Op vrijdag 17 april 2026 11:14:08 schreef fred101:
Ik heb net bij een vriend op zijn zeilboot gemeten (hij woont erop, ik woon op een motorboot) want hij gaat volgende week op reis en zal dan veel offgrid zijn. (en weet absoluut niets van electra)

Hij heeft een 100W flexibel zonnepaneeltje gekocht en we hebben even wat verbruikers gemeten. (ik kijk ook altijd naar de stroom) Toevallig ook naar zijn Victron inverter. Die trok 1,7A @ 12,7V zonder walstroom en zonder verbruikers. Ik heb mijn inverter niet gemeten maar die voelt altijd aardig warm aan. Die schakelt pas het inverter-deel in als de walstroom wegvalt. Maar het is nog een Chinees (zat bij de boot) , ik heb al een 1900W sinus omvormer/lader Victron klaar liggen. (die kreeg ik gratis omdat hij kapot was dus die heb ik gelijk gerepareerd)

Fijn leven, op een boot. De éénvoud, op een bepaalde manier.

Mijn installatie op mijn zeilboot gaat niet te vergelijken zijn met de meer uitgeruste zeilboten. Ik had bv geen koelkast (en natuurlijk ook geen warm water). Een inverter gebruikte ik nooit maar had er één in geval van nood. Alles werd dus van 12V omgevormd naar de gelijkspanning die nodig was voor meerdere toestellen (pc-verlichting-vhf-automatische piloot-bilgepomp-gps (en op het einde ook een AiS transponder/zender). Ik had een 200Ah park denk ik. Klein zonnepanneel van 45W en windmolentje. Alles werd ermee gevoed zonder problemen. Maar 6A was voor mij al veel toen. Mijn zonnepanneel bracht tot 4A binnen, de windmolen veel meer bij veel wind maar meestal niets.

Omvormer vind ik zowieso wel al wat zonde aangezien de meeste toestellen de spanning terug omvormen naar hun eigen gewenste spanning (pc-tv-radio-adaptors-ledverlichting- pff.. noem maar op) Op een boot kan je in principe zonder omvormer. Hangt er wat vanaf hoe luxueus het eraan toegaat :-)

Als je omvormer al warm wordt zonder ook maar enige belasting zou ik die zelf niet graag op mijn boot hebben staan. Victron is een degelijk merk, liever ééntje van hen :-)

Als veel een omvormer gebruitk zou ik iets degelijks nemen zoals je zelf zegt. Ik ken er niet veel van maar weet wel dat er veel verschil is :-)

Op een motorboot hoef je je waarschijnlijk niet druk te maken over voldoende energie?

Ah, bijna vergeten, ik had wel een generator haha. Zo eentje op naft voor in geval van nood. Kon ik de slijpschijf of boormachine gebruiken. Maar zelfs dat kan op batterij.

Op vrijdag 17 april 2026 08:40:52 schreef fred101:
Revado, is zo'n APC of ander merk actieve UPS ook een oplossing voor een boardnet, dan valt er niks uit als de walstroom wegvalt en ze zijn waarschijnlijk een stuk goedkoper te vinden tov bv Victron. Dan zou ik de accus eruit halen en ze op mijn boardaccus aansluiten. 1 net voor het woondeel een 1 voor de stuurhut. (Mijn inverter is maar 600W dus ik wilde hem gaan vervangen als ik de boel ga her-bedraden.

Kodec, zie ik daar the art of electronics op tafel liggen ?

Ja dat kan zeker.
Dat is wat ik hier in de woonflat ook doe, internetspul, cameraserver, telefooncentrale en wat cruciale deurbesturingen , liftalarmeringen etc draaien op die APC 3000.
PM maar even.

ik zou persoonlijk al eens wat halfgeleiders gaan nameten die in dat circuit hebben gezeten van de kortsluiting.
Diodes en fets kan je al nameten zonder scope. kapot is het toch, dus veel kan er niet foutlopen. in het ergste geval koop je dan een nieuw mainboard of zoek je weer zo een 'afgeschreven' ups.

ik heb ook al met een aantal UPS gespeeld en heb nu een hele kleine draaien (600W) waar een heleboel externe accu's aan hangen. die ups houd 1 lamp, de wifi modem en mijn raspberry servers in de lucht. heb al 8uur zonder stroom overbrugged. maar de mijne is voor stroomuitval over te nemen, niet om elke dag op te draaien op accu.
origineel zat de accu IN de ups, nu zijn de batterijen een aantal keer groter dan de UPS (ongeveer 100Ah aangesloten nu ipv 7Ah)
https://www.circuitsonline.net/forum/file/125578/forum-post

ik heb nog een aantal 1000W UPS liggen van APC die ik niet gebruik. die hebben immers een standby verbruik van 50W en daar werken we niet meer mee
https://www.circuitsonline.net/forum/file/81081/forum-post

Op vrijdag 17 april 2026 20:51:32 schreef fcapri:
ik zou persoonlijk al eens wat halfgeleiders gaan nameten die in dat circuit hebben gezeten van de kortsluiting.
Diodes en fets kan je al nameten zonder scope. kapot is het toch, dus veel kan er niet foutlopen. in het ergste geval koop je dan een nieuw mainboard of zoek je weer zo een 'afgeschreven' ups.

ik heb ook al met een aantal UPS gespeeld en heb nu een hele kleine draaien (600W) waar een heleboel externe accu's aan hangen. die ups houd 1 lamp, de wifi modem en mijn raspberry servers in de lucht. heb al 8uur zonder stroom overbrugged. maar de mijne is voor stroomuitval over te nemen, niet om elke dag op te draaien op accu.
origineel zat de accu IN de ups, nu zijn de batterijen een aantal keer groter dan de UPS (ongeveer 100Ah aangesloten nu ipv 7Ah)
[afbeelding]

ik heb nog een aantal 1000W UPS liggen van APC die ik niet gebruik. die hebben immers een standby verbruik van 50W en daar werken we niet meer mee
[afbeelding]

Mooi batterijparkje heb je daar :-) Hoeveel verbruik je dan met je wifi modem en raspberry servers + lamp? En weet je het standby verbruik van die kleinere UPS? 50W Stanby s veel hé. Maar ik kan er momenteel nog mee leven.

Ik ben momenteel actief aan het zoeken naar vervang UPS'n. Maar je geeft me moed om misschien toch ook eens te beginnen meten..
Die APC's die je daar hebt hebben dezelfde interface als diegenen hier wat ik wel interessant vind. Wat zou je er nog voor willen hebben?

dat batterijpark is niks.
dat is backup om mijn webserver en wifi in de lucht te houden.
vroeger niet zo kritisch (website gaat maar even offline nu), maar hedentendage extreem kritisch aangezien mijn 2 zelfbouw thuis batterij daar nu ook mee draaien.

dit is mijn zelfbouw thuis batterij
https://www.circuitsonline.net/forum/file/131144/forum-post-1.5x

4 simpele micro inverters van zonnepanelen, een besturingsprint met 8relais en een ESP8266 en wat li-ion laders.

als jij ook zoiets wil bouwen, zou ik heel dat UPS gedoe laten vallen, en gewoon via batterij de stroom opwekken dat momenteel in je huis draait. veel eenvoudiger en zal langer meegaan dat dat lood gedoe met je ups.

een UPS is gebouwd om 'in nood' in te grijpen en stroom te voorzien en niet om dagelijks een deel apparaten te voeden op accustroom. ik gok dat die na 10-20cycles de brui er aan geeft en de lood accu's afkeurd als 'versleten'.

ik overweeg nu nog om een 3de thuis batterij te bouwen op 24V lifepo en dan zou ik met zo een APC ups in absolute nood ook in eilandbedrijf kunnen gaan door die UPS aan de 24V thuis accu te koppelen

Intrigerend, je post :) Ik moet nog even bij mijn oldtimer blijven om het te kunnen afronden.

Waarschijnlijk stap ik na mijn UPS experiment over op het volgende. Of probeer ik li-ion batterijen te gebruiken ipv dat lood (wetende dat andere laadeigenscheppen heeft). Ik schat wel dat ik een jaar of 2 verder kan met loodbatterijen/agm/gel whatever maar het is een experiment. Het lijkt ook dat deze oudere UPS er mee kan leven dat er buiten zijn eigen laadprotocol om geknoeid wordt met de batterijen :-) Tot zover was hij enkel wat in de war met hoe vol de batterijen waren (altijd leeg volgens hem). Dus ik verwacht ook niet dat hij na 20 cycli gaat zeggen 'en nu is het genoeg geweest'

Dat is nog allemaal te ontdekken. Lang leven de experimenten.
Ik zal je PM'n ivm de UPS die je nog hebt staan.

ik heb verschillende APC gehad.
mijn kleine witte is zelf ontploft toen ik die opstartte met een 24Ah accu ipv zijn originele 7Ah (waarschijnlijk kan die accu meer kortsluitstroom leveren en is de electronica daar niet op voorzien).
https://www.circuitsonline.net/forum/view/123201#highlight=ups

deze apc was ook een ramp. na 30min schakelde die zowieso uit. of de accu nu vol of leeg was boeide niet.

heb dan die kleine zwarte gevonden en die meet effectief de accu spanning. prima ding en een 7W sluipverbruik dacht ik
https://www.circuitsonline.net/forum/file/60165/forum-post-1.5x

heeft nog rechtstreeks aan de modem gehangen ook
https://www.circuitsonline.net/forum/file/81080/forum-post

maar zit nu verwerkt in de huis electriciteit. een aantal stopcontacten door het huis hangen aan die UPS en ik heb er veel accu capaciteit bij gezet. prima ding dat al zeker 10jaar zonder problemen werkt.

die 1000W dingen zijn ook prima, werken op 24V en makkelijk te beinvloeden. alleen dat sluip verbruik dus. met 2 is dat 100W of 2,4KWh op een dag.
op jaarbasis dus bijna 900kwh om loodaccu's op te stoken.
inschakelen bij stroompanne in eilandbedrijf is nog handig. met 1000W kan ik nogwel wat doen en die 24V lifepo's zal er toch staan als thuis batterij (maar die werkt niet meer als de netspanning wegvalt)

Jij jhebt overal wel wat APC'tjes staan precies :-) Daar leer ik wel uit dat de ene ups de andere niet is! Het lijkt erop dat wat ik hier had staan best wel goed functioneerde dan. Behalve het hoge verbruik in idle stand.

Mijn sluipverbruik hier thuis hou ik op 25W momenteel

[Bericht gewijzigd door Kodec op (22%)]

apc is een budget merk. de ene is goed, de andere is waardeloos.

gooien we op het werk allemaal buiten. denk dat ze nu op eaton draaien (ook al van afgevoerd maar wou die niet omdat ze op 8x 12V batterijen draaien).

zowieso moet de uwe ook te fixen zijn. ergens een fet die gesneuveld is of een meetweerstand die afwijkt in waarde. misschien een diode in sluiting...

[Bericht gewijzigd door fcapri op (62%)]

Op vrijdag 17 april 2026 22:23:37 schreef fcapri:
apc is een budget merk. de ene is goed, de andere is waardeloos.

gooien we op het werk allemaal buiten. denk dat ze nu op eaton draaien (ook al van afgevoerd maar wou die niet omdat ze op 8x 12V batterijen draaien).

zowieso moet de uwe ook te fixen zijn. ergens een fet die gesneuveld is of een meetweerstand die afwijkt in waarde. misschien een diode in sluiting...

Ik wist niet dat APC een budgetmerk is. Hetgeen ik hier heb lijkt kwalitatief.

Je geeft me moed om toch eens te beginnen meten. Wie weet. Stel dat ik dat terug zou kunnen doen werken zie je mij wel een vreugde dansje maken :-)

als je die loodbatterijen gaat leegtrekken, gaat de Ri ook verschrikkelijk stijgen. en intelligente UPS'en keuren de batterijen dan af in een selftest.

daarom zou ik nooit met lood een thuis batterij bouwen. en die lood ups'en voorzien van iets lithium based batterijen is ook af te raden.

echt absoluut basic systeem voor een thuis batterij te bouwen:
2 smart plugs en een grote batterij.
in de ene smartplug een lader voor die accu
in de 2de smartplug een zonnepaneel inverter waar die accu aan hangt.
overdag als er zonnestroom is (of lage energieprijs) de laad smartplug inschakelen.
savonds de inverter plug inschakelen.

je werkt al met arduino/ESP: je kan daarmee 2 relais schakelen waar een stopcontact aan hangt.
zo begon trouwens mijn eerste thuis batterij ook.
het was een ebike accu tester en ik wou overdag de accu opladen met zonnestroom, en savonds de accu testen door ze met een 250W inverter te belasten.

dit is gewoon geautomatiseerd geworden en met een grotere accu :-)
en in een volgende versie zijn er dan meerdere inverters gekomen zodat ik 300W-600W-900 en 1200W kan terug leveren aan het huis (en ook meerdere laders, 2A-5A-10A-20A die dan samen tot 37A kunnen opladen op 36V).

met als grote voordeel dat ik niet vast hang aan die ene kring.
als mijn accu teruglevert, kan zowel mijn wekkerradio, en mijn pc erop draaien

Ze zijn best redelijk gebouwd.

Maar, verder zijn het energieverslindende accu-kokers van een fabrikant waarvan de naam helaas zo ongeveer het synoniem geworden is voor 'UPS'

Zelf heb ik er een aantal in beheer (gehad) en ben blij dat ik er steeds minder hoef bij te houden.
Voor thuis zou ik die dingen absoluut niet willen hebben, al was het maar omwille van het flinke sluipverbruik wat je introduceert met zo'n ding en dat (zeker in de oude modellen) de accu's letterlijk tot snot gekookt worden. Tot op het punt dat je ze nog niet meer uit de behuizing krijgt.

Gezien men hier in de buurt aan de verschillende aan het upgraden is komt het de laatste tijd nogal eens voor dat eventjes (minuut of 10-20) de spanning weg is. Dus heb ik tegenwoordig ook weer een UPS-je draaien.

Dat is een MGE doos(je) (600VA) met slecht 3a4W sluipverbruik. Voor thuis lijkt me dat een veel logischere keuze.
Geen echte sinus, geen online-ups ,en de accu waarschijnlijk ook niet galvanisch gescheiden van het net (al heb ik dat nooit nagemeten)

Ik weet dat een UPS niet de beste thuisbatterijsetting gaat opleveren. Velen zijn mij waarschijnlijk al voorgegaan in dit soort projectjes. Het interessante eraan momenteel vind ik wel dat ik zonder onderbreking kan overschakelen van nettroom op batterijgeleverde stroom en vise versa. Volledig geautomatiseerd. Het zou wel een idee zijn de APC enkel te laten opstarten wanneer er voldoende gebruik gevraagd wordt om het rendement redelijk te houden. Bv bij een vraag van meer dan 120W ofzo laten opstarten.

Sluipverbruik en zelftest gaat er niet zijn want de APC laad zijn eigen batterijen niet op en de APC zal volledig uit staan wanneer er geen verbruik gevraagd wordt. Maar zoals jullie aanhalen is het niet efficient en zijn er veel betere oplossingen! Bedankt voor alle input.

Ik dacht dit project toch een tijd te testen en zien hoever ik zou geraken met die batterijen. Maar als die om het jaar of 2 gewisseld moeten worden is het totaal nutteloos (wat waarschijnlijk zo gaat zijn). Ik heb 4 jaar op zeilboot geleeft, zelden met walstroom dus heb wel een idee van hoe het zou kunnen lopen.

Alle tips en input brengt me wel veel meer weisheid over hoe die UPS'n werken en wat dus de downsite ervan is. Het zal van UPS tot UPS afhangen wat ik ermee kan doen.

Op vrijdag 17 april 2026 22:31:50 schreef fcapri:

dit is gewoon geautomatiseerd geworden en met een grotere accu :-)
en in een volgende versie zijn er dan meerdere inverters gekomen zodat ik 300W-600W-900 en 1200W kan terug leveren aan het huis (en ook meerdere laders, 2A-5A-10A-20A die dan samen tot 37A kunnen opladen op 36V).

met als grote voordeel dat ik niet vast hang aan die ene kring.
als mijn accu teruglevert, kan zowel mijn wekkerradio, en mijn pc erop draaien

Ken je het rendement van jouw opstelling?

Op vrijdag 17 april 2026 22:34:24 schreef Sine:

Dat is een MGE doos(je) (600VA) met slecht 3a4W sluipverbruik. Voor thuis lijkt me dat een veel logischere keuze.

3a4W sluipverbruik is wel schappelijk! Ik hou mijn sluipverbruik momenteel thuis op 25W. Maar, die UPS gaat dus niet aan of standby staan tenzij hij als omvormer gebruikt wordt.

Zoals al gezegd, dat schakelen gaat je dus niet lukken.
De software van die apparaten is nogal eigenwijs.
Als je die ups af wil schakelen dan moet je echt een knop vasthouden en wachten en bevestigen en dergelijke.
Dan zou je de remote aansturing misschien kunnen gebruiken, daar is een insteekkaartje voor.
Maar misschien kan je de omvormer wel los laten werken, het is het uitzoeken waard.= dus benieuwd naar de bevindingen.
Ik ga iig even kijken voor je zoals afgesproken per mail.

Op zaterdag 18 april 2026 08:35:52 schreef revado:
Zoals al gezegd, dat schakelen gaat je dus niet lukken.
De software van die apparaten is nogal eigenwijs.
Als je die ups af wil schakelen dan moet je echt een knop vasthouden en wachten en bevestigen en dergelijke.
Dan zou je de remote aansturing misschien kunnen gebruiken, daar is een insteekkaartje voor.
Maar misschien kan je de omvormer wel los laten werken, het is het uitzoeken waard.= dus benieuwd naar de bevindingen.
Ik ga iig even kijken voor je zoals afgesproken per mail.

Daarmee dat ik content was met deze UPS. Geen digitaal scherm maar aan en uit knoppen. Deze worden door de geschreven logica en relais aan en uitgezet. En zoals ik nu ook bijleer, blijkbaar deed deze ups niet moeilijk door mijn interventies.

Bedankt om te gaan kijken voor de UPS'n dat je nog hebt liggen!

persoonlijk denk ik dat het slijtage van jouw loodbatterijen te duur uitkomt. wat kost zo een accu?

https://drogisterijplus.nl/product/rebel-gel-accu-12v-17ah-onderhoudsv…
12V 17Ah kost 34€, 2stuks dus 68€.
24V 17Ah is 0.4kWh. 50% leegtrekken voor lood levert je 0.2kWh op. bespaarde electriciteit 0,6€ per cycle. hoelang gaan ze leven? 100 laadbeurten? 300 laadbeurten?

li-ion of lifepo zou beter zijn.
Lifepo: bij 50% ontlading (30-80%) zou je met gemak 5000-6000 laadbeurten halen.
https://jmbatteries.com/products/25-6v-20ah-35ah-50ah-100ah-150ah-200a…
hier een lifepo 25V 20Ah. dat is 500Wh waar je dan 250Wh bruikbaar uithaalt. kostprijs 125€.
besparing van 0.75€ per laadcycle. op 166cycles heb je ze terug verdient.

maar dan blijft nog, hoelang kan je op UPS draaien? met 0,25kWh bruikbare energie, dat is 500W gedurende 30min, of 250W gedurende een uurtje. dat ding is ook niet gemaakt om 3uur lang 500W te leveren, die is gebouwd om 20-30min zijn vermogen te leveren zodat de aangesloten apparatuur kan uitschakelen

doe verder met je project als je deze print weer aan de praat krijgt, maar kijk voor de toekomst ook eens naar een 24V lifepo accu ofzo. aangezien je toch extern oplaad en niet via UPS kan je er dan gewoon een lifepo lader aan hangen

Op zaterdag 18 april 2026 08:29:24 schreef Kodec:

Ken je het rendement van jouw opstelling?

nope, boeit weinig. ding doet niks als de boel niet draait.

ik heb er een ESP8266 op zitten en die draait een webserver.
verbruikt vermoedelijk 100mA op 5V, dat is 0,5W.

als er zonnestroom is (overschot eigenlijk), schakelt die relais in. dan loopt het verbruik op, maar dat is al op overschot, dus boeit weinig.
de laders zijn gewoon 36V li-ion laders. verschillende van 2-4 en 5A parallel geschakelt via relais. van die relais verwacht ik niet veel dat ze verbruiken. even in de specs gekeken en dat zou 0,9W zijn per relais. heb tot 8 relais zitten maar die draaien niet gelijktijdig. met 4relais max tegelijk aan zit ik dan op 4W max.
efficientie van de li-ion laders weet ik niet. vermoedelijk 85-95%

tot zover het opladen dus.

voor terug te leveren draai ik op enphase IQ7 en IQ8. enphase zou een rendement hebben van 97%.
dus op 300W terugleveren verlies ik dan 9W.
op 1200W terugleveren (4 inverters) verlies ik 36W. dat verlies is acceptabel en komt zowieso al uit gratis stroom die in de accu's zat.

ik heb nog gekozen voor een li-ion accu omdat die
1)goedkoper zijn
2)meer capaciteit dan lifepo.

nadeel is dat ze na 1000-1500 laadbeurten versleten zijn.
ik ontlaad ook maar 50% om ze extra lang te kunnen houden.

36V 188Ah koste mij 500€. 50% ontlading is dan 3.3kWh. een besparing van 1€ per cycle.
na 500 cycles heb ik de accu terug verdient, daarna is het winst. als ze 5-8jaar meegaat, en een 1500cycles heb gedaan, zou ze mij een 1000€ hebben opgebracht.

1 accu is leeg, de andere levert nog 300W nu. regenachtige dag in belgie
de lege heeft 27403sec op 300W terug geleverd en 9442sec met 600W (7.6uur aan 300W is 2.2kwh en nog eens 2.6uur dat er extra 300W werd geleverd of 1,5kWh. samen 3.7kwh wat eigenlijk niet mag. de accu had moeten stoppen op 40% ipv 25%. er loopt wat fout dus bij afschakelen op 40%)

Op zaterdag 18 april 2026 09:16:31 schreef fcapri:
persoonlijk denk ik dat het slijtage van jouw loodbatterijen te duur uitkomt. wat kost zo een accu?

24V 17Ah is 0.4kWh. 50% leegtrekken voor lood levert je 0.2kWh op. bespaarde electriciteit 0,6€ per cycle. hoelang gaan ze leven? 100 laadbeurten? 300 laadbeurten?

Dat is dan ook nog eens de meest waardeloze accu die je kunt vinden.

Yuasa, sonnenschein of panasonic, andere merken brand ik m'n vingers niet meer aan.

Verder heb je compleet gelijk. SLA accu's zijn niet geschikt voor een toepassing waar ze een hoop laad-ontlaad cycli zien.

Op zaterdag 18 april 2026 09:16:31 schreef fcapri:

li-ion of lifepo zou beter zijn.
Lifepo: bij 50% ontlading (30-80%) zou je met gemak 5000-6000 laadbeurten halen.
https://jmbatteries.com/products/25-6v-20ah-35ah-50ah-100ah-150ah-200a…
hier een lifepo 25V 20Ah. dat is 500Wh waar je dan 250Wh bruikbaar uithaalt. kostprijs 125€.
besparing van 0.75€ per laadcycle. op 166cycles heb je ze terug verdient.

maar dan blijft nog, hoelang kan je op UPS draaien? met 0,25kWh bruikbare energie, dat is 500W gedurende 30min, of 250W gedurende een uurtje. dat ding is ook niet gemaakt om 3uur lang 500W te leveren, die is gebouwd om 20-30min zijn vermogen te leveren zodat de aangesloten apparatuur kan uitschakelen

doe verder met je project als je deze print weer aan de praat krijgt, maar kijk voor de toekomst ook eens naar een 24V lifepo accu ofzo. aangezien je toch extern oplaad en niet via UPS kan je er dan gewoon een lifepo lader aan hangen

[...]

nope, boeit weinig. ding doet niks als de boel niet draait.

ik heb er een ESP8266 op zitten en die draait een webserver.
verbruikt vermoedelijk 100mA op 5V, dat is 0,5W.

als er zonnestroom is (overschot eigenlijk), schakelt die relais in. dan loopt het verbruik op, maar dat is al op overschot, dus boeit weinig.
de laders zijn gewoon 36V li-ion laders. verschillende van 2-4 en 5A parallel geschakelt via relais. van die relais verwacht ik niet veel dat ze verbruiken. even in de specs gekeken en dat zou 0,9W zijn per relais. heb tot 8 relais zitten maar die draaien niet gelijktijdig. met 4relais max tegelijk aan zit ik dan op 4W max.
efficientie van de li-ion laders weet ik niet. vermoedelijk 85-95%

tot zover het opladen dus.

voor terug te leveren draai ik op enphase IQ7 en IQ8. enphase zou een rendement hebben van 97%.
dus op 300W terugleveren verlies ik dan 9W.
op 1200W terugleveren (4 inverters) verlies ik 36W. dat verlies is acceptabel en komt zowieso al uit gratis stroom die in de accu's zat.

ik heb nog gekozen voor een li-ion accu omdat die
1)goedkoper zijn
2)meer capaciteit dan lifepo.

nadeel is dat ze na 1000-1500 laadbeurten versleten zijn.
ik ontlaad ook maar 50% om ze extra lang te kunnen houden.

36V 188Ah koste mij 500€. 50% ontlading is dan 3.3kWh. een besparing van 1€ per cycle.
na 500 cycles heb ik de accu terug verdient, daarna is het winst. als ze 5-8jaar meegaat, en een 1500cycles heb gedaan, zou ze mij een 1000€ hebben opgebracht.

1 accu is leeg, de andere levert nog 300W nu. regenachtige dag in belgie
de lege heeft 27403sec op 300W terug geleverd en 9442sec met 600W (7.6uur aan 300W is 2.2kwh en nog eens 2.6uur dat er extra 300W werd geleverd of 1,5kWh. samen 3.7kwh wat eigenlijk niet mag. de accu had moeten stoppen op 40% ipv 25%. er loopt wat fout dus bij afschakelen op 40%)

Bedankt voor je uitgebreide anaylse en kostenberekening :-)
Ik ga overschakelen op li-ion of lifepo. Dan enkel nog bekijken of de spanningen van zo'n batterij door een UPS aanvaard gaan worden. Laden door de UPS zal sowieso uit den boze zijn. Ik moet het nog bekijken. Eerst terug een werkende UPS hebben en huidig project verder zetten.

Je hebt een paar punten aangehaald die ik meeneem in het verhaal. Bedankt.

Op zaterdag 18 april 2026 09:43:54 schreef Sine:
[...]
Dat is dan ook nog eens de meest waardeloze accu die je kunt vinden.

Yuasa, sonnenschein of panasonic, andere merken brand ik m'n vingers niet meer aan.

Verder heb je compleet gelijk. SLA accu's zijn niet geschikt voor een toepassing waar ze een hoop laad-ontlaad cycli zien.

Dat is zo, jullie halen het beiden nog eens aan, loodbatterij is niet de oplossing voor een thuisbatterij, I know.

Op vrijdag 17 april 2026 21:48:55 schreef fcapri:
dat batterijpark is niks.
dat is backup om mijn webserver en wifi in de lucht te houden.
vroeger niet zo kritisch (website gaat maar even offline nu), maar hedentendage extreem kritisch aangezien mijn 2 zelfbouw thuis batterij daar nu ook mee draaien.

dit is mijn zelfbouw thuis batterij
[afbeelding]

4 simpele micro inverters van zonnepanelen, een besturingsprint met 8relais en een ESP8266 en wat li-ion laders.

als jij ook zoiets wil bouwen, zou ik heel dat UPS gedoe laten vallen, en gewoon via batterij de stroom opwekken dat momenteel in je huis draait. veel eenvoudiger en zal langer meegaan dat dat lood gedoe met je ups.

een UPS is gebouwd om 'in nood' in te grijpen en stroom te voorzien en niet om dagelijks een deel apparaten te voeden op accustroom. ik gok dat die na 10-20cycles de brui er aan geeft en de lood accu's afkeurd als 'versleten'.

ik overweeg nu nog om een 3de thuis batterij te bouwen op 24V lifepo en dan zou ik met zo een APC ups in absolute nood ook in eilandbedrijf kunnen gaan door die UPS aan de 24V thuis accu te koppelen

Ik vraag mij af hoe jij kijkt naar brandgevaar en brandverzekering. Zelfgebouwde thuisbatterijen die nie gekeurd zijn gaat de verzekeringsmaatschappij sowieso gebruiken om niet uit te betalen. Heb jij daar al over nagedacht?

tja, wat gaan ze dan zeggen over een ebike dat hier in de garage staat? of 2-3 ... 20 stuks.

mijn thuis batterij is gebouwd met
accu 1:
een aantal ebike batterijen aan elkaar geknoopt,
een ebike lader eraan van 4A gestuurd via 1 relais,
een enphase IQ7 omvormer van 240W gestuurd via 1 relais,
en dat alles in een stopcontact.

of ik steek die accu in de ebike, hang zijn lader eraan via een smartplug die gestuurd wordt vanuit de P1. zelfde brandgevaar.

accu2: een 36V 188Ah accu in een metalen ladenkast en BMS,
een aantal ebike laders parallel gestuurd via 4 relais,
een aantal enphase IQ7+ omvormers parallel gestuurd via 4 relais.

wat als ik nu mijn 4 ebikes, volledig origineel, met hun eigen laders in een smartplug stopcontact steek, waarbij die smartplugs gestuurd worden vanuit mijn P1 meter.

100W injectie: 1 fiets opladen
200W injectie: 2 fietsen opladen
...

dat is IDENTIEK hetzelfde als wat ik zelf gemaakt heb. ALLE onderdelen die ik gebruik (ebike laders en micro omvormers) hebben allemaal hun eigen keuring. ik plug ze gewoon in de 230V via een relais, meer niet. ik schakel ook niet de DC stromen naar de accu, maar gewoon de 230V.

ik heb ook een 4tal oldtimers in de loods staan, gaat de verzekering die gebruiken om aan te tonen dat zij de loods in brand staken? er staat ook een laptop en muziek installatie. en dat zit allemaal met de stekker in het stopcontact
....

er zijn zovele manieren dat die loods kan afbranden. ik kan ook mijn soldeerbout vergeten afzetten savonds.
stel dat ik morgen een marstek venus stekker batterij koop, die in de garage zet en de stekker insteek. wat is het verschil met mijn zelfbouw?

ik denk dat de brandverzekering bij u ook ferme ogen zal trekken, als je het display 6meter verder zet met verlengde draden, en een transfo verlengd en onder de dakgoot geplaatst.
zolang je een beetje weet wat je doet, valt het brandgevaar wel mee.

mijn thuis batterij is gestuurd met ESP. die stopt met leegtrekken onder de 40% en stopt met opladen boven de 90%. zelf al loopt dat volledig fout, de laders zijn ook li-ion laders die stoppen op 42V.
de omvormers zijn IQ7 die stoppen op 20V, en zowieso zal het BMS ook ingrijpen onder de 30V en boven de 42V. er moeten al 3 dingen foutlopen voorhet echt fout kan (ESP crashed, li-ion laders stoppen niet en BMS grijpt niet meer in)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

Op zondag 26 april 2026 10:29:44 schreef fcapri:
tja, wat gaan ze dan zeggen over een ebike dat hier in de garage staat? of 2-3 ... 20 stuks.

Hahaha, Als ik soms naar je 'veel te dunne touwtjes met tape' constructies kijk dan sta er eerder van te kijken dat daar nog geen ... eeh ... ongeplande snelle deconstructies hebben plaatsgevonden, of ongewenste exothermische reacties ;)

Begrijp me niet verkeerd. De velen weten de risico's van slechte contacten, te dunne gelijders, verlende snoeren, ductape en weet ik wat niet allemaal. Maar stel dat je huis afbrand door iets dat er niets mee te maken heeft en de verzekeringsmaatschappij vind bv een zelfontworpen versterker in je huis, of andere zelfontworpen en zelf in elkaar gestoken projecten. Gaan ze daar dan moeilijk over doen?

Als je huis afbrand door zelf inelkaar geknutselde ontwerpen lijkt het me logisch dat ze niet tussne beiden gaan komen. Vorige week poste er iemand dat hij zijn zonnepanelen had aangesloten op zijn zekeringskast. Dit zonder REM (die ervoor zorgt dat je niet 'en het vermogen van je net + het vermogen van je zonnepanelen' ter beschikking hebt (ik heb daarop gewezen)).

Maar als je huis afbrand door een andere reden en ze vinden toch onregelmatigheden in je installatie vraag ik mij af wat de consequentie is. Dit is misschien voor voor een nieuw topic :-)

Lees dit maar eens door.
https://www.independer.nl/opstalverzekering/info/dekking/zonnepanelen

Er zijn heel veel factoren, en een huur of koophuis scheelt ook.
Bij een lidmaatschap van een VVE ( koopappartement ) kan het verzekeren van "eigenaarsbelang "heel interessant zijn voor alle later aangebrachte zaken in en aan de woning.

Op zondag 26 april 2026 11:03:09 schreef Kodec:
Vorige week poste er iemand dat hij zijn zonnepanelen had aangesloten op zijn zekeringskast. Dit zonder REM (die ervoor zorgt dat je niet 'en het vermogen van je net + het vermogen van je zonnepanelen' ter beschikking hebt (ik heb daarop gewezen)).

ook hier, wat is het probleem?

in mijn vorige huis had ik een 3F 100A aansluiting, sinds 1964.
in 2015 valt een schoor recht op de meter tijdens verbouwingen en is het glas kapot. de netbeheerder komt mijn teller vervangen.
ik hoor die kerel ineens aan de telefoon zeggen: "neenee, dat is hier echt 100A, hier is niet gefoefelt in die meter".
bleek dus dat ik op papier 3x 25A had en in praktijk 3x100A had zitten.
de kabel van de straat naar het huis was NIET geschikt om 100A door te laten. nogthans ging dat al 50jaar goed en was de vorige eigenaar in die fabriek een weverij met zware machines.
na vele telefoontjes hebben we kunnen overeenkomen dat ik verlaag van 100A naar 63A zodat de kabel (op mijn kosten) niet vervangen moest worden. ik had zeker 63A nodig want mijn autobrug (12ton) had al een 40A aansluiting op zichzelf nodig. er was dus een kabel die het huis binnenkomt die zogezegd al overbelast was en toch 50jaar lang is die niet gesmolten.

mijn huis nu heeft een 3F aansluiting (dacht 50A maar nu met de digitale meter heb ik 63A). de hele kast is voorzien van 63A.
mijn zonnepanelen zijn 5KW of een 7A per fase. denk je echt dat mijn zekeringkast gaan smelten omdat er 70A 'zou kunnen' lopen.

ten eerste heb ik zoveel vermogen niet zitten om die 70A te laten lopen en ten tweede zou dat enkel kunnen op een moment dat de zonnepanelen ook vollop werken.
bijkomend zou dat vermogen dat zo gesplitst moeten zijn dat geenenkele fase overbelast werd.
want 65A en 2x 60A trekken zal de zekering er ook uit knallen.

ik weet ook wel dat een remautomaat het beste in de kast zit, en bij mij zit er ook eentje. maar de kans dat de boel afbrand omdat die geleiders die stroom niet aankunnen is nihil.
de kans dat er brand komt omdat een schroef niet goed is nagetrokken, acht ik veeeeeeeeeeeel hoger

Op zondag 26 april 2026 10:47:49 schreef Sine:
[...]

Hahaha, Als ik soms naar je 'veel te dunne touwtjes met tape' constructies kijk dan sta er eerder van te kijken dat daar nog geen ... eeh ... ongeplande snelle deconstructies hebben plaatsgevonden, of ongewenste exothermische reacties ;)

nogthans gebruik ik geen dunnere kabeltjes dan wat fabrikanten ook gebruiken in hun batterijen.
het verwonderd mij zelf dat vele ebikes van die auto insteek zekeringen hebben terwijl die maar tot 32V geschikt zijn. een 10S li-ion zit daar altijd boven, leeg of vol

staat er nogthans heel duidelijk op. dus hoe die fietsen een goedkeuring krijgen op 36V met een 32V zekering is me een raadsel
https://media.rs-online.com/F7874110-01.jpg.

verder gebruik ik vaak opzettelijk dunne kabels om stroombegrenzend te kunnen werken. ik zou niet weten waar ik dunne kabels met tape gebruik. ik soldeer alles met krimpkous errond. als er tape zit, is dit meestal tegen scherpe randen of andere externe invloeden die kunnen beschadigen