Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort.

Welk bedrijf of organisatie beheerd de aansluitingen van vaste telefoons in Nederland ?
Wie mag een lastige klant die daar heel veel overlast veroorzaakt van het vaste telefoonnet afsluiten ?

Wel,
Het handigste is natuurlijk om als eerste de provider te raadplegen...

KPN heeft het kopernetwerk in handen en providers als Ziggo kunnen ook vaste telefonie aanbieden maar dat gaat over hun eigen (coax) netwerk.

Of de betreffende/bevoegde ombudsdienst?

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je 'vast telefoonnet' noemt: VoIP en SIP hebben daar niets meer mee te maken in principe...

Op maandag 2 maart 2026 18:19:15 schreef Arco:
Wel,
Het handigste is natuurlijk om als eerste de provider te raadplegen...

Uiteraard de provider van de lastige klant en niet de provider van de persoon die lastig gevallen wordt.
Alleen de provider van de lastige klant kan de lastige klant van zijn netwerk gooien.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]

In principe gaat de RDI (voormalig AT) daarover, denk ik. Anders kunnen zij je wellicht doorverwijzen.

Melding bij of via de provider is ook een idee. Je eigen provider is dan de mogelijk een eerste aanspreekpunt dat jou kan doorverwijzen naar de juiste partij. Het zou ook kunnen dat een politie-aangifte, kort geding en/of een civiele rechtszaak tegen de overlastpleger de meest trefzekere manier is.

Voetnoot: er is eigenlijk niet zoiets meer als één vast net. Beheerstechnisch maakt het voor het afsluiten denk ik ook niet zoveel uit hoe iemand aangesloten is (POTS, VoIP, SIP, ISDN, GSM, UMTS, LTE, 5G, etc).

Providers gaan niet zomaar iemand afsluiten van het telefoonnet.
Heb je last van iemand die steeds belt dan gewoon ( laten) blokkeren bij je eigen provider.

Als je de CLI info binnenkrijgt, zijn er ook kastjes om dat nummer te blokkeren...

Maar dat sluit niet uit dat de betreffende lastpak het vanaf een ander nummer probeert.

We weten te weinig van de achtergrond om er wat zinnigs van te zeggen, maar als het eigenlijk om de persoon gaat en niet om de methode dan kom je uit bij mijn suggestie via politie en/of rechtelijke macht.

Welkom in de wereld van al die energieleurders.

Op maandag 2 maart 2026 18:17:47 schreef picturemaker:
Wie mag een lastige klant die daar heel veel overlast veroorzaakt van het vaste telefoonnet afsluiten ?

Afsluiten doet zomaar niemand. Als he het nummer weet kun je zelf dat nummer blokkeren, ook bij een vaste aansluiting.

De kans dat het tegenwoordig nog een vaste aansluiting is is echt heel klein. En dan lijkt het me dat je bij de provider van de betreffende partij moet zijn ... succes met uitvissen wie dat is, je kunt tegenwoordig al jaren je nummer meeslepen van provider naar provider.

Behalve wat ze niet beheren, dan toch.

Op maandag 2 maart 2026 18:31:39 schreef maartenbakker:
In principe gaat de RDI (voormalig AT) daarover, denk ik. Anders kunnen zij je wellicht doorverwijzen.

Is dat zo?
In principe gaat de RDI toch alleen over "alle signalen die de ether in gaan"
behalve dan defensie misschien.

Iemand die via een GSM netwerk anderen telefonisch lastig valt, zet nog steeds legaal dat signaal in de lucht.
Inhoudelijk is hij/zij dan toch wel fout bezig maar daar gaan volgens mij de providers over.

Vaste lijnen worden nog wel gebruikt en om een beller te blokkeren:

Op de website of app van de telco kan dat.

Mensen die bijv. gestalkt worden kunnen om die reden ook een ander telefoonnummer van de telco krijgen. Maar dat is hier nvt (en OT)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (56%)]

Op maandag 2 maart 2026 20:37:11 schreef BRNRDS:
KPN beheert alles.

Nee, hoor, er zijn heel veel andere telco ( voip) providers die helemaal los staan van KPN.

En laat TS eerst eens aangeven wat zijn probleem is, dan is er mogelijk een meer gericht antwoord te geven.

Op maandag 2 maart 2026 20:37:11 schreef BRNRDS:
KPN beheert alles.

In mijn woonplaats beginnen alle vaste abonneenummers van oudsher (PTT/KPN) met 45.
Toen ik hier 8 jaar terug kwam wonen was er net glasvezel (privaat netwerk, geen KPN) aangelegd en heb ik een vast nummer aangevraagd bij mijn provider.
Mijn nummer begint met 76.
Ergens moet er dus bepaald zijn wie welke nummers (reeksen) mag uitgeven.
Is dat KPN?

Dat doet de nummercentrale, IN .
Dat is eigenlijk gewoon een DNS server voor telefoonnummers.
Die geeft aan welk nummer naar welke provider geleid moet worden.

Oké, maar mijn vraag ging over de uitgifte van nummers.

De ACM geeft ze uit aan telco's

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers

[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]

@rob040 Providers hebben voor zover ik weet eigen blokken toegewezen gekregen, maar een nummer kan na uitgifte principe naar elke provider meeverhuizen.

Op maandag 2 maart 2026 20:51:10 schreef vergeten:
[...]
Is dat zo?
In principe gaat de RDI toch alleen over "alle signalen die de ether in gaan"
behalve dan defensie misschien.

Ja en nee. Ik denk bij nader inzien inderdaad niet dat je ze over indiviuduele misbruikers lastig kunt vallen maar ze gaan wel degelijk over alle infra inclusief de bekabelde.

Op maandag 2 maart 2026 21:28:14 schreef rob040:
Oké, maar mijn vraag ging over de uitgifte van nummers.

Je hebt niet aangegeven welke soort nummers je bedoelde.

Er is onderscheid tussen vaste lijnen (koperdraad=KPN) dat doet/deed KPN als enige. Nu zijn er op IP gebaseerde telefoonnummers dat bepaald de provider.
Er zullen wel afspraken over zijn gemaakt wie uit welke bundels nummers mag uitgeven, vermoed ik.

Maar door de nummerportabiliteit gaat dat op den duur door elkaar lopen en kan je niet meer ervan uitgaan dat die nummers, jaren na eerste uitgifte, nog steeds bij de originele aanbieder zitten.