Beste,
Ik heb een aeg t6dbg82w wasdroger, de was is bijna nooit droog na het einde van het programma, als de machine opnieuw gestart wordt met hetzelfde pgrogramma, dan is het meestal wel goed. Maar soms ook niet.
Pluizenfilter en condensor zijn proper.
Volgens mij zijn de vochtigheidssensoren onder de deur aan binnenkant trommel wel proper.
Iemand een idee wat hier zou verkeerd zijn?
Alvast bedankt
Brechtiebe

1: voor de verduidelijking: Dit is een gewone condensdroger met verwarming. Voelers zijn 2 inox latjes onder de deurfilter. Geen trommelvoeling.
Mogelijke problemen in volgorde van prevalentie:
2: hoe heb je de voelers gecheckt? Je schrijft dat ze proper zijn. Visueel? Heb je ze afgekuist met schuurspons?
3: een belangrijk onderscheid dat je dient te maken is of de droogtijd abnormaal kort of abnormaal lang is.
4: abnormaal kort: A: voelers vuil. Zeep/verzachter laag. Of B: kruipstroom zodat de riembreukdetectie voortijdig het droifproces onderbreekt. Bij dit model zit dit er niet op denk ik maar toch iets om in het achterhoofd te houden als het niet opgelost geraakt.
5: abnormaal lang drogen: A: 1 vd 2 verwarmingselementen is defect. Check met vermogenmeter. B: 1 vd 2 ventilators defect of vol vuil.
6: een loszittend relais op de print.
7: mogelijks komt er een error of afwijkende ntc sensorwaarde waardoor het droogproces voortijdig wordt onderbroken. Check via service programma.

Beste,
Dit is inderdaad een condensdroger met verwarming.
Vandaag even nog een programma gestart. Bij de aanvang van het programma wordt een tijdsduur van 1h45min aangegeven. Na 1h drogen verschijnt een resterende tijdsduur van 45min.
5-tal min verder zegt de machine dat de was droog is.
Ik heb de voelers met wat azijn schoongemaakt, zonder resultaat.
In de service mode vind ik bij c08, c09 en c10 foutcode E32. Er verschijnen geen codes tijdens het uitvoeren van het programma.
Alvast bedankt!
Brechtiebe

E32 is idd voeler gerelateerd.

Ik lees over azijn maar niets over schuurspons. Ik bedoel geen groffe opschuring maar iets dat zeep kan weghalen. Azijn is een tip die overal te lezen staat maar ik heb daar geen positieve ervaring mee.

De fout kan dus in de print zitten of in de meetsensoren. Laten we de eerste even vergeten inzake complexiteit en met de basis beginnen.

Mogelijke tests:
1: trek de sensor stekker uit de print. Meet ohms van de sensorlat naar de sensor stekker daar aan de print. Dit behoort nul ohm te zijn gezien alles metaal is (sensor lat. Koperdraad. Stekker aansluiting.)
2: op het moment dat de droogkast volle bak aan de slag is (30 tal minuten in het programma). Doe deze hadelingen zeer snel om uitdroging te vermijden. Anders is de test nutteloos).
A: trek de droogk uit het stopcontact
B: trek de sensorstekker uit (door de ohmse test weet je die nu perfect zitten)
C: zet een megger op de stekker
D: doe de kleren vd sensor weg
E: meet met de megger

Nu weet je of er kruipstromen zijn die de meting beïnvloeden.

Is alles perfect dan moet de print open. Is er oxidatie schade? Zit onder het deksel veel stof? Zijn er uitbloedende via's? De elco's nog ok?....