Middengolfradio maken met kinderen: Specificaties + onderdelen

Je hebt er weer wat moois van gemaakt.

Even geluisterd om 19:00 weinig fading op de MG. Ik zit in Leeuwarden 1 meter boven het maaiveld en de radio is een Tecsun PL-330 met uitgeschoven spriet (heeft ook een ferrite-antenna)

hard S4 1602
747
639
648
1089 engelstalig (SSB?)
1053
Ik heb een originele Amroh 402 spoel liggen die worden schaars.

Op dinsdag 17 maart 2026 09:57:05 schreef RAAF12:
@Regio Harderwijk: 'In de auto is nog wel een Britse zender te horen en een Belgisch radiostation op 747 kHz. Het komt redelijk verstaanbaar boven de ruis uit' dus stel ik voor dat nu iedereen een rapport uitbrengt wat ie kan ontvangen en onder welke condities. Ik moet helaas nu weg om de kippen te voeren, pfas dingetje, no wurms.

Belgisch station op 747 kHz????
Nooit van gehoord
(Ruud (Stichting Middengolf)

Op dinsdag 17 maart 2026 19:40:54 schreef RAAF12:
Je hebt er weer wat moois van gemaakt.

Even geluisterd om 19:00 weinig fading op de MG. Ik zit in Leeuwarden 1 meter boven het maaiveld en de radio is een Tecsun PL-330 met uitgeschoven spriet (heeft ook een ferrite-antenna)

hard S4 1602
747
639
648
1089 engelstalig (SSB?)
1053
Ik heb een originele Amroh 402 spoel liggen die worden schaars.

639 moet zijn 693 is BBC Radio 5 live
1089 is gewoon AM (misschien dal in de fading) en heeft hetzelfde programma als 1053 is SportsTalk

1602 en 747 zijn lokale LPAM zenders

Hi,

Even tussendoor, weet iemand of deze zender nu definitief gestopt is?

AMsterdam 1485

Dat was een van mijn stations waar ik regelmatig naar luisterde en mij ferriet antennes op teste.

Dank en groet,
Bram

lijsterde

Inderdaad is vrijdag de eerste lentedag en het voorjaar barst los de lijsters zitten weer laag in de boom alweer de eerste nestelactiviteiten te ontplooien. Maar aan 020 gedoe heb ik minder boodschap. O ja oa. Sophie van 3FM woont er :-) Wellicht dat een luisteramateur meer weet?

Op woensdag 18 maart 2026 21:58:02 schreef blackdog:
Hi,

Even tussendoor, weet iemand of deze zender nu definitief gestopt is?

AMsterdam 1485

Dat was een van mijn stations waar ik regelmatig naar lijsterde en mij ferriet antennes op teste.

Dank en groet,
Bram

Eigenaar Herbert Visser, directeur radio bij Media huis. kan, als hij er nog werkt, via Radio Veronica of 100%NL worden bereikt.

Als ik weer in Bosch en Lommer ben zal ik eens een radio meenemen. Ik ben vaker bij de kringloopwinkel nabij de Hempont, maar daar is het signaal al flink zwak. Klein zendertje, heb 'm ooit uitgepeild voor de lol. Bereik met goed signaal buitenhuis maar tussen alle stadsbebouwing en -storing is ongeveer 2km, op 5km afstand in Zaandam nog nét waarneembaar.

Toch netjes met zo'n klein sprietje op het dak.

Dit kleine radio'tje was het HF gedeelte zodanig vernield dat herstellen niet mogelijk was.
Met een ZN414 en het originele versterkerdeel er weer iets bruikbaars van gemaakt.
Diverse Lpam zenders en zelfs Caroline komen op l.s.p sterkte door.

Mooi dat het weer werkt. Die Jappen hadden rechthoekige ferroceptors maar Philips gebruikte zijn eigen, ronde Ferroxcube als eerste in de wereld. Knappe koppen, daar in Eindhoven. Die afstem C ook veel gezien in die kleine radiootje's Die groene C is origineel en die 100nF heb je er zelf ingezet?

Vast wel dertig jaar geleden dat 'k dit zo gemaakt heb,dacht laat me eens proberen of het nog werkt.
In de tijd van de sterke omroepzenders was het nooit een probleem om zenders te ontvangen.
Maar met de lage vermogens die vandaag de dag gebruikt worden en de storing van zonpanzenders
viel het me toch mee wat er nog te ontvangen is en als s'avonds de D-laag verdwijnt is er nog meer te horen.
Alleen het versterker gedeelte met 40 Ohm lsp is origineel,de rest van de onderdelen zijn toegevoegd.

Het is een schattig klein doosje in mijn herinnering waren radiotjes langwerpig. Leuk ding!

Tijdens spelen ineens vervormd geluid en bij meting was het stroomverbruik opgelopen naar 200mA!
Het arme 9V batterijtje werd er warm van.
Meten in het eindtrapcircuit gaf uitslag,een als diode geschakelde transistor voor instelling van de eindtorren bleek onderbroken.
Vervangen en speelt weer zoals 't hoort en totale stroom in rust slechts 5mA.
De afmetingen van dit toestelletje zijn slechts 6,5 bij 6,5 cm.
Kun je in L'warden ook de Lpam zender Eldorado uit Damwoude op 1467 kHz ontvangen?
--An3s--

Ja die komt hard binnen rond de -48 50 dB met een beetje fading (15.00)

Da's mooi meegenomen.
Is goed gemoduleerd en de meeste muziek,zonder onnodig geklets,
is wel onze smaak.Woon tegen de grens Frl/Grn.

In de nieuwe razzies staat de bouw van een eenvoudige AM radio met ferrietantenne beschreven: https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies202605.pdf

Lijkt me iets voor de TS.

Hi,

Ik heb twee keer op een beurs een paar ferriet antennes gekocht die nieuw waren.
Ik denk dat het "Van Dijken" was, die deze ferietstaven verkocht.

Ze hebben een LG en een MG spoel met een goede Q en een aftakking op de spoel.
Lijk mij leuk voor een beginners project.

Groet,
Bram

Op dinsdag 17 maart 2026 18:25:27 schreef Frederick E. Terman:
Kennelijk is hier een 'reflex-ontvanger' bedoeld.
Het HF-signaal uit de antenne, afgestemd met de kring op de ferrietstaaf, komt op de basis van de AF124 en wordt versterkt. Het versterkte HF-signaal gaat niet (nou ja, weinig) door de smoorspoel L1, maar gaat door C2 en wordt gedetecteerd met de OA79.
Het zo ontstane LF-signaal komt opnieuw op de basis van de AF124. Het versterkte LF-signaal gaat wél door L1 en komt zo op de volumeregelaar en uiteindelijk in het oortelefoontje.
[bijlage]
Nu kan een diode in serie met een condensator eigenlijk niet goed detecteren. De condensator wordt tot de hoogst voorkomende LF-spanning opgeladen, en daarna stopt alles: er is geen weg terug voor de stroom.
Daarom is in rood diode D2 ingetekend. Dan lukt het wél.

Het dik gedrukte klopt niet. Het kan zijn dat de extra rode diode de ontvangst verbetert, dat heb ik nooit uitgeprobeerd, maar zonder die diode werkt de serieschakeling van diode en condensator gewoon. Philips paste dat ook toe bij de ontvangers in de EE8 en EE20 bouwdozen.
De OA79 wordt in deze schakeling niet gebruikt als diode, maar als een niet-lineaire weerstand. De geringe HF-stroom gaat gewoon heen en weer door de diode. De gemiddelde spanning over de diode is het geluidssignaal wat verder verwerkt wordt.

Zeeland in de haven (helemaal aan de buitenkant, de enige electra gebruiker hier ben ik) in een dorpje in de middle of nowhere. Buiten in de kuip met een gevoelige gerestaureerde Panasionic Gettoblaster en een heel gevoelige Sony ICF-SW7600GR (die ook USB en LSB heeft) over de hele AM band gezocht, helaas alleen maar storing.

Op woensdag 29 april 2026 22:34:53 schreef Henry S.:
In de nieuwe razzies staat de bouw van een eenvoudige AM radio met ferrietantenne beschreven: https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies202605.pdf

Lijkt me voor een projekt met kinderen wel wat ingewikkeld (veel onderdelen). En is dit zoveel beter (behalve de luidsprekerweergave) dan een projekt met een ta7642 / MK484?

@ fred
Dat is merkwaardig dat je daar geen enkele zender op AM kunt ontvangen.
Woon hier op de zandgrond en wel goede ontvangst,Vijftien kilometer noordelijker op de vette klei
is de ontvangst nog veel beter en dat zal in Zeeland ook zo zijn.
Vooral de Engelse stations zullen toch goed te ontvangen zijn incl. Caroline.
Als het met twee toestellen alleen storing is moet er wel een hardnekkige stoorbron ergens zijn.
En de ontvangst zal s'avonds,als de D-laag weg is ook goed moeten zijn.
And.

Fred, ik ontvang hier, binnenshuis, op een zelfbouw PA0RDT mini-whip antenne met een Kenwood R2000:

1287kHz (Kilrock, 's-Gravendeel; een lokale AM-zender blijkbaar)
1055kHz (Britse zender)
692kHz (Britse zender)
648kHz (Britse zender; was ooit de BBC-worldservice, ooit m'n vaste luisterstek)

Dit is overdag op een zonnige dag met veel PV-opbrengst.

Geen vetpot en de zenders zijn niet meer bijzonder sterk, maar er is nog wel wat.

Betwijfel wel of je met een dove jampotontvanger o.i.d. veel gaat horen....

[Edit: 1287, 692 en 648 ontvang ik zelfs binnenshuis met een Icom R10 en rubber-duck 'antenne'. Niet sterk en met veel ruis, maar verstaanbaar.]

Hi,

Gisteren luisterde ik weer eens in de auto naar 1485KHz en daar was hij weer, onze lokale zender in Amsterdam rond de buurt Bos en Lommer.
Nu rond 16:00 vandaag worden er oude opnamen van Superclan radio gedraait.

De veldsterkte lijkt gelijk aan wat ik meestal hier binnen heb.

Groet,
Bram

Ik heb net de sony meegenomen bij het uitlaten van de hond. Boven op de dijk, 1km buiten het dorp totaal geen storing.
1458
1287 mi amigo of zo iets (NL zender)
1055 brit
692 brit
648 caroline
910
1086
1080 ruiserig
198 Engels, haarzuiver
Allemaal storing vrij en sterk.

Ik heb toen op 648 afgestemd omdat ik die vanuit iedere richting goed ontving. Toen terug gewandeld. Waar de bebouwing begon (paar dijkhuizen) moest ik de radio draaien voor goede ontvangst maar nog geen geratel. Des te dichter ik bij de haven kwam, des te meer geratel. Op de steiger ontving ik hem nog maar is de ruis en geratel overheersend. Ik denk niet dat ik hem zou vinden als ik niet al afgestemd was. Hoe dichter bij mijn boot, hoe meer geratel, In mijn kuip ontvang ik weer niks (wel heel diep in de herrie iets maar dan omdat ik nu de frequenties weet.)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn Ali (daar kocht de vorige eigenaar bijna alles) zonnepaneel lader en inverter een aanzienlijke storing veroorzaken maar ik had geen zin om nu de boel af te koppelen. Die zooi gaat er dit jaar toch uit en wordt vervangen door goed spul (oa Victron).

Dus op het zeeuwse platteland is een AM ontvanger idd bruikbaar.

Hoe dichter bij mijn boot, hoe meer geratel,

Nu komt de aap uit de mouw, nou blijkt dat je ZELF de veroorzaker bent van alle storing! :+

Waar gaat het naar toe met de wereld..... (nonius loopt hoofdschuddend weg)

Als je wat gerichter naar de bron wilt zoeken dan kunnen zulke zelfbouw magnetisch-veld EMC-probes ook handig zijn:

https://signalhound.com/news/emc-precompliance-with-a-real-time-spectr…

Heb er hier ook een paar liggen met SMA-connector die je evt. mag lenen. Maar zijn zo snel & simpel zelf te bouwen en met een nano-SA heb je een heel portable setup.

Ik begrijp dat het niet slechts een kwestie is van een paar circuit-breakers uit te schakelen om de PV-installatie af te koppelen? Of een schakelaar? Hm.

Ik heb ergens ook nog een breedband storingzoeker liggen. (zo'n ding wat alles tegelijk ontvangt) Die heb ik ooit speciaal voor dit soort dingen gebouwd. Maar ik heb ook een Tini-SA ultra en ook van die (idd DIY) probes en een "conserve blik richt-antenne".