Op zondag 19 april 2026 15:15:47 schreef fcapri:
die raad wordt gegeven omdat
1) een start accu zowieso al niet oud wordt. als iemand startproblemen heeft en zijn accu is 3jaar of ouder, dan kan vervangen zowat de goedkoopste oplossing zijn (40-80€???)

Net als bij een ander apparaat altijd eerst alle elco's vervangen, ook als er waarschijnlijk meer stuk is. Right! In mijn boekje doe je dat alleen maar als je al een degelijk vermoeden van oorzaak, gevolg en verdere mankementen hebt. Niet als je nog moet beginnen met zoeken.

2) als een auto met een compleet lege accu heeft gestaan, heeft die al zoveel schade dat die behouden het niet waard is. die kan deze zomer nog uitgeraken maar in november bij de eerste vriesdag sta je toch aan kant.

Dus nu koop je een mooie nieuwe accu en die ga je om te testen ook meteen weer schade aandoen. Minder schade als je de verdere tests wel efficient doet, maar alsnog schade. Gloednieuwe spullen mishandelen is duur, ook als het alleen maar het versneld afschrijven van 40 tot 80 euro is.

ik geef ook altijd eerst de raad om spanning te meten met draaiende motor EN daarna met lichten aan. als daar uit komt dat de dynamo niet goed presteerd, ga je met een nieuwe accu binnen een paar maand hetzelfde probleem krijgen.
en dan heb je zowieso de kost van een nieuwe dynamo (100€?) EN een nieuwe accu aan je been.

een sluipverbruiker die af en toe problemen geeft, daar ga je later nog moeten achter zoeken dan. ik heb in al mijn autos een voltmeter zitten en bij het instappen zal ik het snel merken als de accu dan ineens op 11,3V ofzo zit

Meten, helemaal mee eens. Met draaiende motor, als je hem stilzet en dan misschien nog geautomatiseerd met een alarmpje als hij sneller zakt dan normaal. Dan weet je in ieder geval waneer het gebeurt.

Apparaten repareren heeft ook geen zin als de voeding bewezen fout is. Hetzelfde geldt voor auto's. Maar je kan best nog proberen ergens je gelijk te halen, mij best.

(even los van dat we niet weten of de voeding fout is)

Het gaat me niet om mijn gelijk, dat zou je langzamerhand moeten weten. Als achteraf de accu stuk blijkt, ook prima. Dat schrijf ik hierboven trouwens ook ergens. Wat ik doe, is net zo kritisch zijn op andermans redenaties als op mijn eigen redenaties. Het is één van de vele aspecten van goed reparateurschap, waar ik alleen maar naar kan streven.

Ik vraag me af of Robert Pirsig dat ook zo zag, misschien moet ik zijn boek nog eens herlezen met de kennis van nu (had 'zen and the art of motorcycle maintenance' op m'n lijst staan voor Engels).

Of samengevat: Ik bedoel aan te geven dat het onzinnig is om willekeurig slijtonderdelen te gaan vervangen omdat ze zijdelings gerelateerd zijn aan de symptomen. Het is hier geen huisartsenpraktijk ofzo.

De redenaties die ik hier lees komen een beetje neer op: als ik rem blokkeren de wielen, dus ik gooi er maar nieuwe banden op want als die glad zijn dan zou dit ook kunnen gebeuren en anders moesten ze toch al vervangen worden. Of een stunt die ik ook eens heb uitgehaald met achteraf voorspelbaar (uitblijven van) resultaat: de rubbers van de cardanlagers zijn uitgelubberd dus ik zet er nieuwe motorsteunen in. De magazijnman van de dealer wist door jarenlange ervaring dat hij niet met klanten in discussie moest gaan. Ik word niet gehinderd door dat soort ervaring dus ik hou m'n mond niet.

Ik waarschuw voor overduidelijke dwaalsporen, die ik soms ook uit ervaring herken.

De symptomen wijzen ook helemaal niet naar een gare accu maar een intermitterend probleem waarin een verbruiker ineens veel stroom trekt. Met een gare accu heb je meer slecht starten en dat heb ik nog niet gehoord maar meer dat de accu gewoon helemaal leeg is en dat doet een gare accu niet, tenminste niet zo snel in niet zo wisselvallig.

Maar je kan best nog proberen ergens je gelijk te halen, mij best.

De symptomen wijzen niet naar de accu maar naar een verbruiker.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

Op zondag 19 april 2026 18:15:55 schreef maartenbakker:
meten <knip> en dan misschien nog geautomatiseerd met een alarmpje als hij sneller zakt dan normaal. Dan weet je in ieder geval wanneer het gebeurt.

Op zaterdag 18 april 2026 22:04:16 schreef Paulinha_B:
Moge ik er overigens aan herinneren dat de openingsvraag niet betrof "het analyseren en diagnosticeren en remedi"eren van het probleem" maar enkel "het monitoren van de batterijspanning".

3 pagina's verder en we zijn eindelijk bij mijn vraag in de eerste post terecht gekomen.

Mensen, bedankt voor de hulp. Ik weet ondertussen hoe ik wil gaan meten en dan zal de boosdoener snel gevonden worden.

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op (98%)]

Op zondag 19 april 2026 19:20:57 schreef Swake:
[...]

[...]

3 pagina's verder en we zijn eindelijk bij mijn vraag in de eerste post terecht gekomen.

Wel eerder ook, maar het topic is inderdaad wel erg onoverzichtelijk geworden door vervuiling.

Mensen, bedankt voor de hulp. Ik weet ondertussen hoe ik wil gaan meten en dan zal de boosdoener snel gevonden worden.

Geef je nog even merk en type door? Je moet niet onderschatten hoeveel dat kan helpen voor een meedenker zoals Paul Welther die al zijn hele leven in de auto-elektronica zit en hier al meteen om vroeg.

En natuurlijk blijf je welkom bij aanvullende vragen en zijn we na afloop ook nieuwsgierig wat het uiteindelijk bleek te zijn.

en zijn we na afloop ook nieuwsgierig wat het uiteindelijk bleek te zijn.

+1 !