jwb
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Transistors als BC107 en 2N2222 worden nogal eens toegepast in HF schakelingen.
Vroegah zaten die in een metal can behuizing (TO18 ?).
Nu worden ze volop aangeboden in een TO92 (plastic) behuizing, en die heb ik op voorraad.
Is het voor HF schakelingen beter op zoek te gaan naar de metal can variatie of maakt het niet zoveel uit?
Maakt niets uit (voor HF).Een plastic BF494 bijvoorbeeld "doet" op z'n slofjes een paar honderd MHz.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een BC107 in plastic behuizing bestaat eigenlijk niet. Dan zou er BC237 of BC547 op moeten staan.
Hetzelfde geldt voor een 2N2222. Daar zou bijvoorbeeld PN2222 op moeten staan.
Waarschijnlijk zijn er op enig moment een paar slimme Chinezen opgestaan die ze vervalst hebben. Hoeft niet te betekenen dat ze slecht zijn; het zullen wel herstempelde 9014's zijn ofzo en die zijn gewoon prima.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Hubie,
De P2N2222 die is er al een tijdje dat is de 2N2222 maar dan Pb free vandaar de P dus niets met Plastiek te maken.
De PN2222 zelfde verhaal is een 2N2222 met P alleen hier betekend het Plastiek behuizing niets met Philips van doen.
Voor @TS de BC107 is wel heel oud en ik denk 20x ingehaald maar als je hem hebt zeker te gebruiken maar voor HF soms maar let op de bandbreedte neemd snel af.
Een BC107 kunststof behuizing dat lijkt mij sterk die tor wordt al een tijdje niet meer gemaakt en dat soort transistoren maak je niet na eigenschappen zijn zoals ik aan gaf 20x achterhaald.
Wat wel voor komt is dat niet de gehele tekst gedrukt wordt C2078 is een 2SC2078 dus 107 kan van alles voor gezet worden!
Groet,
Henk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 26 maart 2026 21:20:10 schreef electron920:
Een BC107 kunststof behuizing dat lijkt mij sterk die tor wordt al een tijdje niet meer gemaakt en dat soort transistoren maak je niet na eigenschappen zijn zoals ik aan gaf 20x achterhaald.
Dit klopt niet helemaal. Het kristal van de BC107 (TO-18, SOT18 behuizing) werd door Philips aangegeven als zijnde identiek met dat van de BC147 (SOT25), BC237 (TO-92), BC407 (TO-106), BC547 (TO-92, SOT54), BC847 (TO-236AB, SOT23), BC847W (SOT323), BC847T (SOT416), BC847M (SOT883) en mogelijk nog een tussentype dat ik vergeten ben. Alleen de thermische eigenschappen van de behuizing waren een klein beetje anders. Zo achterhaald zijn de overige eigenschappen kennelijk niet als hij elke zoveel jaar in de dan actuele nieuwste behuizing wordt gestopt.
Maar zoals gezegd, een Chinees kan natuurlijk gewoon BC107 drukken op een 9014.
Voor het geval het toch om een heel ander type zou gaan waar maar een deel van de opdruk op staat, zou de TS eens een foto kunnen plaatsen. Eigenlijk komt dat voornamelijk voor bij alle Japanse transistoren en bij een aantal Philips transistoren in SOT54 behuizing. In geen van beide gevallen verwacht ik dat er ergens BC107 op staat. Vandaar dat mijn gedachten meteen richting "vervalsing" gingen en dat dat hier niet persé een probleem hoeft te zijn.
electron920
Ha maartenbakker,
Lang gelden Maarten, ik ben het met je eens voor wat de transistor betreft maar er zijn wel verschillen met name in productie nauwkeurigheid het scheef gaan staan en dergelijke.
Dat is toch wel iets veranderd maar er is niet veel aan dat soort Silicium producten te veranderen.
Ok de een is dik en smal de andere dun en lang maar dat is wel zo'n beetje alles.....
In China schrijven ze geen tekst op de componenten die wij kunnen lezen althans de meeste van ons.
Het zijn altijd producten voor een buitenlands bedrijf/afnemer en dan moet alles goedkoop.
Ik heb er wel eens bijgezeten gezeur om drie schroefjes minder, ik denk dat de ontwikkelaar ook dacht nou prima dan valt het na twee keer batterij vervangen vanzelf uitelkaar.
Groet,
Henk.
maartenbakker
Golden Member
De hFE hangt niet af van de behuizing, die is dus hetzelfde. De dissipatie is inderdaad anders want die hangt direct samen met de behuizing en is bij wel meer types uit mijn lijstje verschillend.
Nou heb ik niet alle datasheets van alle jaargangen van alle fabrikanten doorgespit, misschien had de Philips BC107 vanaf een bepaald jaar opeens betere specs dan voorheen of dan die van de concurrent. Dat deden ze bij buizen ook wel eens. In elk geval behoren de transistoren die ik noemde zonder meer tot dezelfde familie. De BC547 in SOT54 heeft nog op hetzelfde datasheet gestaan als de BC847 in SOT883. Eerdere types kregen allemaal hun eigen datablad omdat ze niet tegelijk dezelfde actuele productiestatus hadden en omdat dat toen nog niet zo de gewoonte was.
@Hubie:
De groen omcirkelde types hebben de generieke Chinese opdruk die ik in gedachten had. Als je zo'n assortimentsdoosje met de meestgebruikte types koopt, zijn ze grotendeels identiek alleen met een ander nummertje. Ik noem ze voor het gemak 9014, maar het kan ook een andere TUN zijn.
Benedenstaande gegevens uit Philips databoek 1982:
BC107 hfe 125-500
BC547 hfe 125-900
BC107 Ptot 300mW
BC547 Ptot 500mW
Naar andere verschillen heb ik niet gezocht, maar echt gelijk zijn ze niet.
De BC847 is inderdaad de SMD versie van de klassieke BC547 en is gelijk daaraan. De BC107 is toch wel heel wat ouder om nog gelijk te kunnen zijn aan de BC547/BC847.
Er zullen best goede equivalenten voor de BC107 te gebruiken zijn maar een oude BC107 die echt gelijk is aan nieuw silicon?
https://frank.pocnet.net/other/Philips/Philips_Elonco_SemiconductorsFo… zie pag 17/20 van de pdf
Ik kan wel doen of ik alles uit het hoofd oplepel maar dat is niet zo, dus gewoon een linkje naar de bron. Zouden er meer moeten doen, ik noem geen namen 
Uit eigen waarneming werd de eerste amateur laagvermogen Si van Flips in een klap op de markt gezet, BC107, BC108 en BC109. Mijn zelfgebouwde kopie van de Quad 33 pre-amp had BC109C in de MD pre-amp zitten. Ruisvrijer was er niet te koop voor LF toepassingen. Later ben ik wel bezig geweest met de ZTX300 uit de UK. Die had ik nodig voor een sinus audio oscillator. Ik las ook over de grens, Funkschau en diverse UK bladen. Op school Engels, Duits en Franse lessen dat was nog voordat de Mammoet wet erdoor werd geritst wat tot gevolg had dat het onderwijs dramatisch in elkaar kelderde. Toen al, nu is het nog veel erger in Nederland. Oeps, weer een hoop OT gebrabbel, sorry.
electron920
Ha Bobosje,
Helder gezien er zijn uiteraard verschillen de lengte hoogte diepte aantal elektron traps enz enz......
Bijna alle successor zijn in SMD J310 SST310 enz enz......
Wat @ maartenbakker bedoeld is dat
Het kristal van de BC107 (TO-18, SOT18 behuizing) werd door Philips aangegeven als zijnde identiek met dat van de BC147 (SOT25), BC237 (TO-92), BC407 (TO-106), BC547 (TO-92, SOT54), BC847 (TO-236AB, SOT23), BC847W (SOT323), BC847T (SOT416), BC847M (SOT883)
Het kristal of wel het substraat verwijst naar het ruwe halfgeleidermateriaal dit nog geen transistor.
Maar zoals b.v.b. silicium dat is gegroeid als een enkele kristalstructuur.
hierna wordt de "die" matrijs vervardigthet doping profiel bepaald grotendeels de eigenschappen van het ontwerp.......
Dus het kristal Silicium is gelijkwaardig maar de uiteindelijke halfgeleider eigenschappen verschillen.
Wat @RAAF12 aangeef is zeer belangrijk en geeft gelijkertijd het probleem vandaag de dag bij het ontwerpen van analoge laagfrequente schakelingen voeding, versterker enz....
De moderne transistors worden steeds sneller de "die" steeds kleiner de looptijd (levensduur van een elektron steeds korter) hierdoor zijn de met name ruis eigenschappen een stuk minder dan de oude (dunne maar lange banen) transistors.
Groet,
Henk.
Eigenlijk zou Philips zélf hierin het laatste woord moeten hebben.
Daarvoor kunnen we in het Data Handbook SC04 'Small- signal Transistors' kijken.
Helaas heb ik dat zelf niet, maar Simetrix, en voor zover ik weet de meeste andere sims ook, gebruiken de gegevens eruit voor hun modellen, zodat we via die omweg toch kunnen zien wat er bijvoorbeeld voor de BC107 resp. de BC547 officieel gepubliceerd is.
.model BC107 npn ( IS=7.59E-15 VAF=73.4 BF=480 IKF=0.0962 NE=1.2665
+ ISE=3.278E-15 IKR=0.03 ISC=2.00E-13 NC=1.2 NR=1 BR=5 RC=0.25 CJC=6.33E-12
+ FC=0.5 MJC=0.33 VJC=0.65 CJE=1.25E-11 MJE=0.55 VJE=0.65 TF=4.26E-10
+ ITF=0.6 VTF=3 XTF=20 RB=100 IRB=0.0001 RBM=10 RE=0.5 TR=1.50E-07)
*From Philips SC04 "Small signal transistors 1991"
* Base spreading parameters (RB,IRB,RBM) estimated. TR derived using BCY58 data.model BC547 npn ( IS=7.59E-15 VAF=73.4 BF=480 IKF=0.0962 NE=1.2665
+ ISE=3.278E-15 IKR=0.03 ISC=2.00E-13 NC=1.2 NR=1 BR=5 RC=0.25 CJC=6.33E-12
+ FC=0.5 MJC=0.33 VJC=0.65 CJE=1.25E-11 MJE=0.55 VJE=0.65 TF=4.26E-10
+ ITF=0.6 VTF=3 XTF=20 RB=100 IRB=0.0001 RBM=10 RE=0.5 TR=1.50E-07)
*From Philips SC04 "Small signal transistors 1991"
* Base spreading parameters (RB,IRB,RBM) estimated. TR derived using BCY58 data
Wie het boek heeft zou het eens kunnen opslaan om te zien hoe het er precies in staat.
electron920
Ha Frederick E. Terman,
Mooie vervolg vraag ik heb het data boek wel zal morgen kijken maar....... wat ik er nog van weet en op dit punt zit @maartenbakker zeker goed er gaan er 13 in een dozijn.
De basis is de BC107 behuizing van metaal geoptimaliseerd op lage ruis de hele reeks die er achteraan komt is een goedkope versie van de BC107 plastiek behuizing groter spreiding vandaar het halve alfabet.
De simulatie programma's bezitten allemaal standaard een generieke bibliotheek die moet je zelf aanvullen met data.
Nu is het wel zo dat heel veel door derden al ingevoerd is dat scheeld weer.....
Groet,
Henk.
https://archive.org/details/radio-bulletin-1971-1975/Radio_Bulletin_19…
Heeft een item over de nieuwere series, duidelijk is dat ze niet in alle gevallen een op een equivalent zijn. Hele artikel hierboven
snip
Er wordt ook een Elonco bulletin als bron genoemd.
electron920
Ha RAAF12,
Dat is mooi maar ik kijk nog wel voor het data boek, wat jij laat zien zijn de macro verschillen die staan trouwens als je type in de sim staat meestal wel goed ingevuld.
Het gaat denk ik om de klein signaal parameters en uiteraard verschillen die maar zo minimaal dat je dat in dd praktijk niet merkt.
Die oude (lomp) transistors hebben veel betere 1/f ruis eigenschappen vandaar vroeger in laagfrequent versterkers en meetversterkers.
Groet,
Henk.
In de beginne was het allemaal planar opbouw de latere is het epitaxiaal geworden, wellicht zorgt dat voor de geringe verschillen.
Dat soort veranderingen zag je ook toen ze overgingen op goedkopere productie van vermogenstransistors, dat kwam met een nadeel want die hadden last van second breakdown. Mja elk voordeel hep zijn nadeel 
electron920
Ha RAAF12,
Dat is zeker waar het moet goedkoper en sneller plus niet complex dus meerdere productielocaties.
Maar mijn reactie was op de inbreng van @maartenbakker die met de opmerking het zelfde kristal goed zat alleen dat maakt nog geen transistor......
Volgens mij was de BC107 familie ook al planar epitaxiaal maar met een grove geometrie dikke basislaag en niet zo scherpe overgangen ook die techniek heeft niet stil gestaan.
Maar juist door de grove struktuur ligt de 1/f ruis veel lager, dit geldt ook voor diodes maar dat zal duidelijk zijn.
Wat ik bedoelde met de spreiding (letters van het alfabet) dat had je toen ook al BC107 III BC109 VI enz maar veel grover...... de spreiding op een klasse (selectie) was veel groter dan nu.
Als je een BC107 in een plastieke behuizing kan kopen (die opmerking is al gegeven) dan is het opzeker een ander model de machines waar mee dit procces plaats vond zijn allang naar de oudijzerboer > 50 jaar.....
Misschien uit nostalgie een stempel of een verkapte Chinese codering?
Groet,
Henk.
Jos heeft een leuk stukje over de Pro Electron code.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/pro-electron-codering.ht… Ga 
electron920
Ha RAAF12,
Aan deze kant het zelfde.... ja Jos kijk ik regelmatig mooi site veel werk.....
Groet,
Henk.
Op vrijdag 27 maart 2026 19:53:47 schreef Frederick E. Terman:
Eigenlijk zou Philips zélf hierin het laatste woord moeten hebben.
Daarvoor kunnen we in het Data Handbook SC04 'Small- signal Transistors' kijken.
Helaas heb ik dat zelf niet, maar Simetrix, en voor zover ik weet de meeste andere sims ook, gebruiken de gegevens eruit voor hun modellen, zodat we via die omweg toch kunnen zien wat er bijvoorbeeld voor de BC107 resp. de BC547 officieel gepubliceerd is.[...]
Wie het boek heeft zou het eens kunnen opslaan om te zien hoe het er precies in staat.
[bijlage]
Betreffende de BC107 en BC547 spice modellen in je post, de BC107 en BC547 zijn helaas geen matched-pair transistors. De model-parameters van beide modellen zijn copy en paste alleen de modelnaam is anders.