Boretti BIKP78 Inductie kookplaat - Error E6 - 2 elementen buiten dienst

Graag deel ik mijn successvolle herstelling mee van deze inductie kookplaat:
- Errorcode 6 op 2 van de kookplaten. De andere 2 werken nog.

Oplossing:
- 2 defecte IGBT's, RJH60F7ADPK
- 1 defecte gelijkrichterbrug, GBJ2510
- 1 zekering 16A (te plaatsen in de fuseholder waar het printspoor verbrand is)
de componenten zijn vlot vindbaar bij AliExpress

Opmerkingen:
- Los solderen van de componenten is moeilijk. De print heeft grote koper-oppervlakken.
Beter is alle IGBT's en de brug de pootjes af te knippen en die één voor één lossolderen.
De IGBT's en de brug zijn niet zo duur. Beter dat dan de print te beschadigen.
- Maak het volledige aluminium koellichaam los van de print.
Je kan de nieuwe IGBT's anders niet monteren...

Je vind op Youtube 2 filmkes:
https://www.youtube.com/watch?v=BRayJ_wITfM
https://www.youtube.com/watch?v=DKSV77ImtTM

Deze inductiekookplaat is vrijwel dezelde als de Miele KM6115

Toch nog deze opmerking:
Na vervangen van de componenten en installeren van de zekering had ik nog steeds E6 op de 2 kookplaten.
Ik heb toen ook de andere printplaat volledig gedemonteerd en nagekeken. Hier was niets mis mee.
'k Heb daarna alles weer gemonteerd en dichtgenaaid... en foutcode verdwenen!!

Kookplaat werkt weer!

Op vrijdag 17 april 2026 08:40:49 schreef Tante Fabiola:
...
de componenten zijn vlot vindbaar bij AliExpress
...
De IGBT's <knip> zijn niet zo duur.
...

Tsja...

Kookplaat werkt weer!

Hopelijk blijft het zo!

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (12%)]

Helaas Roland...
De dag erna getest door de gebruiker en opnieuw zijn dezelfde componenten naar de haaien.

Ik ga nog proberen met er andere in te steken met een grotere stroomsterkte.

Lijkt mij dat de 2 eindtrappen 1 pit aansturen.
Dat gebeurt met PWM middels een gelijkstroom.

De gelijkstroom wordt gemaakt door de gelijkrichter die waarschijnlijk voor 2 pitten werkt.

Beide sneuvelen waarschijnlijk door een overstroom. Als ik logisch nadenk zou ik denken dat de pit zelf kapot is en teveel stroom trekt.

Ahaa! Aliexpress IGBTs zijn vaak Imitatie en doen het slecht. Zijn ze echt identiek? Ook vaak rotte elco’s de oorzaak van klappen IGBTs, want IGBTs kunnen slecht met “gras” op de aansturing..

Hoi SMD,

Welke elco's bedoel je dan? Die grote vierkante blokken in de buurt van de IGBTs of de elco's op de andere printplaat. Zie foto's in mijn eerste post.

'k Heb ondertussen 2 IGBT's besteld met een grotere Ic stroom (100A). De originele hadden een Ic van 90A.
Deze keer niet besteld bij AliExpress en van het merk Infineon.

[Bericht gewijzigd door Tante Fabiola op (35%)]

onlangs dezelfde besturing gehad met storing, igbt's waren geklapt, doorgaans niet te zien maar bij deze wel. na vervangen voor iets vergelijkbaars en de brugcel ( vaak 1 diode in sluiting ) kreeg ik nog een error. alles uitgemeten maar kon er niet achter komen wat de oorzaak was. soms neemt de igbt ook de driver mee, kan 10x goedgaan maar soms.

't Is dan ook Boretti :'(

Op woensdag 29 april 2026 09:39:05 schreef Tante Fabiola:
Hoi SMD,

Welke elco's bedoel je dan? Die grote vierkante blokken in de buurt van de IGBTs of de elco's op de andere printplaat. Zie foto's in mijn eerste post.

Die blauwe en grijze rechthoekige blokken zijn geen elco's.
Ze kunnen wel stuk zijn (sluiting, veel minder capaciteit hebben, onderbroken zijn).

Elco's zie ik alleen in de linkerbovenhoek (13 stuks) rondom die rinkern en nog 5 rondom dat gele trafootje onderaan in het midden.

Het melden van Error E6 is voor "ons" fijner als je erbij schrijft wat dat volgens de handleiding zou betekenen. _/-\o_