Begrijp me niet verkeerd. De velen weten de risico's van slechte contacten, te dunne gelijders, verlende snoeren, ductape en weet ik wat niet allemaal. Maar stel dat je huis afbrand door iets dat er niets mee te maken heeft en de verzekeringsmaatschappij vind bv een zelfontworpen versterker in je huis, of andere zelfontworpen en zelf in elkaar gestoken projecten. Gaan ze daar dan moeilijk over doen?
Als je huis afbrand door zelf inelkaar geknutselde ontwerpen lijkt het me logisch dat ze niet tussne beiden gaan komen. Vorige week poste er iemand dat hij zijn zonnepanelen had aangesloten op zijn zekeringskast. Dit zonder REM (die ervoor zorgt dat je niet 'en het vermogen van je net + het vermogen van je zonnepanelen' ter beschikking hebt (ik heb daarop gewezen)).
Maar als je huis afbrand door een andere reden en ze vinden toch onregelmatigheden in je installatie vraag ik mij af wat de consequentie is. Dit is misschien voor voor een nieuw topic 
Lees dit maar eens door.
https://www.independer.nl/opstalverzekering/info/dekking/zonnepanelen
Er zijn heel veel factoren, en een huur of koophuis scheelt ook.
Bij een lidmaatschap van een VVE ( koopappartement ) kan het verzekeren van "eigenaarsbelang "heel interessant zijn voor alle later aangebrachte zaken in en aan de woning.
Op zondag 26 april 2026 11:03:09 schreef Kodec:
Vorige week poste er iemand dat hij zijn zonnepanelen had aangesloten op zijn zekeringskast. Dit zonder REM (die ervoor zorgt dat je niet 'en het vermogen van je net + het vermogen van je zonnepanelen' ter beschikking hebt (ik heb daarop gewezen)).
ook hier, wat is het probleem?
in mijn vorige huis had ik een 3F 100A aansluiting, sinds 1964.
in 2015 valt een schoor recht op de meter tijdens verbouwingen en is het glas kapot. de netbeheerder komt mijn teller vervangen.
ik hoor die kerel ineens aan de telefoon zeggen: "neenee, dat is hier echt 100A, hier is niet gefoefelt in die meter".
bleek dus dat ik op papier 3x 25A had en in praktijk 3x100A had zitten.
de kabel van de straat naar het huis was NIET geschikt om 100A door te laten. nogthans ging dat al 50jaar goed en was de vorige eigenaar in die fabriek een weverij met zware machines.
na vele telefoontjes hebben we kunnen overeenkomen dat ik verlaag van 100A naar 63A zodat de kabel (op mijn kosten) niet vervangen moest worden. ik had zeker 63A nodig want mijn autobrug (12ton) had al een 40A aansluiting op zichzelf nodig. er was dus een kabel die het huis binnenkomt die zogezegd al overbelast was en toch 50jaar lang is die niet gesmolten.
mijn huis nu heeft een 3F aansluiting (dacht 50A maar nu met de digitale meter heb ik 63A). de hele kast is voorzien van 63A.
mijn zonnepanelen zijn 5KW of een 7A per fase. denk je echt dat mijn zekeringkast gaan smelten omdat er 70A 'zou kunnen' lopen.
ten eerste heb ik zoveel vermogen niet zitten om die 70A te laten lopen en ten tweede zou dat enkel kunnen op een moment dat de zonnepanelen ook vollop werken.
bijkomend zou dat vermogen dat zo gesplitst moeten zijn dat geenenkele fase overbelast werd.
want 65A en 2x 60A trekken zal de zekering er ook uit knallen.
ik weet ook wel dat een remautomaat het beste in de kast zit, en bij mij zit er ook eentje. maar de kans dat de boel afbrand omdat die geleiders die stroom niet aankunnen is nihil.
de kans dat er brand komt omdat een schroef niet goed is nagetrokken, acht ik veeeeeeeeeeeel hoger
Op zondag 26 april 2026 10:47:49 schreef Sine:
[...]Hahaha, Als ik soms naar je 'veel te dunne touwtjes met tape' constructies kijk dan sta er eerder van te kijken dat daar nog geen ... eeh ... ongeplande snelle deconstructies hebben plaatsgevonden, of ongewenste exothermische reacties
nogthans gebruik ik geen dunnere kabeltjes dan wat fabrikanten ook gebruiken in hun batterijen.
het verwonderd mij zelf dat vele ebikes van die auto insteek zekeringen hebben terwijl die maar tot 32V geschikt zijn. een 10S li-ion zit daar altijd boven, leeg of vol
staat er nogthans heel duidelijk op. dus hoe die fietsen een goedkeuring krijgen op 36V met een 32V zekering is me een raadsel
.
verder gebruik ik vaak opzettelijk dunne kabels om stroombegrenzend te kunnen werken. ik zou niet weten waar ik dunne kabels met tape gebruik. ik soldeer alles met krimpkous errond. als er tape zit, is dit meestal tegen scherpe randen of andere externe invloeden die kunnen beschadigen
nonius
set SCE to AUX.
verder gebruik ik vaak opzettelijk dunne kabels om stroombegrenzend te kunnen werken.
Wat ik ervan begrijp is dat het de zekering die de stroom moet begrenzen, niet een kabel.
En wil niet vervelend doen (anderman's projecten afzeiken is niet bon-ton), maar wat ik ervan heb gezien aan door u hier geplaatste foto's boezemt de mechanische constructie me alvast weinig vertrouwen in. Mocht er een keertje brand uitbreken en de verzekeraar dergelijke foto's in handen krijgen (via bijv. een openbaar forum als dit), dan vrees ik toch dat er een juridische strijd gaat ontstaan. De schijn (de indruk die het maakt op een leek zoals een rechter) heeft het alvast enorm tegen (denk aan de enorme kabelwirwar; de hoog-energetische accu's, apparaten en bedrading direct onder en tegen de brandbare glasgordijnen; de brandbare houten platen waar veel op gemonteerd zit; etc.)
Hou er rekening mee dat alles wat op een openbaar forum geplaatst wordt in principe ooit tegen u gebruikt kan worden door een toekomstige tegenpartij.
Op zondag 26 april 2026 13:15:51 schreef nonius:
[...]Wat ik ervan begrijp is dat het de zekering die de stroom moet begrenzen, niet een kabel.
hmmmm.... zekeringen begrenzen geen stroom. die laten stroom door, en als het teveel is laten ze dat NIET meer door. een zekering is de zwakste in de keten en moet de kabel beschermen.
wat ik bedoel met stroom begrenzen, is door de Ri van de kabel minder piek doorlaten. omdat er spanningsval optreed over de kabels.
mijn ebike bv, daar zit 2,5mm² op de draden tussen accu en bafang motor. daar loopt 20A en werkt prima. stukje draad is maar 60cm ofzo. maar het begrensd wel al aardig de stroom want ik krijg vlot 2-3V spanningsval bij vol motorvermogen.
en welke foto heb je dan gezien met een wirwar van kabels??? in dit topic de fotos met die UPS'en is minstens 10jaar geleden.
DIT is mijn huidige thuis batterij setup. die rode en blauwe kabels van omvormer naar die verdeelblok, dat is 4mm² draad. de omvormer zijn 300W max en hangen op een 36V li-ion (35-41V-). maximaal 8,5A dus.
linksboven in die computer case, hangt een witte anderson connector met de fabrieksoriginele kabels eraan. deze komen uit een UPS en zijn voorzien voor 50A (er loopt maximaal 4x 8,5A of 34A). in normaal gebruik staan er max 3 aan en zit de accu op 40V. dus een 30A.
ik zie geen houten plank of dergelijke. mijn originele test setup was op een plank gemonteerd, om te testen. die was beperkt in vermogen.
deze foto, van die 2 ups'en is ongeveer 15jaar geleden, kopieerde ik hier trouwens van op het forum.
dit was een test van de 2 ups om te zien hoelang ze op accu draaien.
de bovenste schakelt zowieso uit na 30min, of de accu nog vol is of niet.
deonderste staat nog in gebruik op mijn modem
daarna ben ik verhuisd en kwam die zwarte UPS met 2 batterijen en mijn internet modem hier op de vensterbank. tijdens verhuis dus in 2020.
die modem hangt nu op de muur, en die batterijen zitten ondergronds in een beton smeerput, omringt door beton (boven, onder, links, rechts).
ik heb trouwens geen gordijnen in huis, we hebben melkglasfolie tegen de ramen tegen inkijk.
huidige situatie is dit dus in de smeerput, met de beton erboven enzo. aan deze UPS hangt 100Ah aan lood accu's en hierop zit mijn internetmodem in huis aan gekoppelt. als die planken doorbranden dan valt de hele setup in het water (letterlijk want er staat water in die smeerput)
rechts op die lood accu ligt dus mijn raspberry server, direct op UPS
Op zondag 26 april 2026 16:51:58 schreef fcapri:
[...]hmmmm.... zekeringen begrenzen geen stroom. die laten stroom door, en als het teveel is laten ze dat NIET meer door.
Dat is toch stroom begrenzen wat die zekering doet?
Of bedoel je met begrenzen de functie van de CC in een labvoeding, dan snap ik wel hoe je het bedoelt.
Op zondag 26 april 2026 12:54:48 schreef fcapri:
[...]ik weet ook wel dat een remautomaat het beste in de kast zit, en bij mij zit er ook eentje. maar de kans dat de boel afbrand omdat die geleiders die stroom niet aankunnen is nihil.
de kans dat er brand komt omdat een schroef niet goed is nagetrokken, acht ik veeeeeeeeeeeel hoger
Idd, je bekabeling in de kast kan dat normaalgezien wel trekken. 6mm is voor 40A maar als je daar 50 A doorstuurd, over zo'n korte afstand, zou ok moeten zijn. Maaar, het is niet zoals het hoort dus niet verzekerd. Het zijn vooral de differentieels die geen grotere stromen aankunnen dan zijn nominale stroom. Als je diff's voozien zijn van de juiste amperage is er eigenlijk geen probleem.
Maar ik was helemaal niet kritisch naar jouw ofzo hoor?! Ik vroeg me gewoon af, wat met mensen die zelf hun elektronica objecten in elkaar knutselen en in het stopcontact steken. Als je huis afbrand omdat je zoon het een goed idee vond een kampvuur te bouwen in de slaapkamer... . Wat zegt de brandverzekering dan over die zelf in elkaar geknutselde objecten (die niets met de brand te maken hebben)
er moet een oorzakelijk verband zijn natuurlijk.
als jouw garage afbrand door de ebike zijn batterij, gaat de verzekering niet weigeren omdat jij bv een zelfbouw radiozender had op zolder.
als jij natuurlijk in je zekeringkast wat zekeringen overbrugged omdat ze altijd springen, en de brand begon in die zekeringkast, tja. dan trek je wel aan het kortste eind.
verzekeringen zullen misschien wel eens gaan zoeken, maar als de electriciteit gekeurd was en de brand begon toch in de zekeringkast, zal de verzekering gewoon uitbetalen. zoeken in een verbrand stukje koperdraad wordt ook al moeilijk als alles in de as ligt.
bij een huis waar ik een challet moest bij aansluiten moest ik schemas tekenen van de bestaande electriciteit. alle zekeringen eruit en 1 stopcontact in de badkamer bleef werken.
bleek dus dat de zekering van de badkamer altijd afsprong (vermoedelijk met een te zware electrische kachel erop), en ze hadden niet beter gevonden die kring rechtstreeks op de diff te hangen zonder zekering.
de diff schakelde ook niet uit via de testknop, tot we die uit de kast haalden
altijd in dienst geweest, aangelegd door een electricien uit de straat, EN met prijzen in 1998 die duurder waren dan ons toen we daar in 2021 werkten. we hebben de facturen gezien, schemas totaal niet in orde en overal maar gefoefelt. dat is dan via een electricien op factuur.
t zal de eerste niet zijn waar het huis afbrand hoor. en aangezien de electriciteit ooit gekeurd was, was er hier dus geen probleem.
Op zondag 26 april 2026 21:41:10 schreef fcapri:
er moet een oorzakelijk verband zijn natuurlijk.
als jouw garage afbrand door de ebike zijn batterij, gaat de verzekering niet weigeren omdat jij bv een zelfbouw radiozender had op zolder.
Ja, dat lijkt me logisch. Misschien is het een ander verhaal als de oorzaak moeilijk te achterhalen is en je hele woonkamer vol staat met zelf in elkaar geknutselde spullen..
verzekeringen zullen misschien wel eens gaan zoeken, maar als de electriciteit gekeurd was en de brand begon toch in de zekeringkast, zal de verzekering gewoon uitbetalen. zoeken in een verbrand stukje koperdraad wordt ook al moeilijk als alles in de as ligt.
Bij een geldige keuring is dat idd zo. Jammer genoeg wil een geldige keuring niet zeggen dat je huis veilig is.
Op de foto van de zekeringskast zie ik precies ook dat de 3 bovenste zekeringen gevoed worden door 2.5mm²? Alleszins bandietenwerk. Zoiets is wel degelijk oorzaak voor een brand.
Ik moet zelf soms ook wel 'creatief' zijn om een oud huis conform te krijgen maar veiligheid is wel het belangrijkste
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, met loodaccu's is het nog 1 ding. oude techniek die veilig is met juist gebruik. de brandjes door liion accu packs en apparaten is een stukje groter. als ik al zie wat er op t werk voorbij komt door dergelijke oorzaken. heb hier ook een stel loodaccu's staan met de nodige randapparatuur. maar bij parallel staande accu's heb ik er een zekering tussen zitten bij elke accu. jaren terug al eens gehad dat 1 accu ineens 1 cel in sluiting had liggen en wat opgewarmd was. de ups heeft een grote set, PV kabels eraan en anderson stekkers. die kan ik ook wisselen zonder de ups uit te hoeven schakelen. het DC systeem heeft een eigen set accu's in een krat gebouwd. de poolklemmen isoleer ik ook af, want als er iets op valt.. die krat ook weer op n anderson stekker en apart gezekerd veld.
Eens, ik vertrouw loodaccu's ook veel meer dan die li-ion dingen, zeker als ze groot zijn.
Alles isoleren en goed afzekeren is al een eerste vereiste.
OT--
Weer terug testman ? , we misten je al!
--end OT
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nou, ik had het hierboven al getikt en een paar dagen later rook ik in de ochtend weer zo'n typische eier lucht. de laadstroom was 2,75A en de zijwand van de krat met agm's was al best warm. 1 accu van 7,2Ah was dus deels in sluiting gevallen en een weerstand geworden. die ene accu losgemaakt en de laadstroom was in 2 min nog 0,015A. die accu was zo heet dat het ding niet meer vast te pakken was. stond ook helemaal bol. zag dat ik ze best lang niet meer heb getest op capaciteit, voorheen 1 a 2x per jaar. daar haalde ik doorgaans ook wel wat gaar spul mee eruit.
nu is de systeem voeding ook tevens de oplader, die kan 10A leveren. wel temperatuur gecompenseerd. voorheen stond er een druppel lader aan de agm set en een systeemvoeding die het vermogen leverde. diode ertussen en werkte prima. zei het dat als de agm's n keer helemaal leeg waren getrokken het lang duurde voor de boel weer geladen was, de druppel lader was 1A en er hing een paar honderd Ah aan agm aan.
Op maandag 4 mei 2026 18:48:01 schreef testman:
nou, ik had het hierboven al getikt en een paar dagen later rook ik in de ochtend weer zo'n typische eier lucht. de laadstroom was 2,75A en de zijwand van de krat met agm's was al best warm. 1 accu van 7,2Ah was dus deels in sluiting gevallen en een weerstand geworden. die ene accu losgemaakt en de laadstroom was in 2 min nog 0,015A. die accu was zo heet dat het ding niet meer vast te pakken was. stond ook helemaal bol. zag dat ik ze best lang niet meer heb getest op capaciteit, voorheen 1 a 2x per jaar. daar haalde ik doorgaans ook wel wat gaar spul mee eruit.nu is de systeem voeding ook tevens de oplader, die kan 10A leveren. wel temperatuur gecompenseerd. voorheen stond er een druppel lader aan de agm set en een systeemvoeding die het vermogen leverde. diode ertussen en werkte prima. zei het dat als de agm's n keer helemaal leeg waren getrokken het lang duurde voor de boel weer geladen was, de druppel lader was 1A en er hing een paar honderd Ah aan agm aan.
Merci om dat te melden. Ik heb 4 jaar geleeft op een zonnepaal en windmolen op mijn zeilboot met 200Ah AGM en hield dat wel in het oog maar niet extreem. Ook eens een half jaar aan een boei laten liggen. Ih heb een gezonde angst voor batterijen die kunnen branden dus info over voorvallen is altijd nuttig. Ik ben aan het zoeken waar ik mijn batterijen het best veilig kan zetten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Rotte-eier lucht is H2S.
In lage concentraties ruik je het. Het is zeer giftig en in de concentraties dat het gevaarlijk wordt, dan ruik je het niet meer!
Dus ALS je het ruikt, dan moet je dat direct als "laatste waarschuwing" interpreteren, want anders kan het zeer gevaarlijk worden. (als je wacht tot je het niet meer ruikt, ga je dood).
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op woensdag 6 mei 2026 12:01:59 schreef rew:
Rotte-eier lucht is H2S.In lage concentraties ruik je het. Het is zeer giftig en in de concentraties dat het gevaarlijk wordt, dan ruik je het niet meer!
Dus ALS je het ruikt, dan moet je dat direct als "laatste waarschuwing" interpreteren, want anders kan het zeer gevaarlijk worden. (als je wacht tot je het niet meer ruikt, ga je dood).
Ik kon het echt niet laten... 
Ik heb de laatste jaren continu last van winderigheid (zal waarschijnlijk te maken hebben met de leeftijd).
Ik heb via TV vernomen dat een gezonde volwassen man gemakkelijk tot 20 scheten/dag lost (geeft hij zelden toe), bij mij zal dat eerder 100/dag zijn (ook 's nachts)... (geef ik grif toe).
De meeste zijn zeer lawaaierig maar wel reukloos dus moet ik begrijpen dat mijn leven en dat van mijn echtgenote gevaar loopt?
Bestaan er meettoestellen (amazon/ali?) die een potentiëel gevaarlijk gehalte aan H2S kunnen meten?
Langs de andere kant is een scheet zonder geur maar de helft van het plezier, je kan dan niet meer nagenieten...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op dinsdag 2 juni 2026 18:55:55 schreef Turbokeu:
[...]Ik kon het echt niet laten...Bestaan er meettoestellen (amazon/ali?) die een potentiëel gevaarlijk gehalte aan H2S kunnen meten?
Langs de andere kant is een scheet zonder geur maar de helft van het plezier, je kan dan niet meer nagenieten...
Bij deze een sensor voor H2S
https://www.digikey.nl/nl/products/detail/dfrobot/SEN0568/24611135
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op dinsdag 2 juni 2026 19:22:17 schreef Paulinha_B:
of ook: https://pt.aliexpress.com/item/1005009063258406.html
Helaas een Portugal link van Ali, die mij als NL een pagina toont “niet leverbaar op uw locatie”
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op dinsdag 2 juni 2026 19:22:17 schreef Paulinha_B:
of ook: https://pt.aliexpress.com/item/1005009063258406.html
En verder de stille raad om niet te veel witte bonen te eten, ook niet in bereidingen zoals de Franse cassoulet of de Portugees/Braziliaanse feijoada 
Paulinha_B
Honourable Member
Helaas een Portugal link van Ali, die mij als NL een pagina toont “niet leverbaar op uw locatie”
s/pt/nl/g
Als die sensor gevonden is dan misschien een nieuw CO bouwpakket?
De Turbo-Scheten meter? 
Ik sluit mij wel aan bij turbokeu, geen honderden per dag, maar wel hele zware donderslagen waarna er geen muggen ( en mensen) meer te bekennen zijn in de omgeving. 
En het ging in dit topic over een UPS 
Paulinha_B
Honourable Member
Ik zal maar niet beginnen over het gedrag van mijn dikke darm, nadat een zeer charmante chirurge er een halve meter vantussen heeft gesneden...
benleentje
Golden Member
Op zondag 26 april 2026 16:51:58 schreef fcapri:
[...]hmmmm.... zekeringen begrenzen geen stroom. die laten stroom door, en als het teveel is laten ze dat NIET meer door.
Dat geld meer voor een automaat. Een zekering zelf is gewoon puur een weerstand en die begrenst de stroom en tijdens het smelten neemt de weerstand alleen maar toe. Maar met begrenzen bedoel ik hier meer dan bv een 16A de boel begrenst op ca max 900A. Terwijl er bij een automaat dat nog een heel stuk hoger kan liggen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 2 juni 2026 19:38:11 schreef Paulinha_B:
[...]
En verder de stille raad om niet te veel witte bonen te eten, ook niet in bereidingen zoals de Franse cassoulet of de Portugees/Braziliaanse feijoada
[offtopic]
Bizar, witte bonen hebben totaal geen effect op mijn darmen (t.t.z. niet meer als anders).
Gebakken ajuin, erwtensoep (snert) en gekookte eieren idem.
Ik herinner me wel, een aantal jaar geleden (2016?) tijdens een klein weekje Bretagne (Cancale), dat ik (geteld!) in totaal 96 oesters verorberd heb.
Op een dag zijn we in St. Malo Intramuros in een restootje gaan eten.
Cindy had een crêpe bretonne besteld (als hoofdschotel) en ik een 'Plat de mer du pêcheur royal) zeevruchtenschotel (oesters, grijze garnalen, zeewulken, clams, kokkels, krabbenpoten, messen, bigorneaux (kreukels)) met 3 verdiepingen (voor 2-3 personen!).
De garçon/serveur vroeg mij of hij mocht wachten om de zeevruchtenschotel te serveren.
Ik: Waarom? Mevrouw eet enkel de crêpe, zij eet geen zeevruchten...
Hij: Die zeevruchtenschotel is dus voor u alleen?
Ik: Ja, waarom?
Met ongelovige ogen heeft hij dus de schotel geserveerd, en na 3.5 uur was alles verorberd, op de overblijvende ijsblokjes na.
's Avonds, in het gehuurde vakantiehuis, hadden we voorzien om lekker vanuit de sofa van één of ander TV-programma te profiteren (op de slaapkamer was geen TV).
Op een bepaald moment kreeg ik erge aanvallen van winderigheid, zodanig dat we achterdeur en voordeur moesten openzetten en we in de gutsende regen probeerden adem te halen... 
Zo erg hebben we sindsdien gelukkig nooit meer meegemaakt...
Ik begrijp het nog steeds niet maar allebei hebben we na al die jaren nog steeds nare herinneringen aan die avond...
[ontopic]