Middengolfradio maken met kinderen: Specificaties + onderdelen

Hallo,

ik ben begonnen aan een doe-het-zelf projectje met mijn zoon; een middengolf radio maken. Geïnspireerd op onderstaande pagina's en schema's uit een boek. We hebben ook gemerkt dat de Middengolftuner C6 en Potentiometer R4 omgewisseld zijn in onderstaand schema.

De meeste onderdelen hebben we kunnen kopen, behalve de
- Middengolftuner
- RF Smoorspoel
- Middengolfantenne

Maar er ontbreken ook wat bijkomende specificaties (welke waarden?) over deze onderdelen.
Zijn er kenners aanwezig die me verder kunnen helpen? Alsook met waar ik deze drie onderdelen kan vinden?

Dank alvast!
Dennis

Ik zou hier niet aan beginnen, maar dit doen met een MK484/TA7642.

Dit "schema" is ontworpen in de tijd van de radiozenders met evenveel vermogen als een elektrische auto-snellader.

Tegenwoordig hebben de radiozenders een uitgestraald vermogen van een elektrische fiets-traaglader. Met een ééntransistorontvanger hoor je dan alleen iets als je binnen zeg 2km van een 1w zender zit, of binnen 20km van een 100w zender: https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm

Neem bijvoorbeeld deze: https://www.datasheetcafe.com/wp-content/uploads/2016/04/TA7642-circui…

Evengoed zal je ontvangen signaal zwak zijn, omdat de zenders nu eenmaal vele malen kleiner zijn dan vroeger. Ga daarom voor een zo groot mogelijke ferrietantenne.

Ferrietstaaf en afstencondensator kan je ofwel op radiobeurzen kopen, ofwel op Aliexpress. Er is geen europese productie meer.
Misschien heeft Frag Jan Zuerst ook nog wat liggen: http://www.fragjanzuerst.de/

Zou je trouwens de omslag en een paar foto's van dit boek kunnen maken en plaatsen? Ik heb een sterk vermoeden dat specifiek dit boek is, wat mij richting de elektronica heeft getrokken. Maar ik kon het nooit een 2e keer vinden in de bibliotheek.

Nog een idee de apple radio https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=8350… Een Kemo kitje met alle onderdelen als er weinig ontvangen wordt koppel je eenvoudig een lange draad aan. En als aarde een draad aan de CV leiding of randaarde van een WCD. Leuk experiment met de kids. Als dat op jonge leeftijd gebeurd blijven ze misschien niet verdwaasd achter de spelcomputer hangen :-)

Mocht je in Groningen wonen, bij De Jonge Onderzoekers Groningen kan je kind een MG-radio maken (schema met de TA7642).
FM radio kan ook.
https://www.youtube.com/watch?v=zC4ljomQTl0

Mocht je zelf aan de gang gaan met een ander schema met de MK484/TA7642, er worden veel fakes verkocht. Op Aliexpress is vooral de MK484 vaak fake.

Conrad heeft ferrietstaafjes.

Als het om te beginnen is, is misschien de jampotradio iets.

Aansluitend op de opmerking van Ledlover; ik raad aan om eerst met een gewone radio controleren of er bij jou überhaupt nog iets op de MG band te ontvangen is. Bij mij kan ik met mijn Sony wereldontvanger op de MG band niets ontvangen behalve wat rateltjes, en die zal toch nog wel een stukje gevoeliger zijn dan een zelfbouw radio. Het zou jammer zijn als je iets in elkaar knutselt om vervolgens tot de conclusie te komen dat er niets te ontvangen valt.

Nee, mel, dat ding is een kristalontvanger. Tenzij je écht dichtbij een zender zit, hoor je helemaal niets tenzij je letterlijk 20m draad op 5m hoogte heb hangen, met aarde in de natte kleigrond.

Voor beginners is dat absoluut niet aan te raden, en de vereiste antennes zijn moeilijk haalbaar tenzij je op het boerenland woont.

Conrad heeft ferrietstaafjes maar die zijn wel erg klein. Bruikbaar mits je een flink stuk draad er aan koppelt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]

@Regio Harderwijk: 'In de auto is nog wel een Britse zender te horen en een Belgisch radiostation op 747 kHz. Het komt redelijk verstaanbaar boven de ruis uit' dus stel ik voor dat nu iedereen een rapport uitbrengt wat ie kan ontvangen en onder welke condities. Ik moet helaas nu weg om de kippen te voeren, pfas dingetje, no wurms.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]

Er zijn in het geheel geen belgische radiozenders meer op de middengolf. 747khz is een binnenlandse zender.

Wat je met een autoradio (meestal zeer gevoelig) kan ontvangen is sowieso niet representatief voor wat je met een 1 transistor ontvanger, kristalontvanger of ta7642 kan horen. Je moet echt in het lijstje kijken wat ik heb gelinkt, en kijken of jij voldoende dichtbij zo'n zender zit.

Met een goeie omroepontvanger kan ik zeker 10 zenders horen overdag, maar dan hebben we het over een zeer gevoelige buizenradio met actieve magloopantenne.
Ik heb hier een TA7642 ontvangertje met 5cm ferrietstaafje (zoals die van Conrad) liggen en daar hoor ik zwak 2 zenders mee buitenshuis. Met een 1 transistor ontvanger kan je het dus helemaal vergeten tenzij je grote antennes gaat spannen. Met een goede portable van Philips 6 stuks.

Loop door de Estafette en zie hier €30

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]

Die elektronica doos heb ik ook gehad, met de Sinterklaas of m'n 11e verjaardag. Die werd verkocht door Tandy in de jaren 80.

Ik wil die doos wel kopen maar dan niet later afhaken zoals een zekere @ kru**** ooit deed. e-mailen kan ook :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Op dinsdag 17 maart 2026 07:59:23 schreef denndes:

De meeste onderdelen hebben we kunnen kopen, behalve de
- Middengolftuner
- RF Smoorspoel
- Middengolfantenne

Dank alvast!
Dennis

Mocht je een ferrietstaaf zoeken ik heb er een voor je van 10mm (9,82mm) X 20cm
dat is lekker lang, en dat is beter voor de ontvangstgevoeligheid.
De prijs komen we wel uit.

Op dinsdag 17 maart 2026 09:14:16 schreef Zonnepaneeltje:
Mocht je in Groningen wonen, bij De Jonge Onderzoekers Groningen kan je kind een MG-radio maken (schema met de TA7642).
FM radio kan ook.

Mocht je zelf aan de gang gaan met een ander schema met de MK484/TA7642, er worden veel fakes verkocht. Op Aliexpress is vooral de MK484 vaak fake.

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met ta7642's uit China. MK484 zou ik niet naar zoeken, die is al decennia uit productie.

Momenteel uitverkocht.Ik heb er (ergens)
nog wel een paar liggen te leggen.definitely,maybe

[Bericht gewijzigd door Hubie op (14%)]

Op dinsdag 17 maart 2026 08:33:58 schreef Ledlover:
Zou je trouwens de omslag en een paar foto's van dit boek kunnen maken en plaatsen? Ik heb een sterk vermoeden dat specifiek dit boek is, wat mij richting de elektronica heeft getrokken. Maar ik kon het nooit een 2e keer vinden in de bibliotheek.

Volgens mij is het "Van Pool tot Pool" uit de reeks "Stap voor Stap". Heb ik destijds ook van voor tot achter gelezen :)

Op dinsdag 17 maart 2026 09:14:16 schreef Zonnepaneeltje:
FM radio kan ook.

De 'low cost Kids radio' is een beproefd ontwerp wat veel is nagebouwd.
Grotendeels bouwmarkt onderdelen. Helaas is het op internet niet meer te vinden. Daarom hier een upload.

(er is ook een FM versie van, die heb ik per ongeluk hier geplaatst, maar nu verwijderd).

Op dinsdag 17 maart 2026 07:59:23 schreef denndes:
ik ben begonnen aan een doe-het-zelf projectje met mijn zoon; een middengolf radio maken. Geïnspireerd op onderstaande pagina's en schema's uit een boek. We hebben ook gemerkt dat de Middengolftuner C6 en Potentiometer R4 omgewisseld zijn in onderstaand schema.

Mijn hemel, dat is lastig zeg, zulke tekeningen. Maar na enige studie ben ik erachter wat er bedoeld wordt.
Er zitten nog wel meer foutjes in. Zo zijn bijv. de waarden van sommige condensatoren verwisseld; hieronder is dat al gecorrigeerd.

Kennelijk is hier een 'reflex-ontvanger' bedoeld.
Het HF-signaal uit de antenne, afgestemd met de kring op de ferrietstaaf, komt op de basis van de AF124 en wordt versterkt. Het versterkte HF-signaal gaat niet (nou ja, weinig) door de smoorspoel L1, maar gaat door C2 en wordt gedetecteerd met de OA79.
Het zo ontstane LF-signaal komt opnieuw op de basis van de AF124. Het versterkte LF-signaal gaat wél door L1 en komt zo op de volumeregelaar en uiteindelijk in het oortelefoontje.

Nu kan een diode in serie met een condensator eigenlijk niet goed detecteren. De condensator wordt tot de hoogst voorkomende LF-spanning opgeladen, en daarna stopt alles: er is geen weg terug voor de stroom.
Daarom is in rood diode D2 ingetekend. Dan lukt het wél.

Verder is C2 veel te groot: niet alleen HF, maar ook LF gaat er gemakkelijk door. Dat moet niet, de bedoeling is dat zoveel mogelijk alléén HF erdoor gaat. Een betere waarde is bijvoorbeeld 1 nF. Dat is in het schema nog niet aangepast.
C4 is ook te groot; je zou veel te dof geluid krijgen. 10n is beter.
(C3 is ook erg groot voor die plaats, maar dat kan geen kwaad. Maar 1u zou ook prima zijn.)
Een AF124 is antiek. Je kunt ook een gewone NPN-tor gebruiken. Wel de batterij omdraaien en op de elko's letten. Eventueel R1 aanpassen zodat je op de collector heel ruwweg de halve voedingsspanning krijgt.

C6 is de afstemcondensator. 500 pF is een 'klassieke' waarde, maar afhankelijk van het aantal windingen op de ferrietstaaf, en van het soort ferriet, kan C6 ook een kleinere maximale waarde hebben.

--
Dit is een lastig schema om aan de praat te krijgen. Er zijn eenvoudiger ontwerpen, zie de tips die al gegeven zijn.
En vooral de tip om eerst te luisteren of er überhaupt wat te horen is! Overdag zal je het met een stuk of drie Engelse zenders moeten doen, en voor de rest met laagvermogen hobbyzenders. Zit er een in de buurt, prima; maar anders wordt het lastig.
De hierboven gegeven lijst is prima en actueel, al zijn niet alle stations die erop staan ook steeds in de lucht! In het weekeinde zijn er meer te horen dan door de week. En stations die meer keren in de lijst staan (MCB bijvoorbeeld) zijn in werkelijkheid vaak maar op één frequentie te horen.

Je hebt er weer wat moois van gemaakt.

Even geluisterd om 19:00 weinig fading op de MG. Ik zit in Leeuwarden 1 meter boven het maaiveld en de radio is een Tecsun PL-330 met uitgeschoven spriet (heeft ook een ferrite-antenna)

hard S4 1602
747
639
648
1089 engelstalig (SSB?)
1053
Ik heb een originele Amroh 402 spoel liggen die worden schaars.

Op dinsdag 17 maart 2026 09:57:05 schreef RAAF12:
@Regio Harderwijk: 'In de auto is nog wel een Britse zender te horen en een Belgisch radiostation op 747 kHz. Het komt redelijk verstaanbaar boven de ruis uit' dus stel ik voor dat nu iedereen een rapport uitbrengt wat ie kan ontvangen en onder welke condities. Ik moet helaas nu weg om de kippen te voeren, pfas dingetje, no wurms.

Belgisch station op 747 kHz????
Nooit van gehoord
(Ruud (Stichting Middengolf)

Op dinsdag 17 maart 2026 19:40:54 schreef RAAF12:
Je hebt er weer wat moois van gemaakt.

Even geluisterd om 19:00 weinig fading op de MG. Ik zit in Leeuwarden 1 meter boven het maaiveld en de radio is een Tecsun PL-330 met uitgeschoven spriet (heeft ook een ferrite-antenna)

hard S4 1602
747
639
648
1089 engelstalig (SSB?)
1053
Ik heb een originele Amroh 402 spoel liggen die worden schaars.

639 moet zijn 693 is BBC Radio 5 live
1089 is gewoon AM (misschien dal in de fading) en heeft hetzelfde programma als 1053 is SportsTalk

1602 en 747 zijn lokale LPAM zenders

Hi,

Even tussendoor, weet iemand of deze zender nu definitief gestopt is?

AMsterdam 1485

Dat was een van mijn stations waar ik regelmatig naar luisterde en mij ferriet antennes op teste.

Dank en groet,
Bram

lijsterde

Inderdaad is vrijdag de eerste lentedag en het voorjaar barst los de lijsters zitten weer laag in de boom alweer de eerste nestelactiviteiten te ontplooien. Maar aan 020 gedoe heb ik minder boodschap. O ja oa. Sophie van 3FM woont er :-) Wellicht dat een luisteramateur meer weet?

Op woensdag 18 maart 2026 21:58:02 schreef blackdog:
Hi,

Even tussendoor, weet iemand of deze zender nu definitief gestopt is?

AMsterdam 1485

Dat was een van mijn stations waar ik regelmatig naar lijsterde en mij ferriet antennes op teste.

Dank en groet,
Bram

Eigenaar Herbert Visser, directeur radio bij Media huis. kan, als hij er nog werkt, via Radio Veronica of 100%NL worden bereikt.

Als ik weer in Bosch en Lommer ben zal ik eens een radio meenemen. Ik ben vaker bij de kringloopwinkel nabij de Hempont, maar daar is het signaal al flink zwak. Klein zendertje, heb 'm ooit uitgepeild voor de lol. Bereik met goed signaal buitenhuis maar tussen alle stadsbebouwing en -storing is ongeveer 2km, op 5km afstand in Zaandam nog nét waarneembaar.

Toch netjes met zo'n klein sprietje op het dak.