Ik begrijp je beredenering, maar de cellen hebben allemaal een mooie spanning, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb 1 kant van de cellen los gehad om de andre kant van de print te kunnen bekijken, voor het los halen werkte het geheel uiteraard ook al niet, dus dat kan het ook niet zijn.
Boost geven lukt niet daar mijn lab voeding helaas maar tot 30V gaat.
Iemand nog een idee?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je moet ook kijken of alle cel groepen de zelfde spanning hebben (of bedoel je dat met "een mooie spanning" ) want als 1 groep te veel afwijkt van de rest dan kan het BMS ook de boel uitzetten. Als het BMS daarna protectie heeft die de boel opslot zet bij losnemen dan heb je nu een dubbel probleem en help het niet meer de boel handmatig gelijk te maken (met een labvoeding 1 cel groep bijladen) Geen idee wat je met boosten bedoeld maar dat klinkt als een slecht plan tenzij brand het uitgangspunt is 
Ik zou eerst die cellen meten, dan als die gelijk zijn, de mosfets testen, dan kijken wat de gate doet en dan testen of de gate reageert op cel-verschilspanning. (maar dan heb je meerdere labvoedingen voedingen nodig maar mogelijk werkt een weerstand deler ook, heb je wel een voeding die tot iets van 42V gaat nodig) Als je alle voedingen gelijk maakt moeten de mosfet geleiden en dat kun je ook op de gate zien. Maak je er 1 lager dan moet je dat op de gate weer kunnen zien. Dan kun je ook zien wat hij bij onder en overspanning doet. Dat is wel zo veilig. En zo verder terug zoeken tot je het defect vindt.
EricP
mét CE
Ik loop te knoeien...
Hier stond dus: ik denk dat de FETs parallel staan.
[Bericht gewijzigd door EricP op (85%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
EricP
mét CE
En dit is de reactie op Fred 
Dan ben ik op het verkeerde been gezet door 'de gate' in plaats van 'de gates'.
Maar inderdaad... eerst eens kijken wat er op de gates gebeurt en controleer (gewoon meten) de shunts. Als daar wat los zit, dan loopt er - naar de mening van de BMS - altijd 'veel' stroom.
neem eens je lader en zet die 42V op de uitgangsklemmen (met 2 draadjes). vaak kan je zo een bms herstarten
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 24 maart 2026 10:49:29 schreef fred101:
Je moet ook kijken of alle cel groepen de zelfde spanning hebben (of bedoel je dat met "een mooie spanning" ) want als 1 groep te veel afwijkt van de rest dan kan het BMS ook de boel uitzetten. Als het BMS daarna protectie heeft die de boel opslot zet bij losnemen dan heb je nu een dubbel probleem en help het niet meer de boel handmatig gelijk te maken (met een labvoeding 1 cel groep bijladen) Geen idee wat je met boosten bedoeld maar dat klinkt als een slecht plan tenzij brand het uitgangspunt isIk zou eerst die cellen meten, dan als die gelijk zijn, de mosfets testen, dan kijken wat de gate doet en dan testen of de gate reageert op cel-verschilspanning. (maar dan heb je meerdere labvoedingen voedingen nodig maar mogelijk werkt een weerstand deler ook, heb je wel een voeding die tot iets van 42V gaat nodig) Als je alle voedingen gelijk maakt moeten de mosfet geleiden en dat kun je ook op de gate zien. Maak je er 1 lager dan moet je dat op de gate weer kunnen zien. Dan kun je ook zien wat hij bij onder en overspanning doet. Dat is wel zo veilig. En zo verder terug zoeken tot je het defect vindt.
Met boosten bedoel ik inderdaad spanning op een celblok en spanning zetten op het totale pack, maar zoals gezegd, mijn voeding gaat helaas maar tot 30V.
Wat ik gemeten heb:
3.96 3.96 3.98 3.99 3.96 3.97 4.01 4.01 3.65
En ja die laatste is dan aan de lage kant zit overigens nog wel porrie in als je er een autolampje van 12V op zet. Spanning zakt niet in. De 3.65 heb ik een tijdje geboost met 4.5V maar wordt helaas niet hoger.
Op dinsdag 24 maart 2026 11:47:48 schreef fcapri:
neem eens je lader en zet die 42V op de uitgangsklemmen (met 2 draadjes). vaak kan je zo een bms herstarten
Ook geprobeerd, maar helaas gen resultaat.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 24 maart 2026 19:46:55 schreef TYPE ONE:
Wat ik gemeten heb:
Dat is erg ruime onbalans/verschil in celspanningen. Zelfs de twee exemplaren van 4.01 Volt zijn al relatief veel aan het afwijken. Bij een accu van mezelf die ik recent heb moeten reanimeren wegens diepontladingsstatus zijn uiteindelijk alle cellen gewoon weer op 1 mV nauwkeurig van elkaar teruggekeerd.
350 mV afwijking is erg veel en waarschijnlijk teveel.
Er zou nog 1 spanning moeten zijn, want het is een 10-cel accu. Best kans dat die nog slechter is.
En ja die laatste is dan aan de lage kant zit overigens nog wel porrie in als je er een autolampje van 12V op zet. Spanning zakt niet in.
Een autolampje is een belasting van niets voor een accu als deze. Die krijgt ontlaadstromen van 15 Ampère en meer voor z'n kiezen. Weliswaar kortstondig, maar een autolampje dat een paar Ampère trekt is praktisch de nominaalstroom van 1 cel.
De 3.65 heb ik een tijdje geboost met 4.5V maar wordt helaas niet hoger.
En als je nog wil weten waarom we hier soms zeer terughoudend zijn met adviezen wat betreft lithium-accu's, dan is dit een goede reden. 4,5 Volt is RUIM boven de veilige grens van een lithium cel. Áls er nog geen permanente foutstatus in het ding zat, kun je er vrij zeker van zijn dat die er nu wél is, omdat een dergelijke overspanning alle grenzen voorbij gaat (als het een beetje goed BMS is tenminste, daar twijfel ik hier wel een beetje aan eigenlijk)
Ter illustratie: 4,25 Volt is in mijn accu's de eerste grens voor overspannings-alarm. Duurt dat voort dan wordt het laden afgebroken en die cel belast met het balanceer-circuit. Helpt dat niet en blijft de celspanning stijgen, dan is 4,3 Volt de absolute bovengrens: daarboven gaat het BMS IC in mijn accu's echt onmiddelijk een fout rapporteren. Die kan wel automatisch opgeheven worden als de celspanning voldoende daalt. Pas als die status iets van een halve dag duurt, wordt er een permanente foutstatus besloten en in het geheugen geplaatst en dien je met communiceren met het IC per speciale interface de boel te resetten (nadat je de te ver opgeladen cel ontladen hebt, anders begint hetzelfde geintje gewoon opnieuw na een reset).
Zit er echt niets op de andere kant? De voorkant toont duidelijk 2 AFE-chips, maar die hebben vaak een microcontroller nodig om beslissingen te nemen, het zijn - op zichzelf - redelijk 'domme' IC's. Alleen bij kortsluiting, overladen en onderlading en (soms) overtemperatuur grijpen ze zelf in, de rest wordt aan een microcontroller overgelaten.
Lang verhaal kort: BMS'en gaan weleens stuk, maar vaak schakelen ze de uitgang terecht af.
BMS is correct afgeschakelt.
je hebt 6 cellen op ongeveer 85%
2 cellen die tegen de 90% aanzetten en die laatste zit op 60%.
dat accupack is niet meer goed en daarom schakelt die BMS uit.
probeer die laatste cell op te laden richting 4.00V en dan 'zou' die BMS kunnen herstart worden met de lader op de uitgang
LEES: hang er een ECHTE single cell li-ion lader aan die oplaad met 4,2V en ongeveer 1A. na een paar uur zou de spanning omhoog moeten zijn.
zomaar een voeding van 4,5V ofzo met 300mA zal weinig uithalen
Op dinsdag 24 maart 2026 21:00:57 schreef weardguy:
[...]
Dat is erg ruime onbalans/verschil in celspanningen. Zelfs de twee exemplaren van 4.01 Volt zijn al relatief veel aan het afwijken. Bij een accu van mezelf die ik recent heb moeten reanimeren wegens diepontladingsstatus zijn uiteindelijk alle cellen gewoon weer op 1 mV nauwkeurig van elkaar teruggekeerd.350 mV afwijking is erg veel en waarschijnlijk teveel.
Er zou nog 1 spanning moeten zijn, want het is een 10-cel accu. Best kans dat die nog slechter is.
[...]
Een autolampje is een belasting van niets voor een accu als deze. Die krijgt ontlaadstromen van 15 Ampère en meer voor z'n kiezen. Weliswaar kortstondig, maar een autolampje dat een paar Ampère trekt is praktisch de nominaalstroom van 1 cel.
[...]
En als je nog wil weten waarom we hier soms zeer terughoudend zijn met adviezen wat betreft lithium-accu's, dan is dit een goede reden. 4,5 Volt is RUIM boven de veilige grens van een lithium cel. Áls er nog geen permanente foutstatus in het ding zat, kun je er vrij zeker van zijn dat die er nu wél is, omdat een dergelijke overspanning alle grenzen voorbij gaat (als het een beetje goed BMS is tenminste, daar twijfel ik hier wel een beetje aan eigenlijk)Ter illustratie: 4,25 Volt is in mijn accu's de eerste grens voor overspannings-alarm. Duurt dat voort dan wordt het laden afgebroken en die cel belast met het balanceer-circuit. Helpt dat niet en blijft de celspanning stijgen, dan is 4,3 Volt de absolute bovengrens: daarboven gaat het BMS IC in mijn accu's echt onmiddelijk een fout rapporteren. Die kan wel automatisch opgeheven worden als de celspanning voldoende daalt. Pas als die status iets van een halve dag duurt, wordt er een permanente foutstatus besloten en in het geheugen geplaatst en dien je met communiceren met het IC per speciale interface de boel te resetten (nadat je de te ver opgeladen cel ontladen hebt, anders begint hetzelfde geintje gewoon opnieuw na een reset).
Zit er echt niets op de andere kant? De voorkant toont duidelijk 2 AFE-chips, maar die hebben vaak een microcontroller nodig om beslissingen te nemen, het zijn - op zichzelf - redelijk 'domme' IC's. Alleen bij kortsluiting, overladen en onderlading en (soms) overtemperatuur grijpen ze zelf in, de rest wordt aan een microcontroller overgelaten.
Lang verhaal kort: BMS'en gaan weleens stuk, maar vaak schakelen ze de uitgang terecht af.
Sorry, zie het nu ook, was er 1 vergeten te typen, voor de 3.96 moet nog een 3.96.
Aan de andere zijde van de print zit echt niets, alleen contact banen. En ziet er gewoon goed uit.
Op dinsdag 24 maart 2026 21:46:57 schreef fcapri:
BMS is correct afgeschakelt.
3.96 3.96 3.98 3.99 3.96 3.97 4.01 4.01 3.65je hebt 6 cellen op ongeveer 85%
2 cellen die tegen de 90% aanzetten en die laatste zit op 60%.dat accupack is niet meer goed en daarom schakelt die BMS uit.
probeer die laatste cell op te laden richting 4.00V en dan 'zou' die BMS kunnen herstart worden met de lader op de uitgangLEES: hang er een ECHTE single cell li-ion lader aan die oplaad met 4,2V en ongeveer 1A. na een paar uur zou de spanning omhoog moeten zijn.
zomaar een voeding van 4,5V ofzo met 300mA zal weinig uithalen
Voeding is een 10A lijkt mij wel genoeg?
Maar is het noodzakelijk dat ik het betreffende celblok los neem van de print voor het extern laden?
10A is zeker NIET goed.
je hebt een li-ion LADER nodig.
bij li-ion moet je eerst met een constante stroom opladen tot een bepaalde spanning is bereikt
bv opladen van 3,6V naar 4,2V met 1A
DAARNA gaat die constant op 4,2V blijven en zal de stroom afnemen.
4,2V van 1A naar 0,1A en dan is de accu in principe opgeladen (10% van de laadstroom).
als jij daar een 4,5V van 10A aan hangt, maak je die accu zeker kapot.
je zou al moeten instellen op 4,2V en de stroom begrenzen
Op woensdag 25 maart 2026 06:50:58 schreef fcapri:
10A is zeker NIET goed.
je hebt een li-ion LADER nodig.
bij li-ion moet je eerst met een constante stroom opladen tot een bepaalde spanning is bereikt
bv opladen van 3,6V naar 4,2V met 1A
DAARNA gaat die constant op 4,2V blijven en zal de stroom afnemen.
4,2V van 1A naar 0,1A en dan is de accu in principe opgeladen (10% van de laadstroom).als jij daar een 4,5V van 10A aan hangt, maak je die accu zeker kapot.
je zou al moeten instellen op 4,2V en de stroom begrenzen
Dat was even als boost voor een aantal maal een paar seconden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Goed."TYPE ONE" in de buurt van lithium ion cellen is "levensgevaarlijk". Het BMS heeft de boel uitgezet omdat ie vind dat het anders gevaarlijk wordt en die heeft in dit geval helemaal gelijk.
Op woensdag 25 maart 2026 11:14:02 schreef rew:
Goed."TYPE ONE" in de buurt van lithium ion cellen is "levensgevaarlijk". Het BMS heeft de boel uitgezet omdat ie vind dat het anders gevaarlijk wordt en die heeft in dit geval helemaal gelijk.
Dat was al zo voor dat ik het pack opende.
Maar ik heb nu het laagste cellenblok op een li-ion lader staan.
Ik zag dat het voltage al oploopt, dus ben benieuwd.
rew
Op woensdag 25 maart 2026 12:58:12 schreef TYPE ONE:
Dat was al zo voor dat ik het pack opende.
Nee. Jij bent degene die (al is het maar een paar seconde) een VEEL te hoge spanning hebt aangeboden. De accus zijn hierdoor nu permanent levensgevaarlijk en dienen afgevoerd te worden.
Het BMS werkte al niet voordat ik het pack opende, dat is namelijk de reden dat ik het pack geopend heb.
Cellen zijn nu allemaal hetzelfde voltage, 3.9V. Maar het BMS laat helaas nog steeds niets door.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk een kwestie van je verlies nemen en de accu vervangen of door een accubedrijf laten herbouwen. Eventueel zou je de cellen die tussen 3,9 en 4V zaten, nog los in andere toepassingen kunnen gebruiken. Degene die 3,65V waren en een 4,5V puls gehad hebben, kunnen inwendige schade hebben en zijn dan gevaarlijk.
Type One, kijk eens naar dit filmpje voor je gaat rommelen en "boosten" aan dit soort accu's.
https://www.dupa.nl/documentatie/videos/de-kracht-van-lithium-ion-batt…
Rew heeft gelijk: afvoeren die dingen!
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Verder zou ik aan type one willen zeggen, als je hier toch mee door wilt gaan, zorg dan zeker dat je brandverzekering in orde is, je zal ze nodig hebben.
Ik heb daar al wat jaartjes ervaring mee, en ik speel daar niet mee. Dat zijn echte brandbommen als je niet weet wat je doet. 4.50V, dat is lef hebben... Nu ja, zo lezen we ook nog iets in de krant natuurlijk. 
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (42%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 25 maart 2026 19:22:45 schreef TYPE ONE:
Het BMS werkte al niet voordat ik het pack opende, dat is namelijk de reden dat ik het pack geopend heb.
Nee, jij wil niet inzien dat het BMS hoogstwaarschijnlijk precies doet waar het voor ontworpen is: de uitgang afschakelen door een interne fout in het pack. (met intern bedoel ik hier iets wat je in gewone toestand aan de buitenkant van het pack niet kan zien).
Dit soort beveiligingen zitten er in om te voorkomen dat jan en alleman zelf wel 'even' de cellen gaat vervangen, met grote risico's op brand of explosie van een of meer cellen, waarbij ik er altijd vanuit ga dat de kettingreactie die bij 1 ontbrandende cel ontstaat, ervoor zorgt dat de rest meegenomen wordt, ook al is de fabrikant nog zo netjes om in het datablad van de cel te stellen dat de cel voldoet als 'ie 'niet in brand vliegt, warmer wordt dan 65 graden (buitenkant), rook of elektrolyt vrijlaat of meer dan 10 % van vorm verandert (lengte of diameter).'
Ik heb zelf ooit de cel van een gereedschaps-accu per ongeluk kortgesloten. Een cel die iets van 20 Ampère kan leveren last het sluiting-veroorzakende element gewoon direct vast en naar buiten rennen is dan nog het enige wat je kan doen. Het was een gerenommeerd merk, dus op wat rook en enige elektrolyt-lekkage na, gebeurde er niets. Ga er maar vanuit dat hier geen merk-cellen in zitten, of op z'n minst iets minder betrouwbaars dan Panasonics, Samsungs, LG's of Sony's.
Die testen zijn gedaan op 1 losse cel met convectieve koeling. En dat is op zich niet raar: de celfabrikant kan onmogelijk weten wat voor packs er van gemaakt worden, dus testen wat er bij fouten in die laatste situatie gebeurt, is aan de samensteller van die packs.
BMS'en en AFE's (Analog Front Ends) gaan echt zelden stuk: áls ze stuk gaan is waterschade vaak de oorzaak, maar dat zie je over het algemeen duidelijk.
Mijn ervaring is dat de balanceer-MOSFETs of (indien aanwezig) spanningsdetector IC's als tweede-trap beveiliging eerder sneuvelen.
Als je een typenummer kan lezen op die twee IC's op de print kunnen we nog iets meer, maar ik ben inmiddels erg huiverig voor nog meer advies.
Als je grotendeels weet wat je aan het doen bent maar enkele simpele vragen hebt als 'goh, jongens hoe doen jullie dit of dat?' dan is het niet zo'n punt, maar in dit geval heb je (naar mijn mening) echt geen idee hoe gevaarlijk je bezig bent.
Ter illustratie: ik maakte ooit sluiting tussen 3 celgroepen van 4 stuks parallel. Dat was een spanning van ongeveer 11,1 Volt, met cellen die nominaal 3,3 Ah zijn en gespecificeerd zijn op niet meer dan 2 keer die stroom als maximum leverbare stroom. Maar met 4 stuks parallel praat je dan wel over een accu die continu zo 25 Ampère kan leveren en bij kortsluiting ruim, ruim veel meer.
De kortsluiting was heftig en zonder meer griezelig, liet m'n scalpelblad verbranden en de gloeiende delen vlogen alle kanten op. Godzijdank had ik alle brandbare zooi uit de buurt gehouden zoals ik eigenlijk altijd doe.
Op woensdag 25 maart 2026 19:22:45 schreef TYPE ONE:
Cellen zijn nu allemaal hetzelfde voltage, 3.9V. Maar het BMS laat helaas nog steeds niets door.
Dan is de kans groot dat er wat geheugen in die chips zit die de laatste fout-status onthouden en ondanks opheffen van de foutstatus niet meer vrijgeven wegens 'te gevaarlijk'.
Dat laatste is een eerste waarschuwing en ermee rommelen het negeren van die waarschuwing. Een mens kan veel, maar de ervaringen met lithium-accu's en stukken geavanceerdere BMS'en heb ik ook in 'maar' 9 maanden bijna elke avond zelfstudie opgedaan.
Dan zal het BMS idd de boel hebben afgesloten doordat het het ene celblok te laag was.
Het is niet anders, kijken wat de persoon van de step precies wil.
Dank voor alle antwoorden en waarschuwingen.