Goedendag
Wij hebben hier een beluchtingspomp van een silo waarvan de condensator kapot is .
Deze condensator is niet meer leverbaar bij de leverancier en er word ons helaas geen alternatief aangeboden
Nu lijkt mij dat dit niet specifiek is want op de andere pomp van de tweede silo zit een ander type condensator .Deze is helaas ook niet meer leverbaar.
Icel zelf wijst ons door naar een leverancier in Nederland maar die kan er niks mee[
Kan iemand hier mij vertellen wat een alternatief kan zijn?
Het enige alternatief wat ons tot nu toe is aangeboden is dat het hele systeem (wat wel wat verouderd is maar nog zeker niet aan vervanging toe is) vervangen dient te worden ,wat een grote kostenpost met zich meebrengt terwijl ,volgens ons , een condensator nu niet de hele wereld moet kosten
onderstaand de condensator en type motor

We hebben ondertussen de andere pomp open gemaakt en hier zit dus een andere type condensator in
wellicht dat deze wel makkelijk leverbaar is?
In ieder geval alvast bedankt voor de reakties

Die zijn wat grof OXO, het gaat hier om 0.27uF

In principe moet zo ongeveer iedere 0.27uF / 270nF 1000V condensator voldoen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (44%)]

ik zou het proberen met een X2 condensator van 270nF 275V, die zijn makkelijk verkrijgbaar..

Als je in de buurt van Eindhoven woont kan je er hier een op komen halen..

Succes !

ik stel misschien een hele stomme vraag, maar wat zit er in die silo?

als het een poeder is met gevaar voor een stof explosie, zou ik hier gewoon een kleine 3 F motor op willen zetten. Wellicht zelfs een Atex motor... Maar die zal wel erg prijzig worden. (let wel, ik ga ervanuit dat er ook 3F aanwezig is, das een aanname, maar zakelijk is bijna altijd 3F, zeker als ik Silo zie)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]

Op dinsdag 28 april 2026 11:12:28 schreef High met Henk:
ik stel misschien een hele stomme vraag, maar wat zit er in die silo?

als het een poeder is met gevaar voor een stof explosie, zou ik hier gewoon een kleine 3 F motor op willen zetten. Wellicht zelfs een Atex motor... Maar die zal wel erg prijzig worden. (let wel, ik ga ervanuit dat er ook 3F aanwezig is, das een aanname, maar zakelijk is bijna altijd 3F, zeker als ik Silo zie)

Hier zit inderdaad bloem in / aanpassen met een andere motor is helaas niet mogelijk omdat deze ingebouwd zit

Je kunt ook 3 condensators parallel zetten als 270 niet te vinden is. bv 2x 120nF en 1x 33nF (samen 273nF, dat is dichtbij genoeg)

De originele is 270nF +/-10% dus hij mag zo wie zo tussen 243nF en 297nF zitten. Dan moet je de vervangers wel meten en zo selecteren op waarde.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Op dinsdag 28 april 2026 10:55:04 schreef Peter_dtn:
ik zou het proberen met een X2 condensator van 270nF 275V, die zijn makkelijk verkrijgbaar..

Als je in de buurt van Eindhoven woont kan je er hier een op komen halen..

Succes !

Nee helaas te ver bij je vandaan
iig bedankt

Is die ventilator dwingend nodig. In geen enkele bloem silo van Spiro techniek heb ik een ventilator geweten. En inderdaad een stof explosie wil je niet meemaken. Vraag dat maar eens bij de bloemmolens van Deinze. Daar is in het verleden het ganse gebouw aan de Tolpoortstraat gaan vliegen. Gelukkig stonden toen de huizen wat verder weg dan nu. Door de oprukkende woonkern werd ze "zonevreemd", hoewel ze er al van 1892 stond.

Dit zal ook geen ventilator zijn, de uitgaande as maakt 1 omwenteling per minuut.

Het wordt door TS een beluchtingspomp genoemd. Zou het niet eerder de aandrijving zijn van de worm die de bloem moet verplaatsen van silo naar weegbunker? Maar dan verwacht je toch eerder een 3P motor. Ik ken maar 1 merk dat het niet doet met een spiraal en dat is WP. Die blazen de bloem naar de bunker, net zoals de leverancier zijn bloem naar de silo blaast.

Op dinsdag 28 april 2026 10:55:04 schreef Peter_dtn:

Dat zou ik zeker niet doen!
Op het label van de motor staat dat de condensator 480Vac moet zijn.
Het originele exemplaar is 1000V (dc?)

Op dinsdag 28 april 2026 19:16:45 schreef ohm pi:
[...]Dat zou ik zeker niet doen!
Op het label van de motor staat dat de condensator 480Vac moet zijn.
Het originele exemplaar is 1000V (dc?)

Op de condensator staat dit inderdaad maar het gaat om een 230 volt motor. Dan moet het toch geen probleem zijn om die condensator van 275 volt te gebruiken of zien wij dat verkeerd?

Met de huidige netspanningen en rare pieken is dat echt te laag.

geen probleem, overigens is 230 V AC, al 325 V in de pieken.

als je naar de huidige netspanning kijkt die af en toe oploopt tot 253 VAC zit je al op 358 V, dus zelfs een 350 V is al krap heden ten dage.

Ik denk dat de motor met dit geringe vermogen een beluchtinsklep bedient, zodat er geen vacum ontstaat en de bloem beter daalt in de silo.

Op woensdag 29 april 2026 08:29:58 schreef Bakkerij:
[...]
Op de condensator staat dit inderdaad maar het gaat om een 230 volt motor. Dan moet het toch geen probleem zijn om die condensator van 275 volt te gebruiken of zien wij dat verkeerd?

De condensator staat NIET over de netspanning. Het is goed mogelijk dat er "in bedrijf" meer dan 230V (op zonnige dagen 250!) over de condensator staat.

Daarnaast, hoe dichter je bij de "opgegeven max" gaat zitten hoe meer de levensduur beperkt is. Idioot, maar sommige condensatoren worden als "1000 uur" opgegeven. Dat is 6 weken. Maar ga je maar tot 80% van de max spanning, dan gaat dat *10 of zoiets.

Ik zou een
https://www.allekabels.nl/condensator/7121/1075457/condensator.html

kopen. Wat je zoekt is waarschijnlijk 0.27uF, minimaal 450V, of minstens iets wat als bedrijfscondensator verkocht wordt.

Die hierboven gaat maar tot 0.6uF. Twee in serie en je hebt 300nF. "close enough".

Even zelf zoeken wat je kan vinden. Spanning minstens 450V, waarde liefst zo dicht mogelijk bij de 270nF. (ik ben 35-40 jaar geleden bij "het wasmachinehuis" geweest, die hadden de condensator die ik zocht op voorraad.).

Edit: Die TME bekeken: Ik heb een unsupported browser, ik mag oprotten (of microsoft edge gaan downloaden). Stelletje idioten. Maar goed. Iets te grote waarde.

Als ik bij LCSC bij film capacitors ga kijken, dan kan ik 270nF selecteren en 450V of meer resulteert in 5 gevonden items, waarvan 2 op voorraad.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Ik heb nog wel een Philips 0,27µF 630V (geel blok) liggen.

Op woensdag 29 april 2026 12:03:19 schreef Sine:
Offtopic:
Edge, en firefox no problemo ...

Brave ook niet hoor.

Op woensdag 29 april 2026 14:41:53 schreef Hugo Welther:

Dat is gelijk aan wat er in de "reserve" gevonden is, dus m.i. een perfecte optie.

Op woensdag 29 april 2026 14:41:53 schreef Hugo Welther:

Is het 630Vac of 630Vdc? AC lijkt me goed. DC lijkt me te laag.
Het zou best kunnen dan de spanning op de ongebruikte aansluiting tot boven de 230V oploopt door spanningsopslingering van de LC-keten. Meten is weten, maar dan moet je wel eerst een goede condensator hebben.

Op woensdag 29 april 2026 08:29:58 schreef Bakkerij:
[...]

X2 condensatoren zijn speciaal gemaakt om continue aangesloten te zijn op de huidige netspanning, als er een fout optreedt dan blijven ze altijd veilig, geen kortsluiting dus.

Er staan miljoenen apparaten bij mensen thuis waarbij deze condensatoren worden gebruikt, zowel om storing te onderdrukken of als voedings condensator (Senseo).

Als het beter is voor je nachtrust zet er dan twee in serie van 560nF, dan kom je op 280nF uit en heeft elke condensator slechts de helft van de netspanning..

Succes !

Op donderdag 30 april 2026 07:26:20 schreef Peter_dtn:
[...]

X2 condensatoren zijn speciaal gemaakt om continue aangesloten te zijn op de huidige netspanning, als er een fout optreedt dan blijven ze altijd veilig, geen kortsluiting dus.

Er staan miljoenen apparaten bij mensen thuis waarbij deze condensatoren worden gebruikt, zowel om storing te onderdrukken of als voedings condensator (Senseo).

Als het beter is voor je nachtrust zet er dan twee in serie van 560nF, dan kom je op 280nF uit en heeft elke condensator slechts de helft van de netspanning..

Succes !

En dan de voltage van 450 aanhouden of hoger?