Er is wel heel er veel te vinden over de spanningsregelaar. Wat heb je gevonden, en wat kan je toepassen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Niet teveel meegeven, collegae, het is een schoolvraag. De reactie van Henry is dan ook erg terecht. Maar we kunnen wel meegeven dat het plaatsen van verschillende C's twee redenen kan hebben:
* C's van verschillende types/technologie hebben verschillende eigenschappen;
* identieke C's worden toegepast om redenen van verkrijgbaarheid, printontwerp, en misschien nog wel meer - zoeken maar!
Topicstarter: sukses gewenst, en houd ons op de hoogte van de vorderingen!
benleentje
Golden Member
1) De elco bepaal je aan de hand van de stroom en de hoeveelheid rimpelspanning die je mag hebben. Hoe groter de condensator hoe lager de rimpelspanning, maar ook een grotere condensator en dus meestal ook duurder.
2) De 2 condensatoren direct naast de spanningsregelaar zijn eigenlijk verplicht en die zorgen voor de goede en betrouwbare werking van de spanningsregelaar. Ik haal die waardes altijd uit de datasheet. De linker elco is de buffer elco en hoort bij de brug gelijkrichter. De rechter elco mag soms komen te vervallen als de lengte naar het te voeden deel kort is en er daar al genoeg condensatoren aanwezig zijn. Ook de rechter elco bepaal je aan de hand van de te verwachten stroom.
Waarom dan een elco en een 100nF condensator. Dit omdat de elco vrij traag is en een kleine condensator beter hoog frequentie storing onderdrukt.
3) De beste waarde staan in de datasheet. Een spanningsregelaar wil een stabiele spanning maken. Maar die spanning moet dan wel ergens in gebufferd worden dat regelt beter voor de spanningsregelaar.
4) Niets behalve dat je moet zorgen dat de condensatoren de juiste werkspanning hebben. De 2 x 100nF horen bij de regelaar en zijn afhankelijk van het merk en type regelaar. Voor de regelaars die ik meestal gebruikt zijn dat 330nF condensatoren volgens de datasheet. De 2 elco hebben zelf niets met de spanning te doen maar wel voor de stroom.
[offtopic]
Ik had het niet gezien en zal mijn antwoord verwijderen om discussie te voorkomen. Ik ben echter nog steeds een tegenstander van de sectie schoolvragen.
Weg met die onzin, het maakt mij verdrietig.
Een mooi stukje leesvoer:
Op woensdag 25 februari 2026 21:01:24 schreef Aart:
[offtopic]Ik had het niet gezien en zal mijn antwoord verwijderen om discussie te voorkomen. Ik ben echter nog steeds een tegenstander van de sectie schoolvragen.
Weg met die onzin, het maakt mij verdrietig.
TS heeft eerder 2 andere serieuze topics gestart, ik denk dat dit niet echt een schoolvraag is.
De vragen beantwoorden, en dat is intussen ook gedaan met een aantal tips en links, lijkt mij hier geen probleem.
toch nog een tip geven:
zoek eens een pdf met specs van zo een component en kijk wat daar in staat.
die kleine condensatoren worden daar zeker in vermeld en moeten ongeveer 100nf zijn. daar is weinig variatie op. op internet vind je veel schemas waar die kleine condensatoren NIET staan. dat is gewoonweg fout.
de grote condensatoren moeten de rimpel verminderen. afhankelijk van het gebruik (stroom/vermogen...) zullen die aanpassen. daar vind je wel één of andere regel voor.
MAAR, niemand houd je tegen om meer te steken, hoe meer capaciteit, hoe minder de rimpel.
dus als jij een 12V 1A voeding wil, voor delicate electronica (lees IC's) mag je gerust 6300µF zetten ipv de voorzien 2000µF.
heb jij een voeding van 12V 3A waar bv wat verlichting aanhangt, dan mag de rimpel gerust wat meer zijn
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De 100nF staat in de handleiding van de spanningsregelaar. Is soms 100nF, soms 1uF. Zie de betreffende handleiding (datasheet).
De bulk condensatoren kan je gewoon uitrekenen met I = C dU/dt.
Uin_min reken je uit als Uuit + Udropout.
dU reken je uit als brugcel-uitgang-min - Uin_min .
dt is 10ms bij 50Hz.
I is de max uitgangsstroom.
Je herschrijft de formule dan naar C = I dt / dU en vult alles in.
Veel mensen gebruiken een 1000uF per ampere richtlijn. Dat gaat uit van een dU van iets van 10V of zoiets. Dat is tegenwoordig nogal veel. Je gaat dan fors veel vermogen verstoken in de spanningsregelaar. Alternatief is om te ontwerpen op een lagere dU, maar dan grotere condensatoren te nemen.
gilbertdenhartog
Special Member
Op donderdag 26 februari 2026 07:44:59 schreef revado:
[...]TS heeft eerder 2 andere serieuze topics gestart, ik denk dat dit niet echt een schoolvraag is.
De vragen beantwoorden, en dat is intussen ook gedaan met een aantal tips en links, lijkt mij hier geen probleem.
Ik was niet helemaal zeker of dit de juiste afdeling was om mijn vragen te stellen, ik heb de schoolbanken al járen verlaten, maar voor de hobby leer ik graag bij.
Ik heb in ieder geval wel een aantal antwoorden waar ik veel aan heb.
gilbertdenhartog
Special Member
Op woensdag 25 februari 2026 21:00:30 schreef benleentje:
1) De elco bepaal je aan de hand van de stroom en de hoeveelheid rimpelspanning die je mag hebben. Hoe groter de condensator hoe lager de rimpelspanning, maar ook een grotere condensator en dus meestal ook duurder.2) De 2 condensatoren direct naast de spanningsregelaar zijn eigenlijk verplicht en die zorgen voor de goede en betrouwbare werking van de spanningsregelaar. Ik haal die waardes altijd uit de datasheet. De linker elco is de buffer elco en hoort bij de brug gelijkrichter. De rechter elco mag soms komen te vervallen als de lengte naar het te voeden deel kort is en er daar al genoeg condensatoren aanwezig zijn. Ook de rechter elco bepaal je aan de hand van de te verwachten stroom.
Waarom dan een elco en een 100nF condensator. Dit omdat de elco vrij traag is en een kleine condensator beter hoog frequentie storing onderdrukt.3) De beste waarde staan in de datasheet. Een spanningsregelaar wil een stabiele spanning maken. Maar die spanning moet dan wel ergens in gebufferd worden dat regelt beter voor de spanningsregelaar.
Ik heb een paar datasheets gedownload en het is mij nu in eens duidelijk.4) Niets behalve dat je moet zorgen dat de condensatoren de juiste werkspanning hebben. De 2 x 100nF horen bij de regelaar en zijn afhankelijk van het merk en type regelaar. Voor de regelaars die ik meestal gebruikt zijn dat 330nF condensatoren volgens de datasheet. De 2 elco hebben zelf niets met de spanning te doen maar wel voor de stroom.
1-Even niet naar de prijs kijkent, neem een zo groot mogelijke condensator, zit je altijd goed. Of is dat te kort door de bocht?
2&3-Ik heb een paar datasheets gedownload en het is mij nu ineens duidelijk.
4- Duidelijk. Dank voor de informatie.
gilbertdenhartog
Special Member
Op woensdag 25 februari 2026 21:12:17 schreef Henry S.:
Een mooi stukje leesvoer:[bijlage]
[bijlage]
Top, bedankt.
gilbertdenhartog
Special Member
Op donderdag 26 februari 2026 08:10:58 schreef fcapri:
toch nog een tip geven:zoek eens een pdf met specs van zo een component en kijk wat daar in staat.
die kleine condensatoren worden daar zeker in vermeld en moeten ongeveer 100nf zijn. daar is weinig variatie op. op internet vind je veel schemas waar die kleine condensatoren NIET staan. dat is gewoonweg fout.
de grote condensatoren moeten de rimpel verminderen. afhankelijk van het gebruik (stroom/vermogen...) zullen die aanpassen. daar vind je wel één of andere regel voor.
MAAR, niemand houd je tegen om meer te steken, hoe meer capaciteit, hoe minder de rimpel.dus als jij een 12V 1A voeding wil, voor delicate electronica (lees IC's) mag je gerust 6300µF zetten ipv de voorzien 2000µF.
heb jij een voeding van 12V 3A waar bv wat verlichting aanhangt, dan mag de rimpel gerust wat meer zijn
Die kleine condensatoren zitten er soms wel en soms niet ingetekend, vandaar dat ik wilde weten hoe het nu zit.
Maar ik heb nu ondertussen een paar datasheets gedownload en er is een hoop duidelijk geworden.
Dank voor de info.
gilbertdenhartog
Special Member
Op donderdag 26 februari 2026 08:15:47 schreef rew:
De 100nF staat in de handleiding van de spanningsregelaar. Is soms 100nF, soms 1uF. Zie de betreffende handleiding (datasheet).De bulk condensatoren kan je gewoon uitrekenen met I = C dU/dt.
Uin_min reken je uit als Uuit + Udropout.
dU reken je uit als brugcel-uitgang-min - Uin_min .dt is 10ms bij 50Hz.
I is de max uitgangsstroom.Je herschrijft de formule dan naar C = I dt / dU en vult alles in.
Veel mensen gebruiken een 1000uF per ampere richtlijn. Dat gaat uit van een dU van iets van 10V of zoiets. Dat is tegenwoordig nogal veel. Je gaat dan fors veel vermogen verstoken in de spanningsregelaar. Alternatief is om te ontwerpen op een lagere dU, maar dan grotere condensatoren te nemen.
Mooi, ik ben er even ingedoken en mede door de formule ben ik op een filmpje gestuit op joubuis waar het ook nog een uitgebreid uitgelegd wordt.
Er wordt mij steeds meer duidelijk, bedankt.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 26 februari 2026 21:27:18 schreef gilbertdenhartog:
[...]1-Even niet naar de prijs kijkent, neem een zo groot mogelijke condensator, zit je altijd goed. Of is dat te kort door de bocht?
De buffer condensator word enkel op de toppen van de al gelijkgerichte sinus opgeladen. Hoe groter de condensator hoe meer piekstroom de trafo en diodes aan moeten kunnen. Dus te groot heeft ook weer nadelige effecten.
de transfo niet. die moet een kortere piek geven en kan dan langer afkoelen.
het gemiddelde vermogen blijft altijd hetzelfde.
en voor diodes meestal ook zo, aangezien de tijdsduur van de piek korter is, kan die dan ook iets hogere stromen leveren.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Die piekstroom wordt in de (meeste) datasheets opgegeven als de "peak repetitive forward current" of als "average peak forward current", IF of IFRM.
De voor brugcellen vaak opgegeven "maximum average forward output rectified current" of "average forward current" is precies dat, en houdt -hopelijk- rekening met die piekstromen.
Op donderdag 26 februari 2026 21:16:03 schreef gilbertdenhartog:
[...]Ik was niet helemaal zeker of dit de juiste afdeling was om mijn vragen te stellen, ik heb de schoolbanken al járen verlaten, maar voor de hobby leer ik graag bij.
Ik heb in ieder geval wel een aantal antwoorden waar ik veel aan heb.
Dat vermoeden had ik al, daarom mijn reactie.
Stel deze vragen gewoon in algemene elektronica, dan geeft dat geen verwarring.
Er zijn inderdaad genoeg tips gegeven.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 27 februari 2026 05:52:37 schreef fcapri:
de transfo niet. die moet een kortere piek geven en kan dan langer afkoelen.
het gemiddelde vermogen blijft altijd hetzelfde.
Dat is helaas niet helemaal waar omdat de koperverliezen van de trafo I2xR zijn. Een grotere piekstroom zal zeker voor meer warmte in de trafo zorgen. NVoor zover ik begrepen heb is een trafo daar wel voor gemaakt, maar een veel te grote elco kan denk ik wel nadelig zijn.
gilbertdenhartog
Special Member
Op donderdag 26 februari 2026 22:00:11 schreef benleentje:
[...]
De buffer condensator word enkel op de toppen van de al gelijkgerichte sinus opgeladen. Hoe groter de condensator hoe meer piekstroom de trafo en diodes aan moeten kunnen. Dus te groot heeft ook weer nadelige effecten.
Ja, duidelijk.
bedankt.
gilbertdenhartog
Special Member
Op vrijdag 27 februari 2026 09:57:22 schreef revado:
[...]Dat vermoeden had ik al, daarom mijn reactie.
Stel deze vragen gewoon in algemene elektronica, dan geeft dat geen verwarring.
Er zijn inderdaad genoeg tips gegeven.
Gaat helemaal goed komen.
Bedankt.
gilbertdenhartog
Special Member
Op vrijdag 27 februari 2026 19:48:41 schreef harry64:
Ik heb je 9V1A voeding even in de sim gezet met wat meetwaardes er bij. Zoals rimpel V(pp), dissipatie P(avg), De V(pp) op het AC signaal e.d. Je kan ook de dubbelfasige gelijkrichting zien en waarom je rimpel 100 Hz is en geen 50.En waarom de 7809 een goed koelblok nodig heeft.
[bijlage]
Dit is top, waar doe je dit mee?