fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op de motor zelf staat vermeldt dat de condensator 480Vac klasse A moet zijn. Nu heb ik geen idee wat klasse A is.
Uitkijken met X2. Een X2 is vaak een ceramische condensator bedoeld voor filtering, er loopt nauwelijks stroom door, in de uA daardoor zijn ze niet bedoeld voor snubber toepassingen (of als aanloop C) met hoge spanningspieken waar er kortstondig ook meer stroom door loopt. Daarvoor zijn film condensators beter geschikt. Er zijn ook film X2 versies. (Dus niet zo'n blauw schijfje kopen, die zitten in zo'n beetje elk apparaat, film versies zijn veel dunner gezaaid.)
Film condensators hebben (beperkte) zelf-herstellende eigenschappen (tot hij "op" is natuurlijk). De condensator die er in zat was een film condensator. Al die gekleurde rechthoekige condensators zijn ook geschikt en er zijn X2 versies van. Je kunt een ceramische X2 proberen maar als je er toch een moet kopen koop dan gewoon het goede type, dan weet je zeker dat het werkt. En ik zou niet onder die 480Vac gaan zitten. Dat staat er niet voor niets op.
Wiki: High pulse current load is the most important feature of film capacitors
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Euhhh...
Een keramische condensator van 270n/450Vac gaat je een vermogen kosten, zo die al bestaat.
De keramische consensatoren die als onstoring worden gebruikt in kleine(!) switchmode voedingen zijn meestal iets van 2n2 of 4n7, 1 of 2kVdc. Ik heb ze nog nooit groter gezien dan 10n...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op donderdag 30 april 2026 07:26:20 schreef Peter_dtn:
X2 condensatoren zijn speciaal gemaakt om continue aangesloten te zijn op de huidige netspanning, als er een fout optreedt dan blijven ze altijd veilig, geen kortsluiting dus.
Uh, ik weet niet beter dan dat dat voor klasse Y condensatoren op gaat, niet voor klasse X. Die laatste mogen wel degelijk kortsluiten als ze falen, juist omdat ze alleen maar over de netspanning staan, waar klasse Y condensatoren van netspanning naar aarde geschakeld worden of de primaire kant van een voeding voor hoogfrequent storing verbinden met de secundaire kant.
Inderdaad goed zoeken naar een filmcondensator van minstens gelijke spanning of hoger.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 30 april 2026 10:33:06 schreef fatbeard:
Euhhh...
Een keramische condensator van 270n/450Vac gaat je een vermogen kosten, zo die al bestaat.
De keramische consensatoren die als onstoring worden gebruikt in kleine(!) switchmode voedingen zijn meestal iets van 2n2 of 4n7, 1 of 2kVdc. Ik heb ze nog nooit groter gezien dan 10n...
Heb ik nooit bij stil gestaan, weer wat geleerd. Dat komt omdat Peter zei dat er miljoenen apparaten bij mensen thuis staan die X condensators bevatten en zover ik tegenkom zijn dat bijna altijd die blauwe keramische schijfjes dus verder niet nagedacht, stom. Nooit geweten dat die keramische er niet in 270nF zijn. (ook nog nooit nodig gehad)
Peter_dtn
Golden Member
Hierbij een foto van X2 condensatoren, ze worden in allerlei toepassingen gebruikt, bv over de koolborstels van een stofzuigermotor om RF storing te onderdrukken. In nagenoeg alle goedkope koffiezetters met wat electronica om de voeding voor de processor / display te regelen, de condensator werkt hier als AC weerstand (50Hz) om stroom te laten lopen door bv een 5V zener. Dit is dan de voeding voor het apparaat.
Als je twee van deze condensatoren in serie zet van 560nF / 275 of 305V dan heb je 280nF, deze combinatie kan de originele condensator met gemak vervangen. De 270nF types zijn inderdaad een beetje zeldzaam zoals eerder werd vermeld.
Dit is uiteindelijk een oplossing van enkele Euro's..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De motor is een servomotor. Die bedient (vermoedelijk) een klep.
Motor heeft 3 draden (en een aarddraad) 1 voor linksom draaien, 2 voor rechtsom draaien en 3, een gezamenlijke Nul aansluiting.
De condensator zit tussen de 1 en 2.
De motor draait telkens maar kort. (Denk ik)
De condensatorsaarde komt niet zo precies. Condensatoren zijn doorgaans al met een tolerantie van 10%.
Let wel op de spanning, liefst een hoge spanning, en een AC uitvoering!