Dergelijke strijkijzers zijn bij ons op het werk erg veel verkocht, maar komen als zoete broodjes terug na te korte tijd. Altijd hetzelfde: te veel water in de boiler waardoor de klant water op z'n textiel spuit ipv stoom.
Een nachtje half/half Miele drukstoomoven ontkalker/water in die tank, goed spoelen en klaar.
Een goeie vriend heeft precies het omgekeerde: de boiler vult niet/te laat met water zodat hij door droogte niet meer stoomt.
Omdat ik nu alle tijd van de wereld heb om dat apparaat eens binnenstebuiten te halen ben ik eens gaan kijken hoe dat watersense systeem werkt. Hier heb ik jullie hulp eens voor nodig.
In de boiler zit een pin van een bepaald metaal. Een draadje vanaf de pin naar de sturing.
Wellicht meet de pin de geleidbaarheid van water tov de buitenkant van de boiler. Dat heb ik altijd gedacht en denk ik nu nog steeds.
Vul ik de boiler met water en ga vanaf de aansluiting meten naar het omhulsel meet ik met mijn Fluke multimeter een oneindige waarde. Lijkt me het idee dat er met een hogere spanning gemeten wordt, dus ga ik de sturing bekijken.
De meetpen komt binnen, er staan twee blauwe impulscondensatoren in serie, een weerstandje ook in die serie en dan naar de processor. Ik zou nog een voedingslijn verwachten, maar niets is minder waar.
De meting kan dus toch nooit op basis van een weerstandsmeting plaatsvinden lijkt me?
Hoe doen ze dit?
Dit systeem is inderdaad het nivo regeling, de pin word voorzien van een frequentie en als de pin onderwater zit gaat de resonantie veranderen, zelfde als de pin onder de kalk komt te zitten verloopt dat enorm. Meet eens met een Scope er op en zie je de verandering wel. Heeft niets te maken met DC nivo verandering of weerstands verandering oid. Ik had laatst een slagerij verwarmings bak om kippen warm te houden onderin zit een waterbak met 2 pinnen, zodra water op was stopte binnen verwarming onder waterbak maar daar er zoveel kalk op zat reageerde dat niet meer. Verwarming bleef aan en bak trok krom
Ik heb altijd geleerd ( lang geleden bij een witgoedbedrijf gewerkt) dat je demi of gedestilleerd water in een stoomstrijkijzer moet doen om kalkafzetting te voorkomen / beperken.
Daar kan je de weerstand ook nog eens slecht van meten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Niet geheel overtuigd van frequentie/resonantie bij deze goedkope meuk maar je reverse engeneering verhaal zegt dat het klopt. Benieuwd naar je scope meting. Op ASWO staat de SM. Kun je die zien?
Belangrijke vermelding. Er zit op de pomp een beluchter. Als de boiler afkoelt krimpt de lucht id boiler. Onderdruk dus. De beluchter trekt dan lucht in de boiler. Zit de beluchter vast dan slurpt de boiler gans het resterende water uit het reservoir bij afkoeling. Belangrijk dat onderscheid te maken.
@revado: de weerstanden zitten al enige tijd buiten de boiler. Ontkalkt water is aggressief en bijt overal door maar of dat sneller is dan de vervelende kalk weet ik niet. De bewijzen ervan heb ik nog niet gezien. Enkel de theorie.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hier een goede duidelijke uitleg over diverse soorten water.
Hoe ze gemaakt worden, je ze zelf kan maken, en eigenschappen.
https://www.techniekwebshop.nl/blog/gedemineraliseerd-water-de-complet…
r3m
Golden Member
Op woensdag 18 februari 2026 06:28:21 schreef EricN:
Dat schuimt en is nooit echt zuiver.
Of te zuiver en vreet langzaam de koperen en rvs leidingen en boiler op!
Om het lang heel te houden boven de Dh4,2 blijven.
Gedistilleerd water maakt meer stuk dan een beetje kalk en ketelsteen ga je toch niet voorkomen.
De regio is natuurlijk heel erg bepalend, hier in Den Haag kennen wij bijna geen kalkproblemen, klanten rondom mergel gebied is een ander verhaal.
De meeste vulsystemen meten het niveau met een pijlstift welke +/- 3v wisselspanning krijgen, 3 torren als versterking en dan een mcu in. Precies zoals in de oude kinderelektronica boekjes beschreven.
Resonantie meting ben ik alleen op wat grotere boilers tegen gekomen; deze passen niet door een normale voordeur heen en verwacht ik zeker niet in een consumenten apparaat.
Het meetprincipe is al oud, zat al in Bravilor koffie machines van de jaren ‘70. de oude K9 Philips TVs had het ook met touch Control. 3V is het allang niet meer het is slechts enkele 100 mV AC tegenwoordig. Maar zeg principe van benaderingsschakelaars van bijv kookplaten, is zelfde principe, verandering van capaciteit, inductie whatever
EricN
EricN
Op woensdag 18 februari 2026 08:30:17 schreef smd:
Schuimen, het water is toch gecondenseerd? Zuiver uiteraard niet..
Zeep komt toch in de pomp? Dat zit toch altijd vol zeep drab daar? Zeep schuimt. Zeker bij borrelen van kookpunt. Dan gaat de strijkzool water sputteren.
Condenseert zeep mee? Die stap bij de pomp is hoofdzakelijk pluizen, bij Bosch Siemens vooral. Ik zal eens condenswater gaan inkoken wat het residu word..
EricN
Bij jou mss wel omdat je weet hoe een wasmachine te gebruiken maar bij elke andere gebruiker zit het onderaan vol zeeprest.
Ga eens bij de buurvrouw en zeg: "ik ben hier voor een experiment" 
[Bericht gewijzigd door EricN op (23%)]
De Service manual staat hier:
https://www.mespiecesdetachees.com/media/documents/Service_manual_-_GC…
[Bericht gewijzigd door BC547A op (79%)]
Die service manual had ik idd van bij Aswo geplukt. Anders als bij Philips tv's wordt er geen detail schema uitgetekend van die print. Wel jammer natuurlijk, zeker als je ziet dat het nog een "echte" Philips print is.
Gezien de schakeling is het bijna onmogelijk dat de niveaumeting met 3V AC gaat werken en een weerstandsmeting doet. Het verhaal van resonantie lijkt me veel plausibeler. De gebruikte puls/meetspanning komt eigenlijk 1 op 1 uit een klein SMD CPUtje, dat kan niet veel hebben en evengoed niet veel uitsturen.
Na de boiler 35 keer gespoeld te hebben lijkt het nu wel te werken. De meting met scoop doe ik later dan wel eens met een ander apparaat. Zeker op het werk zie ik ze toch genoeg.
Maar het idee met die resonantie... Ik weet uit ervaring dat die apparaten niet (blijven) werken indien men gedistilleerd water gaat gebruiken. Ze zijn dus sowieso ontworpen om met leiding water te werken. Hier in de streek valt de hoeveelheid kalk in het water reuze mee (+/- 9dH). Toch hebben mensen redelijk snel die problemen met die ijzers.
De handleiding leert dat je moet ontkalken als het toestel hierom vraagt. Dat betekent: stop eruit schroeven, water laten uitlopen, stop er weer in, klaar.
Krijg je bruine blubber uit je zool: boiler vullen met 1,8L (lees: bomvol), ijzer opwarmen en stomen op een oude doek. Zo spuit het apparaat water door het systeem en zo is het gereinigd.
Allemaal erg simpel, maar kalk blijft wel overal tegen plakken.
Zou de software geen rekening houden met kalk dat op den duur tegen die meetpen gaat plakken vraag ik me af. Gesteld dat het met een resonantiefrequentie zou werken, moet dat toch mogelijk zijn? Die pen zal geleidelijk aan aankalken...
Als je namelijk een DC nivo of een AC spanning heb van 3V blijft er van de pen niet veel over, dus daarom denk ik Resonantie.