hey
Helemaal nieuw hier maar al jaren werkzaam in de electronica sector.

Voor onze gang gaan we een inbouwkast maken.....nu heb ik wat opgezocht bezoeken gedaan en Silicone ledstrips leken me heel functioneel.
Infrezen in hout en de ledstrip erin klikken en mooi egaal met het hout.

Maar is dit betrouwbaar? werkzaam...iemand ervaring mee en welke types?

ALvast bedankt voor de hulp

Als je ze in een ALU profiel zet kun je ze makkelijk vervangen mochten ze ooit falen.

Goed opletten op de warmte uitwisseling!
Ik heb tot nu toe ledstrips op een aluminiumprofiel geplakt voor een betere koeling.
Ondaks dat veroudert de strip sneller dan je zou verwachten
Ik had een strip boven het aanrecht zitten en die is duidelijk minder licht gaan geven. Die heb ik darom vervangen door twee bouwlampjes van 10W. Dat geeft aanzienlijk meer licht en brandt nu al ettelijke jaren zónder problemen van sochtends tot bedtijd.
Mogelikjk speelt ook de warmte van het koken een negatieve rol bij die LED strip. De temperatuur onder de keuken kastjes kan flink oplopen. Een reden waarom ik nog steeds halogeenpitjes in de afzuigkap monteer. De temperatuur kan daar oplopen to wel 70°C !!

Infreezen in hout lijkt mij dan ook zéker niet goed, omdat de warmteafvoer dan vrijwel nihil is

nu ja warmte bij een ledstripje van 4,8 of 9,6W/ mtr is niet zo'n punt. maar wel die strips die 20W of meer de meter doen. slechte koeling en de lichtsterkte neemt al snel af. houd ook rekening met het uitzetten. als je strips aan elkaar soldeert gaan ze op de las vaker loskomen. niet alleen de plakstrip gebruiken met die vermogens maar goede lijmkit gebruiken. een ledstrip beter ruim nemen en dimmen, scheelt in levensduur. neem ook wat extra, gaat er iets stuk dan kun je een stukje vervangen later. doorgaans per 3/5/10cm in te korten.

op t werk zit ledstrip die 24/7 heeft gebrand sinds 2010, er zijn wat delen minder helder met de jaren geworden maar het werkte nog steeds, mede vanwege de spanningsval over de kabels vermoed ik. echter ik vond dat door de batavieren ingevoerde blauwe led nogal antiek, dus viel de stekker er toch zomaar uit :P

Zie mijn topic: ledstrips in alu profielen met stukjes klitteband. Kun je de hele strips er zo uittrekken.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (23%)]

Op zaterdag 14 maart 2026 20:11:07 schreef Sine:
Als je ze in een ALU profiel zet kun je ze makkelijk vervangen mochten ze ooit falen.

normaal met een silicone profiel ook...is gewoon inklikken en uitnemen, nergens gelijmd ze zijn ook heel flexibel.

Op zaterdag 14 maart 2026 20:58:34 schreef High met Henk:
Zie mijn topic: ledstrips in alu profielen met stukjes klitteband. Kun je de hele strips er zo uittrekken.

heb ik idd gelezen, maar zie niet zo graag die metalen strips das beetje mijn probleem....
En die silicone ledstrips leken me zo gemakkelijk inklikken en gedaan.

Indien ik toch overga op een alumunium profiel....
Wat raden jullie me aan? welk type leds, kwaliteit, welke profielen, liefst niet solderen indien mogelijk aan elkaar kliken? welke adapter.

Enigste dat ik me afvraag is als ik een inbouwkast heb waarbij de 2 zijkanten en het bovenstuk in een ledstrip voorzie en eventueel de onderkant hoe zet je dit allemaal proper aan elkaar?

Vanuit de bovenkant naar beneden in de kast lopen om ze dan in een soort onderstuk (die verwijderbaar is ) aan elkaar te plaatsen/klikken/solderen?

Als je een klein alu U profieltje neemt waar die strip precies in past dan frees je een sleuf waar je dat hele U profiel in drukt, dan zie je van dat profiel niets.
Voor de koeling zou ik dat zeker doen.

Er zijn ook ledstrip profielen waar de transparante afdekkap overheen valt. Als je die op de juiste diepte infreest zie je alleen die afdekkap.

Bijvoorbeeld:

https://www.ledprofiel.nl/plex-14mm-led-profiel-opbouw-2m.html

Ik ben zelf fan van ledstrips waarvan de kleurtemperatuur regelbaar is. 's avonds mooi dim warm wit licht en overdag helder. Met de juiste controller die dat regelt natuurlijk. Ik kies toch vaak wel de 20W per meter versie en stel dan de controller zo in dat deze niet maximaal kan om de warmteontwikkeling wat te beperken. Ook afhankelijk van de situatie, ingefreesd wordt gewoon warmer dan opbouw.

Op zondag 15 maart 2026 10:10:59 schreef JD14:
[...]

heb ik idd gelezen, maar zie niet zo graag die metalen strips das beetje mijn probleem....
En die silicone ledstrips leken me zo gemakkelijk inklikken en gedaan.

Die silicone dingen hadden wij op de carnavalswagen. Alleen dan in WLED variant (WS1211 ofzo).

Dat alu met die afdekkappen is veel chiquer.

Kun je bij Hornbach halen, maar ik heb bij TME besteld. Profielen zijn ca 1 m lang.

De tip van kleur hierboven is er 1 om mee te nemen. Ik heb indirecte verlichting dus dat probleem met verf opgelost op de oppervlakken (muren en plafonds). Die optie heb jij denk ik niet.

Ik heb het idee dat die 'siliconen' van die UV lijm is welke soepel blijft na uitharden met UV licht.
Dit wordt gedaan om een ledstrip een bepaalde IP waarde te geven, al is dit vaak betrekkelijk.
Leds opsluiten in lijm, siliconen, of in een hoes/tule zogt sowieso voor slechtere warmteafvoer.

Als je met aluiminium ledstripprofiel werkt dan is dit sowieso netter en heb je een koellichaam.
Zoals eerder aangegeven is dit in het voordeel voor de levensduur van de ledstrips.
Hier mag dan best een opalen afdekking op zitten, omdat dit de koeling niet direct beinvloed.

Wij werken met de betere China 24V ledstrips i.v.m. de lagere stromen dan met 12 volt ledstrips.
Goede ledstrips hebben al snel 5 jaar garantie, dus dan zal de fabrikant achter zijn product staan.
Als voeding gebruiken wij CV leddrivers met vaste spanning en altijd meer vermogen dan nodig.
Beter een voeding die 50-75% van zijn vermogen levert dan een voeding die 24/7 op zijn top zit.

Wil je met langere lengtes dan 5 meter werken dan zijn er tegenwoordig ledstrips tot 50 meter.
De grens ligt meestal rond de 10 meter, waarbij je dubbel moet voeden i.v.m. de hogere stroom.
Dus zowel aan het begin als aan het einde van de ledstrip de [+] en [-] van de voeding aansluiten.

Als siliconen niet strict noodzakelijk is zou ik 'kale' strips nemen.
Siliconen is een uitstekende thermische isolator; zeker bij continu brandende strips wil je dat juist niet.
(de strips verouderen dan veel sneller door de hitte)