Hallo,
Inductie kookplaat aansluiten : Totale aansluitwaarde in kW 7,50
zekering bestaande 2 x 230volt 2x 20A
Welke draden in mm² nemen , en ook welke Perilex 16 A of 25A.
Alvast bedankt voor de info

Een beetje minimale post, maar oke.
7500W / 2 = 3750W
3750W / 220V = 17A
Dat is uitgaande van perfect gebalanceerde belasting, de meeste kookplaten hebben de kookzones vast op een van de fasen aangesloten, en meestal zijn die niet hetzelfde. De vraag is dus of je met 20A weg kan.
https://admin.elektramat.nl/media/wysiwyg/Belgie/Oppervlak.png
De vraag is wat in Belgie (denk ik?) de regelgeving is, maar 2.5mm2 zou volgens deze tabel genoeg moeten zijn. In Nederland is alles 2.5mm2 en alles 16A. I zou zelf voor 4mm2 gaan voor 20A.

Daar het alleen PIEK vermogen is, dan volstaat 2,5 mm2 wel, je kookt niet continu met 4 pitten op full power voor 1 uur, hoogop 5 min, want dan kookt alles droog of bakt alles aan. Perilex is naar mijn weten maar 1 type in?

Veel van die platen regelen zelf dat de stroom per fase niet boven de 16 A komt ,regelen automatisch terug als het vermogen te hoog ingesteld wordt.

@smd perilex is er ook in 25 A de aardpen zit dan vertikaal.
@roarunner84 we hebben al een tijdje 230V :)

Gr.F_S

Op maandag 23 februari 2026 16:47:58 schreef roadrunner84:
Dat is uitgaande van perfect gebalanceerde belasting, de meeste kookplaten hebben de kookzones vast op een van de fasen aangesloten, en meestal zijn die niet hetzelfde.

Kookplaat-bouwers zijn zich bewust van de Nederlandse 16A per groep beperking(*). Vandaar dus dat het hoogst waarschijnlijk is dat ieder van de twee fase-inputs zich aan de 16A zal houden.

Mijn kookplaat heeft iets van 3kW + 2.2kW op de ene fase, en 2*2.2 op de andere. Hij zorgt er intern voor dat je niet over de 16A heengaat.

Er was hier een tijdje terug iemand die dan een heftige plaat had en die is dan (haast) 12kW. Ook dus dat de individuele platen opgeteld meer zijn dan de gespecificeerde 12kW: ook die zit intern aan beperkingen om de aansluit kabels redelijk te houden.

(*) Ook in Belgie waar 20A had gekund.

Ik heb 4 mm² draden voor 2x 2 x 230 volt genomen ,en een Perilex fornuisaansluitdoos 5P

Bedankt voor de uitleg