fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Deze amp van de container gered. Hij bromt , maar vreemd. Met het volume helemaal dicht hoor je niets. Klein stukje verdraaien en hij bromt. Dan kan ik het volume zo hoog draaien als ik wil maar de brom blijft even hard terwijl het muziek volume wel harder wordt (tot je de brom niet meer hoort) Het zou dus na de eindversterker moeten ontstaan anders zou het mee-versterken.
We hebben de alleen speaker B uitgang geprobeerd omdat we alleen daar de draadjes van onze boxen op aan konden sluiten, de rest gebruikt zo te zien banaanbussen. Ik ga hem hier ook op die manier gebruiken want de rest is voor surround geluid en ik heb maar 2 speakers. (als ik hem ga gebruiken want het is een verrekt complex ding qua bediening en hij moet dan wel beter klinken dan mijn erg goed klinkende oude trouwe Pioneer SA-500A versterkertje)
De brom is aanwezig bij elke ingang die we probeerde (aux, tape etc, gewoon de tulpstekker want we hebben bij de kringloop al die speciale kabels niet.) Dus dat sluit de voorversterkers uit (en dan zou het ook moeten mee-versterken.
Ik heb het vrij druk op het moment dus misschien herkent iemand dit, zodat ik meteen gericht kan zoeken.
Zo ziet hij er uit https://www.denon.com/on/demandware.static/-/Library-Sites-denon_europ…
Het service manual blijkt te groot voor een bijlage: https://elektrotanya.com/denon_avc-1880_avr-1804_884_ver2.pdf/download…
Gewoonlijk zijn de luidsprekerterminals gecombineerde terminals, net zoals op een labvoeding.
Het lijkt een brom na de volumeregelaar, voor de mute schakeling te zijn, maar vermoedelijk is veel digitaal. Mogelijk brom op de DAC referentie of -voeding?
Het was een tijd lang niets waard, maar er zijn inmiddels ook liefhebbers van dit soort dingen, hij past met component video maar geen HDMI echt in een knus DVD / VHS / Surround Sound / home cinema tijdsbeeld, zo rond 2004. Voor gebruik als eindversterker lijken al die toeters en bellen mij niet aantrekkelijk.
En als een eindversterker opvallend klinkt is -ie stuk 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens mij dateert het ding ook uit die periode. Ik hou van apparaten met veel knopjes en ik heb hier geen tuner. Deze heeft beide maar helaas ook een hoog stroomverbruik, lomp groot en veel digitaal gedoe.
Edit: ik heb het schema bekeken, dat is verrekte complex. Dit is meer een "muziek-computer" dan een versterker. Het signaal komt van een DAC af, daarna zit nog een toonregel IC en diverse opamp en dan de eind amp. Dus het lijkt erop dat ze een analoog signaal eerst digitaliseren, bewerker, weer analoog maken en dan versterken. (dat geld alleen voor een digitale ingang)
Analoog gaat via een analoge switch naar een input buffer, naar een 2e analoge switch, naar een volume regel IC. Daar moet ik dus meten (ervoor en erna) Erna moet de brom dan beginnen. Dan een opamp en toonregel IC via een relais naar de pre-ampen dan de eind amp.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]
geeft hij deze brom met alleen speakers aangesloten of hangen er al andere apparaten aan? Indien andere apparaten, kan het ook aardlus zijn. In dat geval, alles afkoppelen behalve speakers en kijken wat resultaat is.
Indien geen andere apparaten, kan het ook een ontkoppelcondensator zijn in de voeding. Was jij niet degene die altijd predikt eerst de voeding te meten?
Wellicht heb je dat al gedaan, ik lees het hier niet.
50Hz vaak aardlus/(interne)aarding, 100Hz vaak voeding/elco's.
fred101
Golden Member
Ik heb nog helemaal niets gemeten, maar idd het eerste wat ik dan doe is de voedingrails meten met de scoop 
Als test hebben we er 2 boxen via de B uitgang aan gehangen en een kabel vanaf de CD speler die we altijd gebruiken om versterker ingangen te testen. Ik zal het eens zonder bron proberen, dan zou hij ook moeten brommen tenzij de actieve mute dan de boel dicht draait.
Ik heb hem alleen even bij de kringloop open gehad om de stof er uit te blazen en dat is alles. Heb nog geen tijd om hem uitgebreid na te kijken/meten.
Het ding heeft mega veel mogelijkheden. Maar mijn huidige systeem werkt heel erg goed en doet eigenlijk alles wat ik wil.
Maar het schijnt dat een Denon amp een heel stuk beter is dan mijn antiek Pioneer SA-500A ampje.
Ik zou hem zeker houden als ik dolby surround bij netflix kon gebruiken maar mijn laptop heeft alleen een koptelefoon uitgang en ik kijk netflix op de laptop via een externe HDMI monitor. Voor gewone CD's is surround niet van toepassing en ik kijk nooit DVD's want die heb ik niet.
Als het niks is gaat hij gewoon de deur weer uit en misschien loop ik een keer tegen een defecte mooie vintage amp met vu meters en veel knopjes aan.
fred101
Golden Member
Hij bromt ook als een gek met niks aangesloten. Ik heb er wat mee zitten spelen maar ik denk dat er een grote kans is dat ik ruzie met de bediening ga krijgen. Even gezet waar ik hem wilde zetten maar hij is toch ook wel erg diep waardoor hij een flink stuk naar voren uitsteekt. Ik maak hem tzt wel in orde en dan gaat hij MP op of misschien wil iemand hem een keer ruilen tegen een niet te zware analoge vintage versterker met VU meters en goede pickup ingang (en niet made in China
)
fred101
Golden Member
check ook even voordat je verder gaat met speakers of er geen DC op de luidsprekeruitgang staat... zou jammer zijn van de speakers
fred101
Golden Member
De -15 heeft een enorme rimpel (ongeveer 1,8Vpp), +15 heeft ongeveer 100mV, 5V is perfect. De andere spanningen kan ik zo snel niet vinden maar voor de elco's van die 15V moet het hele moederboard eruit
dus dan desoldeer alle voeding elco's wel en meet ze dan even. Dat gaat sneller dan nu meetpunten gaan zoeken..
Goed punt van die DC, allle uitgangen gemeten, varieert tussen 5 en 22mV.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
kun je niet via de pootjes van de 7815/7915 erbij om die elco's te meten? Zou redelijk betrouwbaar moeten kunnen in circuit als ik naar het schema kijk? Uitgangsspanning niets om je zorgen over te maken idd.
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (15%)]
fred101
Golden Member
Als er zoveel rimpel staat doen de elco's hun werk niet en zijn ze dus gaar. dus het PCB moet er toch uit. Qua in situ C en D meten: Mijn LCR meter gebruikt een set kelvin-probes en die zijn zo lomp dat je daarmee zo goed als niet mee in situ kunt meten. Op alle PCB's zitten bergen elco's dus er zullen zeker elco's en andere condensators parallel staan.
Ik vind het uit elkaar halen op zich geen probleem als ik de tijd heb en er niks op de werkbank staat, maar daar staat nu een PCB in een meetopstelling waar ik aan bezig ben en daarom heb ik even snel op de kajuit tafel gemeten. Dat moet dus even wachten.
Op dinsdag 24 maart 2026 19:27:12 schreef fred101:
een niet te zware analoge vintage versterker met VU meters en goede pickup ingang (en niet made in China)
In deze category is de Technics SU-7 een hele leuke, past waarschijnlijk ook goed bij jouw platenspeler en ticks all the boxes:
fred101
Golden Member
ik wil je niet lekker maken, maar ik kwam er met kerst 1 bij de kringloop tegen... 25€. Had wel wat onderhoud nodig, werking onbekend, maar toch maar meegenomen voor dat geld. Je kunt dus een keer mazzel hebben...
Ze worden ook af en toe aangeboden op Marktplaats, maar je ziet ze niet vaak inderdaad. Uit dezelfde serie kun je ook de SU-3,4,5, 6 en SU-8 krijgen, maar die hebben niet van die mooie metertjes
Wel allemaal 31.5cm.
De 6 en 8 lijken veel op elkaar, net als de 3 t/m 5. De SU-7 is echt wel de vreemde, maar mooie eend in de bijt.
Leuk spul, net als een Marantz of een Sansui.
Op woensdag 25 maart 2026 10:04:07 schreef fred101:
De -15 heeft een enorme rimpel (ongeveer 1,8Vpp), +15 heeft ongeveer 100mV, 5V is perfect.
Duidelijk een probleem
.
fred101
Golden Member
fred101
Golden Member
fred101
Golden Member
2 pcb's gedaan van de 10 ofzo, en 53 rotte elco's verder. Nog minstens zoveel te gaan. De meeste van Sam Young. Maar het is niet zo slecht als het lijkt, 5 elco's waren nog perfect.
Maar 2 rotte solderingen.
Waarom heeft Denon zo'n goede naam, vast niet vanwege de duurzaamheid....??
Nu is dit een made in China Denon, komt het high end spul van Denon ook uit China of maken ze dat nog in Japan?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Het zit hem (denk ik) vooral in het feit dat er heel veel versterkers en ontelbare functies en connecties in een zo goedkoop mogelijk design moet. Niet alleen Denon, maar ook andere gevestigde A merken hebben hier last van. Sommige zijn al niet meer te herstellen na een paar jaar.
Ikzelf heb een kleine verzameling vintage stereo Japanners staan (waaronder een Denon PMA750) die dus echt wel ontworpen zijn voor de eeuwigheid! Heb onlangs een gewone stereo Denon PMA1700NE gekocht, en ook dit is een tank op pootjes.
fred101
Golden Member
Net als mijn vintage Pioneer SA-500A uit 1971(?). Nog steeds origineel en heeft absoluut geen probleem met het aandrijven van mijn KEF Q80 boxen terwijl hij maar 2x13W is (wel echte Watts). Het is alleen nogal een schraal ding om naar te kijken. (helaas geen VU-meters, een echte versterker heeft twee mooie meters en echte draaiknoppen en echte schakelaars, niet echt belangrijk natuurlijk, maar het oog wil ook wat
)
of nog mooier:
EricP
mét CE
De kern van het probleem zal wel bij 'inkoop' liggen. Er is een ontwerp. Dat doet het. En dan wordt er gekeken waar dat zo goedkoop mogelijk gemaakt kan worden, binnen de specificaties. 'Levensduur' van de elco's zit daar blijkbaar niet bij...
Overigens is wat Fred nu constateert voor mij meestal de reden om gewoon alles blind te vervangen. Uiteindelijk doe je dat nu ook min of meer, alleen meet je ze nog. Het eindresultaat is vrijwel identiek: bijna alles nieuw. Zeker als er een partslist is, is dat makkelijk bestellen.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
@Fred: dat zijn inderdaad mooie versterkers. Zeker de moderne Yamaha's met de vintage look vind ik erg mooi. Mijn vader heeft de AS2200 versterker in het zwart, en stuurt er zijn KEF Reference 105/2 luidsprekers mee aan. Een erg mooie combinatie aangezien deze luidsprekers toch wel het behoorlijke vragen van een versterker, maar de Yamaha doet het prima. Moest hem laatst verplaatsen naar een wat toegankelijkere positie voor mijn rolstoel gebonden vader, maar was even vergeten dat het ding ook een ton weegt!
Ik repareer veelal apparatuur uit de professionele muziek branche, maar af en toe krijg ik ook wel eens een hifi versterker aangeboden. Hierin ben ik best kritisch: ik ben gestopt met reparatie aan multikanaals versterkers. Je bent vaak al een halve middag bezig om het apparaat te ontmantelen. Vaak is het een moederbord (met voeding en versterkers) met daarop een (heleboel) insteekkaarten. Vaak zijn het inderdaad zoals bij Fred zijn Denon elco's die op zijn, maar heb ook al regelmatig kapotte versterkers (met bijbehorende PCB schade) of defecte DSP IC's of opgeblazen HDMI chipsets gezien. En dan word het al snel lastiger, zeker als er dan ook geen parts (meer) leverbaar zijn. En zo heel af en toe creëer je ook een nieuw defect daar de PCB connectoren na zoveel jaar gebruik soms fragiel zijn geworden. Ook het testen van zo'n apparaat na reparatie is lastig: vaak moet je hem weer helemaal opbouwen om hem alleen al uit standby te krijgen. Soms zit er een diagnose poort op. Ik vermoed dat de fabrikant of reparateur deze gebruikt om met speciale apparatuur de versterker kan uitlezen waardoor het defect sneller is op te sporen en de boel makkelijker de fixen is. Heb je deze apparatuur niet, dan moet het op de ouderwetse manier en dat is voor sommige van dit soort versterker best lastig.
Maar een mooie vintage Japanner is een stuk makkelijker te repareren. Zeker als ze doordacht in elkaar zitten gaan ze ook erg lang mee, ook de goedkopere modellen. Soms wat onderhoud, bijvoorbeeld krakende potmeters of knoppen, of slechte relais. En soms inderdaad een rotte elco als deze op een plek heeft gezeten waar hitte ophoping plaats vind. En ja, dan ben ik zo'n zeikerd die dan ook meteen alle elco's gaat vervangen voor bijvoorbeeld Panasonic uit dezelfde serie, omdat ik me bij een mooie versterker er toch een klein beetje aan stoor als niet al die elco's hetzelfde eruit zien
.
Mijn advies Fred: lekker de Pioneer versterker houden tot je budget hebt om een mooie vervanger uit te zoeken! Zo slecht waren die Pioneers voor hun tijd echt niet.
fred101
Golden Member
DJohny je hebt gelijk, een moederboard en insteek kaarten. Ja, ik ken het, ik duw hem vol met Panasonics en misschien hou ik hem niet eens want ik vind vintage, liefst alu kleur, gewoon mooier. Hij moet wel heel goed klinken wil hij mijn Pioneer echt gaan vervangen, daarnaast is hij heeeeel erg groot.
Een waarschuwing voor andere restaurateurs in de toekomst:
Terwijl ik op een paar elcos zat te wachten heb ik de boel iets te goed schoongemaakt.
Het display venstertje was heel vuil, er zat een soort grijzige waas over (ook aan de binnenkant bleek later), alsof het aangeslagen was. De buitenkant schoonmaken van de dikke vettige laag vuil/nicotine hielp niet.
Dus PCB eruit en vanaf de achterkant een doekje met IPA erover. Dat was dus geen goed idee. Dat venster blijkt daar een soort groene coating te hebben, of liever, hij had een groene coating. Die loste zo op. Nu is het dus gewoon een stukje doorzichtig helder plastic en zie je elk detail van de display. Duidelijk is het wel, maar mooi niet.