voor je gaat afregelen moet de meter uiteraard eerst stabiel werken. eerst eens uitzoeken waarom die 1,2V soms afwijkt. (zeker de schakelwals reinigen, alsook de schuifcontacten)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heeft 'ie een glazen of plastic meterfront?
(bij plastic wil dat vaak statisch worden; afnemen met een vochtig doekje is genoeg om dat kwijt te raken)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vooral als hij op een erg droge plaats staat kan het meterfront erg statisch worden met allerlei vreemde uitslagen als gevolg.
Op dinsdag 17 maart 2026 11:37:10 schreef mel:
Je moet de service manual hebben, de afregelprocedure staat er gewoon in. Wel moet je de juiste volgorde doen.en het is ook wel makkelijk als je een spiegel hebt..Vraag niet hoe ik dat weet...
Ik heb 3 van zulke meters, en die heb ik zeker allemaal binnen specs gekregen.
[bijlage]
Bedankt voor het manual.
Kun je aangeven wat de juiste volgorde is?
Ben wel niet zo'n leek, maar ben wel bang dat ik de zaak ontregel door de verkeerde potmeter of procedure te volgen. Wat moet ik met een spiegel?
Er staat dat die constant voltage op een aangesloten weerstand wordt gezet. Ik neem aan in de weerstand meting en welke?
Maar dan meet ik die dus niet als 1.2 Volt.
Misschien doe ik iets verkeerd?
Ik meet op R 314, maar dat klopt ook niet.
Op dinsdag 17 maart 2026 12:08:45 schreef Arco:
Heeft 'ie een glazen of plastic meterfront?
(bij plastic wil dat vaak statisch worden; afnemen met een vochtig doekje is genoeg om dat kwijt te raken)
Inderdaad, dat was ik even vergeten. Het is een plastic glas.
Had ooit een buizen multimeter en die kon ook vreselijk statisch zijn.
Ik heb er toen wat antistatische autowas op gesmeerd, uiteraard ook met een vochtig lapje.
Bij die meter kleefde de naald letterlijk aan het glas.
Op dinsdag 17 maart 2026 11:57:13 schreef kris van damme:
voor je gaat afregelen moet de meter uiteraard eerst stabiel werken. eerst eens uitzoeken waarom die 1,2V soms afwijkt. (zeker de schakelwals reinigen, alsook de schuifcontacten)
Ik verdenk ook die rotor schakelaar.
Wat is eigenlijk het beste om die te smeren?
Contactspray is niet bedoeld om te laten zitten.
Schuifcontacten gaven inderdaad ook problemen.
Van die schuifjes was het borgringetje verdwenen.
Ik heb dat provisorisch opgelost met een klein borgmoertje dat ik met lak heb vastgeplakt.
Ben nog op zoek naar een borgringetje. Bij Ali moet je dan een doos bestellen.
Bij anderen kost een doos met 200 ringen minstens 15 Euro, ex verzenden. (Dat voor een enkel ringetje).
de juiste volgorde staat toch in de adjustment list..
de spiegel is nuttig om de aanwijzer nog te zien terwijl je aan de andere zijde aan het regelen bent. Het is geen noodzaak maar is wel handig.
Op dinsdag 17 maart 2026 14:17:58 schreef BRNRDS:
[...]Ik verdenk ook die rotor schakelaar.
Wat is eigenlijk het beste om die te smeren?
reinigen/ spoelen met alcohol of IPA (niet krassen op de contacten). Een tikje Kontakt gold erop op het einde (mocht je dat staan hebben)
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (46%)]
Op dinsdag 17 maart 2026 14:09:43 schreef BRNRDS:
[...]Bedankt voor het manual.
Kun je aangeven wat de juiste volgorde is?
Ben wel niet zo'n leek, maar ben wel bang dat ik de zaak ontregel door de verkeerde potmeter of procedure te volgen. Wat moet ik met een spiegel?
Er staat dat die constant voltage op een aangesloten weerstand wordt gezet. Ik neem aan in de weerstand meting en welke?
Maar dan meet ik die dus niet als 1.2 Volt.
Misschien doe ik iets verkeerd?
De juiste volgorde staat in de manual. Een spiegel: dan kan je m plat leggen op een verhoging, en dan met de meter naar beneden, zo kan je bij de afregelpunten terwijl je in de spiegel naar de meter kijkt.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op dinsdag 17 maart 2026 14:17:58 schreef BRNRDS:
[...]Contactspray is niet bedoeld om te laten zitten.
dat valt te zien welke Kontakt, de Kontakt 60 Plus laat een beschermend filmpje achter, dit hoef je dus niet weg te spoelen.
Arco
Special Member
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Contact 61 is toch een smeermiddel voor contacten? 60 is zoutzuur, daarna contact WL (Dat was in mijn service tijd het handelen. (ooit van PHILIPS een kanalen kiezer smeermiddel gehad, was soort vaseline met lichtbruine kleur, staat misschien nog ergens in mijn kast...)
Op dinsdag 17 maart 2026 18:40:26 schreef Krelis Vonketrekker:
60 is zoutzuur, daarna contact WL (Dat was in mijn
Robbe had het niet over contact 60, maar 60plus..
hoedanook, de contactdruk vd schakelwalscontacten in de PM2505 is vrij laag en de spanning is mogelijks klein . daar hoort geen contactolie op, noch vet.
daarom een vleugje contact gold, dat is er specifiek voor dit soort contacten.
Op dinsdag 17 maart 2026 18:40:26 schreef Krelis Vonketrekker:
Contact 61 is toch een smeermiddel voor contacten? 60 is zoutzuur, daarna contact WL (Dat was in mijn service tijd het handelen. (ooit van PHILIPS een kanalen kiezer smeermiddel gehad, was soort vaseline met lichtbruine kleur, staat misschien nog ergens in mijn kast...)
Yep dat was een service artikel wat op die contactpuntjes van de kk werd gesmeerd. Wat dat bruin? Dat spul wat ik had was roze. Kan natuurlijk ook gémies van kleur verschieten..
Bedankt voor de reacties.
Contact Gold kende ik nog niet. Ben wel huiverig, over dat flinterdunne goudlaagje loopt een contact en dan zonder smering. Maar andere meters, zoals mijn Tektronix, hebben duidelijk ook geen smering op de contacten. Hemel, een spuitbus kost maar even € 45.= Kontakt Chemie GOLD 2000. Zeker vloeibaar goud?
Maar vroeger werd inderdaad vaseline gebruikt op kanalen kiezers in oude tv's. (En in de slaapkamer)
Een technicus raadde eens Amandelolie of vet aan? Vooral op potmeters.
Ik heb nog ergens een heuse spuitbus van Philips staan, dat was wel aardig spul.
Maar dat was ook enigszins bruin.
Een andere heeft geen drijfgas meer en ik heb de bus gewoon open gemaakt om dat goedje in een flesje te doen, is ook bruin, het was altijd het beste wat ik in huis had, zeker op HF. Merk ben ik helaas al lang vergeten. Kwam nog van Stuut en Bruin. Nou ja, olie en vet heeft ook zijn tijd.
Was toen ook op zoek naar iets om potentiometers te smeren, want die spuitbussen met contactspray waren echt smurrie dat overal heen liep. Een lapmiddel. Bij de TD scholden ze erop.
Die mooie, trage, vettige loop van een potmeter was dan meer gruis. Wat ze daar in de fabriek voor gebruiken? Vet en geleiding zijn elkaars tegenpolen.
Arco
Special Member
Op woensdag 18 maart 2026 16:36:26 schreef Arco:
IPA is het veiligst: laat geen residu achter...
Bedoel je Isopropyl alcohol?
Dat heb ik altijd in huis.
Arco
Special Member
Krijg die 1.2 Volt niet goed.
Hierbij wat info.
Ik heb de meter in de 1K Ohm stand gezet, zoals voorgeschreven. Ingangen kort gesloten.
De 1.2 Volt komt niet hoger dan 1.05 V of zoiets en aan de andere kant dan aangegeven in de handleiding?
Op de in handleiding aangegeven meetpunten is de spanning maar 0.65 V?
(de doorverbonden pootjes van R 314 dus?)
Dus ofwel is de aantekening foutief, of die verwijzend naar de print layout?
Maar de foto is gemaakt van de werkelijke print.
Als de instelling niet kan worden gedaan zou ik R 316 moeten verwijderen?
Maar die is maar 100K tegenover een 442K parallel weerstand?
Lijkt mij wel een te grote sprong.
R314 Potmeter is 470K
315=442K
316=100K
A201B Chip uitgang 10 zou 1.2 Volt moeten zijn, maar de handleiding wijst naar de Potmeter 314?
Dat is pin 9 van die chip. Waar ik dus maar 0.65 V Meet.
Misschien kan iemand met wat meer ervaring dat eens wat juister aangeven en na-meten?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is V301 goed, als die short is dan kan dat mogelijk de uitgang pin 10 omlaag trekken. Check ook de potmeter zelf en de weerstanden erna.
Er is natuurlijk de kans dat dat IC niet goed meer is.
Er zijn overigens diverse 2505's. Op het modificatie aanhangsel van het SM staat daar wat over. Er zijn in ieder geval 4 varianten. Ik heb een bruine 04 versie, dat staat op de serienummer sticker.
Er zijn daarvoor wat mods opgegeven ivm oscillaties van het IC in ohm meet mode. Dat zou de variërende metingen kunnen verklaren.
Voor de rest die meeleest: dit is het schema rondom dat IC
een ideetje. .. op pin 10 vd OQ51 staat Vx+ 1,2V. als je de ingang kortsluit (0 Ohm dus) dan is Vx = 0V en moet er op pin 10 dus 1,2V staan. lukt dat?
Hoi Kris
Het is denk ik gelukt.
In plaats van de gesuggereerde 1.2 V op de potmeter te meten, heb ik op de chip zelf gemeten (Pin 10 dus) en dan kun je wel op 1.2 Volt afregelen.
Het manual zet je eigenlijk op het verkeerde been.
De potmeter hangt nergens direct aan de output.
Bedankt voor alle hulp.
)