Ik wil onze Bosch warmtepompdroger een grondig reinigingsprogramma laten draaien. Daarvoor heb ik volgens de handleiding een product nodig: Bosch 00311829, dat blijkbaar vervangen is door 00312111. Nu heb ik me suf gezocht in NL en DE, maar dat spul is overal uitverkocht. Is er een run op? Is er een crisis in de aanvoer van de grondstoffen voor dit product (komt uit het Midden-Oosten)?
Ik snap het niet helemaal. Is er misschien een alternatief product dat jullie kunnen adviseren? Hij heeft zo'n natte pluizenopvang, wat ik op zich wel tof vind, maar de machine meurt inmiddels wel een beetje muf. Ik begrijp dat ie met zo'n care programma + reinigingsmiddel weer wat frisser wordt.
Ik kende het bestaan van een reinigingsmiddel voor een droger niet? IS het een vloeistof of een poeder en wat zit daar in?
Ik durf het niet te zeggen. Aan de foto's te zien vermoed ik een vloeistof. Het zou de condensor moeten reinigen...?
Hier op voorraad. Zegt de website...
https://fixpart.nl/product/bosch-siemens-00312111-reinigingsset
50% van de reviews daar zeggen dat ze nooit iets thuis gekregen hebben, echt een aanrader die winkel
Als je het niet erg vind heb ik geen beoordeling van de bron gedaan. Dat lijkt me ook iets voor de koper zelf. Maar gelukkig is DK op wacht!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zie er genoeg die dat op voorraad hebben, eentje: https://www.onderdelenexpert.nl/siemens-bosch-verzorgingsset-4-stuks-w…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij Aswo levertijd onbekend, respectievelijk 3 tot 4 weken. Als Fixpart het dropshipt van Aswo dan klopt hun claim niet dat ze het uit voorraad kunnen leveren.
Ik denk dat Fixpart zelf weinig of geen voorraad aanhoudt en dropshipt van Aswo en/of Elka of een andere partij niet zijnde Aswo.
Eventueel kan dit verklaren dat het product wel besteld maar niet verstuurd wordt
Ja, die "levertijd 3 dagen" daar ben ik altijd wat huiverig voor. Ik wil gewoon "op voorraad" (en dus niet "op voorraad bij de leverancier") zien.
Wat me zorgen baart/verwondert is dat Bosch het zelf dus ook niet op voorraad heeft, en zegt "wel te bestellen met langere levertijd":
https://www.bosch-home.nl/nl/product/reiniging-en-onderhoud/reiniger/w…
Ik heb het bij Fixpart besteld, maar ik het er weinig vertrouwen in. We gôan 't zien...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 8 maart 2026 17:01:40 schreef dokterbibber:
Ja, die "levertijd 3 dagen" daar ben ik altijd wat huiverig voor. Ik wil gewoon "op voorraad" (en dus niet "op voorraad bij de leverancier") zien.
Dat zie je niet zo veel meer. Op voorraad houden maakt de boel duurder, en is lastiger voor de shop...
Vermelde levertijd moet je niet te zwaar aan tillen: Vaak zeggen ze 1 of 3 dagen en krijg je het eerder of later.
Ik heb bij Conrad gehad dat er 3 dagen stond: na 3 maanden was het er nog niet... 
Ook de 'op voorraad' melding bij shops moet je niet te zwaar aan tillen: regelmatig helemaal niet op voorraad.
Da's nu eenmaal de 'vooruitgang' in deze moderne tijd... 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
https://www.bosch-home.nl/nl/product/reiniging-en-onderhoud/reiniger/w…
Die link verwijst in kleine lettertjes naar wat er in zit: https://bavariapool.de/INCI/Pflegemittel_WP_Trockner.pdf
Inhaltsstoffe / Ingredients:
AQUA
BUTOXYDIGLYCOL
LAURETH-4
PENTASODIUM TRIPHOSPHATE
Fettsäuren, C16-18- und C18-ungesättigt / Fatty acids, C16-18- and C18-unsaturated C10-C12 ALKANE/CYCLOALKANE
COCAMIDOPROPYL BETAINE
D-LIMONENE
LAURAMINE OXIDE
Er staat ook bij dat het ook geschikt is voor machines zonder ingebouwde reinigings-mogelijkheid.
Dus wellicht is het ook geschikt voor mijn droger. De condensor daarvan maak ik tot nu toe schoon met een waterstraal uit de plantenspuit, maar dat stof plakt best wel. Ik heb er laats al een klein drupje allesreiniger bij gedaan. Waarschijnlijk een tè klein drupje want het maakte geen verschil. (Maargoed, met een lamp er achter kan ik door de condensor kijken en eer komt ook nog best lucht door).
Moet dit spul ook in een plantenspuit of giet je het ergens in? https://www.youtube.com/watch?v=BAiI_pYLNrM
Het wordt dus met water aangelengd en vervolgens ergens in de machine gegoten, waarna het speciale reinigingsprogramma gestart wordt. Mijn machine heeft die functie niet.
Maar met gewoon "een mild sopje" kom je waarschijnlijk best een end. (Het is water met oplosmiddel en zeep (en geur en kleurstoffen), waarbij het oplosmiddel met aluminium kan reageren, dat lijkt met dan weer niet handig als je er een alu condenser mee schoonmaakt, maar ik heb het niet uitgevonden)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (18%)]
Op zondag 8 maart 2026 13:58:03 schreef DK:
50% van de reviews daar zeggen dat ze nooit iets thuis gekregen hebben, echt een aanrader die winkel
Niks mis mee met deze webshop ik heb er vaker onderdelen bij ze besteld en altijd op tijd gekregen.
Ze leveren zelfs losse drivertjes (ic's)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik verwacht inderdaad dat de shop zelf gewoon betrouwbaar is, is in elk geval een bekende naam.
Als de voorraad van een dropshipper onjuist wordt doorgegeven, neem ik aan dat je hun klantenservice kunt bellen voor informatie en/of annulering.
De enige reden dat ik meestal niet bij zulke webshops bestel is dat ik de spullen vaak tegen inkoopsprijs kan krijgen of bij een retailer die goedkoper is. Als dat een keer niet het geval is, zou ik er zonder meer kopen.
Allemaal onzin en broodje aap verhaal. Er is maar 1 remedie, schroevendraaiers pakken demonteren en alles goed reinigen. Dat middel is schadelijk voor de leidingen!!!
Op zondag 8 maart 2026 21:39:56 schreef smd:
Dat middel is schadelijk voor de leidingen!!!
Hebben we het over het Bosch/Siemens reinigingsmiddel? Ik heb zo inmiddels ook m'n twijfels, als ik de reviews hier lees:
https://www.bosch-home.com/de/de/product/pflege-reinigung/reiniger-pro…
Wellicht heeft Bosch de reviews serieus genomen, en hebben ze het middel inderdaad uit de handel gehaald, en is het daarom nergens meer verkrijgbaar. Mogelijk krijg ik deze week een mailtje dat het product niet geleverd kan worden. Tja, dan mag ik dus een warmtepompdroger uit elkaar gaan halen...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik denk dat je dat spoelprogramma ook met water kunt doen (hoofdingrediënt van het middel). Wat er verder bij zit zijn een oplosmiddel dat ook zeepresten oplost (en aluminium aantast), een emulsifiër/surfactant/antistatisch middel, een waterontharder (Met nadelen), een aantal vetzuren (?), een surfactant/schuimvormer/zeepachtig goedje, een geurstof (en oplosmiddel) (en smaakstof, maar ik denk dat het er voor de geur in zit), en een surfactant/ontsmettingsmiddel.
Dus, water met een scheutje afwasmiddel of allesreiniger (zeep/surfactant) werkt waarschijnlijk ook wel om pluisjes los te krijgen.
Op zondag 8 maart 2026 21:56:51 schreef dokterbibber:
[...]
Hebben we het over het Bosch/Siemens reinigingsmiddel? Ik heb zo inmiddels ook m'n twijfels, als ik de reviews hier lees:https://www.bosch-home.com/de/de/product/pflege-reinigung/reiniger-pro…
Ik lees daar in een van de reacties van Bosch zelf: "Beachten Sie bitte, das es sich hierbei um ein Pflegemittel und um kein Reinigungsmittel handelt."
Het is dus niet eens een schoonmaakmiddel en omdat ze verder nergens schrijven wat je er dan wel van mag verwachten zou ik er, zeker voor zó veel geld, vér van blijven.
Op zondag 8 maart 2026 23:40:29 schreef Hensz:
[...]
Ik lees daar in een van de reacties van Bosch zelf
Die reacties zou ik niet te serieus nemen (laagbetaalde helpdeskmedewerker in Zuid-Oost Azië?), al bij de eerste reacties zeggen ze tegen iemand dat zijn warmtepompdroger een condensdroger is. Terwijl hij nota bene het typenummer (inderdaad een warmtepompdroger) in z'n (1-sterren)-recensie gezet had. Ze noemen het hier idd. "verzorgingsmiddel", maar blijkbaar wel met een reinigende werking.
Blijkbaar moet het tegen stank werken, maar krijg je er in veel gevallen gewoon een andere stank voor terug 
Dit zijn de instructies in de manual (nadruk door mij):
Intensieve apparaatverzorging uitvoeren
U kunt het intensieve apparaatonderhoud uitvoeren om mogelijke hardnekkige vuilafzettingen in het apparaat alsook geurtjes na een stilstandtijd van meer dan een maand te verwijderen.
Aanwijzingen
• De intensieve apparaatverzorging duurt ca. 4 uur. De tijdsduur kan langer worden, wanneer u de benodigde stappen tijdens het programma niet tijdig uitvoert.
• De intensieve apparaatverzorging moet na de start van het programma niet afgebroken worden.
• Voor de intensieve apparaatverzorging heeft u het originele verzorgingsmiddel nodig, dat u onder reserve-onderdeelnummer: 00311829 bij de klantenservice kunt bestellen. De contactgegevens van alle landen vindt u in de bijgesloten lijst met Servicedienstadressen.
Spog2
Honourable Member
Wat me zorgen baart/verwondert is dat Bosch het zelf dus ook niet op voorraad heeft, en zegt "wel te bestellen met langere levertijd":https://www.bosch-home.nl/nl/product/reiniging-en-onderhoud/reiniger/w…
Ik heb het bij Fixpart besteld, maar ik het er weinig vertrouwen in. We gôan 't zien...
Ik moet nu denken aan een "airco-ventilatie-reininigingsbeurt" die ik ooit eens bij Quickfit liet doen.
Toen ik de auto kwam ophalen rook hij alsof hij volgespoten was met een scherp ruikende toilet "verfrisser". Van dat spul wat zich boven elke stank verheft maar zelf uren in de wind ruikt/stinkt. Op straat kom ik af en toe mensen tegen die met die geur de indruk wekken incontinentie of schimmelstank te moeten verhullen.
Ouderwetse schoomaakazijn lost bijna alle vuil en vetten op.
Het desinfecteert en ontgeurt bovendien.
Wie bang is voor zuren kan er daarna een sopje doorheen jagen, dat neutraliseert.
Gewoon Klok vaatwasmiddel.
Azijn langdurig op aluminium is niet echt aan te bevelen, maar met naspoelen is dat zo weer PH neutraal.
(In veel reinigers voor koffiezet apparaten zit een sterk zuur om kalk op te lossen en veel apparaten zijn nota bene van aluminium). Je kunt natuurlijk de zuurgraad zelf aanpassen met water toevoegen.
Maar haren en stof zitten soms erg verklit.
Misschien dat een ouderwetse tuitenreiniger nuttig is, dat is zo'n lang rond borsteltje.
Het middel dat je aangeeft stelt niet veel voor, gezien de lijst ingrediënten.
Dat zit ook in veel algemene producten en zelfs in zeep of shampoo etc.
Wat moet je bovendien met een geurtje?
Veel van die wondermiddelen zijn gewoon peperdure maar ordinaire producten.
Ik koop ze nooit.
Jaja een aluminium verdamper in combinatie met azijn, yup vooral doen als je van de droger snel vanaf wilt. Zo’n reparatie heb ik al gehad en de gaten zaten in de leidingen. Blijft vochtig icm zuur …
Ik heb na enkele weken eindelijk dat (vervangende?) schoonmaakspul van BSH binnengekregen en deze week de 4 uur (!) durende schoonmaakcyclus gedraaid.
Tja, wat zal ik zeggen? Van de dramatische stank zoals in veel van de slechte reviews merk ik (gelukkig) niets. Hij ruikt iets frisser, maar helemaal van die muffe lucht is ie nog niet af.
Ik heb inmiddels wel door dat zo'n natte pluizenfilter ook z'n nadelen kent. Voortaan als we langere tijd weggaan toch maar even naast "de koelkast leegmaken" ook "pluizenfilter legen" op het TO-DO-lijstje zetten...