Bendix
Golden Member
In de bak met "zooi" kwam ik een component tegen: VAC 4096X031, het enige wat ik wil weten waar het toe dient en waarin het gebruikt wordt. Ik heb als bijlage de datasheet bijgevoegd.
Er staat dit: Zündübertrager / Ignition Transformer
en dat betekent: ontsteektrafo of te wel in gewoon boerenhollands Een bobine.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Zou misschien ook een ontsteektrafo kunnen zijn van een stroboscoop buis bijvoorbeeld.
Maar ook eventueel voor een thyristor?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De spanning ijkt vrij laag. Ik denk geen oliestook en waarschijnlijk ook geen stroboscoop. Die zitten allebei meestal in het kilovoltbereik.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 12 maart 2026 18:23:08 schreef henri62:
Maar ook eventueel voor een thyristor?
Een Thyristor heeft een gate (ingang) en die heeft maar een klein pulsje nodig, niet dat van een soort bobine die spanning is veel te hoog en sloopt hem.
Bovendien hoeft hij niet "ontstoken" te worden hij brand namelijk niet 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik begrijp dat het een trafo van 5V naar 750V is maar er staat geen duidelijke wikkelverhouding aangegeven. Alleen dat zowel de primaire als de secundaire een tap precies in het midden hebben.
Raar ding.
Een pulstrafo voor IGBT's inc. PV omvvvormers etc.
https://www.vacuumschmelze.com/03_Documents/Brochures/Ansteueruebertra…
Bendix
Golden Member
Ik was even niet in staat om eerder te reageren op jullie meedenken. Het vervelende is dat ik niet meer weet waar ik dit artikel uitgesoldeerd heb, jammer want dan waren we een stuk verder geweest. Wanneer ik er op een gegeven moment achterkom waar deze VAC Zündübertrager / Ignition Transformer in heeft gezeten en waarvoor het gediend heeft zal ik dit melden. Dank aan eenieder.
nonius
set SCE to AUX.
Inderdaad wat Revado zegt, een impulstrafo voor het ontsteken van thyristors, IGBT's o.i.d.
Let op dat de wikkelingsverhoudingen 1:1 zijn; dus kan geen hoogspanningstrafo zijn.