Is dit een elco of niet?
Qua waarde denk ik niet, maar staat wel zwarte band op.

De zwarte band geeft aan waar de buitenste folie aan vastzit. Dat is voor sommige toepassingen nodig om te weten, het is geen elco.

Volgens mij is dat een Roederstein film condensator, dus geen elco.

Edit: Raaf was mij 30 seconden voor.

[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]

Zit in buizenradio. Door welk type het best te vervangen? Was van plan het voor keramisch te vervangen. Maar twijfel of dat wel zo'n goed idee is.

Is de condensator defect?

Een Styroflex als vervanger lijkt me hier beter. Let wel op de benodigde spanning.

Op zaterdag 14 maart 2026 23:49:20 schreef DirkInductie:
Zit in buizenradio. Door welk type het best te vervangen? Was van plan het voor keramisch te vervangen. Maar twijfel of dat wel zo'n goed idee is.

Dit lijkt me een KT of MKT condensator. Deze is minstens zo goed als elke willekeurige vervanger. Lekker laten zitten is mijn advies.

Ceramisch is sowieso geen aanrader behalve als een gewone 630V condensator niet genoeg is.

Een goede reparatie/restauratie bestaat niet uit klakkeloos alle onderdelen in de radio vervangen, maar alleen die vaak slijten of al stuk zijn. Dan ook nog zomaar de specificatie wijzigen van folie naar ceramisch zonder de specifieke functie van de component mee te nemen, kan ook resulteren in achteruitrepareren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Voor restauratie van oude buizenradio's/versterkers gebruik ik MKT1813.
Goed verkrijgbaar voor een normale prijs bij o.a. Tone-factory.

Als het geen koppel-C of een ontkoppel-C van die radio is lekker laten zitten.

Welke radio hebben we het over?

Op zondag 15 maart 2026 10:59:39 schreef Hugo Welther:
...
...

Uit pure nieuwsgierigheid: welke andere typen condensatoren (van 27n) vind je in radio's?

Toonregeling zou kunnen (bass-off) maar 27n is redelijk normaal als koppel C in een radiootje, kijk maar waar het -3dB punt ligt. Bij Hifi buizenamp (20Hz-20kHz) wil je het kantelpunt wat lager hebben anders is de orgelpijp op 16Hz niet te horen. Ietswat gechargeerd want in weinig woningen is 16Hz onvervormd te horen. Ik meen dat er ergens in Europe een kerk staat waar een 16Hz pipe te horen is. @Revado?

Overigens is een hele grote C niet altijd gewenst in de input de gedachte dat de amp dan verder in het laag doorloopt klopt. Maar dan komt de angel, er kan wat opslingering zijn tussen zeg 20Hz en 70Hz en dan is de amp niet meer vlak binnen 1dB van 20-20kHz. Inclusief een mooie tekening op logaritmisch 'ruitjes'papier stond in een artikel in *RE. Niet te te horen voor Gouden Oortjes maar wel meetbaar.
Maar hoe dat artikel terug te zoeken? Geen idee.
* https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/radio-electronica-1953-1…

Deze ERO's zijn uitstekend en gaan zelden tot nooit kapot...
Ze zijn er van ERO (Ernst ROederstein) en ROE (ROEderstein)

Op zaterdag 14 maart 2026 23:59:06 schreef Bobosje:
Is de condensator defect?

Een Styroflex als vervanger lijkt me hier beter. Let wel op de benodigde spanning.

Tolerantie wijkt wat af.
Maar wat mag dat maximaal zijn?
Styroflex is erg lastig te verkrijgen en kostbaar. Hoe kritisch is het een andere uitvoering te gebruiken? Keramisch staat op de laatste plaats heb ik begrepen.

Op zondag 15 maart 2026 10:59:39 schreef Hugo Welther:
Voor restauratie van oude buizenradio's/versterkers gebruik ik MKT1813.
Goed verkrijgbaar voor een normale prijs bij o.a. Tone-factory.

Welke radio hebben we het over?

Dank voor uw reactie.
Het gaat om C74
Maar van dit type zitten er meer in het toestel. Zover ben ik nog niet met doormeten. Het toestel gaat pas onder spanning als alles getest, hersteld is.
Was van plan een en ander op voorraad te bestellen, voor geval het vervangen moet worden, maar dat heb ik een beetje overschat, niet zo gangbaar als gedacht.
Toestel: Philips b5x94a

[Bericht gewijzigd door DirkInductie op (30%)]

Kan iemand uitleggen wat de betekenis is van de symbolen bij de componenten.
Ik dacht het gevonden te hebben, maar dat klopt niet met de praktijk. Of had elke fabrikant zijn eigen standaard?

Op dat vlak had iedere fabrikant z'n eigen standaard ja.

Het afgebeelde type condensator is erg betrouwbaar. Ik ben een enkele keer wel eens een defecte tegengekomen, maar ze zijn zo betrouwbaar als de 'mosterd' condensatoren.

In een b5x94a heb je eigenlijk alleen de teercondensatoren over de uitgangstrafo's die soms (niet eens altijd, de 1300v types houden het goed uit!) elektrisch lek zijn. Ook heel soms de voedingselco.
Bij die 1300v teercondensatoren tijdens de lektest even met een haardroger opwarmen tot ca. 50 graden. Zie je tijdens het testen de lekkage toenemen, dan zijn ze slecht. Mijn ervaring is dat ze in koude toestand niet/amper lekken, maar dat ze warm in lekweerstand kunnen halveren.

De rest van de elco's is verdacht, maar als ze defect zijn geeft dat al gauw duidelijke symptomen.

Vaak slecht zijn ook de composietweerstanden van hoge waardes, bijvoorbeeld de anodeweerstanden van afstemoog en van de FM unit. Maar daar geldt ook weer: veilig te testen, vervangen hoeft niet uit veiligheidsoverwegingen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]

Hij zit in de terugkoppeling en doet wat met de frequentiekarateristiek van de versterker, op die plaats krijgt hij maar weinig spanning en geen pulsen voor zijn kiezen.
De kans dat-ie defect is schat ik op 0.000001‰...
Op de foto ontwaar ik een M wat op 20% zou kunnen duiden, een heel gebruikelijke waarde in die tijd.

Zoals anderen al zeiden: lekker laten zitten en de storing elders vinden.

@ledlover: laten zitten wat niet stuk is, helemaal mee eens en dat geldt absoluut voor de foliecondensator op de foto.

Alleen een papiercondensator is een papiercondensator en altijd stuk, ook als hij nog niet weet dat hij stuk is.

Zelfs als een 1300V papiercondensator bij een test niet zou lekken, gaat hij onverwacht een keer en neemt dan je uitgangstrafo, gelijkrichter en voedingstrafo mee als je pech hebt. Een paar mooie 1250V MKP's erin of desnoods 2kV ceramisch, en je hebt er geen omkijken meer naar.

Op maandag 16 maart 2026 10:34:51 schreef DirkInductie:
[...]

Tolerantie wijkt wat af.
Maar wat mag dat maximaal zijn?
Styroflex is erg lastig te verkrijgen en kostbaar. Hoe kritisch is het een andere uitvoering te gebruiken? Keramisch staat op de laatste plaats heb ik begrepen.

Ik snap het advies voor styroflex ook niet. Het is een KT of MKT polyestercondensator. Je kunt hem gerust laten zitten, zou ik zelfs dringend adviseren.

Als hij toch eens stuk zou gaan is een vervanger in polyester (MKT) of polypropyleen (MKP) een stuk makkelijker te vinden dan in polystyreen, wat ook wel werkt maar hier niet echt op zijn plaats is (polystyreen soldeert ook nog eens lastiger omdat je hem makkelijk stuk kan stoken).

27n is niet de makkelijkste waarde om axiaal te vinden maar een radiale vervanger met lange draden zou ook prima passen, of desnoods 33n. Werkspanning mag ook 160V, 400V, 630V etc. zijn. Ik gebruik en verkoop zelf meestal de CBB21 reeks.

Ben je lid van de NVHR en/of ga je de 22ste naar de beurs in Driebergen? Als je vaker aan buizenradio's werkt zou je ook eens op het buizenforum www.nfor.nl kunnen kijken. Daar staat onder tips&trucs zelfs nog een heel verhaal hoe je moderne gele condensatoren weer in het zwart kunt gieten voor het historische uiterlijk. Askjanfirst in Duitsland verkoopt zelfs zwarte axiale MKP's.

Hi DirkInductie,

Ik heb het schema even bekeken en C74 is voor wat frequentiecompentatie van het audio, dus voor een deel hoe het audio klinkt.
Deze C74 en zijn zusje C75 heeft geen DC spanning er over staan en wel hierom...

De rechterzijde komt van de uitgang stransformator en de linkerkant van de 100Ω (R41) die aan de onderrzijde van de volume potmeter gemonteerd zit.
Als C80 en C62 niet lekken is er dus geen DC spanning aanwezig bij C74 en C75.
Geen DC aanwezig, dat houd dan meestal in. dat de condensator niet ontploft als er vocht in komt.

De verandering van de opgegeven waarde, kan wel de klankkleur van dat kanaal aantasten waarin C74 en C75 gemonteerd is.
Bij de foto van jou is duidelijk te zien dat de hars gebarsten is, dat geeft geen ontploffingen als bij de beruchte Rifa's,
maar dat kan wel verandering van eigenschappen geven door de luchtvochtigheid.

Binnen 10% van de opgegeven waarde zou ik me niet druk maken voor C74 en C75.
B.v. R62a en C75 geven een baslift in de frequentie karakteristiek en het kantelpunt zit rond de 220Hz.

Groet,
Bram

.

[Bericht gewijzigd door DirkInductie op (99%)]

Condensator is waarschijnlijk al eens vervangen, ERO zag je nooit in Philips radio's...

In een plano niet persé, maar vooral in modellen waar de productie geheel of gedeeltelijk in Wetzlar plaatsvond.

Op maandag 16 maart 2026 11:37:28 schreef maartenbakker:
@ledlover: laten zitten wat niet stuk is, helemaal mee eens en dat geldt absoluut voor de foliecondensator op de foto.

Alleen een papiercondensator is een papiercondensator en altijd stuk, ook als hij nog niet weet dat hij stuk is.

Zelfs als een 1300V papiercondensator bij een test niet zou lekken, gaat hij onverwacht een keer en neemt dan je uitgangstrafo, gelijkrichter en voedingstrafo mee als je pech hebt. Een paar mooie 1250V MKP's erin of desnoods 2kV ceramisch, en je hebt er geen omkijken meer naar.

[...]
Ik snap het advies voor styroflex ook niet. Het is een KT of MKT polyestercondensator. Je kunt hem gerust laten zitten, zou ik zelfs dringend adviseren.

Als hij toch eens stuk zou gaan is een vervanger in polyester (MKT) of polypropyleen (MKP) een stuk makkelijker te vinden dan in polystyreen, wat ook wel werkt maar hier niet echt op zijn plaats is (polystyreen soldeert ook nog eens lastiger omdat je hem makkelijk stuk kan stoken).

27n is niet de makkelijkste waarde om axiaal te vinden maar een radiale vervanger met lange draden zou ook prima passen, of desnoods 33n. Werkspanning mag ook 160V, 400V, 630V etc. zijn. Ik gebruik en verkoop zelf meestal de CBB21 reeks.

Ben je lid van de NVHR en/of ga je de 22ste naar de beurs in Driebergen? Als je vaker aan buizenradio's werkt zou je ook eens op het buizenforum www.nfor.nl kunnen kijken. Daar staat onder tips&trucs zelfs nog een heel verhaal hoe je moderne gele condensatoren weer in het zwart kunt gieten voor het historische uiterlijk. Askjanfirst in Duitsland verkoopt zelfs zwarte axiale MKP's.

Dank voor de info.
Nee geen lid van NVHR.
Zag daar op de site wel een document staan voor condensatoren. Kan die niet downloaden.

Verklaring van de weerstand en condensator codes als volg:
Let op: geldt alleen voor Philips

Op maandag 16 maart 2026 10:54:00 schreef Ledlover:
Op dat vlak had iedere fabrikant z'n eigen standaard ja.

Het afgebeelde type condensator is erg betrouwbaar. Ik ben een enkele keer wel eens een defecte tegengekomen, maar ze zijn zo betrouwbaar als de 'mosterd' condensatoren.

In een b5x94a heb je eigenlijk alleen de teercondensatoren over de uitgangstrafo's die soms (niet eens altijd, de 1300v types houden het goed uit!) elektrisch lek zijn. Ook heel soms de voedingselco.
Bij die 1300v teercondensatoren tijdens de lektest even met een haardroger opwarmen tot ca. 50 graden. Zie je tijdens het testen de lekkage toenemen, dan zijn ze slecht. Mijn ervaring is dat ze in koude toestand niet/amper lekken, maar dat ze warm in lekweerstand kunnen halveren.

De rest van de elco's is verdacht, maar als ze defect zijn geeft dat al gauw duidelijke symptomen.

Vaak slecht zijn ook de composietweerstanden van hoge waardes, bijvoorbeeld de anodeweerstanden van afstemoog en van de FM unit. Maar daar geldt ook weer: veilig te testen, vervangen hoeft niet uit veiligheidsoverwegingen.

Dank voor de haardroger tip.
Als het toch open ligt worden de elco's sowieso vervangen uit voorzorg.