Dag iedereen,
mijn wasautomaat MIELE W 1714 maakt een slepend geluid met zijn binnentrommel tegen de buitentrommel, bij een halve draai, keer op keer. Ik zie dat de binnnenntrommel niet meer mooi in het midden zit en ietwat uit het centrum. (wanneer ik draai aan de binnnentrommel is ie zichtbaar uit zijn midden. Die sleept dan iedere keer bij een halve draai, tegen de buitentrommel (of weerstand of iets dergelijks?)
Bij een normale snelheid (wassen) maakt dit nogal wat leven en heb ik de machine stilgelegd. Daarna bij een eerste checkup zag ik de binnentrommel ietwat uit zijn midden...
Het toestel is aangekocht op 17-03-2008 (totaal bedrag : 949,55 euro) dus 18 jaren oud.
Een paar jaar terug, heb ik de 2 "schokdempers" vervangen. Eén ervan was defekt. Dit was reeds een nogal bewegende machine...misschien is er toen ietwat onzichtbare schade gebeurd?
Bij die vervanging was alles ok. al durfde ie af en toe nog ietwat een klein beetje 'leven' maken (schokken tegen de zijkanten, weet ik niet?)
Mijn vraag is wat er eventueel defekt kan zijn? De ophanging van de binnentrommel?
Kan ik dit zelf? (met hulp van mijn handige zoon, 51 jaartjes)
Is het toestel niet te oud geworden? Is in gebruik genomen in maart 2008. Ik heb geen defekten meer gehad, buiten die vervanging van die schokdempers, wat ik nog zelf kon doen en vervangen.
Nu ben ik ietwat te oud (72 jaartjes )om nog dit misschien zelf te herstellen, moest de mogelijkheid (eenvoudigheid van de herstelling...lol...) bestaan, en zal ik een technieker moeten laten komen, wat de prijs ietwat hoger zal doen gaan, wat tuurlijk normaal is. Ik vraag me gewoon af of het niet het moment is om een nieuwe wasmachine aan te schaffen. Mijn vrouw en ik zijn de enige die gebruik maken van de machine. (af en toe uitzonderlijk een was van onze gehuwde kinderen en de was van hun kinderen, een noodwasje...lol...)
Indien jullie meer info wensen, video of zo, laat het weten aub.
mvg
Guido
Waarschijnlijk het trommelkruis gebroken ,of dit bij deze machine makkelijk te repareren is weet ik zo niet er zijn een paar mensen hier die je dat zo kunnen vertellen even afwachten.
Waar ik vooral voor schrijf is dat je je email adres weg moet halen als men je wil benaderen heb je je adres al openbaar staan voor mensen die ingelogd zijn.
Gr.F_S
Misschien kan EricN iets adviseren, die zit ook in BE.
Trommelkruis komt relatief vaak voor bij deze machines heb ik al begrepen.
In ieder geval niet meer mee wassen voorlopig anders gaat er veel meer stuk.
Op maandag 6 april 2026 15:57:27 schreef F_S:
Waarschijnlijk het trommelkruis gebroken ,of dit bij deze machine makkelijk te repareren is weet ik zo niet er zijn een paar mensen hier die je dat zo kunnen vertellen even afwachten.Waar ik vooral voor schrijf is dat je je email adres weg moet halen als men je wil benaderen heb je je adres al openbaar staan voor mensen die ingelogd zijn.
Gr.F_S
Ok, is ondertussen weg, mijn email. iet door mij maar door iemand van "circuitsonnline".
Bedankt voor uw waarschuwing.
Op maandag 6 april 2026 18:29:16 schreef revado:
Misschien kan EricN iets adviseren, die zit ook in BE.
Trommelkruis komt relatief vaak voor bij deze machines heb ik al begrepen.
In ieder geval niet meer mee wassen voorlopig anders gaat er veel meer stuk.
Ok, Revado. Ik heb de wasmachine uitgeschakeld bij dat begin van dat lawaai, en niet meer verder gebruikt.
Is dit duur om te herstellen, dat "trommelkruis", en kan ik of mijn zoon dit zelf, en is het toestel niet teoud? (18 jaar)
Dit zal idd zeer waarschijnlijk hrt trommelkruis zijn dat stuk is .
Ten eerste moe je een ander trommelkruis zien te bemachtigen en ten tweede is het eeh hele klus om dit te vervangen ( ik heb het al meerder keren gedaan) .
Dan moet je je idd afvragen of het nog de moeite is voor een machine van 18 jaar oud .
Ik zou een goede tweedehands kopen van enkele jaren oud .
Groeten .
Jan
Op maandag 6 april 2026 19:06:55 schreef JanEB:
--
Daarvan is het kruis ook al half verrot.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als projectje om je dagen vol te krijgen en om wat bij te leren is dit zeker te doen. We kunnen je stapsgewijs bijstaan maar jij moet wel de noeste arbeid verrichten. Maar... Gezien de ernst vh defect gaat dit niet snel opgelost zijn en moet je ook conficten met de halve trouwboek mee in rekening brengen. Als vader-zoon binding kan dit wel mogelijks een positieve uitkomst hebben.
Risico's: gezien de leeftijd kunnen er andere defecten optreden na herstel. Iets van 18j heeft een reële kans op defect (niet trommel gerelateerd). Ook kan er schade zijn door dit defect. Bv: verwarmingselement met sleepschade. Deurrubber sleepschade. En met wat pech zit er sleepschade op de kuip of trommel.
Minimum te vervangen onderdelen: kruis. Kuipdichting (te oud voor hergebruik) borage(asdichting). En met wat pech de rollagers.
Van de moment af dat je derden betrekt en dus met uurloon geconfronteerd wordt lijkt me het niet economisch verantwoord.
Op maandag 6 april 2026 21:56:48 schreef EricN:
Als projectje om je dagen vol te krijgen en om wat bij te leren is dit zeker te doen. We kunnen je stapsgewijs bijstaan maar jij moet wel de noeste arbeid verrichten. Maar... Gezien de ernst vh defect gaat dit niet snel opgelost zijn en moet je ook conficten met de halve trouwboek mee in rekening brengen. Als vader-zoon binding kan dit wel mogelijks een positieve uitkomst hebben.Risico's: gezien de leeftijd kunnen er andere defecten optreden na herstel. Iets van 18j heeft een reële kans op defect (niet trommel gerelateerd). Ook kan er schade zijn door dit defect. Bv: verwarmingselement met sleepschade. Deurrubber sleepschade. En met wat pech zit er sleepschade op de kuip of trommel.
Minimum te vervangen onderdelen: kruis. Kuipdichting (te oud voor hergebruik) borage(asdichting). En met wat pech de rollagers.
Van de moment af dat je derden betrekt en dus met uurloon geconfronteerd wordt lijkt me het niet economisch verantwoord.
Ok, eric/N , ik zie eerst bij Miele zelf als ik die onderdelen kan bekomen en hoeveel dit kost allemaal. Inderdaad, het toestel is al wat oud. en wie weet, is er meer schade gemaakt dat ik niet zie, zoals je zegt. Ik laat iets weten.
Nu is mijn winkel waaar ik die aangekocht heb, gestopt en moet ik zoeken naar een andere winkel. Ik heb wel nog het gsm-nummer van de ex-winkel-uitbater. Ik weet nog dat de Miele-firma ook een hersteldienst heeft. Ik zal eens informeren.
Bedankt voor uw goeie info hoor...
grts
Guido
Op maandag 6 april 2026 19:06:55 schreef JanEB:
Dit zal idd zeer waarschijnlijk hrt trommelkruis zijn dat stuk is .
Ten eerste moe je een ander trommelkruis zien te bemachtigen en ten tweede is het eeh hele klus om dit te vervangen ( ik heb het al meerder keren gedaan) .
Dan moet je je idd afvragen of het nog de moeite is voor een machine van 18 jaar oud .
Groeten .Jan
Dag JanEB, bedankt voor jou info.
Inderdaad redelijk oud. Ik denk een nieuwe aan te schaffen. Ik zoek eerst nog wat meer innfo. Het probleem is om een "goeie" (lol) winkel te vinden. Mijn oude winkel is gestopt. (ik ben vann Varsenare)
Ik ga terug voor Muiele, omdat ik of mijnn vrouw daar zeer tevreden over is/was.
grts
Guido
Op dinsdag 7 april 2026 09:01:43 schreef GuidoM:
[...]Dag JanEB, bedankt voor jou info.
Inderdaad redelijk oud. Ik denk een nieuwe aan te schaffen. Ik zoek eerst nog wat meer innfo. Het probleem is om een "goeie" (lol) winkel te vinden. Mijn oude winkel is gestopt. (ik ben vann Varsenare)
Ik ga terug voor Muiele, omdat ik of mijnn vrouw daar zeer tevreden over is/was.grts
Guido
In bijlage een screenshot met de nodige onderdelen. Kostprijs is boven de 500 euro, als ik het goed begrijp.
dit is teveel. Ik zoek naar een nieuw Miele-toestel in dezelfde categorie. Rond Varsenare een winkel...
grts
Guido
ik heb beslist...we schaffen een nieuwe Miele aan : Miele WEB375 WPS PWash&8kg - MIELE.
Kostprijs : 1249 euro. Dit zaal wel de laatste zijn dat we gaan aankopen in ons leven...lol....en moeder Agnnes, mijn vrouw, mag eenn goeie machine hebben hé....
Bedankt iedereenn voor de hulp hoor. dit forum is echt super. Ik ben reeds vele malen geholpen geweest dank zij jullie allemaal....
grts
Guido