Goedenavond,

Heb een kleine 3,4 inch Coolmay met modbus tcp. Deze wil ik laten communiceren met de nieuwste siemens logo. Heb ervaring met kinco hmi's maar niet met coolmay. de software van coolmay is Vcool.
Heb de hmi ingesteld op 192.168.1.32 en de logo op 192.168.1.100. In vcool selecteer ik de hmi als master en de logo als slave op port 502. (zie foto).

Heb in de logo de hmi gekoppeld en wat flags aangemaakt. de flags van de logo zitten in de range coil 8256 tot 8320. En in vcool kan ik alleen lb, lw en lw_bit selecteren. Heb nu lb8257 en lb8258 geprobeerd. Niets helpt.

Kan iemand mij helpen om de communicatie voor elkaar te krijgen? Ben intussen 4 avonden verder en heb een beetje de hoop verloren :).

Je koppelt in de LOGO een Merker aan een uitgang.
Dan gebeurt er nix.
Je moet een netwerkinput nemen, die koppel je aan de uitgang Q

Wat je in Knipsel4 hebt staan zijn de uitlezing van de status van...
De blauwe regel M 1-64 is de status van de merker op adres 8257 - 8320 uit te lezen.
Dus adres 8257 wordt hoog (1) als Merker M1 in de LOGO hoog wordt.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (46%)]

Ahh dankjewel,

Voor de test, kan ik dan gewoon op de hmi knop lb1 maken? (Switch).

En dan bij de logo kant een networkinput met het ip adres en dan coil 1? Die koppel ik dan aan bijvoorbeeld q1.

Dat zal ik vanmiddag weer eens proberen

Nog steeds niet werkend helaas. Bijgevoegd de huidige instellingen.

Knipsel 1 is het programma van de siemens logo.

Er zijn nu netwerkinputs aan uitgangen gekoppeld. Heb ook ipv coil "DI"geprobeerd. Dit werkt ook niet.

Knipsel 2 is de instelling van de knop in het HMI programma (Vcool). De modbus slave (de logo) is geselecteerd en de LB0. LB1 heb ik ook geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Knipsel 3 zijn de instellingen van de ip adres en dergelijke. Van de modbus tcp slave (de logo). Misschien dat hier iets verkeerd in staat?

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Met communicatie dingen kan je echt avonden aan spenderen :).

Helaas.
Ik heb ooit geoefend om een HMI scherm aan een LOGO! te koppelen. Dat ging met een Ethernetbus.
Was ook een heel gedoe voor ik het werkend had.
Het is achteraf niet zo moeilijk, maar je moet het net weten.
Met een MOD bus gaat het allemaal net iets anders.
Helaas kan ik je niet verder helpen,
Succes

Hallo sven, in de netwerk tekening zie ik green verbindingslijn aan de onderzijde staan. Deze bevat de verbindings lijst welk adres nast wel bit moet word moet praten.

Bij weintek moet een interface aangeven waar je mee koppeld zodat je adressering goed staat. Moet dat bij coolway dat ook niet?

Ik weet niet of dit helpt:

Flags van een logo kun je wel degelijk setten/resetten via modbus of ethernet tcp/ip. In de modbuss adress space staat ook R/W wat read/write betekent.
Netwerk inputs gebruik ik alleen om met LOGO's onderling signalen uit te wisselen.

In een Weintek HMI is het eenvoudig door het device (de LOGO) toe te voegen en dan kun je met een toggle object gewoon flag M1 bijvoorbeeld togglen. Je kunt dan ook echt M1 kiezen, geen LB 0 o.i.d.
Die LB, LW en LW_Bit lijken mij HMI-eigen adressen, wellicht moet je ze ergens anders koppelen aan de registers van de LOGO? Ik ken Vcool echter helemaal niet.

Via modbus stuur ik op dit moment ook gewoon de flags aan, vanuit Weintek built-in Codesys.
Flag M1 is dan adres 0x2040, of decimaal 8256. Dit werkt ook prima.

Je moet in de LOGO wel een S7 Connection toevoegen.

Het vinkje accept all connection requests moet eigenlijk uit en het IP adres van de modbus master invullen.
Daar ging het bij mij ff flink mis...

Edit:
ChatGPT geeft aan dat je in de Coolmay variabelen moet aanmaken, gekoppeld aan modbus adressen.
LB-0 wordt dan bijvoorbeeld 0x2040 of als je in decimalen moet, 8256. Vervolgens kun je met een switch object dan LB-0 togglen, dan zou flag M1 ook moeten togglen.

Kijk ook zeker even of het wellicht zero-based is.

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (14%)]