Voor puntlassen heb je maar een paar joule nodig, geen kW
Verder moet je daar nog ongeveer 99% van een puntlasser achter ontwerpen
Als je die voeding zo probeert klikt hij in protectie zodra je de strip raakt, of verdampt de strip
Om te puntlassen heb je een korte puls nodig van meerdere honderden ampère, mijn puntlasapparaatje doet meer dan 600A.
Dat kan deze voeding niet leveren en hoeveel stroom er loopt bij het kortsluiten van de voeding voor deze in protectie gaat zal vooral afhangen van de uitgangscapaciteit van die voeding en hoe snel de protectie ingrijpt. Ik denk niet dat dit gaat werken dus.
Voor nikkelstripjes op accu's te puntlassen heb je dus helemaal geen zware voeding nodig maar eerder wat dat kortstondig een hoge stroom kan leveren zoals een LiPo-accu of (super)condensator en MOSFET's om een puls te maken met een gedefinieerde lengte. Het doel is om de hoeveelheid toegevoerde energie te kunnen controleren. Te weinig en de puntlas is niet stevig genoeg, teveel en je brandt een gat door de nikkelstrip.
nonius
set SCE to AUX.
Kan daarmee worden gepuntlast? Om bijv. een draad aan een accu de bevestigen.
Ik betwijfel het. Heb hier ook een paar 30A en 60A (48Vdc) voedingen/opladers staan, en daarmee lukt het niet. En heb hier een laagspannings-AC regelbare voeding die 100A continu kan (300A kortstondig) en daarmee lukt het ook niet; die was oorspronkelijk trouwens meer voor hardsolderen bedoeld. Zelfs die 300A (na ca. 30s begin je wel trafo-vernis te ruiken....) is veel, veel te weinig om te puntlassen.
M'n capacitor-discharge puntlassertje vult een 3HE 19" rackbehuizing met elco's: 1.56F @ 24V max = 450J. (wordt opgeladen met een op 10A begrensde voeding; dan duurt het opladen ca 20s per las.)
Die Dell-voeding is waarschijnlijk wèl heel geschikt om de condensatorbank van een capacitor-discharge pulslasser mee op te laden. En dan ontsteken met een flinke thyristor (formaat 'hockey-puck').
Voor puntlassen heb je maar een paar joule nodig,
Wel iets meer dan een paar Joule. Mijne is 450J en dat is *net* genoeg om nikkel-strip op accupacks te puntlassen. (toevallig een paar dagen geleden nog gedaan, een batterijpack met 6 C-cellen in elkaar geprutst voor m'n Marconi LCR-meter).
[Edit: precies wat McAwesome ook al schreef: hele korte pulsen (ms) met hele grote stroom (kA). Ooit de mijne eens gemeten v.w.b. stroom, vergeten hoeveel maar zal rond 3-5kA geweest zijn: voldoende om duimdikke laskabbels 20 cm omhoog te doen springen.... En zoals gezegd, dit beschouw ik als *net* voldoende.... Een eerder project, met een magnetrontrafo, was geen succes).
Bij deze een foto uit de oude doosch van m'n puntlassertje. En die beschouw ik als *net* zwaar genoeg om bruikbaar te zijn....
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar als ik nog eens zoiets zou maken zou ik het nu proberen met een flinke ferriettrafo, een halve-brug transistortrap (of IGBT's) en een TL494 PWM-IC. Secundair een wikkeling van één zware koperen strip. Of, zoals veel hobbyïsten doen, iets met een ZVS-schakeling.
[Bericht gewijzigd door nonius op (13%)]
benleentje
Golden Member
60A is veel te weinig, voor puntlassen moet dat wel veel hoger.
Voor puntlassen heb je maar een paar joule nodig, geen kW
Voor puntlassen heb je als snel grote vermogens nodig, maar dan meer in een piekvermogen. Op zich is 700W van die voeding wel geschikt voor te puntlassen, maar de stroom moet heel kort veel hoger dan 60A zijn. En qua spanning mag het ook 2 of 3V zijn. De spanning is niet zo heel belangrijk zolang die maar hoog genoeg is om de stroom te kunnen laten lopen.
Om bijv. een draad aan een accu de bevestigen.
Voor 2 plaatjes 0,15mm heb je dacht ik al 600A nodig, wel in een heel erg korte tijd. Vandaar dat veel puntlassers een grote condensator bank of een accu hebben. Voor een draad te lassen heb je echter weer een ultrasone iets nodig. Dat kan niet met enkel een grote stroom.
Een trafo zoals bv een magnetrontrafo waar je secundair dan een hele dikke wikkeling op legt kan ook. Want voor puntlassen heb je voor zover ik weet geen gelijkstroom nodig.
Zelfs die 300A (na ca. 30s begin je wel trafo-vernis te ruiken....) is veel, veel te weinig.
Op het werk een puntlasmachine voor staal en RVS platen tot ca 3mm staan en die machine doet 9000A. Daar zit een 32kW trafo in.
nonius
set SCE to AUX.
Benleentje, het grappige is dat ik juist RVS met m'n CD-puntlasser tot ca 1mm goed kan lassen. 1.5mm gaat ook nog net maar is al dubieus. Als ik nooit nog eens tijd vind om m'n pulsjet af te bouwen dan gaat het lassen van de verbrandingskamer en exhaust alvast geen probleem meer zijn voor me (wat het destijds wel was).
RVS heeft een hoge thermische en electrische weerstand, waardoor het relatief makkelijk te (punt-)lassen is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je zou deze kunnen proberen.....
https://www.bol.com/nl/nl/p/parkside-puntlaspistool-lasmethode-puntlas…
Of deze
https://www.bol.com/nl/nl/p/draagbare-puntlasser-6800w-geschikt-voor-0…
[Bericht gewijzigd door buzzy op (32%)]
benleentje
Golden Member
RVS heeft een hoge thermische en electrische weerstand, waardoor het relatief makkelijk te (punt-)lassen is.
Ja dat klopt. Ook met mig lassen vind ik het makkelijker te lassen.
Op donderdag 12 maart 2026 13:20:08 schreef buzzy:
Dat ding doet 6,8kW. Op het werk hadden we ook zoiets maar daar zat wel een 16A Cee form stekker aan. Het had echt 2 fase 400V nodig. 400V x 16A = 6,4kW. En deze is met 6,8kW nog iets zwaarder.
[Edit: precies wat McAwesome ook al schreef: hele korte pulsen (ms) met hele grote stroom (kA). Ooit de mijne eens gemeten v.w.b. stroom, vergeten hoeveel maar zal rond 3-5kA geweest zijn: voldoende om duimdikke laskabbels 20 cm omhoog te doen springen.... En zoals gezegd, dit beschouw ik als *net* voldoende.... Een eerder project, met een magnetrontrafo, was geen succes).
Op zich is 3kA genoeg, maar dan moet de tijd weer wat langer zijn. Ook de druk en de vorm van de elektroden teller hard mee. Puntlassen is best complex met veel factoren.
Onze puntlasser op het werk had een lastijd in seconde die stond vaak op 0,5S
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor puntlassen wil je heel zo kort mogelijk een heel hoge stroom hebben. Om die hoge stroom voor mekaar te krijgen met kabels dikker dan je duim heb je ongeveer 5V nodig.
Ik heb twee 3000F condensatoren in serie, 1500F bij 5V. Dan een module die de stroom schakelt met 6 of 8 parallel geschakelde mosfets: "195A continue, instaaan liever niet meer dan 1.2kA".
Ik verwacht dat dit ding dus 0.5-2kA kan produceren. Een factor tien meer dan die "dikke voeding". (De condensatoren worden met een 40A 5V voeding geladen. Daar is ie best een tijdje mee bezig, Hmm. theorie schrijft voor: 37 sec. In mijn beleving is het veel langer. Whatever, de condensatoren zijn na maanden uitstaan vaak niet leeg).
nonius
set SCE to AUX.
Rew, ben nu eigenlijk best wel nieuwsgierig geworden. Heb je foto's van het apparaat (ook inwendig), en/of een schema?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
https://nl.aliexpress.com/item/1005005528318073.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005009488817036.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005008107086066.html
Waarschijnlijk als "combinatie" gekocht.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
benleentje
Golden Member
Voor puntlassen wil je heel zo kort mogelijk een heel hoge stroom hebben.
Maar die tijd moet ook niet te kort zijn en voor 2mm plaatwerk is er meer tijd nodig zou ik denken. Nu zal jouw machine denk ik voor een stuk dunnere plaat zijn.
2mm plaatwerk op een accu?
Alles wat gepuntlast wordt op accu's zijn die 0,x mm nickelstrips
Accu's waar stromen uit komen dat je 2mm plaatwerk nodig hebben zitten gewoon met schroefverbinding vast
En inderdaad puntlassen is hoge stroom, lage spanning, korte tijd, vermogen nihil
Compleet off topic om je hele mechanische werkplaats hierbij te halen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijne heeft een 'dual pulse' systeem. De eerste (korte) puls verwarmt het metaal voor, de tweede puls maakt de las.
(zo kan men ook dikkere strips lassen, tot 0.35mm)
nonius
set SCE to AUX.
Mijne is single-pulse (inherent aan het gebruik van een thyristor).
Enige hele belangrijke is om, na een paar maanden van niet-gebruik, de koperen electrodes goed schoon te schuren (koperoxide verwijderen). En, om tijdens het lassen voldoende druk op de electrodes uit te oefenen. Anders ontstaat er een vlamboog, spatten de metaaldruppels je rond de oren, en zit er een gat in je batterij....
Meestal maak ik eerst een paar proeflasjes op een oude lege batterij (CR2032 cell o.i.d.) voor ik aan het eigenlijke werkstuk begin.
[Raaf12] Kan daarmee worden gepuntlast? Om bijv. een draad aan een accu de bevestigen.
Als die draad van koper is heb ik er nog meer een hard hoofd in. Het is me nog nooit gelukt koper te puntlassen. Nikkel-strip gaat prima, RVS ook, maar koper en aluminium is andere koek. Daar ligt de benodigde energie weer een heel stuk hoger.
Ik heb met succes een magnetron trafo weten in te zetten om te puntlassen. 2 windingen met vingerdik
koperdraad secundair en puntlassen aan Lithium cellen ging perfect.
Van 2 stukjes koperen waterleiding heb ik de uiteinden platgeslagen en met die puntjes kon ik
vervolgens preciezer lassen.
Na 20 lasjes werden die stukjes koperen leiding al warm, dus met handschoenen aan hield ik
t langer vol.
Ik heb zo'n ding:
Ik heb dat ooit gekocht om mijn draagbare stofzuiger te repareren, daar moesten nieuwe cellen in. Het doet wat meer dan 600A.
Dat is genoeg om dunne nikkelstrips op 18650 cellen te puntlassen, maar uiteraard niet voor het zwaardere werk. Ik had nu ook niet meer nodig.
Ook bij 600A voel je de kabels al wat bewegen door het magnetisch veld tijdens de puls.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 12 maart 2026 13:20:08 schreef buzzy:
https://www.bol.com/nl/nl/p/parkside-puntlaspistool-lasmethode-puntlas…[bijlage]
Met de HBM-variant van dat ding heb ik gisteren wat met stukjes oude kleerhanger gespeeld en uiteindelijk een gebroken las van mijn caviakooi gerepareerd. (Ik heb nog geen cavia's, slechts de kooi alvast). Het is ook niet mijn puntlasser, het is bij de MakerSpace
Harry the ferryman heeft er een unboxingreclameuitprobeervideo van.
De kleerhanger brandde op de heftigste stand doormidden. Met de tijd en sterkte beide op de 1-na-onderste stand ging het echter prima. Niet te extreem hard duwend, anders ging het niet.
Het is wat ingewikkelder dan ik dacht en laat het idee maar varen om er een puntlasser van te maken. Ik had gisteren een paar draden aan een accucel in een tondeuse gezet, met de soldeerbout en dacht dit kan beter met een puntlasser. Dan maar wat anders verzinnen voor die DELL voeding. @revado ja dat ding gaat niet vanzelf aan. Er zit zelfs een LED in voor de firmware update volgens de beschrijving 
benleentje
Golden Member
Op donderdag 12 maart 2026 14:45:03 schreef nonius:
Als die draad van koper is heb ik er nog meer een hard hoofd in. Het is me nog nooit gelukt koper te puntlassen. Nikkel-strip gaat prima, RVS ook, maar koper en aluminium is andere koek. Daar ligt de benodigde energie weer een heel stuk hoger.
Dat lassen ze op ander manier via ultrasoon. Zo word ook alu platen aan elkaar gepuntlast. Want via ultrasoon kan je ook puntlassen maken.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op donderdag 12 maart 2026 14:31:16 schreef Arco:
Mijne heeft een 'dual pulse' systeem. De eerste (korte) puls verwarmt het metaal voor, de tweede puls maakt de las.
(zo kan men ook dikkere strips lassen, tot 0.35mm)
De mijne gebruikt gewoon 1 puls en last 0,3 mm strip zonder problemen, dus ik gok dat 0,35 mm ook gewoon lukt. De mijne gebruikt de energie als instelling, niet relatief moeilijk experimenteren met tijdsduur en aantal pulsen.
Maar de mijne is dan ook geen aliexpress geval, maar de kWeld.
Je kunt koper wel degelijk puntlassen met stroom, maar de benodigde stroom ligt ruim veel hoger. We hadden op m'n vorige werk geloof ik een machine die dat kon, leverde kortstondig 40 kA als ik het me goed herinner en had watergekoelde elektrodes en moest op 32 Ampère 3-fase aangesloten worden.
@ RAAF12: mooie voeding voor de condensator-eenheid behorende bij de kWeld. Ja, dan wordt het geheel een stuk duurder dan een Aliexpress geval, maar je krijgt er wel wat voor terug. Dat ding deinst niet terug voor een kalibratiestroom van (volgens het ding zelf) 1,8 kA uit een LiPo, al ben ik daar wel voorzichtig mee, het blijft een kortstondige kortsluiting. Een ombouw naar netvoeding staat dan ook op het verlanglijstje.
rew
Op donderdag 12 maart 2026 14:01:55 schreef DK:
En inderdaad puntlassen is hoge stroom, lage spanning, korte tijd, vermogen nihil
De puntlassers voor accus die met een trafo werken... trekken 16A zekeringen er uit. Dat hint mijns inziens naar een vermogen wat toch richting de kilowatts gaat.
Idem 500A * 5V = 2.5kW.
Energie "niet veel". Dat wel.
Op donderdag 12 maart 2026 14:45:03 schreef nonius:
... maar koper en aluminium is andere koek. Daar ligt de benodigde energie weer een heel stuk hoger.
Ik heb een zwik accus met FLINTERdunne... ik vermoed alu tabs. Die zijn zodanig dun dat ik daar nooit iets op vastgemaakt heb gekregen. Solderen werkt niet, ik was onvoldoende bekend met de menus van het chinese puntlasding dat ik hem niet naar beneden getuned kreeg voordat ik door m'n voorraad accus heen was.
[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]
Puntlassen van nikkelstrips met een puntlasser en een auto-accu (70Ah/760A) als voedingsbron gaat prima.