Op woensdag 25 maart 2026 19:22:45 schreef TYPE ONE:
Het BMS werkte al niet voordat ik het pack opende, dat is namelijk de reden dat ik het pack geopend heb.

Nee, jij wil niet inzien dat het BMS hoogstwaarschijnlijk precies doet waar het voor ontworpen is: de uitgang afschakelen door een interne fout in het pack. (met intern bedoel ik hier iets wat je in gewone toestand aan de buitenkant van het pack niet kan zien).

Dit soort beveiligingen zitten er in om te voorkomen dat jan en alleman zelf wel 'even' de cellen gaat vervangen, met grote risico's op brand of explosie van een of meer cellen, waarbij ik er altijd vanuit ga dat de kettingreactie die bij 1 ontbrandende cel ontstaat, ervoor zorgt dat de rest meegenomen wordt, ook al is de fabrikant nog zo netjes om in het datablad van de cel te stellen dat de cel voldoet als 'ie 'niet in brand vliegt, warmer wordt dan 65 graden (buitenkant), rook of elektrolyt vrijlaat of meer dan 10 % van vorm verandert (lengte of diameter).'
Ik heb zelf ooit de cel van een gereedschaps-accu per ongeluk kortgesloten. Een cel die iets van 20 Ampère kan leveren last het sluiting-veroorzakende element gewoon direct vast en naar buiten rennen is dan nog het enige wat je kan doen. Het was een gerenommeerd merk, dus op wat rook en enige elektrolyt-lekkage na, gebeurde er niets. Ga er maar vanuit dat hier geen merk-cellen in zitten, of op z'n minst iets minder betrouwbaars dan Panasonics, Samsungs, LG's of Sony's.

Die testen zijn gedaan op 1 losse cel met convectieve koeling. En dat is op zich niet raar: de celfabrikant kan onmogelijk weten wat voor packs er van gemaakt worden, dus testen wat er bij fouten in die laatste situatie gebeurt, is aan de samensteller van die packs.

BMS'en en AFE's (Analog Front Ends) gaan echt zelden stuk: áls ze stuk gaan is waterschade vaak de oorzaak, maar dat zie je over het algemeen duidelijk.
Mijn ervaring is dat de balanceer-MOSFETs of (indien aanwezig) spanningsdetector IC's als tweede-trap beveiliging eerder sneuvelen.

Als je een typenummer kan lezen op die twee IC's op de print kunnen we nog iets meer, maar ik ben inmiddels erg huiverig voor nog meer advies.
Als je grotendeels weet wat je aan het doen bent maar enkele simpele vragen hebt als 'goh, jongens hoe doen jullie dit of dat?' dan is het niet zo'n punt, maar in dit geval heb je (naar mijn mening) echt geen idee hoe gevaarlijk je bezig bent.

Ter illustratie: ik maakte ooit sluiting tussen 3 celgroepen van 4 stuks parallel. Dat was een spanning van ongeveer 11,1 Volt, met cellen die nominaal 3,3 Ah zijn en gespecificeerd zijn op niet meer dan 2 keer die stroom als maximum leverbare stroom. Maar met 4 stuks parallel praat je dan wel over een accu die continu zo 25 Ampère kan leveren en bij kortsluiting ruim, ruim veel meer.

De kortsluiting was heftig en zonder meer griezelig, liet m'n scalpelblad verbranden en de gloeiende delen vlogen alle kanten op. Godzijdank had ik alle brandbare zooi uit de buurt gehouden zoals ik eigenlijk altijd doe.

Op woensdag 25 maart 2026 19:22:45 schreef TYPE ONE:
Cellen zijn nu allemaal hetzelfde voltage, 3.9V. Maar het BMS laat helaas nog steeds niets door.

Dan is de kans groot dat er wat geheugen in die chips zit die de laatste fout-status onthouden en ondanks opheffen van de foutstatus niet meer vrijgeven wegens 'te gevaarlijk'.

Dat laatste is een eerste waarschuwing en ermee rommelen het negeren van die waarschuwing. Een mens kan veel, maar de ervaringen met lithium-accu's en stukken geavanceerdere BMS'en heb ik ook in 'maar' 9 maanden bijna elke avond zelfstudie opgedaan.

Dan zal het BMS idd de boel hebben afgesloten doordat het het ene celblok te laag was.
Het is niet anders, kijken wat de persoon van de step precies wil.

Dank voor alle antwoorden en waarschuwingen.