Ik heb een schaar- poetsbrug die spontaan de geest gegeven heeft. Ik dacht dat de startcondensator stuk zou zijn maar na vervanging blijft hij het niet meer doen. De magneetschakelaar en drukknop werken prima CJX2-1810, als ik de draden van de motor loskoppel schakelt deze gewoon, maar als ik de motor aangesloten is klapt de stop er weer uit als ik op de drukknop druk.

Zit er nog iets tussen de magneetschakelaar en de motor wat stuk zou kunnen zijn?

Hoe kan ik dit het beste verder aanpakken?

Allereerst datgene wat iedereen met een dergelijk probleem vergeet te vermelden:

• gaat de zekering eruit
  • of de aardlekschakelaar

En wat ook alvast snel/eenvoudig te checken is: zijn de (vermoedelijk aanwezige) eindschakelaars niet vastgelast/kortgesloten?

(PS: complimenten voor de werkbank ;) Ik voel me nu iets minder schuldig over de mijne.... >:) )

[Edit: da's blijkbaar dezelfde brug als in uw thread uit 2017? https://www.circuitsonline.net/forum/view/135937/1; de foto's in deze nieuwe thread zijn dus uit 2017?]

Die gele draad op L1, daar krijg ik kippenvel van.

Nog wel een paar vragen (Zie ook @Hoeben).
Gaat de beveiliging er direkt uit, of duurt het even (paar seconden?)
Heeft het apparaat op deze locatie gewoon gewerkt?
Stinkt de motor?

Zonder aangesloten motor gaat het goed?

Top voor de foto's

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (73%)]

Volgens mij maakt die gele draad zelfs sluiting met de groene...

Sorry zaten wat oude foto's bij, hierbijj de nieuwe foto's. Het is de stop die er direct uitknalt niet de aardlek.
De motor heeft altijd goed op deze locatie gewerkt, en de motor stinkt niet.
ALs ik gele draad op 1 of 4 los haal dan knalt de zekering er niet uit maar werkt de motor niet.
Aansluitingen nu:
1. Gaat naar nul en drukknop
2 Gaat naar motor of condensator of ?
3 Gaat naar fase en A2
4 Gaat naar motor of condensator of ?
A1 Zit iets lager en gaat naar drukknop
A2 Zit iets lager en gaat naar Fase

De werkbank was ook een oude foto, is gelukkig nu wel netjes O-)

De condensator is een aanloopcondensator en geen bedrijfscondensator, wat betekend dat ie na aanloop uitgeschakelt moet worden!
Een 3 HP 2,2KW motor doet iets van 14 Amp en geen 25Amp zoals op het motorplaatje staat.
Zit er een tweede condensator op? een aanloop er een bedrijfscondensator , maar dan moet de aanloopcondensator uitschakelen na aanloop door een cetrifugaal schakelaar of een stroomrelais.
Bij alleen een bedrijfscondensator zal deze 60 a 80 UF 450Volt zijn.

Wat gebeurt er als je de kabel naar de motor met een snoer en steker op het net aansluit, slaat de zekering dan ook door?
Je spreekt over "stop die er uit knalt" is dat dan een ouderwetse schroefzekering en zat er eerst een trage in en nu een snelle zekering? Dat gaat ook fout.
Op een trage staat meestal een slakkenhuisje afgebeeld

Op een trage staat meestal een slakkenhuisje afgebeeld

Hm. Dat heb ik op mijn trage D-zekeringen nog nooit gezien (of is nooit opgevallen).... En inderdaad, als ik te snelle stoppen inschroef dan vliegen ze er ook telkens uit wanneer ik de zaagmachine aanzet. Waren de trage stoppen niet 'LL' of 'gC', uit m'n hoofd?

Revado, heb je toevallig een overzichtje van de codes van D-stoppen (gC, LL, gG) en snelheid? Heb zoiets nooit kunnen vinden.

Update: Verhip, er staan inderdaad slakkehuisjes op!

Hieronder: Revado, grote dank! Deze info heb ik al een paar keer naar gezocht maar nooit kunnen vinden! </off-topic>

[Bericht gewijzigd door nonius op (10%)]

Ik ken alleen een slakkenhuisje, of een T net als de glaszekeringen.
De duitse staat vaak träge op in letters.

In dit topic staat een hoop info.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/51806#:~:text=g%20Beschermin…

Dit zijn de stoppen die in mijn meterkast zitten (zie foto). De ABB S201 B16 nr. 7 zou de trage zekering moeten zijn al begin ik steeds meer te twijfelen of zekering 2 niet de trage is :S

2 is een C en dus traag, 7 is een gewone ( B) , daar staat foutief traag op.
Het zijn automaten en geen "stoppen" overigens, stoppen waren de oude inschroef zekeringen.

Als je brug op groep 7 zit is dat de verkeerde groep, die zou op 2 moeten.
En die ABB automaten zoals groep 7 zijn zeker een jaar of 30-40 oud, dan worden ze ook wel eens triggerhappy, dus slaan snel af.
Probeer de brug eens op groep 2.

Zou het ook mechanisch kunnen zijn? Kan me zo voorstellen dat de pomp onbelast aan moet kunnen lopen, net als een luchtcompressor? Of misschien zit de pomp zelf vast?

Heel erg goed opgelet Revado _/-\o_ automaat 2 is inderdaad een trage automaat en 7 een gewone 8)7 De brug stond al even stil en de bekabeling in de garage is wat aangepast, hierdoor is waarschijnlijk de brug van de trage automaat 2 gehaald en op automaat 7 gezet. Ik heb hem nu op trage automaat 2 gezet en wij werkt weer, Revado heel erg bedankt, misterie opgelost.

Ah, dat is mooi.
Dank je voor het terugkoppelen.

Graag gedaan, en iedereen ook bedankt voor het meedenken, top.