Op het forum van mgcn.nl bijvoorbeeld kan men een bestaande post van iemand taggen met bv 'een hartje', 'een smiley', 'verbaasd gezichtje' en nog een paar.

Hiermee kan men de waardering uitspreken voor de moeite van een gedane post zonder dat men daar een follow-up post voor hoeft te maken (en dat zou de flow verstoren).

Het geeft een topic meer 'kleur' en 'activiteit'.

Verder ben ik enthousiast over de vernieuwde site :-)

Dat kan al: quote + smiley... ;)

Ik denk dat hij bedoeld wat ze op het EEVblog forum doen. Daar kun je dat ook.

Inderdaad wat fred101 zegt, bv ook dit uit mgcn.nl, zie rechtsonder:

In het hoognieuwnederlands: een "like".
In sommige forumsoftware is het een standaardfeature.
Sommige forums zetten het opzettelijk buitenspel, omdat het wel eens ontaardt in een wedstrijd "om ter meeste" a la FB.

@hieronder: daar zou ik een duimpje bij zetten, als het kon :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

iemand zijn post waarderen met een duimpje zonder zich verder in de discussie te mengen kan de betreffende post kracht bij zetten. En het toont ook aan de medegebruikers dat je actief deelneemt zonder veel te posten. Heb al af en toe een +1 gepost maar meestal laat ik het zo om zoals hier eerder al aangegeven de flow niet te verstoren.

Van mij hoeven al die extra toeters en bellen niet zo, maar als het dan toch moet ergens subtiel in een hoekje.

Wat dat betreft zou ik liever een 'post gelezen' counter zien als een 'like'...
(weten hoeveel er een post hebben gelezen is soms handig)

Dan krijg je net als in whatsapp groepen een reeks "thumbs ups", "thumbs down", smileys en boze gezichtjes etc. voor wie het geen goede/leuke/nuttige post vind.

Wat voegt dat nou toe?, niet doen is dus mijn mening ;)

Wat voegt dat nou toe?

@Robbe heeft hierboven enkele fraaie en nmbm terechte puntjes aangestipt.

Overigens zie ik ook wel iets in de "gelezen"-teller die @Arco voorstelt. De twee hoeven elkaar niet in de weg te staan.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (36%)]

Tja,

'Likes' verzamelen is voor veel posters op het internet nu eenmaal het belangrijkst... (zelfs vaak belangrijker als de inhoud...)

Ik vind het zeker een goed idee. Het geeft de mogelijkheid de afzender te laten weten dat je iets hebt gelezen of waardeert zonder extra berichten te plaatsen en daarmee ook "screen estate" weg te nemen van de berichten die werkelijk informatie bevatten.

Op woensdag 25 februari 2026 08:58:56 schreef Arco:
Dat kan al: quote + smiley... ;)

Op mijn 1920 pixel schermpje kan ik 3 berichten lezen. Terwijl de oplossing die RikR noemt makkelijk tigduizend duimpjes op één regel kwijt kan.

Op woensdag 25 februari 2026 10:42:26 schreef Paulinha_B:
..
Sommige forums zetten het opzettelijk buitenspel, omdat het wel eens ontaardt in een wedstrijd "om ter meeste" a la FB.
..

Op woensdag 25 februari 2026 12:39:41 schreef Arco:
.. 'Likes' verzamelen is voor veel posters op het internet nu eenmaal het belangrijkst... (zelfs vaak belangrijker als de inhoud...)

Het lijkt me allemaal context afhankelijk. Op 'insta' en youtube waar mensen daadwerkelijk geld proberen te verdienen aan hun online bestaan wordt er veel geschreeuwd om aandacht en likes. Op een forum waar de gemiddelde leeftijd 60+ is en er verder ook geen algorithme wordt gebruikt om je zichtbaarheid te vergroten door veel likes zal het niet snel zijn doel voorbijstreven.

Like en subscribe! ;)

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (45%)]

Op mijn 1920 pixel schermpje kan ik 3 berichten lezen.

Is gewoon full-hd, toch niets bijzonders?

Ik zie dat gedoe met 'likes' en duimpjes enzo ook niet zo...

Op een forum waar de gemiddelde leeftijd 60+ is en er verder ook geen algorithme wordt gebruikt om je zichtbaarheid te vergroten door veel likes zal het niet snel zijn doel voorbijstreven.

Als het dan toch niet boeit... Waarom dan de moeite ervoor doen?

Lange threads kunnen een lezer veel tijd kosten; het aantal thumbs-up (in klein hoekje) kan helpen met selecteren van posts.

En misschien is alleen icoon "thumbs up" wel voldoende, verder niets. Een "boos gezichtje" of "thumbs down" zou ik niet opnemen in de set, hooguit "verbaasd" wan die laatst kan ook interessant leesvoer opleveren.

Het is zeker niet de bedoeling om mensen tegen elkaar op te zetten dus beperk het aantal emoticons.

Een interessante post hoeft niet per definitie ook leuk te zijn... :+
(en likes zijn persoonlijk; wat voor de één leuk is hoeft dat voor een ander niet te zijn)

Daarom stelde ik een 'post gelezen' counter voor, daar heb je meer aan. (en er is geen interactie nodig)
Een hoge counterwaarde zegt dat de post in ieder geval veel gelezen wordt.

Eerst een like
Dan een groen kader voor posts met meer dan x duimpjes
Dan automatisch verbergen voor posts met x minpunten
Zeker ook nog prijzen voor de mensen zonder leven die het meeste duimpjes scoort

En je kunt net zo goed naar tweakers

Een 'gezien' teller geeft soms wel nuttige informatie, met een zware klemtoon op soms.

Voor mij hoeft het allemaal niet zo nodig, ik kan me voorstellen dat Jeroen genoeg te doen heeft...

Maar hoe werkt zo een gelezen counter dan. Dat er een scherm open staat met circuitsonline wil nog niet zeggen dat ik het gelezen heb.

Op woensdag 25 februari 2026 14:24:05 schreef fatbeard:
Een 'gezien' teller geeft soms wel nuttige informatie, met een zware klemtoon op soms.

Het staat of valt ook met de implementatie van die teller:

Sommige sites tellen botweg alles wat bezoekt op... (ook bots, de post's eigenaar, meerdere bezoeken door dezelfde bezoeker)
Dan krijg je een vertekend en zinloos beeld.

Slecht voorbeeld is het Microchip forum. Als ik daar 100x mijn eigen post bekijk, wordt er 100 bijgetikt op de bezoekersteller... :(

Een teller is geen waarzegger; en kan dus niet weten of je leest of alleen de topic op het scherm hebt staan...
Meestal wordt er bijgeteld als het topic langer als xxx seconden geopend is...

Op het forum van Moto Guzzi Nederland werkt het prima denk ik; daar zit ook geen instagram-jeugd op.
Ik vind het wel leuk om te zien wat andere forumleden kunnen waarderen. Ik zou zeggen als het wordt overgenomen van mgcn.nl bijvoorbeeld, dan over een tijdje evalueren.

Iemand een complimentje geven , dat is toch harstikke leuk :-)

Op woensdag 25 februari 2026 12:52:11 schreef Arco:
[...]
Is gewoon full-hd, toch niets bijzonders?

Ja ik bedoel daarmee dat als er 3 mensen zijn die even sturen "ok leuk" dan is mijn scherm gevuld. Met de duimpjes functie zou je deze ruimte 'besparen'

Op woensdag 25 februari 2026 12:55:36 schreef EricP:
Ik zie dat gedoe met 'likes' en duimpjes enzo ook niet zo...[...]Als het dan toch niet boeit... Waarom dan de moeite ervoor doen?

Het boeit juist wel, want iemand die af en toe een leuk artikel plaatst zal bij 20 duimpjes meer gemotiveerd zijn nog iets te plaatsen. Bij een reactie is het ook fijn in ieder geval een duimpje van degene te krijgen die de post heeft gestart.

Op woensdag 25 februari 2026 12:42:10 schreef K7Jz:
[...]
Op mijn 1920 pixel schermpje kan ik 3 berichten lezen. Terwijl de oplossing die RikR noemt makkelijk tigduizend duimpjes op één regel kwijt kan.

Niet bedoeld om een afgesloten discussie te herhalen, maar als je de nieuwe/mobiele layout gebruikt, kun je misschien wat ruimte winnen door op de oude/monitor layout terug te vallen.

On topic zou ik likes ook wel liken. Ik wil niet altijd overal op reageren als ik niets toe te voegen heb maar wil soms wel mijn waardering of bijval uiten.

Ik zie persoonlijk wel meerwaarde om aan te kunnen geven dat je een bericht (en bijbehorende moeite) waardeert op een moment dat je inhoudelijk niet veel nuttigs kan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan de topics van blackdog, of het Test controller topic waarin flash2b en miedema veel bijdragen. (En uiteraard nog veel meer)

Maar ik ben dan ook vooral een meelezer en post van nature eigenlijk alleen als ik vind dat ik echt wat bij te dragen heb in een discussie. Wat dus blijkbaar niet zo vaak is ;)

Ik zie regelmatig dat (inhoudelijk) hetzelfde antwoord door meerdere mensen wordt geplaatst. Aan de ene kant is dat dubbelop, aan de andere kant krijg je als vraagsteller meer zekerheid als meer mensen dezelfde oplossing bieden. Misschien dat ook in die situatie een "deze post waardeer ik"-knop wat kan toevoegen.