja, het is een 220V - 24V transformator dus dit kan wel wat afwijken.
De binnenkomende 24V AC komt uit een buis waar ik geen 2e draad/kabel meer in ga krijgen dus ik zal het er mee moeten doen.

Die 24V AV kan (mag) ik niet verlagen want er moet ook een 24V spoel (waterklep) mee aangestuurd worden. Nu moet ik naar +5V DC (microcontroller) en 12V DC (relais).
Die 12V DC kan zelfs nog vervallen als ik 5V relais ga gebruiken.

In eerste instantie dacht ik om er een LM2596 printje van Ali voor te zetten om het meeste al weg te werken en dan vervolgens een 7805/7812 (of een schakelende vervanger), echter een schakelende 7805 (TO220) en een LM2596 hebben een max ingangsspanning van 40V DC, 7812 zelfs maar 35V en zelf vind ik dat (die 40V) wat eng krap.

Iemand een idee ? (die 7805 en 7812 TO220 zijn een gegeven, maar mogen switchertjes zijn zolang ze maar een TO220 footprint hebben).

Gebruik een 'voorlooptransistor':

Niet op de waardes en spanningen letten, is slechts een voorbeeld, ik moest van 48V omlaag.

Neem aan dat die tor niet echt warm word bij het voeden van 1x een ATMEGA328 en een standaard relais voor 60sec max. ?

Kan / mag die zener ook 24V zijn ?

Natuurlijk, die zener bepaalt hoeveel spanning je weg wilt werken. Ik had het te dissiperen vermogen gelijk verdeelt over de tor en regelaar.
Transistor en regelaar kunnen waarschijnlijk naar 100mA types.

Op maandag 16 februari 2026 19:43:53 schreef rob040:
Natuurlijk, die zener bepaalt hoeveel spanning je weg wilt werken. Ik had het te dissiperen vermogen gelijk verdeelt over de tor en regelaar.
Transistor en regelaar kunnen waarschijnlijk naar 100mA types.

Welke tor had jij gebruikt want MJE3055 is qua vermogen wel voor echte kerels volgens mij, niet voor een 100...200mA

Dat schema komt uit eigen werk. ;-)
Ik had te maken met grotere stromen, vandaar de keuze voor een wat dikkere tor.
Jij kunt wellicht al met een BC547 of BC337 (en 78Lxx) uit de voeten.

Dank. Nog wat achtergrond info. De reden dat dit allemaal zo "moeilijk" moet is dat ik me verkeken heb. Ik dacht 24V DC binnen te krijgen maar het is AC. |:(

Ik zou toch geen BC547 of BC337 gebruiken om 1,5...3W te verstoken (uitgaande van 40V ingang en 100...200mA).

Misschien iets in een TO-126 of TO-220?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Dat krijg je als je niet rekent, maar met de natte vinger werkt. :-)
BD137 achtige is inderdaad veiliger.

BD137 achtige is inderdaad veiliger.

Ja, best akkoord. Maar die heeft nog steeds een koelplaat nodig, dat is een extra complicatie. Een 3055 of een of andere TIP in een TO3P kan het misschien zonder koelplaat aan, dat is wel zo simpel in de opbouw. Let wel, ik zeg duidelijk "misschien", narekenen is de boodschap!

Het relais is inderdaad de 'stroomvreter', je kunt nog overwegen om die via een (dikke) weerstand aan de gelijkgerichte 24V te hangen. Het vermogen blijf je verstoken, maar dan niet meer in een halfgeleider.
Vraag is of je daar ruimte voor hebt. Of kun je een 36V relais inzetten?
Of 24V als je het niet aandurft omdat de spanning net te laag zal zijn...

Zal morgen eens wat stroom metingen doen.

Waarom überhaupt nog lineair??

Gelijkrichten, afvlakken en direct een switcher in naar 5V

Op maandag 16 februari 2026 21:19:04 schreef Sine:
Waarom überhaupt nog lineair??

Gelijkrichten, afvlakken en direct een switcher in naar 5V

De switchers die ik kan vinden en in TO-220 passen maar ook de LM2596 mag max 40V hebben op de ingang.
Was (ben) bang dat 24V gelijkrichten dan wel krap gaan worden.

Als die 5V of 12V een betrekkelijk constante stroomafname heeft, dan kan je tussen de 40Vdc en ingang van de spanningsregelaar een vaste weerstand zetten.

Op maandag 16 februari 2026 21:22:53 schreef bprosman:
[...]
De switchers die ik kan vinden en in TO-220 passen maar ook de LM2596 mag max 40V hebben op de ingang.
Was (ben) bang dat 24V gelijkrichten dan wel krap gaan worden.

Een LM2596 is niet "een op een" uitwisselbaar met een 7812 er horen nog wat "randcomponenten" bij, oa een schottky diode en een spoeltje.

(brugcel) 24 v AC x √2 = 33,8 v DC dat kan best wel schat ik in.

of enkelfasig gelijkrichten dan is de DC spanning lager.

Een LM2596 is niet "een op een" uitwisselbaar met een 7812 er horen nog wat "randcomponenten" bij, oa een schottky diode en een spoeltje.

Dat weet ik maar de 7805 zit er al, dan zou ik die LM2596 er voor (tussen) zetten.
Morgen zal ik eens wat spanningen / stromen gaan meten .

Lust een LM2596 of een 7805/12 dat?

DC met rimpel kan best hij best aan.
Wel afvlakken met een buffercondensator.

Op maandag 16 februari 2026 22:10:33 schreef ohm pi:
Als die 5V of 12V een betrekkelijk constante stroomafname heeft, dan kan je tussen de 40Vdc en ingang van de spanningsregelaar een vaste weerstand zetten.

Stroom opname is vrij constant. De enige variabele is 42mA (wel of geen ingeschakeld relais, 42mA is uit de datasheet), en een ATMEGA328, zal iets van 15mA zijn, dus ik blijf denk ik zelfs wel nog onder de 100mA.

Alleen bij belasting en afhankelijk van de buffer (en een lelijke rimpel).

Stroom opname is vrij constant.

Als 73% van de stroomopname variabel is (42mA/(42mA+15mA) dan zou ik dat zelf niet als 'vrij constant' omschrijven :)

Het varieert in elk geval te veel om een simpele voorschakelweerstand te gebruiken.

Op dinsdag 17 februari 2026 01:20:39 schreef nonius:
[...]

Als 73% van de stroomopname variabel is (42mA/(42mA+15mA) dan zou ik dat zelf niet als 'vrij constant' omschrijven :)

Het varieert in elk geval te veel om een simpele voorschakelweerstand te gebruiken.

Maar misschien genoeg om een volt of 10 weg te werken met voldoende marge er achter voor spanningsregelaars. Zal morgen eens gaan spelen.

Als je een 24V relais neemt kun je die 48mA ook nog wegstrepen.
Serieweerstandje met parallel-elko zodat het relais betrouwbaar aantrekt en niet teveel spanning krijgt in bedrijf...

De standaard truuk die we 40 jaar geleden al gebruikte om de maximum spanning van een regelaar te omzeilen was een zener diode in de GND poot van de regelaar te stoppen.

Die truuk kun je ook met een (78xx) switcher doen, pak er eentje van bijvoorbeeld 12V, zener in de GND van 5V6 en je hebt 17V6.
Daarachter zet je dan weer de 2 switchers van 12V en 5V (die je al op je bordje hebt zitten).

Bijna geen verlies meer en je input spanning mag 5,6 V meer zijn.

Bovenstaande is een voorbeeld, je moet de specificaties, max ingangsspanningen en minimum voltage drops nog wel controleren natuurlijk.

PS: Ik dacht zo uit mijn hoofd dat een 7824 een lagere max input had als een 7812 + 12V zener. Daarom deden "wij" dat met een 7812+12V zener om 24V te maken uit een afgevlakte trafo spanning. Nooit meer een regelaar stuk gehad.
Voorheen sneuvelde die 7824's wel eens.