Ik heb een Jeep Wrangler waarop in de gril een parkeerlicht / knipperlicht combinatie zit. Ook op het spatbord zit een lamp met zowel dimlicht als knipperlicht (beide hebben daar 2-polige 12v gloeilampjes zitten).

Nu wil ik dit vervangen door led (aangezien het huidige weinig licht geen en ouderwets uitziet), maar het liefst wil ik het parkeerlicht uit laten gaan (aan de kant van het knipperlicht) tijdens het knipperen zodat ik 1 ledpaneeltje kan gebruiken dat 2 functies krijgt.

Licht uit & knipperlicht uit -> led uit
Licht aan & knipperlicht uit -> led aan
Licht aan & knipperlicht aan -> led knipperen door origineel knipperrelais

Dit uiteraard per kant gescheiden.

Is hier heel simpel iets voor te maken (mosfets, transistors etc) of wordt dit toch complexer? Relais vind ik overkill, en het kan met een microcontroller maar dat is wellicht ook wat overkill

Het ligt er natuurlijk aan hoe de stuursignalen zijn, maar de meest banale oplossing is de LED tussen beide signalen knopen:

Parkeer --|>|-- Knipper

Dat gaat er van uit dat in ieder geval het knipper signaal hoog/laag is, niet zwevend.

Natuurlijk als je dat niet hebt kan je het eenvoudig maken m.b.v. een driver/transistor-paar en een pull-down weerstand (of pull-up, mocht het knipper signaal een open-collector-achtige implementatie zijn).

Enige situatie die je nu niet hebt is parkeer uit en knipper aan. Mocht je die ook willen, dan zal je een gelijkrichtbrug erbij moeten plaatsen.

Zonder voertuig kennis is het een beetje giswerk verder, maar in de basis komt het erop om een XOR (of "verschil", in analoge/discrete termen) van de beide signalen te gebruiken.

Dat is nog niet zo simpel.
en led er tussen zetten werkt niet, die krijgt dan van de lichtschakelaar spanning of van de knipperautomaat en dat gaat niet werken een kant op.

De meest eenvoudige is de lampen als dagrijlicht te gebruiken, contact aan = DRL aan.
Dan een relais er tussen wat met de knipperlicht automaat meegaat en de plus onderbreekt.
Licht gaat dna uit in het ritme van de knipperautomaat.
Maar er is nog een waarswchijnlijk probleem.
Die knipperautomaat wil 2 x 18 watt zien of iets dergelijks.
Bij een belasting met led of een relais zal hij snel gaan knipperen, hij denkt dat er een lampje kapot is....
Daar zal weer een weerstand voor moeten komen.

De lampen laten branden met verlichting aan, en dan als je richting aangeeft weer in uit ritme laten knipperen is minder makkelijk te realiseren, daar zijn minimaal 2 relais voor nodig en ook een constante plus er bij.

Daar bestaan speciale 'relais' voor in de vrachtwagentechniek. Daarmee laat je de zijmarkering knipperen met de richtingaanwijzer.
Als de lichten uit zijn gaat de zijmarkering aan samen met het knipperlicht.
Als de lichten aan zijn gaat de zijmarkering uit samen met het knipperlicht.

Kosten iets van een 60€ en met eentje kom je al toe voor beide zijden. De knipperlicht automaat moet wel met je led's om kunnen gaan, dat staat er los van.

Op vrijdag 24 april 2026 17:12:51 schreef roadrunner84:
[...] in de basis komt het erop om een XOR (of "verschil", in analoge/discrete termen) van de beide signalen te gebruiken.

XOR is inderdaad het toverwoord hier. In augustus hadden we dit probleem al eens met relais opgelost; dat was ook een XOR-schakeling.

XOR's kun je als IC kopen, maar je kunt voor deze eenvoudige toepassing ook met diodes en een transistor een heel eind komen.
Kijk eens naar dit idee:

• Als op geen van de ingangen spanning staat (0 V of 'open' maakt niet uit), dan brandt de led natuurlijk niet.
  • Als op één van de ingangen spanning staat, en op de andere niet (0 V of 'open' maakt niet uit), dan zal Q1 geleiden. Die stuurt Q2 aan, een powertransistor voor de led; de led brandt.
  • Als op beide ingangen spanning staat, dan kan Q1 weer niet geleiden, want hij krijgt dan geen basisstroom. Q2 blijft dus ook dicht en de led brandt niet.

De led zal dus altijd knipperen als het knipperrelais werkt, of er nu wel of geen parkeerlichtspanning is; en altijd continu branden als alleen de parkeerlichtspanning er is (maar het knipperrelais niet werkt).
De led is uit als het knipperrelais niet werkt en er geen parkeerlichtspanning is.

D1 en D3, en ook Q2, moeten de led-stroom kunnen hebben.
D2 en D4 mogen kleine diodes zijn, maar mogen natuurlijk ook dezelfde als D1 en D3 zijn.
Q1 kan een kleine transistor zijn.
De weerstandswaarden komen niet zo nauw. Zorg voor voldoende basisstroom voor Q2.
R5 zal wel niet nodig zijn; als je een complete auto-ledlamp hebt zal daar de stroombron al wel in zitten.

Hieronder nog even de vier mogelijke situaties (bij de middelste moet je dan nog even de ándere ingang 'hoog' denken; is symmetrisch hetzelfde) (klik= groter):

Resultaat:

grappige schakeling. Een probleempje (buiten de fan out :-) ).. je kan het logische XOR niet doorgeven via een signaaldraad, zowel de kathode als de anode vd led worden "bespeeld" om de XOR functie uit te voeren. Een optocoupler ipv de LED is een mogelijke oplossing.

Een probleempje [...]

Je kunt ook voor Q1 een wat grotere tor nemen en daar de ledlamp al mee aansturen. Dan hangt die lamp aan de andere kant aan massa.
De weerstanden worden dan wat laagohmiger.

R4 en 'LED' stellen samen weer de ledlamp in de auto voor. R1..3 zijn 2W-typen.

--
Als 'alleen de spanning' nodig is, om verderop weer iets mee aan te sturen, dan kunnen de weerstandswaarden natuurlijk hoger, en hoeft Q1 maar een kleine tor te zijn.

wow, met nog een transistor minder voldoet deze XOR nu aan alle eisen. Een schakeling voor publicatie in elektuurs 307 schakelingen met meteen de hoofdprijs voor eenvoud.:-)

Het leuke is: de schakeling is een letterlijke implementatie van de XOR volgens de schemaatjes van An introduction to 74xx logic uit 1972 of zo.

A XOR B = (A OR B) AND (A NAND B)
D1 en D3 vormen de OR, D2 en D4 vormen de AND van de NAND, en Q1 vormt (1) de NOT van de NAND en (2) de AND.

--
Je kunt ook schrijven A XOR B = (A AND NOT B) OR (NOT A AND B)
Daarvoor ken ik ook een leuke schakeling; mooi symmetrisch met twee transistoren. Maar dat komt een andere keer wel weer eens.

Met een 12V relais is ook zo'n schakeling mogelijk.

Maar dan moet het wel een ongepolariseerd relais zijn, zonder blusdiode...
Gelukkig is dat dan weer op te lossen met... een brugcel.

Ik neem aan dat een autorelais geen polariteit heeft noch een blusdiode.

Wat is er mis met twee leds anti-parallel, met een serieweerstand, tussen de plus van het standlicht en de plus van de knipperlamp?

Enige bezwaar is estetisch: de dubbel-led knippert met de pinker mee, dan wel er tegenop, alnaargelang het standlicht brandt of niet.

Op zondag 3 mei 2026 19:01:13 schreef fatbeard:
Maar dan moet het wel een ongepolariseerd relais zijn, zonder blusdiode...
Gelukkig is dat dan weer op te lossen met... een brugcel.

En de nul moet een "gedwongen" 0 zijn, er gaat stroom lopen. Het schema dat FET deelde is dat niet nodig. (ingang open = 0)

Op zondag 3 mei 2026 20:14:21 schreef Waters:
Ik neem aan dat een autorelais geen polariteit heeft noch een blusdiode.

Zeker wel dat relais flyback diodes hebben kom ze bijna dagelijks tegen in de zekeringskasten.

Elektronika moet toch beschermd worden.

Kijk maar goed op de opdruk van een relais daar staat het erop of deze aanwezig is.

En heel mierenneukerig gezegt is pen 85 massa en pen 86 positief.

Elektronika moet toch beschermd worden.

Welke elektronica? Het kan best zonder, zie het schetsje van @Waters.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Op maandag 4 mei 2026 21:56:02 schreef Paulinha_B:
[...]
Welke elektronica? Het kan best zonder, zie het schetsje van @Waters.

De relais in een auto worden niet alleen gebruikt door schakelingen van @Waters.

Zucht. Tenzij ik de openingsvraag verkeerd begrepen heb kan ze gemakkelijk worden beantwoord zonder elektronica. Daarom kan deze concrete vraag tot voldoening beantwoord worden met een relais zonder blusdiode en zonder op de polariteit te letten. Want zonder enige elektronica. Let wel, volgens mij is zelfs het relais niet nodig; maar het kan wel.

Op zondag 3 mei 2026 20:34:45 schreef kris van damme:
[...]
En de nul moet een "gedwongen" 0 zijn, er gaat stroom lopen.

Ik geloof dat jullie deze opmerking niet gezien hebben.

Er is een verschil tussen '0 Volt' en 'niet aangesloten'.
Het knipperrelais zet óf 'plus' op de draad, of 'niets'. Open circuit. Geen 'nul'.
Hetzelfde geldt voor de parkeerlichtschakelaar.

Een lamp, led of relais tussen de draden van het knipperrelais en de parkeerlichtschakelaar zullen daarom niet het gewenste resultaat geven.
Met de een 'aan' en de ander 'uit' kan er geen stroom van de een naar de ander lopen, omdat de 'uit'-draad een open circuit is.

Daarom zitten er in mijn schakeling ook pulldown weerstanden.

e:↓: @Paulinha_B heeft gelijk, de lampen werken ook als pulldown.
Dat heb ik over het hoofd gezien!
Het relais zal misschien niet werken, maar een zuinige LED (met bruggelijkrichter) wél.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (11%)]

Met de grootste terughoudendheid durf ik toch een verlegen vingertje opsteken :)

Zoals ik het begrijp zal de relaisspoel (laat ons het daar maar even op houden, maar een gloeilampje kan ook) actief worden als een van de beide, knipperlicht en standlicht, spanning krijgt en de andere niet.

Daarbij gaat er stroom vloeien van + via de betreffende schakelaar, de relaisspoel, en de niet actieve lamp, naar nul.

Dit trucje gaat weliswaar alleen op als de spanning over de relaisspoel flink groter is dan die over de niet-actieve lamp, want anders gaat die ongewenst ook oplichten, hoewel minder fel. Ik heb dit trucje veelvuldig toegepast gezien met kleine gloeilampjes, ik neem dat het met een relais of een ledcombinatie ruim zo goed zal gaan.

Of anders gezegd: de beide lampen fungeren als pull-down.

Tiens, dat is zo; misschien niet genoeg voor een relais, maar wel voor een zuiniger ledschakeling. Bericht aangepast!

De "ongedwongen" relais schakeling, rechtstreeks van Internet.

De grap is dat ik nu juist met die torrenschakeling kwam omdat @TS daarom vroeg; relais waren overkill. :)

Even een noob-vraag over het schemaatje van maandag 27 april 2026 17:48:06: het meeste kan ik als auti-didact inmiddels wel begrijpen, maar wat is het nut van R1 en R2?

Dat zijn de pull-downweerstanden waarover @FET het had. Ze stellen zeker dat de schakeling een laag niveau ziet aan de ingangen, tenzij het expliciet anders wordt door het activeren van het ene of het andere licht.