Probleem temperatuur Siemens koelkast KI38LA65 uit 2012

Ik heb al langere tijd problemen met de temperatuur in de koelkast + vriesgedeelte.

Thermostaat staat op 2 graden, temperatuur varieert tussen de 4 en 14 graden. Gedurende ongeveer 9 uur warmt de koelkast op. Daarna koelt de compressor in ongeveer 9 uur terug naar 4 graden. Eigenlijk maar één cyclus per dag. Zie bijlage.

Nadat ik de koelkast en kleine vriesvak leeggehaald had, start de compressor wel vaker maar nog steeds grote variatie in temperatuur (rechts van rode lijn).

Dit lijkt niet normaal, en met de zoekfunctie heb ik een vergelijkbaar probleem gevonden, maar ik kom er niet helemaal uit:

Is er aan de hand van bovenstaande gegevens iets te zeggen welke sensor waarschijnlijk defect is?
Ik zag een link naar Conrad voor een vervangende sensor, kan ik die ook voor mijn koelkast gebruiken?
Waar zit dat printplaatje waar de sensoren op aangesloten zitten? Bij de ventilator? bij het lampje? Hoe krijg ik die open zonder het te slopen?

Is dit door een leek te vervangen? Ik kan wel weerstand en spanning meten, maar dat is het wel.

Lijkt de verdampersensor te zijn.

Wat is de waarde vd 3 sensoren? Het makkelijkst om te vergelijken is om ze alle 3 op gelijke temperatuur te brengen. Dus het ganse apparaat op kamertemperatuur brengen. Een dikke dag open zetten dus. Dan moeten de 3 gelijke waarde geven. Het nadeel is dan weer dat op kamertemperatuur de defecte ntc mogelijk (soms gebeurt dit) geen afwijking vertoont.

De 3 sensoren zijn: binnenruimte vd koelkast. De verdampervoeler (ingeschuimd). De omgevingsvoeler (meet de kamertemperatuur).

Moest het idd verdampervoeler zijn die defect is dan gaat de uitdaging zijn deze te vervangen gezien deze niet toegankelijk is.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb vanmorgen de koelkast uitgezet en de deuren open.

Update: koelkast staat ongeveer 10 uur uit, en ik meet de volgende waardes van boven naar beneden op de stekker:

6,15 / 10,4 / 6,0 kOhm

De hoogste waarde wordt gemeten tussen de 2e en 4e pin, tussen K6.X2.5 en SP1.0... lijkt de verdampervoeler te zijn :-(

En als het de condensorsensor is, is het dan economisch totalloss of kan ik de sensor bypassen? Bij mijn oude koelkast uit de schuur heb ik een externe thermostaat geplaatst die de voeding van de koelkast in- en uitschakeld, werkt al hele tijd stabiel als tijdelijke oplossing....

Is er een risico als ik rechtstreeks met een externe thermostaat spanning op de compressor zet?

Zou de sensor in de isolatie te vinden zijn met een leidingzoeker?

Verdampervoeler idd. Ik herinner me dat er destijds een truuk was om een defecte deels te bypassen. Als je de voeler open laat of kortsluit (vergeten welke vd 2) dan gaat hij in noodmodus en reageert hij enkel op de ruimtevoeler. Nu weet ik niet of jou specifiekmodel ook die noodmodus heeft. Ook is dat niet ideaal. Hij doet maar wat ongeveer en de automatische ontdooiing is niet gegarandeerd alsook de temperatuur stabiliteit/naukeurigheid en verbruik. Op dit moment is je toestel eigenlijk total loss. Omdat je tijdelijk even weg moet kun je de noodmodus truuk nog even proberen. Als je terug keert binnen enkele dagen zou ik een "klinkt het niet dan botst het" operatie doen. Zoek de sensor en probeer hem eruit te krijgen. Opgelet, de sensor steekt niet noodzakelijk aan de binnenzijde. Sommige sensoren zijn aan de achterzijde toegankelijk. Achteraf hermetisch dampdicht terug afdichten om condenswater te vermijden in de isolatie.

Wil je zelf iets knutselen dan moet je tegen de verdamper (richting rechts onder op de vrieswand) een voeler plaatsen (dat kan met een gewone mechanische met capilair (bv VI109). Opgelet met gaten maken in een verdamper. Gas en gaten gaan niet goed samen. De temperatuurkarakteristiek van een koelkast thermostaat is:
Op koudste: -20 uit +4 aan
Op warmst: -12 uit +4 aan.

Aan is dus steeds dezelfde waarde(vandaar de naam zelfontdooiende koelkast). En uit is evenredig met ingestelde waarde (1-7...als in hoeveel je wil koelen, niet de temperatuur. 7 is het hoogst koelen(koudst). Niet het warmst(7graden). Bij een oude/klassieke mechanische welteverstaan.

[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]

10,4 K Ohm is de defecte. Deze is helaas ingeschuimd en je kan 2 opties doen: Of een losse thermostaat zoals EricN zegt of een losse NTC van 5 K Ohm bestellen en tegen de achterwand plakken met dotje siliconenkit, dan gaat het beter. De noodloop mode zou ik niet doen, dan gaat kast veel meer en onregelmatig draaien. Het is de sensor afgekoppeld om noodloop te doen.

Bedankt, dan ga ik alvast een sensor bestellen. Is deze in de link van Conrad geschikt, of kan ik beter een sensorkit bestellen zoals deze:

Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…

Alternatief:
https://www.onderdelen.nl/koelkast-onderdelen/siemens/elektronica/siem…

EDIT: deze is morgen leverbaar, is dit ook een mogelijke kandidaat? 5kOhm, IP65:
https://www.amazon.nl/iOVEO-036HS04201-Temperatuursensor-kabelsensor-t…

En bedoel je met 'tegen de achterwand plakken' aan de binnenzijde van de koelkast? Dan zie ik wel mogelijkheden om een gaatje te boren in de rechter zijwand en dan de kabel naar de thermostaat de leiden, en met soldeed/krimpkous te verbinden met de stekker.

Wordt spannend met de levertijd...

Oja, over spannend gesproken: kan ik veilig aan de bedrading werken als de koelkast alleen uit staat, of moet ik de stekker uit het stopkontakt trekken. Dat wordt nog een flinke klus om de koelkast uit de keukenkast te krijgen in mijn eentje.

1: niet galvanisch gescheiden dus er staat spanning op!! Zekering uit. Kast hoeft er niet uit. Of toch minstens die stekker met dikke draden uit trekken uit de print

2: ik had begrepen dat het maar enkele dagen ietwat stabiel moest lopen?? Dan lijkt me de chirurgische verandering van sensor net iets te kritisch. Zou je niet snel kunnen experimenteren met de verdampersensor door te knippen (op een plaats waar je hem makkelijk terug aaneen kan zetten) en de temp curve vd noodmodus te monitoren? Is niet leveringskritisch....

Goeie tip van de brede stekker loshalen, zit niet de halve woonkamer zonder stroom...

Is in eerste instantie tijdelijk, dus ik ga draad doorknippen, wat flessen erin zetten voor de massa, en kijken wat er gebeurd.

De Amazon sensor is alvast onderweg, dat wordt misschien de permanent tijdelijke oplossing ;-)

Vindt maar eens een vervanger, ik zie niet veel keuze enkeldeurs met vriesvakje en sleepdeur montage

Update:
x2.5 losgetrokken uit de stekker, niet helemaal de bedoeling maar inmiddels loopt de compressor. Bakje water in vriesvak en paar flessen fris in de koelkast, kijken wat er gebeurd. Ik probeer gelijk in de gaten te houden van waar tot waar de achterwand aanvriest...

[Bericht gewijzigd door Slowcook op (25%)]

Wat je ondertussen kan doen is de verdamper opmeten. Kijk of de achterwand bevroren geraakt vanuit de linkse bovenhoek en naarmate de compressor langer draait dat deze koude (ijs) zich verder zet tot rechts onderaan. Probeer op het koudste punt (na 30 min draaien in een cyclus of na een paar uit vanuit kamertemperatuur opstart), dus net voor de thermostaat uit valt, te kijken hoe groot de verdamper is (tot waar hij komt). Deze grenzen en richting (bv LB naar RO) heb je later nodig om de plaatsing vd sensor te bepalen.

De TDK van Conrad doet zijn werk , is geisoleerd dus aanraakveilig, wat EricN al zegt, voeding is niet galvanisch gescheiden.. Yup dotje kit midden in condensor en plak daar vast, werkt kast weer prima

PS: de Sensor die je heb besteld is niet geheel vochtdicht, gaat roesten en is niet aanraakveilig ( al ervaring mee) Zou deze niet gebruiken. Van Conrad is molded, dus volledig waterdicht en aanraakveilig!!

[Bericht gewijzigd door smd op (37%)]

Je kunt de verdamper ntc kortsluiten.
Zodra deze is kortgesloten gaat ontdooien van de verdamper tijdsgestuurd .
Enige verschil zou kunnen zijn dat je iets meer rijp aanslag op de achterwand ervaart

Ok, dat ziet er best goed uit. Thermostaat staat op 4 graden, en hij lijkt op tijd te stoppen:

Morgenochtend weer eens kijken.

De sensor bij Conrad besteld, de Amazon sensor kon ik niet meer annuleren maar wel terugsturen na ontvangst.

Oja, het deel dat aanvriest begint ongeveer 4-5cm vanaf de wand, dus daar zal de verdamper zitten.

Dan is koelsysteem verder OK dus.

Ja, temperatuur ziet er prima uit...

Dinsdag komt de sensor, daarna kan de koelkast weer paar jaar mee hopelijk. (De bult aan de rechterkant komt door het vullen van de koelkast net wat flessen drinken)

[Bericht gewijzigd door Slowcook op (28%)]

Wel, dat is een mooie curve.
Zoals je eerder las twijfelde ik over het open laten of kortsluiten vd ntc om noodmodus uit te lokken. Ik lees in de adviezen beide voorstellen dus daar geraak ik niet wijzer uit. Wat heb je nu gedaan? Open of gesloten?

Ik heb de kabel van de ntc uit de witte stekker getrokken, dus niet kort gesloten.

Misschien werkt allebei...

Achterwand vriest wel beetje aan, dus ik zet morgen de kk uit.

De nieuwe ntc is vandaag op mijn werk afgeleverd, dus kan die morgen installeren.

Heb geen siliconenkit, kan ik iets anders gebruiken om de sensor vast te zetten? Of toch gewoon een patroon kit kopen...

Kan alles zijn wat lijmt, maar siliconen geleid de koude het beste, je kan ook kleine tubes kopen, zuurvij, stinkt ook niet zo erg.

Ok, update:

Sensor was vrijdag al op mijn werk afgeleverd, vandaag opgehaald en geplaatst. Koelkast weer aangezet en lijkt goed te werken. Morgen even kijken of de automatische ontdooifunctie ook weer werkt.

Heb nog geen kit gebruikt, had niks geschikts in de schuur. Sensor even met tape vast gezet.

Stappen:
- gaatje geboord 5mm onderzijde thermostaat, net naast netschakelaar, om NTC kabel in te voeren
- kabel gestript en met overlengte in behuizing gelegd
- bruine draad sensor aan oude kabel vastgezet (gesoldeerd + krimpkous)
- blauwe draad onderbroken, blauwe draad sensor verbonden (gesoldeerd + krimpkous)
- alles doorgemeten, gaven ongeveer dezelfde waarde aan (kleine afwijking, ivm sensor 5k ipv 4.7?)
- Temperatuurregeling lijkt te werken, automatische ontdooifunctie nog afwachten of het werkt.

Netjes!
Heb je misschien nog een foto van waar de NTC nu op de achterwand zit?

Komt er aan, nog niet definitief gemonteerd en gisteravond geen tijd gehad.

Ook de ontdooicyclus lijkt te werken, gisterochtend was de achterwand beetje aangevroren en in de middag waren het druppels.

Tijdelijk met tape vastgezet, dit weekend een moment vinden om de sensor en kabel met siliconen lijm vast te zetten. Sensor scheef gezet zodat condenswater wegloopt van sensor element. Waarschijnlijk onnodig maar hoop er de komende jaren niet naar om te hoeven kijken.

Allemaal ontzettend bedankt, toch weer een apparaat in gebruik dat anders naar de milieu straat had gemoeten.

[Bericht gewijzigd door Slowcook op (50%)]

Prima opgelost toch? Je moet rekening houden dat de sensoren in jou kast ook verlopen zijn, dus dat beetje is niet zo erg qua afwijking.. Zo kan de kast weer normaal draaien zonder abnormaal energie verbruik.