Heb hier een SMA zonnepanelen omvormer liggen, type SB3.6-1AV-41
Goedkoop aan kunnen komen via Marktplaats. Heeft wat transportschade (deuk in kap), verkoper heeft getest met alleen AC en kreeg geen netwerk. Verder niet met panelen getest.
Ik heb er 230V AC aan gezet en m'n 12 zonnepanelen eraan geknoopt. DC voltage vanaf panelen 420V dus dikke prima, conform specificaties.
Helaas gebeurt er vrij weinig. Gelijk zodra hij AC krijgt (DC-schakelaar staat dan nog uit) gaan de drie statusleds continu branden: groen-rood-blauw. Na 5s gaan ze even uit (bootproces?), dan weer aan en blijven vervolgens continu branden. Zet ik de DC-schakelaar om, dan gaat er op het moederbord een rode LED ("LED901" branden, maar verder geen relais klikken of andere verandering in activiteit.
Als ik de omvormer een minuut of 10 zo laat liggen dan gaan de drie statuslampjes uit. Het rode LEDje op moederbord blijft nog wel branden (indicatie DC spanning?)
Ethernetkabel aangesloten, ik zie in router geen DHCP leases erbij komen. Rechtstreeks op computer aangesloten en via 169.254.12.3 proberen te benaderen (zoals beschreven in de handleiding, maar geen reactie op ping of in de webbrowser). Ik zie ook geen wifi-netwerk uitgezonden worden.
Iemand een idee hoe deze omvormer weer in de benen te krijgen? Lijkt alsof hij niet goed boot ofzo.
Edit 7 juli 2026: Geen steek verder gekomen met deze omvormer. Uiteindelijk gedemonteerd (ruim 9kg aluminium en een paar dikke transformatoren) en bij de oudijzerboer ingeleverd.