Op dinsdag 28 april 2026 13:36:24 schreef nonius:
Of het handjevol tech-biljardairs in de VS....? (waarvan er toch enkele behoorlijk enge mannetjes zijn.... Peter Thiel bijv.; in vergelijking met hem lijkt Elon Musk haast normaal en menselijk)

Precies, daar hoef je niets van te verwachten. Bij zulke figuren is alleen zelf verrijking belangrijk.

Bij zulke figuren is alleen zelf verrijking belangrijk.

De zelfverrijking is de minste van m'n zorgen. Maar het is hoe ze hun rijkdommen inzetten om de samenleving te veranderen waar ik me zorgen om maak. Elon Musk en Peter Thiel bijv. (die zo'n beetje in z'n eentje J.D.Vance's verkiezingscampagne gefinancierd heeft; 'wiens brood men eet, wiens taal men spreekt')

Even doordenkend: het Manhattan-project was een overheidsproject. Maar stel dat een private corporation er ooit aan zou zijn begonnen terwijl het land niet in oorlog was. Zouden we dat geaccepteerd hebben? Boeing of Raytheon die, op eigen houtje, kernonderzoek doen en daar een wapen mee ontwikkelen?

Ik vraag me of of heel hard ingrijpen in de AI-business niet nodig is, in het algemeen belang.

Op dinsdag 28 april 2026 14:07:11 schreef nonius:
Boeing of Raytheon die, op eigen houtje, kernonderzoek doen en daar een wapen mee ontwikkelen?

Dat kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar iedere gek met veel geld kan zoiets gaan doen.

Ik vraag me of of heel hard ingrijpen in de AI-business niet nodig is, in het algemeen belang.

Denk je dat wij daar ook maar iets aan kunnen doen, vrees van niet.

Op dinsdag 28 april 2026 12:46:52 schreef Zeeuwsekees:
Stel dat we al onze basisbehoeften kunnen automatiseren. En dat we dat dan wereldwijd delen, zodat niemand nog moet werken voor die basisbehoeften, wat ga jij dan doen?

Dat maakt toch niet uit, reizen, leren vliegen, PICs programmeren, flexi-jober worden die mensen van luchthaven haalt of kapotte dimmers gaat vervangen, datgene wat je leuk vindt.

Maar een groot deel van de wereld moet werken voor een baas met veel geld en veel macht, om niet van de honger om te komen.

Dat klopt, maar dat kan je volgens mij nooit oplossen in de rijkere landen. Moet worden opgelost in die landen zelf. Sommige zoals China slagen daar (deels) in, andere niet.

Op dinsdag 28 april 2026 12:36:42 schreef Jinny:
En ja, de arme mensen hier importeren doen we al enige decennia (stuk of 7) en hoe dat nu werkt kan je ook zien. (populisten en anderen de schuld geven)

Ja, we moeten Filipijnse zustertjes importeren, want onze economie kan echt niet zonder die zustertjes. Wat denk je van al die oudjes die verzorgd moeten worden. Dat kunnen wij niet met onze lage geboortecijfers.
Dan vraag ik mij af, hoe gaat het over dertig jaar in de Filipijnen aan toe met de Filipijnse oudjes? Al die zustertjes zitten dan hier.

Op dinsdag 28 april 2026 12:43:33 schreef High met Henk:
Kijk eens wat een timmerman, metselaar of stucadoor kost.

Om nog maar te zwijgen over een automonteur.

Maar je vindt ze niet.

Tijd om de timmerlieden, metselaars, stucadoors en automonteurs weg te automatiseren.

Op dinsdag 28 april 2026 13:17:19 schreef nonius:
[...]

Het valt me al enige tijd op dat m'n zoekresultaten veel minder goed zijn dan een paar jaar geleden. Sterker nog, informatie waarvan ik 100% zeker ben dat ze op het internet staat (omdat ik het er zelf op heb gezet) is niet tot nauwelijks meer terug te vinden,.

Google wordt lui.
In de begintijd van Google verliet ik alle bestaande zoekmachines en gebruikte Google omdat die met echte resultaten kwam en niet met reclamerommel waar de anderen mee kwamen. Nu is Google alleen en produceert nu alleen maar reclamerommel.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]

Ja, we moeten Filipijnse zustertjes importeren, want onze economie kan echt niet zonder die zustertjes.

Zoiets heet een piramidespel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramidespel

Hetzelfde geldt voor de sociale zekerheid. Zolang er nieuwe deelnemers bij blijven komen werkt het prima. Op het moment dat dat stopt valt het hele kaartenhuis in elkaar. Als ik een piramidespel organiseer mag ik me voor de rechter komen verantwoorden. Als de overheid het doet, is het 'wijs beleid'. Ik noem het 'je kop in het zand steken'.

Eén ding is zeker: het kan niet oneindig door blijven gaan. Wat we nu doen is het probleem steeds maar voor ons uit schuiven (en, toegegeven, veel problemen gaan 'vanzelf' weg als je dat blijft doen; toch vrees ik dat dat hier niet bij geldt.)

Enfin, 'grenzen aan de groei' kwam uit in de jaren '70, en tot nog toe hebben we het probleem voor ons uit kunnen schuiven. Après moi, le déluge.