Wanneer gebruik je de guard aansluiting van een isolatieweerstandmeter?

Begrijp ik het goed dat wanneer je een geleider hier op aansluit de lekstroom naar deze geleider dus NIET meegenomen wordt in het berekenen van de isolatieweerstand door de meter?

de guard aansluiting is voor isolatie metingen boven de 100Gohm, om lek en kruipstromen tegen te gaan ( bijvoorbeeld bij onreinigheden op de kabel) , soms wil je het resultaat van de kabel zelf (zonder externe invloeden) , zie p 18 - 20

Megger MITxxx:

A368789 (1).pdf

de guard aansluiting voor isolatie metingen boven de 100Gohm

Ik zat me alweer achter m'n oren te krabben: geen van m'n 4 isolatieweerstandsmeters heeft een guard-aansluiting....

Vraag lijkt weer op een vaag proefballonnetje. OP zou kunnen beginnen met te melden welke isolatieweerstandsmeter hij in gedachten heeft, en welke toepassing.

[Edit: en ná het achter m'n oren krabben heb ik de zoektermen 'insulation resistance meter guard' ingegeven in m'n favoriete zoekmachine. https://www.megger.com/en/et-online/April-2019/The-importance-of-the-g… ]

[Bericht gewijzigd door nonius op (26%)]

Wij zien er in ons kalibratielabo veel langskomen, en de guard aansluiting speelt een grote rol in de juistheid van het resultaat bij het meten van zeer hoge isolatieweerstanden, vandaar ik een willekeurig voorbeeld geef van Megger; daar staat het vrij goed in uitgelegd. Bij verschillende andere merken moet je het met veel minder uitleg doen. En ja, niet elke megger heeft een guard aansluiting.

Voor huis tuin en keukentoestanden is dat (een guard) niet nodig.

Wij zien er in ons kalibratielabo veel langskomen, en de guard aansluiting speelt een grote rol in de juistheid van het resultaat bij het meten van zeer hoge isolatieweerstanden,
.....
Voor huis tuin en keukentoestanden is dat (een guard) niet nodig.

Het ligt er maar net aan wat je werkelijk wilt meten.

Als je in een lab de isolatieweerstand van zo een isolator wilt weten dan wil je dat wel weten zonder de kruipstroom over de buitenkant.

Als ik in installatie na problemen de isolatieweerstand wil weten dan telt alles mee ook de kruipstroom.

Op zondag 8 maart 2026 13:52:18 schreef benleentje:
[...]

Als ik in installatie na problemen de isolatieweerstand wil weten dan telt alles mee ook de kruipstroom.

Daar zit het hem net, wie de guard aansluiting nodig heeft zit niet in een 'gewone' elektrische installatie te meten. Denk niet dat er hier veel langs komen die de guard aansluiting van een megger nodig hebben.

Ok dan zijn we het eens, ik vond huis tuin en keuken toestanden afdoen aan het feit dat ik professioneel ook geen quard gebruik. ;) O-). En begreep dus niet precies wat je bedoelde. Maar nu is het duidelijk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]

Vraag lijkt weer op een vaag proefballonnetje.

Omdat jouw meter geen guard aansluiting heeft lijkt mijn vraag op een vaag proefbalonnetje?

Voor degene die mij wél verder hebben geholpen; dankjewel!

In onderstaand filmpje een meting van 10G 1000V met een megger MJ15 met en zonder Guard. De eerste meting is met Guard (de invloed van de kruipstromen niet meegenomen in de meting) mooi rond de verwachte 10G, daarna zonder Guard zie je duidelijk de invloed van de kruipstromen. De waarde daalt beduidend. De Guard dus niet onbelangrijk als je op de DUT wil meten zonder externe invloeden.

20260309_142724 (2).mp4

Op zondag 8 maart 2026 13:13:25 schreef nonius:
[...]

Ik zat me alweer achter m'n oren te krabben: geen van m'n 4 isolatieweerstandsmeters heeft een guard-aansluiting....

of er een guard al dan niet aanwezig is hangt er vooral vanaf hoe hoog de megger kan meten (en ook het nut ervan). meeste meggers gaan ergens tot 500MOhm, dan is een guard niet nodig. eens ze tot in de GOhms gaan vind je wel een guard aansluiting. De guard voert het zelfde signaal als de meetprobe, maar dan gebufferd. Guards vind je ook op de "betere" meetbruggen, LCRmeters etc.

Bij een lcr meter volgt de guard het meetsignaal, bij een megger wordt de guard laag (zelfde potentiaal als de Lo) gehouden buiten het meetcircuit om, enkel om kruipstromen af te voeren.

Op dinsdag 10 maart 2026 06:56:45 schreef Robbe de Smet:
bij een megger wordt de guard laag (zelfde potentiaal als de Lo) gehouden buiten het meetcircuit om, enkel om kruipstromen af te voeren.

Ja, dat komt omdat het A-meetcircuit aan de Lo kant zit. ( dat is dus de meet probe), we zijn het met elkaar dus eens . :-). Maar, er zijn meggers geweest waar de A-meter in het HS circuit meet (de Hi aansluiting) en dan staat de guard gebufferd op de "hete" klem.

Ah ok, dus dat bestaat ook: een configuratie waarbij de guard aan de Hi-kant zit. Dat ben ik zelf nog niet tegengekomen.

In onze opstellingen met de Fluke 5320A, in combinatie met onze 10 kV divider/R-multiplier (die zwarte adapter uit het filmpje), hebben we tot nu toe altijd gewerkt met de guard aan de Lo-kant.